Przejdź do treści

Łódzkie premiery jesienią…

Jubileuszowy, 130 sezon Teatr im. Jaracza w Łodzi otwiera premierą Seksualnych neuroz naszych rodziców (na zdj.)w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Scenografia: Katarzyna Zbłowska, Waldemar Zawodziński, kostiumy: Maria Balcerek,muzyka w wykonaniu Leszka Kołodziejskiego.

OBSADA : Natalia Klepacka, Urszula Gryczewska, Mariusz Witkowski, Robert Latusek, Mariusz Siudziński, Zofia Uzelac, Bogusław Suszka.

Opis sztuki :

Dora ma 18 lat. Nie tańczy, nie płacze, nie śmieje się. Milczy. Obserwuje. Jest inna. Przez lata leki utrzymywały ją w psychicznym półmroku. Środki uspokajające podawane przez rodziców i lekarzy, miały chronić Dorę i jej otoczenie przed dzikimi wybuchami emocji i pozwalały żyć „normalnym” życiem. Jednak matka Dory chce odzyskać córkę, poznać jej prawdziwą twarz. Powstrzymanie leczenia przynosi nieprzewidziane konsekwencje. Seksualność Dory kwitnie, dziewczyna jest wyuzdana i niewinna jednocześnie. Jej cielesny apetyt wytrąca z równowagi, niepokoi. Zaburza dobre samopoczucie. Przebudzona Dora jest jak lustro. Czy na pewno chcemy się w nim przejrzeć?

„Seksualne neurozy naszych rodziców”, odważna, prowokująca sztuka Lukasa Bärfussa, uznawanego za jednego z najwybitniejszych niemieckojęzycznych autorów swojego pokolenia, podejmuje trudny temat seksualności osób upośledzonych. Stawia pytania: czym jest normalność i kto określa co nią jest? Jakie są ramy wolności i kto powinien je ustalać?

Teatr Jaracza przygotowuje Trzy siostry A. Czechowa w reżyserii Jacka Orłowskiego, premiera 29 i 30 września i 2 października na Dużej Scenie oraz Noc Helvera I. Villqista w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej – premiera w grudniu.

Teatr Nowy rozpoczął sezon 11 września od premiery pt. Gala ’68. Wolność to luksus w ramach festiwalu Łódź Czterech Kultur. Tekst, dramaturgia: Agnieszka Jakimiak, Mateusz Atman, reżyseria: Agnieszka Jakimiak, koncept,scenografia: Mateusz Atman, muzyka i oprawa dźwiękowa: Łukasz Jędrzejczak, choreografia: Jan Sobolewski, kostiumy: Julia Porańska.

Występują:
Monika BuchowiecBeata KolakKamila SalwerowiczPrzemysław DąbrowskiKonrad MichalakSławomir Sulej, Łukasz Jędrzejczak (gościnnie).

Od teatru :

Pięćdziesiąta rocznica wydarzeń roku 1968 zasługuje na galę – przygotowaną z rozmachem i pełną przepychu. Rewolucyjne ideały, eksperymentalne gesty, polityczne rebelie nie powinny iść w zapomnienie, należy im się widzialność i rozpoznawalność, celebrycki status i udział w tworzeniu współczesnego spektaklu. Najwyższy czas, żeby zapomniane protagonistki i protagoniści artystycznych i politycznych przełomów sprzed półwiecza otrzymali własną galę, na miarę największych filmowych ceremonii.

Na 14 grudnia 2018 r. Teatr Nowy planuje premierę sztuki Testament Szekspira Vern Thiessen w reżyserii Marka Pasiecznego.

Wystąpi Maria Gładkowska.

W najnowszym spektaklu Maria Gładkowska wcieli się w rolę mało znanej żony Szekspira – Anny Hathaway. Słodko–gorzki tekst kanadyjskiej pisarki Vern Thiessen odsłania kulisy związku dramatopisarza z młodszą o osiem lat kobietą. „Im większe odnosisz sukcesy tym rzadziej jesteś w domu” mówi bohaterka. Kobieta samodzielnie musi opiekować się dziećmi, opłakiwać odchodzących bliskich i codziennie mierzyć się z tęsknotą za mężem. Chociaż każde z nich ma swoje sekrety to i tak darzą się ogromnym uczuciem.

