22 edycja Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku odbędzie się w dniach 27 lipca – 5 sierpnia 2018. Gdański festiwal jest jednym z najbardziej utytułowanych w kraju –
w ubiegłym roku otrzymał prestiżową EFFE Award 2017/2018; najważniejszą europejską nagrodę przyznawaną przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (EFA – European Festivals Association), przy wsparciu Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.
W nurcie głównym zobaczymy spektakle z Argentyny, Iranu, Niemiec, Czech, Włoch i z Polski (także poza Konkursem o Złotego Yoricka). Tegoroczną edycję zainauguruje polska adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... More „Romea i Julii” w reżyserii i choreografii(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... More Janusza Józefowicza (pierwszy w dotychczasowej historii Festiwalu Szekspirowskiego musical!). Zaprezentujemy również spektakle polskich reżyserów zrealizowane za granicą: „Sen nocy letniej” (reż. Eweliny Marciniak) niemieckiego Theater Freiburg oraz „Miarka za miarkę” (reż. Jana Klaty) czeskiego Divadlo pod Palmovkou (Teatr pod Palmą); obydwa wysoko oceniane na równi przez krytykę teatralną oraz publiczność.
Jednym z mocnych akcentów ma szansę stać się również „Macbettu” Sardegna Teatro oraz Compagnia Teatropersona, wyreżyserowany przez Alessandro Serra (wystawiony w dialekcie sardyńskim). Ciekawostką będzie też z pewnością , przyjmujące formę rodzinnej imprezy i inspirowane „Królem Learem”, przedstawienie „La Fiesta del Viejo” w wykonaniu argentyńskiego kolektywu artystycznego pod tą samą nazwą, w reż. Fernando Ferrery. Nie zabraknie również artystki, której obecność stała się już tradycją, za której ciętym humorem i niespożytą energią cały rok tęskni wielu festiwalowych widzów: Bei von Malchus. Niezależna niemiecka aktorka i reżyserka, która tym razem w sobie właściwy przewrotny sposób, opowie o Szekspirowskich kobietach dzierżących władzę.
Wszystkie spektakle w Nurcie Głównym tłumaczone są na polski i angielski w formie napisów nad sceną.
Zaprezentujemy także dwa polskie spektakle wybrane do finału Konkursu o Złotego Yoricka: „Hamlet – komentarz” Teatru Pieśń Kozła (reż. Grzegorz Bral) oraz „Makbet” zrealizowany w Teatrze Muzycznym Capitol (reż. Agata Dudy – Gracz). Laureat nagrody wyłoniony zostanie podczas festiwalu. Finalistów oceniać będzie Jury w składzie: Jacek Kopciński, Joanna Krakowska i Mike Urbaniak.
Tegoroczny Festiwal wzbogaci wyjątkowo prezentacja trzech polskich spektakli pod wspólnym hasłem „Wkurzone na Szekspira”. Prezentujących nowe podejście najmłodszego pokolenia polskich reżyserek, dramaturżek oraz aktorek do dorobku Mistrza ze Stratfordu. Są to: „#Gwałt na Lukrecji” w reż. Marcina Libera (AST Kraków), „HMLT” z Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie (reż. Magdy Szpecht) oraz „Szukając Romea” z Teatru Bagatela w Krakowie (w reż. Klaudii Hartung-Wójciak).
„(…) Festiwal powinien dostrzegać nowe ruchy interpretacyjne w orbicie szekspirowskiej, a z takimi właśnie mamy obecnie do czynienia. (…) Oto przyszło do teatru pokolenie, które inaczej rozstawia akcenty u Szekspira, obala aksjomaty interpretacyjne, podważa samą osobę autora.Nie są to dzieła doskonałe, ale jest w nich obecny demonstracyjnie nowy ton, zmiana w traktowaniu tekstu oryginału. Wszystkie trzy realizacje powinny być przez nas w Gdańsku bardzo uważnie obejrzane. Bo to idzie nowe. Jeszcze szuka ostatecznej formy, ale gniew, który ją wypełni – już jest.(…)”
Łukasz Drewniak, podsumowując szekspirowski sezon 2017/2018.
Festiwalowy nurt alternatywny SzekspirOFF, ponownie odbędzie się w formule konkursowej. W tym roku zagości na nim 12 zgłoszonych i zakwalifikowanych do konkursu spektakli. Kierownikiem artystycznym SzekspirOFF’a jest Krzysztof Grabowski, zaś spektakle SzekspirOFF oceniać będzie 3-osobowe jury: Agata Duda-Gracz, Piotr Kruszczyński oraz Adam Nalepa.
Integralną częścią festiwalu są działania Letniej Akademii Szekspirowskiej: warsztaty, spotkania z twórcami, próby otwarte i seminaria.
