Przejdź do treści

Edukacyjnie o uchodźctwie w Wałbrzychu

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu na 20 września zapowiada premierę sztuki KIEDY MÓJ TATA ZMIENIŁ SIĘ W KRZAK na podstawie książki Mój tata krzak Joke van Leeuwen, przekład: Jadwiga Jędryas. Co ciekawe, premiera spektaklu przeznaczonego dla grupy wiekowej: 11–13 lat – obędzie się nie w siedzibie teatru, ale w Zespół Szkół nr 1 im. Ignacego Paderewskiego w Wałbrzychu.

Reżyseria: Jakub Skrzywanek
Adaptacjadramaturgia: Klaudia Hartung-Wójciak
Działania edukacyjne: Dorota Kowalkowska,
Współpraca pedagogiczna: Małgorzata Simm, Ewa Węgrzyn-Jonek
Scenografia i kostiumy: Agata Skwarczyńska
Muzyka: Anna Stela
Konsultacje merytoryczne: Elżbieta Krawczyk (CEO)

 Obsada: Angelika Cegielska, Michał Kosela, Karolina Krawiec, Ryszard Węgrzyn, Irena Wójcik.

Spektakl Kiedy mój tata zmienił się w krzak jest historią o wojnie i uchodźctwie, ukazaną z perspektywy kilkuletniej dziewczynki – Tody. Tożsamość narratorki nie jest tu jednak określana tylko poprzez status uchodźcy i doświadczenie wojenne. Historia Tody jest przede wszystkim opowieścią o jej domu, wyobraźni, wspomnieniach, babci i listach od ojca, który zmienił się w krzak. Podróż opowiadana przez Todę jest zapisem tego, jak dziewczynka widzi świat, który w obliczu stawianych przez nią podstawowych pytań, wydaje się być jeszcze bardziej absurdalny i pozbawiony logiki.

Teatr informuje o działaniach edukacyjnych, które „zostaną skierowane do uczniów oraz nauczycieli, a ich ideą będzie przygotowanie obu grup do wizyty teatru w szkole oraz rozmowa wokół podejmowanych w spektaklu kwestii i pojęć związanych z tematem uchodźctwa. Uczniowie zostaną zaproszeni do mini-działania wprowadzającego w podróż Tody oraz wezmą udział w warsztacie po spektaklu, który odbędzie się w przestrzeni przedstawienia – świecie opowieści i jednostkowego przeżycia bohaterki. Uczniowie otrzymają  paszporty, w których będą mogli zapisywać swoje doświadczenie z odbywanej podróży. Nauczyciele otrzymają przygotowane przez pedagożki karty pracy oraz scenariusz lekcji, z którego będą mogli korzystać w ramach indywidualnie prowadzonych zajęć.”

Poza tym: „Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu ma zaszczyt ogłosić Konkurs Dramaturgiczny CONRAD.21 – PRO.

Konkurs kierowany jest do profesjonalnych dramatopisarzy i dramaturgów, a dopuszcza różne formy, języki i style, nie stawia również bariery objętości. Organizatorów szczególnie ucieszy udział młodego pokolenia twórców, studentów uczelni artystycznych, osób poszukujących swojego języka i tematów.

Ocenie konkursowej podlegać będą teksty dramatyczne w sposób twórczy inspirowane utworami i postacią Josepha Conrada Korzeniowskiego, wykorzystujące motywy i tematy jego pisarstwa.

Z konkursu wyłączone są bezpośrednie adaptacje.

Swoje prace można przesyłać na adres Teatru do 8 października 2017 roku.

Poniżej znajdą Państwo pełny tekst regulaminu, wraz z adresami.

Ideą konkursu jest nawiązanie dialogu z pisarzem pozostającym nieco na uboczu w pejzażu polskiej kultury. Mało w zasobie naszych doświadczeń kulturalnych partnerów tak intelektualnie ostrych i inspirujących, dlatego uważamy, że przypadający na 2017 – Rok Conradowski, jest dobrą okazją do ponownego zaproszenia pisarza w przestrzeń teatru i dramatu.

Działania „CONRAD/SZANIAWSK”I. Rok Conradowski w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu” rozpoczną się we wrześniu 2017 roku i potrwają do grudnia. Na ten czas, symbolicznie, wałbrzyski Teatr przybierze drugiego – obok Szaniawskiego – patrona. Oprócz konkursu dramaturgicznego CONRAD.21 – PRO, ogłoszony zostanie jeszcze konkurs EDU! na scenariusze lekcji teatralnych, zorganizowane będą 18. Dni Dramaturgii (E)MIGRACJE. CONRAD, DKF CONRAD WPŁYWA, czytania, debaty oraz – na finał – premiera LORDA JIMA w adaptacji Sebastiana Majewskiego i Macieja Podstawnego (w koprodukcji Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu i Teatru Współczesnego w Szczecinie).”

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Leave a Reply