Sztuka rozpoczyna się tuż po pogrzebie Szekspira. Anna dostaje testament męża od znienawidzonej siostry dramatopisarza. Długo odwleka jego przeczytanie, bowiem ufa, że nic nie powinno jej tam zaskoczyć. Zaczyna wspominać wspólne chwile spędzone z mężem i dziećmi. Czy ostatnia wola Willa będzie w stanie wynagrodzić jej samotne i pełne poświęcenia życie?

Teatr Mały w Manufakturze 28 września będzie miał prapremierę polską sztuki Tylko miłość (sceny z życia małżeńskiego) Rene Heinerdorffa. Reżyseria – Mariusz Pilawski, scenografia – Krzysztof Andrysiak/Mariusz Pilawski, kostiumy – TOP SECRET.

Obsada: Magdalena Drewnowska, Agnieszka Smolak – Stańczyk, Michał Kruk, Witold Łuczyński, Marzena Pilawska.

Od teatru:

„Tylko miłość czyli sceny z życia małżeńskiego” niemieckiego dramatopisarza Rene Heinersdorff’a wpisuje się w styl przypowieści, które Teatr Mały lubi opowiadać ze swojej małej sceny w łódzkiej Manufakturze. Po polskim, amerykańskim, włoskim, francuskim, rosyjskim, angielskim typie komedii nadszedł czas na historię niemiecką. A właśnie zaczynamy dziesiąty, jubileuszowy sezon naszej artystycznej egzystencji.

No dobrze, powiedzą Państwo… a czym różnią się owe komedie między sobą? Czy każda ma specjalny posmak i styl wertowania ludzkiej natury, pokazywania człowieczych postaw, czy konstruowania specjalnych relacji między kobietą i mężczyzną? Nic podobnego! I tu, i gdzieś tam żyjemy bardzo podobnie. Wszak świat odczuwania radości, bólu, tęsknoty, uniesienia, ekscytacji, fizycznych reakcji czy wreszcie miłości pośród całej nacji Homo Sapiens bywa z reguły bardzo podobny by nie powiedzieć taki sam. Australijski Aborygen, arabski Beduin, Eskimos z północnego bieguna, afrykański Buszmen, amerykański Cowboy czy dobrze dostrojony z najnowszymi trendami mody Europejczyk inaczej kocha? Albo nienawidzi? Albo, przypuśćmy zdradza swojego współmałżonka? Odpowiedź nasuwa się jasna i oczywista. Nie, nie, i jeszcze raz nie! Wszędzie to samo. Tak samo czuje każdy człowiek na całej planecie. Zmianie ulega tylko anturaż, okoliczności toczących się historii.

Niemiecki aktordramaturg Rene Heinersdorff opisuje spotkanie dwóch małżeństw w XXI wieku, które mogło by być typowym początkiem mydlanej opery, zabawnego wieloodcinkowego serialu na którymś kanale rozlicznych stacji telewizyjnych lub radiowych w formie słuchowiska. Lubimy podejrzeć co tam dzieje się u sąsiada za ścianą i pomyśleć sobie niekiedy: całe szczęście, że ta historia zupełnie nie dotyczy mnie … Tylko czy aby na pewno?

Przekonajcie się Państwo odwiedzając od 28 września 2018 roku Teatr Mały w Manufakturze, który już 10 lat stara się bawić Państwa jak potrafi najlepiej. Na scenie wielokrotnie oglądani Magdalena Drewnowska, Agnieszka Smolak Stańczyk, Witek Łuczyński i po raz pierwszy powabny aktor Michał Kruk oraz tajemnicza Barbara.

Do zobaczenia w Teatrze Małym już niebawem :).