Program nurtu głównego
„Romeo i Julia” – Studio Buffo, Warszawa, Polska
Gdański Teatr Szekspirowski,
27 lipca (piątek), godz. 17:30 i 20:30, czas trwania: 1 h 50 min
Ceny biletów:
Strefa A: 110 zł N / 90 zł U
Strefa B: 90 zł/70 zł
Strefa C: 70 zł/55 zł
Strefa D: 50 zł/35 zł
Reżyseria i choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... More Janusz Józefowicz
Muzyka Janusz Stokłosa
Libretto Agata Miklaszewska
Dialogi Bartosz Wierzbięta
Scenografia Marek Chowaniec
Asystentka choreografaautor układu tanecznego w spektaklu baletowym albo w innego... More Barbara Deska
Kostiumy Malwina Wędzikowska
Wirtualna scenografia 3D Platige Image
Efekty wodne Water Concept
„Sen nocy letniej” – Theater Freiburg, Niemcy
Teatr Wybrzeże w Gdańsku,
27 lipca (piątek) g. 20:00, 2h 50 min
Ceny biletów:
Strefa A: 80 zł N / 60 zł U
Strefa B: 60 zł/45 zł
Strefa C: 50 zł/35 zł
Strefa D: 40 zł/30 zł
Reżyseria Ewelina Marciniak
Dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo... More: Magda Kyprjanowicz, Michael Billenkamp
Scenografia, kostiumy, projektyKatarzyna Borkowska
Światła Michael Philipp
Muzyka Janek Duszyński
Dźwięk Julien Guiffes
Choreografia Izabela Chlewińska
WKURZONE NA SZEKSPIRA
„#Gwałt na Lukrecji”, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie, Polska
Sala Czarna Teatru Wybrzeże w Gdańsku
28 lipca (sobota),g. 17:00 i 21:00, 2h (z przerwą)
Ceny biletów:
40 zł N / 30 zł U
Przekład: Jan Kasprowicz
Reżyseria: Marcin Liber
Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek
Dramaturgia Martyna Wawrzyniak (V r. WRD)
Opracowanie muzyczne Natalia Hodurek, Filip Kaniecki
Konsultacje choreograficzne Katarzyna Anna Małachowska
Ruch sceniczny Joanna Pocica
Premiera: 17 marca 2018 r, Scena 210
„La Fiesta del Viejo” – Grupa La Fiesta del Viejo, Argentyna
Scena kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie
28 lipca (sobota), g. 18:00 i 21:00, 2 h
Ceny biletów:
Strefa A: 60 zł N / 45 zł U
Strefa B: 50 zł/35 zł
Strefa C: 40 zł/25 zł
Strefa D: 30 zł/20 zł
Tekst, dramaturgia i reżyseria: Fernando Ferrer
Asystent reżysera: Marisol Scagni
Kostiumy Marina Claypole, Peta Moreno
Scenografia i zdjęcia Romina Giorno
Muzyka i wykonanie Stine Helkjær Engen
Światła Sebastián Francia
Efekty specjalne Guillermo Toledo
Projekt graficzny Juan Francisco Reato
Produkcja Fernando Ferrer, Ezequiel Gelbaum, Clarisa Hernandez, Julian Smud
Asystent produkcji Male Devoto
Producent wykonawczy Laura Quevedo
Management Débora Staiff – Indigo Producciones SRL
Spektakl Finałowy Konkursu o Złotego Yoricka
„Hamlet – Komentarz” Teatr Pieśń Kozła, Wrocław, Polska
Duża scena Teatru Wybrzeże w Gdańsku
29 lipca (niedziela), g. 19:00, 60 min
Ceny biletów:
Strefa A: 90 zł N / 70 zł U
Strefa B: 70 zł/50 zł
Reżyseria Grzegorz Bral
Muzyka Jean-Claude Acquaviva, Maciej Rychły
Dyrygent Lilianna Krych
Kostiumy Alicja Gruca
Scenografia Robert Florczak
Światła Wojciech Maniewski
DramaturgiaAlicja Bral
„Sen nocy letniej” – Teatr Niezależny / Mostaghel Theatre, Teheran, Iran
Gdański Teatr Szekspirowski
30 lipca (poniedziałek), g. 19:00, 1 h 20 min
31 lipca (wtorek), g. 18:00, 1 h 20 min
Ceny biletów:
Strefa A: 60 zł N / 45 zł U
Strefa B: 50 zł/35 zł
Strefa C: 40 zł/25 zł
Strefa D: 30 zł/20 zł
Reżyseria i scenografia Mostafa Koushki
Asystent reżysera Meysam Entezari
Konsultacja reżyserska Hasti Hosseini
Dramaturgia Bagher Soroush
Konsultacja tekstu Elnaz Shahbazi
Muzyka Ali Rezania
Kostiumy i rekwizyty Shima Mirhamidi
Charakteryzacjanadawanie twarzy aktora wyglądu zgodnego z założeniami in... More Sara Eskandari
Reżyseria świateł: Ali Kouzehgar
Manager projektu Hassan Judaki
WKURZONE NA SZEKSPIRA
„HMLT” – Teatr im. H.Ch. Andersena w Lublinie, Polska
na podstawie „Hamleta” Williama Szekspira (tłum. Stanisław Barańczak)
i „HMLT” Łukasza Wojtyski
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
31 lipca (wtorek), g. 20:30, 2 h 15 min
Spektakl dla widzów od 16 roku życia.
