Przejdź do treści

Samobójca w Zielonej Górze

W Lubuskim Teatrze 24 marca na Scenie Kameralnej miała miejsce premiera sztuki BÓG MORDU.

Autorką sztuki jest Yasmina Reza, reżyseria: Lech Mackiewicz, scenografia i kostiumy: Jerzy Szafjański, opracowanie muzyczne: Damian-neogenn-Lindner.
Obsada: Weronika Huler – Marta Frąckowiak, Aneta Reling – Alicja Stasiewicz,
Alan Reling – Radosław Walenda, Robert Huler – Ernest Nita.

Od teatru:

Nic wielkiego: wybity ząb, bójka w parku, trochę krwi. Chłopięce czasy mają swoje prawa. Problem zaczyna się wtedy, gdy do gry wchodzą rodzice. Sterowana, kurtuazyjna rozmowa zamienia się z czasem w piekło. Yasmina Reza, autorka tekstu, ukazuje komunikacyjną śmierć świata. Czwórka dorosłych ludzi, zamiast rozwiązać problem swoich dzieci, zaczyna toczyć niekontrolowaną rozgrywkę. Tytułowy mord dokonuje się na poziomie języka. A stąd do nienawiści tylko jeden krok. Szeroka widownia zna tekst Rezy dzięki filmowej „Rzezi” Romana Polańskiego. To jednak przestrzeń sceniczna umożliwia najwłaściwszy ogląd przedstawionych przez dramatopisarkę znaczeń i napięć.
„Boga mordu” znamy dzisiaj głównie z filmu. To Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz i John C. Reilly zagrali właśnie rodziców w Rzezi Romana Polańskiego. Reżyser „Chinatown” i „Pianisty” zauważył w tekście Rezy potencjał kinowy. Film podzielił widownię. Nie wytrzymał może próby ekranu. Wracamy więc z tekstem do pierwotnej przestrzeni, w której widziała swój tekst Reza. Spektakl dla Lubuskiego Teatru przygotował Lech Mackiewicz.

Od 11 kwietnia w Lubuskim Teatrze – III Przegląd dziecięcej twórczości teatralnej „O cylinder Pana Andersena”.

Natomiast 28 kwietnia teatr zielonogórski zaprasza na premierę sztuki Nikołaja Erdmana SAMOBÓJCA (fot.) w reżyserii Roberta Czechowskiego.

Opis sztuki:

Sen. A w nim dziesiątki myśli. Tajemnic, ukrytych znaków zapytania. Szepty, które przechodzą w krzyki: „Masza, Maszeńka”. Jesteśmy mówieni przez innych, jak twierdził Lacan. Głosy przechodzą w kształty. Sen uruchamia postaci. Stwarzają się na podobieństwo naszych dni – czasem samotnych, pustych, czarnych. „Samobójca” Nikołaja Erdmana w reżyserii Roberta Czechowskiego nie pyta o to, co będzie jak skończy się pasztetowa. Spektakl, utrzymany w transowej konwencji nie imituje Rosji sprzed blisko stulecia. Tekst Erdmana można odczytywać współcześnie i piętrowo. Tak, by każdy widz znalazł, na poszczególnych poziomach tej opowieści, swoje sensy. Każdy przecież pragnie spokoju, równowagi, ale i wyrażenia zwyczajnej niezgody na świat. Humanistyczny aspekt „Samobójcy” wyraża się w potrzebie opowiedzenia o sobie w świecie, który nie słucha. To człowiek sprowadzony do roli konsumenta pasztetowej jest istotą martwą. Zapowiedź samobójstwa jest więc fortelem, który umożliwia wypowiedź. Egoistyczny, klanowy i interesowny układ, który reprezentują tutaj inteligenci, handlowcy i artyści jest lustrem dla nas, teraz. To dzisiaj rozgrywa się nasilony dramat nieakceptacji, który doprowadza do licznych samobójstw ludzi stojących na progu dorosłości. To usieciowiony świat, sformatowany do wymiarów You Tube’a i Facebooka jest adresatem monologu Siemiona Siemonowicza. Tekst Erdmana jest kopalnią metafor, skrzydlatych myśli świadczących o reporterskim słuchu autora. Jednocześnie, potencjał spektaklu skrywa się w poetyckim świecie języka, gdzie między „pif” i „paf” rozgrywa się gęsty świat współczesnego Everymana.

Kostiumy: Elżbieta Terlikowska, scenografia: Wojciech Stefaniak,

 Obsada:
Siemion Siemionowicz Podsiekalnikow – Aleksander Stasiewicz
Maria Łukianowna – Marta Frąckowiak
Serfafima Iljiniczna – Tatiana Kołodziejska
Aleksandr Pietrowicz Kałabuszkin – Aleksander Podolak
Margarita Iwanowna Pierieswietowa – Elżbieta Donimirska
Aristrach Dominikowicz Grand-Skubik – Ernest Nita
Jegoruszka (Jegor Timofiejewicz) – Radosław Walenda
Nikifor Arsientiewicz Pugaczow – Jerzy Kaczmarowski
Wiktor Wiktorowicz – Robert Kuraś
Ojciec Jełpidij – Marek Sitarski
Kleopatra Maksimowna – Joanna Świrska
Raisa Filipowna – Romana Filipowska
Sąsiadka, Krawcowa – Anna Chabowska
Tajemnica – Sandra Babij
Alicja Stasiewicz
Joanna Wąż
Modystka – Joanna Koc
Kelner I, Chłopiec I, Mężczyzna I – James Malcolm
Kelner II, Chłopiec II, Mężczyzna II – Wojciech Romańczyk

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Leave a Reply