Przejdź do treści

Prus z Norwidem

Kapituła Nagrody im. Cypriana Norwida w kategorii Teatr 2017 w składzie: Dorota Buchwald, Tomasz Grochoczyński, Wojciech Majcherek, Tomasz Miłkowski, Dorota Stalińska, Lech Śliwonik – przewodniczący, Jacek Wakar, Kalina Zalewska (w zastępstwie Jacka Kopcińskiego) przyznała Nagrodę panu MACIEJOWI PRUSOWI [fot. Maciej Makowski].

Maciej Prus – reżyser i aktor teatralny został nagrodzony za reżyserię spektaklu Madame de Sade w Teatrze Narodowym w Warszawie.

Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, aktorstwo w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie oraz reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. Na początku lat 60. występował w Starym Teatrze w Krakowie. Asystował tam Konradowi Swinarskiemu przy realizacji Nie-Boskiej komedii. Związał się też z Jerzym Grotowskim i jego Teatrem Laboratorium 13 Rzędów w Opolu. Grał ponadto w Teatrze Rozmaitości w Krakowie i Teatrze Narodowym w Warszawie.

Jako reżyser zadebiutował w sztuce Pierwszy Dzień Wolności Leona Kruczkowskiego w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie-Słupsku. W latach 80. był związany przede wszystkim z warszawskim Teatrem Dramatycznym i łódzkim Teatrem im. Stefana Jaracza. Realizował również spektakle w warszawskich teatrach Ateneum i Polskim, Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, Starym Teatrze w Krakowie, Teatrze Muzycznym w Słupsku, Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, łódzkim Teatrze Nowym, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrze Polskim we Wrocławiu i Poznaniu. Maciej Prus ma na swoim koncie także liczne inscenizacje operowe w: Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Muzycznym w Krakowie, Operze Wrocławskiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Warszawskiej Operze Kameralnej i Operze Nova w Bydgoszczy.

Jest laureatem wielu nagród. Najbardziej ceni Nagrodę im. Konrada Swinarskiego – przyznawaną przez redakcję miesięcznika „Teatr” – za sezon 1978/1979, za reżyserię spektaklu Noc listopadowa w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.

Maciej Prus – za Mishimą – nawiązuje do źródeł teatru japońskiego, balansując na granicy tajemniczej formy Teatru nō. Wszystkie aktorki (Kluźniak, Wiśniewska, Suszyńska, Justa, Ścibakówna, Gryszkówna) grają wyśmienicie, portretując bohaterki tego mrocznego dramatu, ograniczając gestykę i ruch do wyznaczonych przez reżysera trajektorii. Reżyser osiąga porywającą dyscyplinę wykonania zaplanowanych założeń. (Tomasz Miłkowski, uzasadnienie wniosku)

Nominowani w kategorii Teatr 2017 byli także: Maciej Łubieński i Michał Walczak za kabarety „Herosi transformacji i miecz Chrobrego” oraz „Dziewczyny z marszu niepodległości” oraz Krzysztof Szczepaniak – aktor teatralny i dubbingowy za rolę Mistrza Ceremonii w spektaklu „Cabaret” w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy.

Leave a Reply