Przejdź do treści

Najlepsze polskie sztuki współczesne sezonu

Spektakl „Zagubiony chłopiec” Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki został laureatem Grand Prix 24. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jury przyznało także 9 nagród indywidualnych.

Nagroda główna dla Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w wysokości 70 tys. zł przeznaczona zostanie na realizację kolejnej polskiej sztuki współczesnej w nadchodzącym sezonie.

Po obejrzeniu 13 spektakli, które zakwalifikowane zostały się do finału tegorocznej edycji Konkursu, jury w składzie: Agata Duda-Gracz (przewodnicząca), Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek, Zbigniew Majchrowski, Waldemar Zawodziński przyznało również wyróżnienia dla poszczególnych twórców.

Nagroda za reżyserię w wysokości 7 tys. zł trafiła do Pawła Passiniego za realizację spektaklu „Zagubiony chłopiec”.

Nagrodę za muzykę do spektaklu „Bzik. Ostatnia minuta” Jana Czaplińskiego w reżyserii Eweliny Marciniak z Teatru Współczesnego w Szczecinie przyznano Mai Kleszcz.

Pięć indywidualnych nagród aktorskich powędrowało do: Krystyny Jandy (za rolę w spektaklu „Zapiski z wygnania”), Matyldy Baczyńskiej (za rolę w spektaklu „Ikebana”), Sary Celler-Jezierskiej (za rolę w spektaklu „Łauma, czyli czarownica”), Justyny Wasilewskiej i Agnieszki Żulewskiej (za role w przedstawieniu „Puppenhaus. Kuracja”).

Nagroda im. Jana Świderskiego, ufundowana przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych ZASP, za rolę w spektaklu „1946” Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, trafia do Dawida Żłobińskiego.

Zdecydowano również o przyznaniu Nagrody Specjalnej za tekst „Marvin” zrealizowany w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki. Otrzymała ją Marta Guśniowska.

Już po raz czwarty swoje nagrody przyznała także Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Michał Centkowski, Adam Karol Drozdowski, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Jakub Papuczys, Joanna Puzyna-Chojka.

– Komisja obejrzała 136 spektakli i muszę przyznać, że zauważamy wyraźny przełom – zwracał uwagę przewodniczący Komisji. – Dokładnie tyle samo spektakli obejrzeliśmy przed rokiem, a to oznacza, że wydarzyło się coś ważnego. W czasach, gdy ten konkurs powstawał, miał na celu zachęcenie polskich autorów do pisania, a teatry do wystawiania polskiej sztuki współczesnej – tego problemu już nie ma. Kończymy sezon, jednocześnie kończąc wielki wysiłek teatrów – dodał Jacek Sieradzki.

Członkowie Komisji zdecydowali o przyznaniu dwóch równorzędnych nagród autorom najlepszych tekstów dopuszczonych do konkursu (po 10 tys. zł każda):

Janowi Czaplińskiemu za teksty: „Bzik. Ostatnia minuta” i „SIENKIEWICZ SUPERSTAR (czyli zupełnie spóźniona anegdota biograficzna na chwalebną okazję stulecia odzyskania niepodległości)” oraz Magdzie Fertacz za tekst „Puppenhaus. Kuracja”.
Komisja postanowiła również przyznać wyróżnienie (5 tys. zł) autorkom tekstu „Baloniarze” – Sandrze Szwarc i Joannie Zdradzie.

Leave a Reply