„Proces. Rekonstrukcja” – premiera Teatru PAPAHEMA

W piątkowy wieczór (14 grudnia) w ramach Sceny PracOFFnia Teatru Dramatycznego
im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku odb
yła się premiera najnowszego spektaklu Teatru PAPAHEMA. Tym razem artyści zaprosili na „Proces. Rekonstrukcja” – przedstawienie inspirowane powieścią Franza Kafki.

Dlaczego Józef K. został postawiony w stan oskarżenia? Czy w powieści Franza Kafki można doszukać się obciążających go zarzutów? Czy proces, który toczył się przeciwko niemu był rzeczywiście – jak zwykło się uważać – całkowicie bezpodstawny i ujawniał jedynie mechanizmy funkcjonowania społeczeństwa, w którym biurokracja bierze górę nad empatią? Każda lektura powieści Kafki, każda jej inscenizacja jest w istocie wznowieniem procesu w sprawie Józefa K. Teatr PAPAHEMA postanowił nie tylko powołać kolejny proces, ale także wszcząć śledztwo – podjąć próbę rekonstrukcji zdarzeń oraz przesłuchać świadków w poszukiwaniu dowodów i poszlak. Być może taka perspektywa rzuci nowe światło na postać najsłynniejszego oskarżonego w historii światowej literatury XX wieku.

– Powieść Kafki kryje w sobie tajemnicę. Jest niczym palimpsest, w którym nakładają się na siebie rozmaite znaczenia. Myśli przenikają się w niedokończonych rozdziałach, w intuicyjnych składach kolejnych wydawców, w przekładach. Niezmiennie jednak kwestia winy Józefa K. pozostaje zagadką. Każda lektura utworu, każda jego inscenizacja musi stanowić próbę jej rozwiązania. Tworząc nasz spektakl chcielibyśmy podkreślić nielinearność fabuły powieści, dlatego kładziemy nacisk na poszukiwanie winy, którą bohater przypłacił życiem. Teatralne śledztwo ma dać odpowiedź na pytanie: dlaczego przykładny obywatel pewnego poranka został postawiony w stan oskarżenia? – mówi Helena Radzikowska.

– Spektaklowi towarzyszy projekt edukacyjny skierowany do nauczycieli języka polskiego oraz wiedzy o kulturze i uczniów liceów. Mamy nadzieję, że dzięki niemu spektakl stanie się punktem wyjścia do twórczych rozmów zarówno na temat szkolnej lektury i możliwości jej interpretacji, jak i związków literatury z teatrem – dodaje Mateusz Trzmiel.

Przedstawienie „Proces. Rekonstrukcja” reżyseruje Tomasz Kaczorowski. Scenografię przygotowała Agnieszka Wielewska. Muzykę skomponowała Natasza Topor. Za ruch sceniczny odpowiada Anna Sawicka-Hodun. Reżyserem światła jest Maciej Iwańczyk. Grają: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel oraz gościnnie Łukasz Borkowski.

Spektakl został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu z budżetu Miasta Białegostoku i Województwa Podlaskiego. Oprócz pokazu premierowego „Proces. Rekonstrukcję” można obejrzeć 15 i 16 grudnia, a następnie w lutym 2019 roku. Bilety (w cenie: 40 zł – normalny, 30 zł – ulgowy, 20 – studencki oraz szkolny) dostępne są w Kasie Teatru oraz w sprzedaży internetowej: bilety.dramatyczny.pl.

„Proces. Rekonstrukcja”

Premiera: 14 grudnia, godz. 19.00

Miejsce: Scena Kameralna, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku

Czas trwania: 90 minut

Tekst i reżyseria: Tomasz Kaczorowski
Scenografia: Agnieszka Wielewska
Muzyka: Natasza Topor
Ruch sceniczny: Anna Sawicka-Hodun
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk

Obsada:
Paulina Moś
Helena Radzikowska
Łukasz Borkowski
Paweł Rutkowski
Mateusz Trzmiel

