W Lubuskim Teatrze 24 marca na Scenie Kameralnej miała miejsce premiera sztuki BÓG MORDU.
Autorką sztuki jest Yasmina Reza, reżyseria: Lech Mackiewicz, scenografia i kostiumy: Jerzy Szafjański, opracowanie muzyczne: Damian-neogenn-Lindner.
Obsada: Weronika Huler – Marta Frąckowiak, Aneta Reling – Alicja Stasiewicz,
Alan Reling – Radosław Walenda, Robert Huler – Ernest Nita.
Od teatru:
Nic wielkiego: wybity ząb, bójka w parku, trochę krwi. Chłopięce czasy mają swoje prawa. Problem zaczyna się wtedy, gdy do gry wchodzą rodzice. Sterowana, kurtuazyjna rozmowa zamienia się z czasem w piekło. Yasmina Reza, autorka tekstu, ukazuje komunikacyjną śmierć świata. Czwórka dorosłych ludzi, zamiast rozwiązać problem swoich dzieci, zaczyna toczyć niekontrolowaną rozgrywkę. Tytułowy mord dokonuje się na poziomie języka. A stąd do nienawiści tylko jeden krok. Szeroka widownia zna tekst Rezy dzięki filmowej „Rzezi” Romana Polańskiego. To jednak przestrzeń sceniczna umożliwia najwłaściwszy ogląd przedstawionych przez dramatopisarkę znaczeń i napięć.
„Boga mordu” znamy dzisiaj głównie z filmu. To Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz i John C. Reilly zagrali właśnie rodziców w Rzezi Romana Polańskiego. Reżyser „Chinatown” i „Pianisty” zauważył w tekście Rezy potencjał kinowy. Film podzielił widownię. Nie wytrzymał może próby ekranu. Wracamy więc z tekstem do pierwotnej przestrzeni, w której widziała swój tekst Reza. Spektakl dla Lubuskiego Teatru przygotował Lech Mackiewicz.
Od 11 kwietnia w Lubuskim Teatrze – III Przegląd dziecięcej twórczości teatralnej „O cylinder Pana Andersena”.
Natomiast 28 kwietnia teatr zielonogórski zaprasza na premierę sztuki Nikołaja Erdmana SAMOBÓJCA (fot.) w reżyserii Roberta Czechowskiego.
Opis sztuki:
Sen. A w nim dziesiątki myśli. Tajemnic, ukrytych znaków zapytania. Szepty, które przechodzą w krzyki: „Masza, Maszeńka”. Jesteśmy mówieni przez innych, jak twierdził Lacan. Głosy przechodzą w kształty. Sen uruchamia postaci. Stwarzają się na podobieństwo naszych dni – czasem samotnych, pustych, czarnych. „Samobójca” Nikołaja Erdmana w reżyserii Roberta Czechowskiego nie pyta o to, co będzie jak skończy się pasztetowa. Spektakl, utrzymany w transowej konwencji nie imituje Rosji sprzed blisko stulecia. Tekst Erdmana można odczytywać współcześnie i piętrowo. Tak, by każdy widz znalazł, na poszczególnych poziomach tej opowieści, swoje sensy. Każdy przecież pragnie spokoju, równowagi, ale i wyrażenia zwyczajnej niezgody na świat. Humanistyczny aspekt „Samobójcy” wyraża się w potrzebie opowiedzenia o sobie w świecie, który nie słucha. To człowiek sprowadzony do roli konsumenta pasztetowej jest istotą martwą. Zapowiedź samobójstwa jest więc fortelem, który umożliwia wypowiedź. Egoistyczny, klanowy i interesowny układ, który reprezentują tutaj inteligenci, handlowcy i artyści jest lustrem dla nas, teraz. To dzisiaj rozgrywa się nasilony dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... More nieakceptacji, który doprowadza do licznych samobójstw ludzi stojących na progu dorosłości. To usieciowiony świat, sformatowany do wymiarów You Tube’a i Facebooka jest adresatem monologu Siemiona Siemonowicza. Tekst Erdmana jest kopalnią metafor, skrzydlatych myśli świadczących o reporterskim słuchu autora. Jednocześnie, potencjał spektaklu skrywa się w poetyckim świecie języka, gdzie między „pif” i „paf” rozgrywa się gęsty świat współczesnego Everymana.
Kostiumy: Elżbieta Terlikowska, scenografia: Wojciech Stefaniak,
Obsada:
Siemion Siemionowicz Podsiekalnikow – Aleksander Stasiewicz
Maria Łukianowna – Marta Frąckowiak
Serfafima Iljiniczna – Tatiana Kołodziejska
Aleksandr Pietrowicz Kałabuszkin – Aleksander Podolak
Margarita Iwanowna Pierieswietowa – Elżbieta Donimirska
Aristrach Dominikowicz Grand-Skubik – Ernest Nita
Jegoruszka (Jegor Timofiejewicz) – Radosław Walenda
Nikifor Arsientiewicz Pugaczow – Jerzy Kaczmarowski
Wiktor Wiktorowicz – Robert Kuraś
Ojciec Jełpidij – Marek Sitarski
Kleopatra Maksimowna – Joanna Świrska
Raisa Filipowna – Romana Filipowska
Sąsiadka, Krawcowa – Anna Chabowska
Tajemnica – Sandra Babij
Alicja Stasiewicz
Joanna Wąż
Modystka – Joanna Koc
Kelner I, Chłopiec I, Mężczyzna I – James Malcolm
Kelner II, Chłopiec II, Mężczyzna II – Wojciech Romańczyk
Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska