Przejdź do treści

Podsumowanie sezonu artystycznego 2017/2018 w Kielcach

Teatr im. Żeromskiego podsumowuje sezon:

Teatralny pociąg do Sandomierza

Zanim sezon artystyczny rozpoczął się na dobre, pod koniec sierpnia osoby podróżujące do Sandomierza mogły spotkać w pociągu pracowników Teatru. Pasażerowie posłuchali historii i ciekawostek związanych z Teatrem im. S. Żeromskiego w Kielcach, sprawdzili swoją teatralną wiedzę i „wymienili” ją na nagrody – gadżety oraz zniżki na bilety.

Festiwal muzyczny

Na początku września nasz koncertowy spektakl „Kropka kreska, kropka kreska” grupy Po co komu KOLEKTYW był ważną częścią największej muzycznej imprezy w Kielcach, Masscode Festival.

Kiermasz

W ramach wrześniowych obchodów Europejskich Dni Dziedzictwa zaprosiliśmy publiczność do wzięcia udziału w interaktywnym spacerze po niedostępnych dla widzów, zakamarkach 138-letniej kamienicy. Zorganizowaliśmy również wielki kiermasz pamiątek teatralnych, przekazując miłośnikom naszej sceny: elementy scenografii, rekwizyty, plakaty, programy do spektakli, czyli wszystko to, co przez lata tworzyło krajobraz sceny.

Krzyżacy” gościnnie

8 października na Dużej Scenie Kieleckiego Centrum Kultury kielczanie mogli obejrzeć toruński spektakl – „Krzyżaków” w reżyserii Michała Kotańskiego.

Sześć premier

W mijającym sezonie artystycznym przygotowaliśmy sześć premierowych spektakli, połowa z nich powstała na podstawie autorskich tekstów:

  • „Rasputin” Jolanty Janiczak w reżyserii Wiktora Rubina (prapremiera)

  • „1946” Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka (prapremiera, na zdj.)

  • „Ciemności inspirowane Jądrem ciemności Josepha Conrada” Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki (prapremiera)

  • „Świętoszek” Moliera w reżyserii Ewy Rucińskiej

  • „Prędko, prędko…” na podstawie utworów Aleksandra Fredry w reżyserii Mikołaja Grabowskiego

  • „Jak wam się podoba” według Williama Szekspira w reżyserii Mai Kleczewskiej

Wydarzenia towarzyszące premierom

Przy okazji premiery w reżyserii Remigiusza Brzyka zaprosiliśmy publiczność do udziału w trzech spotkaniach zatytułowanych „Wokół spektaklu 1946”: pokaz filmu dokumentalnego autorstwa Michała Sierleckiego i Krzysztofa Banacha prezentowany w Muzeum Dialogu Kultur połączony ze spotkaniem z udziałem Marka Cecuły, artysty ceramika; spotkanie z Bogdanem Białkiem, prezesem Stowarzyszenia im. Jana Karskiego w Kielcach; po pokazie spektaklu rozmowę z twórcami, w którą włączyli się widzowie, poprowadził dziennikarz i krytyk, Mike Urbaniak, w ramach Dyskusyjnego Klubu Teatralnego „Wysokich Obcasów”.

Promowaliśmy także nowo wydaną książkę antropolog kultury Joanny Tokarskiej-Bakir „Pod klątwą. Portret społeczny pogromu kieleckiego” ukazującą nieznane dotąd aspekty wydarzeń z lipca 1946. W Teatrze odbyła się przedsprzedaż książek.

Pierwszym pokazom „Świętoszka” w reżyserii Ewy Rucińskiej towarzyszyła wystawa pod hasłem: „Molière Bohdana Korzeniewskiego” przeniesiona z Opery Narodowej w Warszawie. Na dziesięciu panelach umieszczono reprodukcje fotografii prywatnych i zapisów spektakli, grafik, rękopisów i maszynopisów Bohdana Korzeniewskiego, książek, periodyków, fragmentów recenzji, a także wywiadów z bohaterem ekspozycji.

Prezentacje na festiwalach i nagrody

„Harper” Simon Stephens, reż. Grzegorz Wiśniewski

  • 10. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Kraków 2017

  • 16. Festiwal Prapremier, Bydgoszcz 2017

Nagrody dla Magdy Grąziowskiej

  • 2017 Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

  • 2017 Świętokrzyska Nagroda Kultury I stopnia

Spektakl w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego był wymieniany w ogólnopolskich medialnych podsumowaniach, jako jedno z największych dokonań polskiego teatru w zeszłym sezonie artystycznym.