Spektakl “Proces” Teatru PAPAHEMA można obejrzeć:
14 grudnia (piątek), godz. 19.00 – PREMIERA
15 grudnia (sobota), godz. 20.00
16 grudnia (niedziela), godz. 20.00
2 lutego (sobota), godz. 19.00
3 lutego (niedziela), godz. 19.00
5 lutego (wtorek), godz. 9:00 i 11:00
6 lutego (środa), godz. 9:00 i 11:00
7 lutego (czwartek), godz. 9:00 i 11:00
8 lutego (piątek), godz. 9:00 i 11:00

Teatr PAPAHEMA został założony w 2014 roku przez czworo ówczesnych studentów roku dyplomowego Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej, których połączyły podobny gust i poczucie humoru. Młodzi aktorzy od kilku lat z powodzeniem łączą klasykę ze współczesną wrażliwością, środki teatru aktorskiego z bogactwem języka teatru formy, żart i dystans z poważną refleksją na temat otaczającej rzeczywistości. Od maja 2014 roku Teatr działa jako Fundacja. PAPAHEMA regularnie prezentuje swoje przedstawienia w Teatrze Polonia w Warszawie, Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku oraz Teatrze Miejskim w Gliwicach, współpracuje również z Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, Teatrem WARSawy i Och-Teatrem w Warszawie oraz Operą i Filharmonią Podlaską. Teatr tworzą Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski i Mateusz Trzmiel. Twórcy chętnie jednak współpracują z innymi artystami – reżyserami, scenografami, kompozytorami i aktorami. Dotychczas Teatr PAPAHEMA zrealizował dziewięć spektakli:

„Molière. Z urojenia” – premiera 15 marca 2014 r.

„Moral insanity. Tragedia ludzi głupich” – premiera 30 stycznia 2015 r.

„Macbett” – premiera 28 czerwca 2015 r.

„Calineczka dla dorosłych” – premiera 3 grudnia 2015 r.

„Alicja po drugiej stronie lustra” – premiera 28 czerwca 2016 r.

„Poskromienie złośnicy” – premiera 4 września 2016 r.

„Niezwykły lot pilota Pirxa” – premiera 25 lutego 2017 r.

„Skłodowska. Radium Girl” – premiera 25 listopada 2017 r.

„Niepodległość słoików” – premiera 28 września 2018 r.

oraz performans:

„Wojna. Trzęsienie rodziny” – premiera 1 kwietnia 2017 r.

Nagrody:

WYGRANA w konkursie teatralnym dla młodych twórców Montownia BIS,

III NAGRODA (za spektakl „Macbett” – za interpretację kondycji współczesnego świata przez pryzmat sztuki Eugene Ionesco oraz zastosowanie różnych technik aktorskich i pełną młodzieńczej energii kreację zespołową) w konkursie SzekspirOFF w ramach 20. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku,

ŚWIADECTWO OTWARTEGO UMYSŁU za świeży powiew na teatralnej scenie, wyrafinowany humor i zabawę konwencjami, gdzie klasyka i kostium mówią o nas „tu i teraz”) w plebiscycie białostockiej redakcji „Gazety Wyborczej” Przystanek Młodzi 2017,

NAGRODA PUBLICZNOŚCI (za spektakl „Poskromienie złośnicy” – za wyważenie właściwych proporcji między rozrywką i refleksją; między tradycyjną konwencją a bardzo współczesną interpretacją i wreszcie – między brawurową grą zespołową a eksponowaniem wybitnych, indywidualnych kreacji artystycznych) w konkursie SzekspirOFF w ramach 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku,

NAGRODA GAZETY FESTIWALOWEJ „SHAKESPEARE DAILY” (za spektakl ”Poskromienie złośnicy” – za świeże, energetyczne aktorstwo i próby odczarowania tekstu, któremu przypisuje się miano najbardziej szowinistycznego dramatu Szekspira) w konkursie SzekspirOFF w ramach 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku,

NAGRODA PUBLICZNOŚCI na 26. Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych KLAMRA w Toruniu za spektakl „Skłodowska. Radium Girl”,

PIERWSZA NAGRODA na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2018 w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za spektakl „Skłodowska. Radium Girl”,

TRZECIE MIEJSCE w plebiscycie publiczności na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2018 w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za spektakl „Skłodowska. Radium Girl”.

[Fot. Emila Rogalska/Teatr Dramatyczny w Białymstoku]

Dodaj komentarz