Opera Krakowska zaprasza na wieczór operowy – premierę spektaklu „Pajace” R. Leoncavalla i „Gianniego Schicchiego” G. Pucciniego, która odbędzie się 23 marca 2018 roku. Kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem sprawuje Tomasz Tokarczyk, spektakl wyreżyserował Włodzimierz Nurkowski,a scenografię i kostiumy zaprojektowała Anna Sekuła. Chór(gr. choros, łac. chorus), zespół osób wypowiadających ... More przygotował Jacek Mentel, chór dziecięcy Marek Kluza, natomiast ruch sceniczny opracowała Violetta Suska. Kolejne przedstawienia zostaną zaprezentowane 24, 25 i 27 marca 2018.
„Pajace” – dwuaktowa opera R. Leoncavalla najczęściej łączona jest z „Rycerskością wieśniaczą” P. Mascagniego, jednak w Operze Krakowskiej została ona zestawiona z operą buffa „Giannim Schicchim” G. Pucciniego.
– Kształt premierowego wieczoru to rzeczywiście efekt naszych długich poszukiwań i debat. O ostatecznym wyborze „Gianniego Schicchiego” zdecydował fakt, że utwór ten świetnie uzupełnia treści, które pojawiają się w „Pajacach”. Mamy więc komedię, która przechodzi w dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... More (Leoncavallo) i dramat, który przeobraża się w komedię (Puccini) – mówi Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny.
Będzie to opowieść o skrajnych namiętnościach, które stają się źródłem destrukcji, pożerają człowieka, dewastują jego życie.
W „Pajacach” niszczącą siłą jest miłosna żądza i prowadząca do katastrofy zazdrość, w „Giannim Schicchim” – pieniądz i chciwość, zdolna do każdej niegodziwości i okrucieństwa. – „Pajace” zostaną zrealizowane w konwencji włoskiego neorealizmu, werystycznie, natomiast „Gianni Schicchi” w estetyce pewnego absurdu, zbliżającego się momentami nawet do Monty Pythona – zdradza Włodzimierz Nurkowski, reżyser.
Oba tytuły połączył żywioł teatru, w „Pajacach” to, co miało być fikcją, zmieni się w grozę rzeczywistości i doprowadzi do tragedii, w „Giannim Schicchim” będziemy świadkami wielkiego teatrum ludzkich zachowań i postaw, ujętych w formę farsy czy groteski. Będą też specjalne atrakcje z pogranicza breakdance’u, sztuki cyrkowej czy sztuki iluzji… Osobną przyjemnością jest muzyka, charakteryzująca postacie, budująca świat sytuacji, relacji, uczuć…
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
Ruch sceniczny: Violetta Suska
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Przygotowanie chóru dziecięcego: Marek Kluza
Reżyseria światła, projekcje: Dariusz Pawelec