Przejdź do treści

Shakespeare forever czyli ekstra-mocna dawka Stratfordczyka na Słowacji…

Zaprasza Anna Rzepa-Wertmann:

Pomysł narodził się już jakiś czas temu w głowie Klaudyny Rozhin (założycielki i artystycznej szefowej słowackiego Divadla Kontra). Pierwszy raz usłyszałam o tym planie coś kole kwietnia 2015 roku:

„(…) z mojego Szeks -opętania, z którego wynikły nasze Williamy*, a także z moich pielgrzymek po festiwalach monodramatycznych, gdzie oglądam i czasem coś mi się  podoba(…) Głównie ze śledzenia, co się dzieje na świecie w klimatach mono-szekspirowskich. A że nie wszędzie da się pojechać, wymyśliliśmy, że łatwiej będzie zaprosić do siebie*. I jednocześnie zrobić prezent naszym widzom i kolegom aktorom.(…)”

Rok temu się nie udało, tym razem władze były łaskawsze. Cobyście nie twierdzili, Artystom od zawsze mecenat był, jest i będzie nadal niezbędny; mądry i inteligentny pozwala im uskrzydlić ich pasje, troszkę upiększyć świat, uwrażliwić ludzi dając im odrobinę radości i okruch zapomnienia od Szarej Codzienności.  szekspirowskiego

Miłe Panie, Cni Panowie – pomiędzy 15 a 23 września 2017r. rusza w siedzibie Divadlo Kontra pierwsza edycja Shakespeare Forever Festival!

Słowacka Spišská Nová Ves w ciągu ośmiu dni europejskim centrum monodramu.

Co w menu? Ano zobaczmy…

Lydya Danylchuk „RICHARD AFTER RICHARD”

Lwowsko-Kijowski Teatr u Koshyku powstał w roku 1997 przy Narodowym Centrum Sztuki Teatralnej im. Lesa Kurbasa*. Właściwie jest to projekt, którego trzonem są  aktorka Lydya Danylchuk oraz Iryna Volytska – Zubko. Na stałe współpracuje z nimi trójka aktorów, dwóch scenografów i reżyser światła – wyczarowują niesamowite cudeńka…

Na Shakespeare Forever Festival Lydya Danylchuk oraz Iryna Volytska – Zubko przywiozą „Richard after Richard”.

22 sierpnia Anno Domini 1485 na polu pomiędzy Bosworth a Ambion Hill dojrzewały warzywa (najpewniej kapusta i insze podstawy jadłospisu biednych chłopów angielskich, nieopodal był rynek)… Tego lata jednak nikt tych warzyw nie zebrał; Henry Stafford drugi Duke of Buckingham w walce na otwartym polu pokonał króla Ryszarda III, tym samym nareszcie skończyła się wyniszczająca Wojna Dwóch Róż, na tronie zasiadł król Henry VII. Tyle Pani Historia i Kronikarz Fakt – Lydya Danylchuk postanowiła pokazać Człowieka, który ciągle jeszcze się łudzi, że jest Gigantem nie do obalenia. Który bardziej nie chce niż nie może zobaczyć, że Strach już wsączył się w niego i robi co chce, już go pożera. Giganta, który zrozumie, że przegrał bitwę nim ją zaczął* – lecz wtedy na wszystko będzie już o duuużżżżoooooooooo za późnnnooo……

  1. 9. 2017 o 19:00

PIP UTTON: The King of tragedy

Pip Utton mawia o sobie, iż naprawdę późno wkroczył do „świata sceny, świateł i blichtru”:

„(…)I came into this mad business rather late in life, when I was just 45 years old. I had no training or CV and yet I was positive that it would only be a matter of time before my genius was discovered. After a while I realised that it might be a matter of rather a long time. In 1994 to speed up my progress a friend (Jeremy Towler) and I decided we would write a play and take the Edinburgh Fringe by storm. But the Fringe was not ready for us that year, nor the next unfortunately and so we held on to our day jobs (temporarily you understand). But then I had a hit playing Tony Hancock in ‘Hancock’s Last Half Hour.’ With my five star reviews lighting the way to fame and fortune, I gave up my day job and waited for the phone to ring. I waited patiently for the next 18 months for the phone to ring(…)”*

Był że to  szczęsny rok 1997; premiera pierwszego z monodramów – „Adolfa”… W październiku 2015 roku na  49 Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora WROSTJA Pip Utton zaprezentował polskim widzom „Churchilla” i zdobył nagrodę Telewizji Wrocław*. Rok później wygrał WROSTJA monodramem „Playing Maggie” (stając się Iron Maggie Thatcher), za który Fujairah Culture and Media Authority (FCMA) uhonorował go Nagrodą im. Valerego Khazanova (przyznawaną co dwa lata dla najwybitniejszych  na świecie aktorów monodramatycznych)*.

Na Shakespeare Forever Festival przywiezie swoje najnowsze sceniczne dziecię: „The King of Tragedy”.

