W Poznaniu Iwona i Nine

Teatr Nowy w Poznaniu 30 września będzie miał premierę sztuki Witolda Gombrowicza IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA w reżyserii Magdaleny Miklasz. Adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li..., dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo...: Żelisław Żelisławski, scenografia: Kaja Migdałek, reżyseria światła, video: Adam Zapała, muzyka: Anna Stela, multimedia: Amadeusz Nosal, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u...: Marta Bury.

Ze strony teatru : Mamy wszystko pod kontrolą. Wiemy, co jest dla nas najlepsze. Wybraliśmy najzdrowszą dietę, ładnie położone mieszkanie, wygodne i modne ciuchy. Znaleźliśmy sobie najlepszego dostępnego partnera i mamy krąg sprawdzonych przyjaciół, na których zawsze możemy liczyć. Żyjemy sobie jak księżniczki i jesteśmy bardzo szczęśliwi. Najszczęśliwsi. Niech no tylko ktoś spróbuje powiedzieć, że nie jesteśmy. Że źle wybraliśmy. Poderżniemy mu gardło z lekkim sercem.

Obsada:

Alicja Juszkiewicz, Sebastian Grek, Bożena Borowska-Kropielnicka, Grzegorz GołaszewskiAntonina Choroszy, Martyna Zaremba-Maćkowska,  Łukasz Chrzuszcz,  Michał Kocurek,  Edyta Łukaszewska, Michał GrudzińskiAleksander Machalica/Tadeusz Drzewiecki, Mateusz Ławrynowicz .

 

Teatr Muzyczny w Poznaniu pokaże słynny broadwayowski musical NINE, którego polski tytuł Dziewięć przywołuje film z 2009 roku. Historia nawiązuje do oscarowego obrazu Federica Felliniego Osiem i pół z 1963 roku, z kultową rolą Marcello Mastroianniego. Guido Contini, znany włoski reżyser filmowy i celebryta, w przeddzień 40 urodzin staje twarzą w twarz z kryzysem wieku średniego. Chce nakręcić nowy film, ale nie ma na niego pomysłu. W dodatku, jego żona Luisa, była aktorka, zastanawia się nad porzuceniem męża. Na horyzoncie pojawią się inne kobiety: kochanka Carla Albanese, muza Claudia Nardi i producentka jego filmu La Fleur, które w głowie Guida mieszają się ze wspomnieniami jego czułej i kochającej matki oraz tajemniczej prostytutki Saraghiny.

Nine wystawiono po raz pierwszy na Broadwayu w 1982 roku. Zagrany został prawie 800 razy i zdobył prestiżową nagrodę Tony w pięciu kategoriach, w tym za najlepszy musical. Okrzyknięty arcydziełem, Nine stanowi zarazem najważniejsze dokonanie w dorobku scenicznym Maury’ego Yestona, autora muzyki i tekstów piosenek, kompozytora innych znanych broadwayowskich przebojów. Jego Phantom grany był przez kilka sezonów w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, a cykl piosenek Opowieści zimowe, w wykonaniu Edyty Krzemień, spotkał się ze znakomitym przyjęciem i doczekał się wydawnictwa płytowego.

W wersji scenicznej wystąpiły takie gwiazdy jak Raul Julia oraz Antonio Banderas. Spektakle te zostały zarejestrowane na płycie CD, zyskując status legendarnych. Wersję filmową, nominowaną w czterech kategoriach do Oscarów, wyreżyserował Rob Marshall (Chicago, Tajemnice lasu). W ekranizacji filmowej, znacznie różniącej się od wersji scenicznej, zrezygnowano z wielu oryginalnych piosenek. Wersja teatralna powszechnie uznawana jest za arcydzieło i stanowi najwybitniejsze dzieło sceniczne Maury’ego Yestona. Poznańską wersję Nine wyreżyseruje Jacek Mikołajczyk (Zakonnica w przebraniu, Rodzina Addamsów). Kierownikiem muzycznym spektaklu jest Piotr Deptuch, za choreografię(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... odpowiada Paulina Andrzejewska, scenografię projektuje Mariusz Napierała, a kostiumy Agata Uchman. Realizatorzy ci współpracowali przy premierach musicalowych Teatru, takich jak: Jekyll&Hyde, Evita czy Jesus Christ Superstar. Publiczność usłyszy hity: Be Italian, Unusual Way czy Only with You. Wszystkie w polskiej wersji językowej autorstwa Jacka Mikołajczyka. Obsada została wyłoniona w drodze ogólnopolskiego castingu.

Muzyka i teksty piosenek: Maury Yeston, libretto: Arthur Kopit ,

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

 

Teatr Wielki w Poznaniu

14.10.17 –  premiera opery RIGOLETTO Giuseppe Verdiego  z librettem Francesco Maria Piavego na podstawie sztuki Król się bawi Victora Hugo.
Kierownictwo muzyczne spektaklu wyreżyserowanego przez Marcina Bortkiewicza sprawuje Gabriel Chmura. Autorem scenografii i reżyserem świateł jest Paweł Dobrzycki,  kostiumów – Dorota Roqueplo, a  choreografii(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... – Iwona Runowska.
8.12.17  odbędzie się druga w tym sezonie premiera operowa – LEGENDA BAŁTYKU  Feliksa Nowowiejskiego do libretta Walerii Szalay-Groele i Krystyny Jeżewskiej. Reżyserem i choreografemautor układu tanecznego w spektaklu baletowym albo w innego... jest Robert Bondara, autorką scenografii – Julia Skrzynecka, a kostiumów – Martyna Kander.
Kierownictwo muzyczne  tej trzyaktowej opery – Tadeusz Kozłowski.
Po blisko stu latach od światowej premiery Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego powraca na scenę Opery Poznańskiej. Twórca między innymi muzyki do Roty i oratorium Quo vadis mieszkał i tworzył w Poznaniu. Zainspirowany słowiańską legendą o zatopionym mieście Wineta stworzył operę bogatą w ludowe motywy, romantyczną fabułę pełną zwrotów akcji i monumentalne partie chóralne.(Nb. arię Domana „Czy ty mnie kochasz” rozsławił Jan Kiepura, wykonując ją na całym świecie). Premiera będzie uroczystym zwieńczeniem obchodów 140. rocznicy urodzin kompozytora, która przypada w 2017 roku.

Więcej – https://opera.poznan.pl/pl/

opr. Anna Leszkowska

Dodaj komentarz