„Kieł” tekst na podstawie filmu Efthymisa Filippousa i Yorgosa Lanthimosa Marcin Cecko, reż. Bartosz Żurowski

  • 7. Forum Młodej Reżyserii, Kraków 2017

„1946” Tomasza Śpiewaka, reż. Remigiusz Brzyk

  • 38. Warszawskie Spotkania Teatralne, 2018

Spektakl znalazł się wśród „10 wydarzeń teatralnych 2017” Gazety Wyborczej.

„Ciemności inspirowane Jądrem ciemności Josepha Conrada” Pawła Demirskiego, reż. Monika Strzępka

  • 13. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni, 2018

Trzy prapremierowe spektakle („Ciemności…”, „Rasputin”, „1946”) zakwalifikowały się do finału 24. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Sytuacja, kiedy udaje się to aż trzem produkcjom jednego teatru, jest absolutnie wyjątkowa!

  • 2018 Nagroda im. Jana Świderskiego, ufundowana przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych ZASP, za rolę w spektaklu „1946” Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka dla aktora Dawida Żłobińskiego

Międzynarodowy Festiwal Teatralny – projekt PILOTażowy

Między 4 a 26 listopada odbył się Międzynarodowy Festiwal Teatralny – projekt PILOTażowy. W ramach festiwalu zaprezentowaliśmy na naszej scenie pięć spektakli: „Pamiętnik wariata” wg Nikołaja Gogola w reżyserii Viktora Bodó (Teatr im. Józefa Katony z Budapesztu), „Jeden gest” wg scenariusza i w reżyserii Wojciecha Ziemilskiego (Nowy Teatr w Warszawie), „I będą święta” Piotra Rowickiego w reżyserii Piotra Ratajczaka (Teatr WARSawy), „Tato nie wraca” Piotra Rowickiego w reżyserii Piotra Ratajczaka (Teatr WARSawy) oraz towarzyszący spektakl „Kieł” Efthymisa Filippousa i  Yorgosa Lanthimosa w adaptacji Marcina Cecki w reżyserii Bartosza Żurowskiego.

Wszystkie te historie teatralne połączył wspólny mianownik – psychiczne lub fizyczne dysfunkcje bohaterów, traumy uniemożliwiające funkcjonowanie w świecie, który zdaje się nieść zagrożenie.

Spektaklom towarzyszyły spotkania: rozmowa z psychologiem i psychoterapeutą Igą Kiniorską wprowadzająca w tematykę festiwalową oraz rozmowa z aktorką Agnieszką Przepiórską na temat spektaklu „I będą święta” oraz jej osobistych doświadczeń będących kanwą monodramu „Tato nie wraca”.

Edycja była swego rodzaju pytaniem skierowanym do widza: o jego potrzeby, gusta, chęci rozwijania wiedzy na temat polskich i europejskich dokonań na polu sztuk scenicznych. I wreszcie próbą otwarcia Kielc na gości z innych ośrodków teatralnych.

Międzynarodowy Festiwal Teatralny – projekt PILOTażowy był wstępem do większego wydarzenia, jakie planujemy zorganizować na początku sezonu 2018/2019!

Współpraca z ministerstwem

Po raz szósty wzięliśmy udział w ministerialnym programie Teatr Polska, który ma na celu ułatwienie dostępu do oferty polskich teatrów. Pod koniec września ruszyliśmy w trasę ze spektaklem pt. „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” w reżyserii Elżbiety Depty. Odwiedziliśmy Rydułtowy i Czechowice-Dziedzice w województwie śląskim. Do końca listopada byliśmy w jeszcze trzech województwach: świętokrzyskim (Jędrzejów, Stąporków), opolskim (Grodków i Brzeg), wielkopolskim (Ostrów Wielkopolski).

Program jest organizowany od 2009 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Złożyliśmy pięć wniosków ministerialnych. Teatr otrzymał dofinansowanie na obchody jubileuszu 140-lecia Teatru w Kielcach po 180 tys. zł na rok 2018 i 2019, 120 tys. na pierwszą pełną edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego oraz 80 tys. na zakup sprzętu nagłośnieniowego, oświetleniowego i komputerowego oraz na doposażenie Teatru.

12 maja z okazji obchodów Dnia Teatru Publicznego pełna widownia obejrzała „1946” Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka. Dzięki wspólnej akcji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu im. Zbigniewa Raszewskiego bilety na spektakl kosztowały 300 groszy.