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

 

Teatr Wielki w Łodzi

26.10.18 – „Bal u Naczelnika” – widowisko multimedialne

Pierwszą premierą w sezonie 2018/19 w Teatrze Wielkim w Łodzi jest widowisko multimedialne Wojciecha Trzcińskiego  „Bal u Naczelnika”. W ten sposób Teatr Wielki w Łodzi postanowił uczcić 100-lecie odzyskania niepodległości Polski.
„Budowa dramaturgiczna widowiska ma być zbliżona do „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. Na scenie cały czas trwać będzie radosna zabawa karnawałowa, a wprowadzone epizody zobrazują istotne wydarzenia z historii Polski, od czasu odzyskania niepodległości, aż do współczesności” – czytamy na stronie teatru.
Oryginalność widowiska polega na połączeniu muzyki klasycznej z rozrywkową, usłyszymy muzykę Chopina, Moniuszki, Pendereckiego, Góreckiego, Kilara, Prokofiewa, Boita. Wykorzystane będą znane utwory muzyki rozrywkowej w nowych aranżacjach przygotowanych przez  Adama Sztabę, Krzysztofa Herdzina, Aleksandra Maliszewskiego oraz specjalnie na tę okazję skomponowane przez Wojciecha Trzcińskiego trzy utwory: „Walc Naczelnika”, „Modlitwa” do słów Tadeusza Gajcego i piosenka finałowa „Wichry historii” do słów Andrzeja Kuryły.

W „Balu u Naczelnika” – wg scenariusza Krzysztofa Dudka i Jerzego Wolniaka – wystąpi  cały zespół Teatru Wielkiego w Łodzi: chór, orkiestra, balet, soliści m.in. Dorota Wójcik, Agnieszka Makówka, Grzegorz Szostak oraz znakomici młodzi wokaliści i aktorzy, a także Trubadurzy, Michał Szpak, Piotr Cugowski.

Opiekę muzyczną sprawuje Wojciech Trzciński, scenografię zaprojektował Paweł Dobrzycki,  kostiumy – Zuzanna Markiewicz. Autorem choreografii jest Artur Żymełka, a za pulpitem dyrygenckim zobaczymy Aleksandra Maliszewskiego (część rozrywkowa), Piotra Wujtewicza i Michała Kocimskiego (w części klasycznej), chór poprowadzi Maciej Salski.

 

Do końca tego roku w Teatrze Wielkim w Łodzi odbędą się też spektakle gościnne, związane z tańcem: rosyjskiego baletu z Kostromy, zespołu baletowego Moscow City Ballet oraz  Gaelforce Dance.

19.11.18 – Russian National Ballet „Kostroma”

Russian National Ballet „Kostroma” – choć od dawna występuje na świecie – Polskę odwiedzi po raz pierwszy. Zespołem kierują wielcy artyści światowych scen: Elena i Yury Tsarenko oraz Maria Veshkina. W swoim programie 50-osobowy zespół pokazuje historię Rosji przy pomocy różnych technik scenicznych. Artyści łączą technikę tańca klasycznego i współczesnego.

30.11.18  – Gaelforce Dance

Gaelforce Dance to zespół składający się z najlepszych tancerzy i muzyków, którzy swoimi taneczno-muzycznymi spektaklami  opartymi na irlandzkim folklorze od lat podbijają serca widzów na całym świecie. Łączą taniec nowoczesny z celtyckimi rytmami, balet ze stepowaniem, muzykę z grą świateł,  tradycję ze współczesnością.
Widowisko przygotował choreograf Richard Griffin i kompozytor Colm O’Foghlú.

9,10.12.18 Moscow City Ballet

Grupa założona przez wybitnego choreografa Victora Smirnova-Golovanova to zespół tancerzy klasycznych, cieszący się uznaniem na całym świecie, zaprezentuje dwa spektakle: „Jezioro Łabędzie” w choreografii  Victora Smirnov- Golovanova oraz  „Śpiącą królewnę” w choreografii Ludmiły Nerubashchenko.
Spektakle Moscow City Ballet charakteryzują  olśniewające kostiumy, imponująca choreografia, magia świateł i urzekająca scenografia.

14.12.18 koncert  orkiestry Glenna Millera

Składająca się z najlepszych na świecie instrumentalistów grupa pod dyrekcją Wila Saldena, zaprezentuje w roku swojego jubileuszu – 80 lat istnienia – swoje najnowsze show.

Więcej – http://www.operalodz.com/Repertuar,17

Opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply