Festiwalowa jesień na Górnym Śląsku

Kolejny kwartał śląskie teatry rozpoczną festiwalowo. W Teatrze Śląskim w Katowicach we wrześniu zadebiutuje nowy przegląd: Międzynarodowy Festiwal Open The Door (fot.plakat). Od 21 do 30 września będzie można zobaczyć spektakle z Rosji, Francji, Belgii, Hiszpanii i Meksyku, a także z Polski. Przedstawienia będą odbywały się na Scenie w Galerii oraz w różnych punktach miasta. Nad nową inicjatywą czuwa Dagmara Gumkowska, kiedyś związana z Bytomskim Centrum Kultury i organizowaną w nim Teatromanią. Po likwidacji bytomskiego festiwalu formuła Teatromanii została przeniesiona do Katowic.

Kilka dni później rozpocznie się w Zabrzu XVIII Festiwal Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” (12 – 21 października). W jego programie znalazły się spektakle, m.in.: Piotra Rowickiego i Piotra Ratajczaka „Aktorzy koszalińscy, czyli komedia prowincjonalna”  z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie, „Bzik. Ostatnia minuta” z Teatru Współczesnego w Szczecinie w reżyserii Eweliny Marciniak na podstawie tekstu Jana Czaplińskiego czy „Sienkiewicz. Superstar” z wałbrzyskiego teatru w reżyserii Anety Groszyńskiej na podstawie tekstu Czaplińskiego. Wreszcie w listopadzie wraca Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” pod nową dyrekcją Ingmara Villqista, który odbywać się będzie między 12 a 18 listopada. W programie przewidziano 5 przedstawień konkursowych i dwa pokazy mistrzowskie: spektakl „Wyjeżdżamy” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego i „G.E.N.” wyreżyserowany przez Grzegorza Jarzynę.

Nie zabraknie również spektakli premierowych. Ciekawie zapowiada się propozycja Teatru Śląskiego – osadzony w śląskich realiach „Drach” na podstawie powieści Szczepana Twardocha w reżyserii Roberta Talarczyka (21 października) czy „Mesjasze (albo skoro nie zostało nam już nic do wierzenia, to czy wolno nam podważać coś, w co na nowo moglibyśmy uwierzyć?” na podstawie tekstu Jana Czaplińskiego i Marcina Kąckiego w reżyserii Anety Groszyńskiej. Spektakl, opowiadający o Kole Sprawy Bożej, które ukonstytuowało się w Paryżu po klęsce powstania listopadowego wokół Andrzeja Towiańskiego, powstaje w koprodukcji Teatru Zagłębia w Sosnowcu z poznańskim Malta Festiwal (premiera: 16 listopada).

A poza tym wyjątkowo dużo propozycji dla dzieci: w Teatrze Miejskim w Gliwicach „Malutka Czarownica” na podstawie powieści Otfrieda Preusslera w reżyserii Daniela Arbaczewskiego (13 października) i „Królowa Śniegu” w reżyserii Przemysława Jaszczaka (1 grudnia).

Teatr Nowy w Zabrzu szykuje dla najmłodszych widzów „Morze ciche” na podstawie tekstu Jeroena van Haele (reż. Łukasz Zaleski, prem. 4 października), Teatr Śląski –  „Przygody Stasia i Złej Nogi” (reż. Bartłomiej Błaszczyński) w koprodukcji ze Śląskim Teatrem, Lalki i Aktora Ateneum (prem.14 grudnia), zaś Teatr Rozrywki w Chorzowie musicalową wersję opowieści o Zorro według tekstu i w reżyserii Jacka Bończyka, z muzyką Zbigniewa Krzywańskiego (prem. 18 listopada).

Opr. Aneta Głowacka

 

Opera Śląska w Bytomiu

20.10.18 – opera buffa –  Don Desiderio

Opera Śląska w Bytomiu daje w IV kwartale jedną premieręoperę buffa w trzech aktach Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego – Don Desiderio.
Reżyseruje spektakl Ewelina Pietrowiak, scenografia i kostiumy są dziełem Aleksandry Gąsior, reżyserią świateł zajęła się Karolina Gębska, a kierownictwo muzyczne sprawuje Jakub Kontz.

Więcej –  http://www.opera-slaska.pl/repertuar

Opr. Anna Leszkowska

Dodaj komentarz