Jubileusz 20-lecia Województwa Świętokrzyskiego

Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach aktywnie włączył się w obchody jubileuszu 20-lecia Województwa Świętokrzyskiego:

  • Wystawa „Od Balladyny” po „Ciemności”. 20 plakatów na 20 lat województwa

27 marca podczas Międzynarodowego Dnia Teatru w foyer otwarliśmy wystawę plakatów prezentującą 20 wybranych plakatów spektakli Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, które miały premiery w ciągu 20 lat istnienia województwa świętokrzyskiego. Wyróżniliśmy przedstawienia, które odniosły sukcesy poza granicami regionu, promując tym samym Świętokrzyskie na terenie całego kraju i zagranicą. Dla Teatru projektowali, m.in. malarz Wilhelm Sasnal, a także graficy: Andrzej Krauze, Dawid Ryski, Andrzej Pągowski, Adam Woynarowski. O wspólnych dokonaniach jednej z najważniejszych tutejszych instytucji kulturalnych i Urzędu Marszałkowskiego, chcieliśmy poinformować jak największe grono odbiorców, szczególnie ludzi młodych, dlatego kolejnymi przestrzeniami wystawienniczymi stały się: Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Witolda Gombrowicza w Kielcach oraz Biblioteka Uniwersytecka UJK.

  • Aktorzy wystąpili charytatywnie

8 tys. złotych zebrali aktorzy podczas koncertu charytatywnego „Stars for Pani Miecia” Koncert był częścią obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru, który połączyliśmy z 20-leciem istnienia województwa.

  • „Cyrograf w plenerze”

Blisko 1000 osób obejrzało widowisko w muszli koncertowej i przestrzeni wokół niej, w Parku im. Stanisława Staszica w Kielcach. „Cyrograf na kanwie legend świętokrzyskich” Renaty Głasek-Kęski w reżyserii Dawida Żłobińskiego jest oparty na średniowiecznych podaniach rodem z Gór Świętokrzyskich. Odkrywa przed widzem istotę baśni i uczy dobrych zachowań. Dodatkową wartością spektaklu jest jego silny związek z pierwotną historią regionu. Performatywny charakter nadały przedstawieniu interakcje, jak wspólny taniec z czarownicami, w którym szczególnie chętnie wzięły udział dzieci. Widowisko poprzedził konkurs pod hasłem „Jak dobrze znasz legendy świętokrzyskie?”, w którym nagrodziliśmy mieszkańców Kielc biletami na spektakle w przyszłym sezonie i gadżetami teatralnymi.

  • „Uwolniliśmy” książki

W ciągu tygodnia rozdaliśmy ponad 200 książek w ramach akcji „Uwalniamy książki na 20-lecie województwa świętokrzyskiego”. W dniach 4-10 czerwca w hallu Teatru stanęła półka wypełniona książkami. Nieodpłatnie można było z niej zabrać propozycje dla dzieci i młodzieży, klasykę literatury polskiej, albumy, poradniki oraz tytuły poświęcone Teatrowi im. S. Żeromskiego.

BEM!

W Warszawie miała miejsce prapremiera pt. „BEM! Powrót Człowieka-Armaty!” Macieja Łubieńskiego w reżyserii Michała Walczaka. Przedstawienie jest kooperacją Teatru Syrena w Warszawie, Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach oraz twórców Pożaru w Burdelu. Premiera kielecka odbędzie się 15 września. Do tej pory spektakl cieszy się rewelacyjnymi recenzjami.

Remont

Na początku sezonu Teatr podpisał z firmą projektową WXCA, zwycięzcą konkursu na przebudowę, rozbudowę i nadbudowę zabytkowego obiektu Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, umowę na wykonanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej dla zadania.

Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział w Kielcach wraz z Teatrem im. Stefana Żeromskiego w Kielcach zaprosiło do dyskusji o przyszłości siedziby Teatru mieszkańców Kielc.

Prace firmy projektowej, w ciągu sezonu, koordynowane przez Teatr polegały na: wykonaniu i odebraniu I etapu dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla zadania, czyli koncepcji wielobranżowej oraz przygotowaniu kompletnego projektu budowlanego, który właśnie podlega ostatecznej weryfikacji przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Uzyskano także dokumenty formalne niezbędne do otrzymania decyzji o pozwolenie na budowę. Równoległe trwają prace nad zapewnieniem siedziby zastępczej na czas remontu – przebudowa sali gimnastycznej Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach.

Dzika Róża

Sezon tradycyjnie zamknął Plebiscyt Publiczności „O Dziką Różę”. Za nami 26. edycja. Najwięcej głosów publiczności otrzymali Magda Grąziowska, Bartłomiej Cabaj i spektakl „Prędko, prędko…” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, do nich powędrowały statuetki Dzikich Róż. Dziennikarze wyróżnili Annę Antoniewicz i spektakl „1946”w reżyserii Remigiusza Brzyka. Koncert finałowy uświetnił występ multiinstrumentalisty i wokalisty, Krzysztofa Zalewskiego w programie SoloAct.

Leave a Reply