London Borough of Richmond upon Thames,15 maja 1833 roku… W podłym zajeździe na rozgrzebanym barłogu kona 44 letni mężczyzna; umiera sam, w skrajnej biedzie, samotności, odosobnieniu… Zwie się Edmund Kean – już za życia jest sceniczną legendą, żywym wzorcem doskonałości aktorskiej, najwybitniejszym aktorem szekspirowskim ówczesnego świata…I co z tego? Nic, zetlałe wspomnienia, dawno porzucone miłości, kapryśna Fortuna dawno odwróciła od Niego swe oczęta, o protektorach lepiej zapomnieć! „Słowa, słowa, słowa…” – z ostatnim oddechem te najważniejsze, które po nim pozostaną: „Dying is Easy. Comedy is Hard”

  1. 9. 2017 o 19:00

Emily Carding: RICHARD III. One – Woman show

Aktorka, która jest całkowitą zagadką, będąc przy tym hipnotycznym „Zwierzęciem Scenicznym”. Swoimi olbrzymimi pozornie sarnio łagodnymi szaro-błękitnymi oczami obezwładnia emocjonalnie widzów. Wysoki mezzosopran koloraturowy raz szepcze i szemrze w przestrzeni sceny, by za chwilę najwyższymi rejestrami zamienić widzów w kamienne postaci o przerażonych zahipnotyzowanych twarzach. Nietypowa uroda (jak dla mnie nader przypominająca młodą Tildę Swinton) nie pozwala tej damy pominąć i zapomnieć, oj nie: taką jest właśnie Emily Carding w swym scenicznym wcieleniu!

Pochodzi z Hastings. Po ukończeniu w roku 1997  Bretton Hall College of Education skupiła się na aktorstwie i pisarstwie. Inna sfera jej duchowych podróży, niejako także otwierających ją jako artystkę to zainteresowanie celtyckim szamanizmem, tarotem czy mistycyzm. Tragiczne doświadczenia życiowe były i są niewątpliwie silną dozą duchowego piołunu. Szczelnie strzeże swojej  prywatności. Woli, by postrzegano ją przez pryzmat  Tytanii (Elysium Theatre Company, Buckland Abbey), Goneryli ( Brite Theatre, Exeter Phoenix), Olivii (Midsummer Madness Stratford, The Dell), Mercutia (Staging Shakespeare Tour), Hamleta (Shakespeare’s The Globe), Bolingbroke’a (Bronzehead Theatre Eshwege, Germany; Stained Glass Centre, York, UK.) czy wreszcie Tamory (Brite Theater Cellar Door, Exeter).*

Na szlaku swoich sceniczno-filmowych poszukiwań Emily Carding napotkała islandzką reżyserkę Kolbrun Sigfusdottir. Ze spotkania dwóch duchowo bogatych osobowości w listopadzie 2014 r. narodził się sceniczny projekt niezwykłej siły i ekspresji: „RICHARD III (A ONE-WOMAN SHOW)”. Sama jedna na scenie, w dodatku stając się jednym z najważniejszych, najokrutniejszych i najgenialniejszych Taktyków Wojny i Władzy w dziejach. Tak jak Richard duke of Gloucester zmienia nastroje, twarze, osobowości jak szaty: z iście łajdackich zbroi najemnika z herbem na gronostaje Bazyliszka w ludzkiej postaci. Blefuje lepiej niż niejeden zawodowy pokerzysta i cały czas hipnotyzuje Głosem, wprost przeszywa Spojrzeniem. Ten monodram to coś, czego widz dłłłłłuuuuuugggooooooo nie jest w stanie zapomnieć, jeszcze dłużej się z  niego otrząsnąć…!

Oczywiście Gospodarze – czyli Divadlo Kontra – też zapewnią widzom strawę duchowo- sceniczno- artystyczną… Ale te przysmaki i niespodzianki odkryjcie już sami, wszak Shakespeare Forever Rulez!!

*
Sceniczny dialog Petra Ciżmara i Andreja Palko „Hamlet” (premiera 1 października 2012 r.) oraz przejmujący solowy popis na emocje i ekspresję Petra Ciżmara czyli „Mackbeth” (premiera 19 maja 2013)

*              „ Do siebie”:  Spišská Nová Ves niedaleko Popradu na Słowacji; po więcej informacji odsyłam pod te linki: http://divadlo.euforion.sk/clanok/kontra.html,

                https://www.facebook.com/pg/DivadloKontra/about/?ref=page_internal, http://www.spisskanovaves.eu/obcan/kultura_a_volny_cas/divadlo_kontra/adresa_rezervacie_vstupeniek/index.html

*              http://tuk.lviv.ua/?page_id=96

*              http://tuk.lviv.ua/?page_id=48

*              http://www.pip-utton.co.uk

*              http://www.wrostja.pl/site/home/276/n.html#!shadowbox/1/,

*              http://www.wrostja.pl/site/aktualnosci/n/1/286/n.html, http://www.pip-utton.co.uk/#?-modal,

*              https://actors.mandy.com/uk/actor/profile/emily-carding

Leave a Reply