Klasyka świetnie oddaje współczesność : Szczecin

Hamlet, Król Edyp, Lord Jim, bohaterowie targani wewnętrznymi wątpliwości, bohaterowie tragiczni i nieszczęśliwi zagoszczą na szczecińskich scenach. A oprócz nich także celebryci z kręgów muzycznych i filmowych.

W Szczecinie najwcześniej sezon teatralny zaczyna Teatr Polski. 16 września będzie tu premiera PRZEDSTAWIENIE HAMLETA WE WSI GŁUCHA DOLNA Iv Bresana w reż. Tomasza Obary. Akcja(łac. actio = działanie) ciąg zdarzeń w utworze dramatyc... spektaklu rozpoczyna się na wiejskim zebraniu, podczas którego podjęte zostaje zobowiązanie, aby w ramach zaktywizowania lokalnej społeczności na gruncie kulturalno-oświatowym, zrobić „tyjater” i wystawić „Amleta”… czyli „Hamleta”, jak poprawia wszystkich miejscowy nauczyciel, mianowany reżyserem. Podjęte przez niego decyzje obsadowe, w których charakter(gr. charakter = wizerunek), postać literacka o wyraźnie i... człowieka pokrywa się z charakterem postaci – w niebezpieczny sposób obnażają prawdziwe ludzkie postawy. Konflikt w szekspirowskim „Hamlecie” zdaje się być dokładnym opisem konfliktu pomiędzy mieszkańcami wsi.

„Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna”, Teatr Polski, premiera 16 września.

Kolejną premierą Teatru Polskiego będzie PENSJONAT PANA BIELAŃSKIEGO Carla Laufsa i Wilhelma Jacoby w reż. Marka Gierszał. Marek Gierszał nie tylko wyreżyseruje sztukę, ale także ja przetłumaczy. Data premiery jeszcze nie jest wyznaczona.

Największy wysyp premier będzie w październiku. W Teatrze Małym Tomasz Obara wyreżyseruje ARCYDZIEŁO NA ŚMIETNIKU Stephena Sachsa. To spektakl z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej szczecińskich aktorów Anny Januszewskiej i Grzegorza Młudzika. Maude Gutman kupuje w lumpeksie za grosze dzieło, którego autorem może być słynny malarz Jackson Pollock. Czy zdaniem eksperta obraz jest autentyczny?

„Arcydzieło na śmietniku”, Teatr Mały, premiera 7 października.

Tydzień później na tej samej scenie w ramach Sceny Propozycji Aktorskich Szymon Kaczmarek wyreżyseruje przedstawienie KALIFORNIA NIEŚMIERTELNI z udziałem Macieja Litkowskiego. To niezwykła, oparta na faktach opowieść o polskich celebrytach lat 60. – Polańskim, Komedzie, Hłasko i innych.

„Kalifornia nieśmiertelni”, Teatr Mały, premiera 14 października.

Teatr Lalek Pleciuga zaprasza na spektakl KIM JESTEM? w reż. Ireneusza Maciejewskiego.   Trudno odnaleźć się w świecie, w którym wszystko musi być nazwane i określone. „Kim jestem?” to zabawna i wzruszająca opowieść o szukaniu swojego miejsca i akceptacji inności.

„Kim jestem?”, Teatr Lalek Pleciuga, premiera 7 października.

Teatr Piwnica przy Krypcie w październiku planuje premierę spektaklu MOJA ABBA w reż. Tomasza Mana. To historia kobiety zafascynowanej kultową szwedzką grupą ABBA.

„Moja ABBA”, Piwnica przy Krypcie, premiera październik.

W listopadzie Teatr Współczesny zaprasza na dużą scenę. KRÓLA EDYPA Sofoklesa wyreżyseruje tu Rudolf Zioło. Postać Edypa, tragiczna, uwikłana we własne czyny, które sprowadzają nieszczęście, wskazuje moment, w którym rozpoznajemy samych siebie. Edyp jest lustrem, w którym przeglądają się w dziejach miliony odbiorców tej powieści.

„Król Edyp”, Teatr Współczesny, premiera 4 listopada.

Miesiąc później Sebastian Majewski wyreżyseruje na dużej scenie LORDA JIMA Josepha Conrada. Przypowieść o Lordzie Jimie to próba stworzenia mitu, który ma wyjaśnić nowoczesny świat, opisać, co nowoczesność robi z naszym człowieczeństwem.

„Lord Jim”, Teatr Współczesny, premiera 2 grudnia.

Tradycyjnie w grudniu Teatr Lalek Pleciuga zaprasza na spektakl (NIE)IDEALNE ŚWIĘTA Marty Guśniowskiej, którego bohaterami są Czerwony Kapturek, Babcia, Pan Leśniczy, Wilk, Zajączek, zapachy.

„(Nie)idealne święta”, Teatr Lalek Pleciuga, premiera 2 grudnia.

Opr. Małgorzata Klimczak

W tym roku w Operze na Zamku nie przewidziano żadnej premiery operowej ani baletowej. Wydarzeniem, które zapewne przyciągnie widzów będzie –
13.10.17 – koncert inaugurujący sezon artystyczny 2017/18. W repertuarze zaplanowano suitę liryczną „Guru i Marie” L. Petitgirarda oraz „Dafnis i Chloe” M. Ravela.

„Guru i Marie” to suita liryczna złożona z fragmentów opery „Guru” francuskiego kompozytora Laurenta Petitgirarda, której światowa prapremiera odbędzie się w nadchodzącym sezonie w Operze na Zamku w Szczecinie. „Guru” to spojrzenie na ostatnie dni kultu szarlatana stawiającego się w roli proroka, którego zamiarem było pozbawienie wiernych ich dóbr doczesnych, a następnie ewakuacja z wyspy. W świecie czystego szaleństwa śpiewają wszyscy, poza Marie, która dołączyła do adeptów sekty z zamiarem zniszczenia Guru i uwolnienia jego wyznawców. Fragmenty zawarte w suicie to sceny pokazujące drogę od przyjazdu Marie aż do ostatecznej konfrontacji zakończonej wielką tragedią.
Wśród solistów znajdą się znakomitości światowych scen, m.in. holenderski basnajniższy głos męski; także solista obdarzony takim gło... Hubert Claessens oraz aktorka Sonia Petrovna, a za pulpitem dyrygenckim stanie sam kompozytor.

W drugiej części koncertu, po raz pierwszy w historii muzycznego Szczecina, zostanie wykonana kompletna muzyka do baletu „Dafnis i Chloe” Maurice’a Ravela, napisanego dla słynnych Baletów Diagilewa. Intencją kompozytora było, według jego słów, stworzenie „wielkiego fresku symfonicznego z troską (…) o wierność Grecji mych marzeń, spokrewnionej dość blisko z Grecją, jaką sobie wyobrażali i malowali artyści francuscy z końca XVIII wieku”. Dominuje więc barwna impresjonistyczna wizja żywiołów natury i słonecznego krajobrazu oraz we fragmentach tanecznych żywiołowa rytmika, zmysłowość i kolorystyka dźwiękowa potężnej orkiestry wzbogacona wokalizą chóru.

Więcej – http://www.opera.szczecin.pl/

Opr. Anna Leszkowska

Dodaj komentarz