Przejdź do treści

„Pajace” Ruggera Leoncavalla i „Gianni Schicchi” Giacoma Pucciniego – premiera w Operze Krakowskiej

Opera Krakowska zaprasza na wieczór operowy – premierę spektaklu „Pajace” R. Leoncavalla i „Gianniego Schicchiego” G. Pucciniego, która odbędzie się 23 marca 2018 roku. Kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem sprawuje Tomasz Tokarczyk, spektakl wyreżyserował Włodzimierz Nurkowski,a scenografię i kostiumy zaprojektowała Anna Sekuła. Chór przygotował Jacek Mentel, chór dziecięcy Marek Kluza, natomiast ruch sceniczny opracowała Violetta Suska. Kolejne przedstawienia zostaną zaprezentowane 24, 25 i 27 marca 2018.

„Pajace” – dwuaktowa opera R. Leoncavalla najczęściej łączona jest z „Rycerskością wieśniaczą” P. Mascagniego, jednak w Operze Krakowskiej została ona zestawiona z operą buffa „Giannim Schicchim” G. Pucciniego.

– Kształt premierowego wieczoru to rzeczywiście efekt naszych długich poszukiwań i debat. O ostatecznym wyborze „Gianniego Schicchiego” zdecydował fakt, że utwór ten świetnie uzupełnia treści, które pojawiają się w „Pajacach”. Mamy więc komedię, która przechodzi w dramat (Leoncavallo) i dramat, który przeobraża się w komedię (Puccini) – mówi Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny.

Będzie to opowieść o skrajnych namiętnościach, które stają się źródłem destrukcji, pożerają człowieka, dewastują jego życie.

W „Pajacach” niszczącą siłą jest miłosna żądza i prowadząca do katastrofy zazdrość, w „Giannim Schicchim” – pieniądz i chciwość, zdolna do każdej niegodziwości i okrucieństwa. – „Pajace” zostaną zrealizowane w konwencji włoskiego neorealizmu, werystycznie, natomiast „Gianni Schicchi” w estetyce pewnego absurdu, zbliżającego się momentami nawet do Monty Pythona – zdradza Włodzimierz Nurkowski, reżyser.

Oba tytuły połączył żywioł teatru, w „Pajacach” to, co miało być fikcją, zmieni się w grozę rzeczywistości i doprowadzi do tragedii, w „Giannim Schicchim” będziemy świadkami wielkiego teatrum ludzkich zachowań i postaw, ujętych w formę farsy czy groteski. Będą też specjalne atrakcje z pogranicza breakdance’u, sztuki cyrkowej czy sztuki iluzji… Osobną przyjemnością jest muzyka, charakteryzująca postacie, budująca świat sytuacji, relacji, uczuć…

Realizatorzy

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
Ruch sceniczny: Violetta Suska
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Przygotowanie chóru dziecięcego: Marek Kluza
Reżyseria światła, projekcje: Dariusz Pawelec

Leave a Reply