Przejdź do treści

Dwóch Hamletów i Ofelia w Poznaniu

Teatr Polski w Poznaniu 12,13 i 14 kwietnia 2019 r. zaprasza na Małą Premierę: „HAMLET”.

„Hamlet” to w wielkim skrócie: śmierć Hamleta, Ofelii i brata Ofelii – Laertesa i matki, i ojca” – twórcy wraz z uczniami szkoły „Łejery” konstruują swój spektakl wokół tematów utraty, miłości, relacji rodzinnych. Sztuka Szekspira jest w tej pracy tak samo ważna, jak twórczość zaproszonych do współpracy dzieci. Sięgnięcie po najsłynniejszą tragedię stratfordczyka (i jedną z najważniejszych w historii dramatu), by skonfrontować ją ze świeżym spojrzeniem młodych ludzi pozwoliło na nowe otwarcie – ponowne spotkanie z dramaturgicznym klasykiem. Dlaczego Hamlet siedzi na YouTubie? Co ma wspólnego Laertes z prestiżem? Czemu Ofelia zniknęła z Instagrama?

Reżyseria, opracowanie muzyczne: Marcin Starosta, opracowanie tekstu: Marcelina Obarska, Marcin Starosta, scenografia, kostiumy, światło: Krystian Szymczak, pedagog teatru: Agnieszka Misiewicz, konsultacje choreograficzne: Sonia Borkowicz, konsultacje świetlne: Mirek Kaczmarek, animacja: koło plastyczne pod opieką dh Grażyny Daniel, aranżacja i montaż animacji: Maria Horowska, Emil Tybura

Obsada:

Mariusz Adamski, Wiktoria Berbeć, Iwo Domagalski, Maria Dymek, Maria Jarosz, Franciszek Matuszak, Maja Rybarczyk, Małgorzata Sosnowska, Ewa Szumska, Bazyli Szydzisz, Zuzanna Szymańska, Malwina Waloszczyk, Bruno Widerak, Stefan Witkowski, Julia Zabel, głos Ducha Ojca: Jan Peszek

Spektakl powstaje we współpracy ze Szkołą Podstawową nr 83 „Łejery” w Poznaniu.

Mała Premiera to nowy projekt Teatru Polskiego w Poznaniu, którego założeniem jest przygotowanie, równolegle z premierą realizowaną przez aktorów zawodowych, tego samego tytułu z młodzieżą. Powstały w ten sposób spektakl będzie pokazywany na deskach naszego teatru.

Teatr Nowy 26 kwietnia zaproponuje premierę JA JESTEM HAMLET. Tekst inspirowany „Hamletem” Williama Shakespeare’a, reżyseria, scenografia, kostiumy: Agata Duda-Gracz, muzyka: Łukasz Wójcik, choreografia: Tomasz Wesołowski, reżyseria Świateł: Katarzyna Łuszczyk.

Strzeżcie się zwykli ludzie, szarzy ludzie bez tego czegoś w środku, zwyczajni ludzie, normalni, przeciętni zjadacze chleba, ludzie – ciułacze codzienni; strzeżcie się, ludzie – tak zwani wszyscy obywatele, ludzie – rodacy, sąsiedzi, bracia, jak każdy ogół w większości!
Ja jestem Hamlet, co wam dupska skopie czarownie!
Ja jestem Hamlet, co się wam dobierze do wszystkiego, co wasze, a wszystko, co wasze, jest do dobrania się przeze mnie, bo ja wiem i znam was aż za dobrze!
Ja jestem artysta, który się ponad waszym niczym unosi i pęcznieje sobą!
Ja jestem krzyk wielkości pojedynczej, uciemiężonej przez prymitywizm matek!
Ja jestem dziedzic spotworniałych ojców!
Ja jestem Hamlet i wyreżyseruję wam taki świat, na jaki zasłużyliście!

Obsada: Dorota Abbe, Bożena Borowska-Kropielnicka, Marta Herman, Alicja Juszkiewicz, Anna Langner, Małgorzata Łodej-Stachowiak, Anna Mierzwa, Julia Rybakowska, Łukasz Chrzuszcz, Michał Kocurek, Mateusz Ławrynowicz, Andrzej Niemyt, Bartosz Nowicki (gościnnie), Dawid Ptak, Łukasz Schmidt/Paweł Palcat (gościnnie), Ildefons Stachowiak. Mariusz Zaniewski.

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Teatr Wielki Poznań

30.03.19 – Ofelia – opera w jednym akcie na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego Śmierć Ofelii do muzyki Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, finalisty konkursu X Metafory Rzeczywistości 2017 organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu oraz Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu.
Reżyserem spektaklu jest Krzysztof Cicheński, autorką scenografii i kostiumów Julia Kosek, choreografii Diana Cristescu, a kierownictwo muzyczne sprawuje  Grzegorz Wierus.

Kompozytor, nie zmieniając i nie skreślając w libretcie ani jednego wersu Śmierci Ofelii, napisał swoją operę na dwie solistki, a także wprowadził trzecią bohaterkę – Britney Spears, której piosenki dyskretnie wplótł zaledwie w kilkanaście taktów.

Zwielokrotniona Ofelia we wszystkich swoich emanacjach scenicznych i wirtualnych nie daje się zanalizować, uprzedmiotowić w ramach narzuconego z góry dyskursu. Zadaniem inscenizacji jest więc wyostrzenie jej konfliktu ze światem.

 

28.06.19 –  premiera trzyaktowej opery Paria Stanisława Moniuszki z librettem Jana Chęcińskiego na podstawie tragedii Casimira Delavigne’a.

W historii opery nierzadko pragnienie twórcy nie znajduje zrozumienia u współczesnych. Przeszło dziesięć lat przymierzał się Moniuszko do skomponowania Parii. Marzenie spełniło się u schyłku jego kariery. Zainteresowanie dramatem Delavigne’a, który dał podstawę librettu, było tak intensywne, że nim kompozytor zlecił jego opracowanie Janowi Chęcińskiemu, sam zabrał się za polski przekład. Zaledwie sześć prezentacji dzieła starczyło, by dyrekcja opery w Warszawie ściągnęła Parię z afisza. Ostrożnych zachwytów recenzentów nad udaną instrumentacją i pięknym prologiem pierwszego aktu, nie podzielała niestety publiczność.
Po latach na Parię  patrzymy inaczej. Z dzisiejszej perspektywy ta opowieść o wykluczeniu staje się bardzo aktualna.

 

18.06. 19 – Recital światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego

Tomasz Konieczny od dziesięciu lat związany jest z wiedeńską Staatsoper, gdzie debiutował w sezonie 2008/2009 w Pierścieniu Nibelunga Richarda Wagnera. Recenzenci zgodnie określili jego debiut jako sensacyjny. Artysta obdarzony wyjątkowym bas-barytonem występuje w różnorodnym repertuarze w teatrach operowych na całym świecie, aczkolwiek to właśnie partie wagnerowskie są jego specjalnością.
W programie recitalu – utwory Richarda Wagnera, Richarda Straussa i Stanisława Moniuszki.

Orkiestrą poznańskiego Teatru Wielkiego dyryguje Gabriel Chmura.

Więcej – https://opera.poznan.pl/pl/

Opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply