Szekspir na rocznicę

Montownia ma 20 lat!

Niepostrzeżenie minęło 20 lat od chwili, kiedy studenci (wówczas) warszawskiej PWST pierwszy raz wystąpili razem, przygotowując spektakl w Kole Naukowym pod opieką Jarosława Gajewskiego. Tak powstała Zabawa Sławomira Mrożka. Wkrótce wybili się na „niepodległość’, ogłaszając narodziny samodzielnego bytu artystycznego, czyli Teatru Montownia. Z okazji jubileuszu przypominają swoje dawne przeboje, ale też dają nowe premiery. W gościnnych progach Polonii pokazali „Dzieła wszystkie Szekspira (w nieco skróconej wersji)”. Pod tym przewrotnym tytułem kryje się pastiszowo-komiczna opowieść o dramatach autora „Hamleta”, bardziej pół żartem niż pół serio.

Scenariusz i pomysł tego spektaklu dobrze jest w Polsce znany, a to za sprawą tłumacza i reżysera Włodzimierza Kaczkowskiego, który ten angielski wypiek para-szekspirowski sprokurował i jego aktorzy wykonują rzecz – jak Polska długa i szeroka – z powodzeniem od lat, przekroczywszy już 2000 (!) spektakli.

Montowniacy potraktowali scenariusz po swojemu, wynająwszy kanadyjskiego reżysera (wykształconego na Wyspach Brytyjskich) i sięgnąwszy do swojego repertuaru komediowych środków. Inaczej mówiąc zmienili mniej więcej połowę, wpisując spektakl w doświadczenia „Montowni”. A że są technicznie znakomici, jak to się niezbyt elegancko mówi „miniaści” i błyskotliwi, powstał spektakl, który zadowoli bardzo wielu widzów, kiedy przybędą obejrzeć swoich ulubieńców w pastiszach z Szekspira.

Już od pierwszej sceny, kiedy aktorzy Montowni porównują przekłady sławnego ustępu z „Hamleta”, w którym dźwięczą słowa: „Niech ryczy z bólu ranny łoś”, jest doprawdy wesoło. I choć rzecz nie poraża filozoficzną głębią, to przecież na jesienno-zimowe chłody i mrozy jest propozycją godziwą i solidną, aby zażyć nieco komediowej rozgrzewki. Gratulacje dla aktorów z życzeniami, abyśmy wspólnie doczekali kolejnych rocznic.

Tomasz Miłkowski

DZIEŁA WSZYSTKIE SZEKSPIRA Adama Longa, Daniela Singera, Jessa Winfielda, tłum. Włodzimierz Kaczkowski, reż. John Weisgerber, scenografia Paulina Czernek, obsada: Adama Krawczuk, Marcin Perchuć, Rafał Rutkowski i Maciej Wierzbicki, Teatr Polonia, premiera 10 listopada 2017

[Na zdjęciu: Montowania w „Szelmostwach Skapena”]

Dodaj komentarz