Ceny biletów:
40 zł N / 30 zł U
Reżyseria Magda Szpecht
Dramaturgia Łukasz Wojtysko
Przestrzeń, scenografia i kostiumy Zuza Golińska
Współpraca Gosia Golińska
Opracowanie muzyczne Krzysztof Kaliski
Konsultacja choreograficzna Weronika Pełczyńska
Centrum Spotkania Kultur, premiera: 14 kwietnia 2018
WKURZONE NA SZEKSPIRA
„Szukając Romea” – Teatr Bagatela, Kraków, Polska
wg Williama Szekspira i Marcina Wojciechowskiego
Przedstawienie dyplomowe Wydziału Reżyserii Dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... More krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych.
Sala Czarna Teatru Wybrzeże w Gdańsku
1 sierpnia (środa), g. 18:00 i 20:00, 60 min
Ceny biletów:
40 zł N / 30 zł U
Reżyseria i dramaturgia Klaudia Hartung-Wójciak
Scenariusz Klaudia Hartung-Wójciak i Marcin Wojciechowski
Kostiumy Marcin Wojciechowski
Reżyseria świateł Antek Grałek
Opracowanie muzyczne Kamil Tuszyński
Przygotowanie wokalne Anna Branny
Kierownik muzyczny: Artur Sędzielarz
inspicjent / sufler Magda Gródek i Monika Handzlik
Scena na Sarego 7, prapremiera: 14 kwietnia 2018,
„Miarka za miarkę” – Teatr pod Palmą / Divadlo pod Palmovkou, Praga, Czechy
Gdański Teatr Szekspirowski
2 sierpnia (czwartek), g. 16:00 i 20:00, 1 h 55 min
Ceny biletów:
Strefa A: 80 zł N / 60 zł U
Strefa B: 60 zł/45 zł
Strefa C: 50 zł/35 zł
Strefa D: 40 zł/30 zł
Reżyseria Jan Klata
Przekład Martin Hilski
Dramaturgia Iva Klestilová
Scenografia Justyna Łagowska
Choreografia Maćko Prusak
Edycja, selekcja i reżyseria muzyki Jan Klata
premiera: 27 stycznia 2018
„Królowe” / „Queens” – Bea von Malchus, Niemcy
Scena kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie
2 sierpnia (czwartek), g. 17:00, 2 h 5 min (z przerwą)
3 sierpnia (piątek), g. 19:00, 2 h 5 min (z przerwą)
Ceny biletów:
Strefa A: 80 zł N / 60 zł U
Strefa B: 60 zł/45 zł
Strefa C: 50 zł/35 zł
Strefa D: 40 zł/30 zł
Reżyseria, koncepcja, tekst i wykonanie Bea von Malchus
Spektakl Finałowy Konkursu o Złotego Yoricka
„Makbet” – Teatr Muzyczny Capitol, Wrocław, Polska
Duża scena Teatru Wybrzeże w Gdańsku
Ceny biletów:
Strefa A: 90 zł N / 70 zł U
Strefa B: 70 zł/50 zł
4 sierpnia (sobota), g. 20:30, 3 h 30 min (z przerwą)
Adaptacja, scenografia, kostiumy i reżyseria Agata Duda-Gracz
Asystentki reżysera: Katarzyna Dudzic-Grabińska, Natasza Sołtanowicz, Hanna Zbyryt
Asystentki scenografa: Aleksandra Grabowska, Sara Sulej, Kaja Wolak
Praca nad słowem Michał Pabian
Muzyka i kierownictwo muzyczne Maja Kleszcz i Wojciech Krzak
Muzyka na żywo: Maja Kleszcz (śpiew, wiolonczela), Marta Maślanka (cymbały), Wojciech Krzak (lira anglosaska).
Przygotowanie wokalne Magdalena Śniadecka i Ewa Głowacka-Fierek
Realizacja dźwięku Krzysztof Borowicz
Miks i mastering Andrzej Izdebski
W nagraniach udział wzięli: Maja Kleszcz, Marta Maślanka, Bart Pałyga, Wojciech Krzak
Reżyseria światła Katarzyna Łuszczyk
Ruch sceniczny Tomasz Wesołowski
„Makbet” ( „Macbettu”) – Sardegna Teatro i Compagnia Teatropersona, Sardynia/Włochy
Gdański Teatr Szekspirowski
4 sierpnia (sobota), g. 18:00, 1 h 30 min
5 sierpnia (niedziela), g. 18:00, 1 h 30 min
Ceny biletów:
Strefa A: 60 zł N / 45 zł U
Strefa B: 50 zł/35 zł
Strefa C: 40 zł/25 zł
Strefa D: 30 zł/20 zł
Reżyseria, scenografia, światła i kostiumy Alessandro Serra
Muzyka (brzmiące kamienie) w wykonaniu Pinuccio Sciola
Kompozycja muzyczna brzmiących kamieni Marcellino Garau
Tłumaczenie na język sardyński i konsultacje językowe Giovanni Carroni
Konsultacja ruchu scenicznego Chiara Michelini
Produkcja Sardegna Teatro we współpracy z Compagna Teatropersona
przy wsparciu Fundacji Pinuccio Sciola i Cedac Circuito Regionale Sardegna