Łódź festiwalowa i musicalowa. Ważne są też psy.

Od  8 do 7 września 2017  będzie miał miejsce Festiwal Łódź Czterech Kultur, a w jego ramach koncerty, premiery, spotkania, teatr, street art czy film . To święto wielokulturowości i dialogu poprzez sztukę.

Część  wydarzeń – przedstawień odbędzie się na scenie Teatru Nowego w Łodzi, a gospodarz przygotowuje na 13. września premierę sztuki niedawno – niestety- zmarłego Janusza Głowackiego ANTYGONA W NOWYM JORKU. Reżyseria: Andrzej Szczytko, scenografia: Tomasz Ryszczyński, opracowanie muzyczne: Jakub Raczyński.

Wystąpią: Jolanta JackowskaWojciech DroszczyńskiDariusz KowalskiKrzysztof  PyziakPiotr Seweryński.

W 2017 roku dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... Głowackiego nie jest już wyłącznie obrazkiem rodzajowym, dramatem(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... z nurtu czernuchy, prostym przeniesieniem antycznej tragedii na bardziej współczesne realia, czy li tylko wyszydzeniem wyobrażeń o american dream. Być może potrzebny był czas, by ta „skundlona tragedia i uwznioślona farsa” wybrzmiała przy czytaniu, jako wiwisekcja pomylonego świata, który bez emocji, cynicznie przygląda się milionom przerażonych, tułających się po świecie ludzi. Uciekając przed wojnami i biedą, próbują dostać się do krajów bezpiecznych i zamożnych. Bohaterowie „Antygony” z Tompkins Square Park również dostali się do wymarzonego świata, ale nikt ich tam nie potrzebuje. Są przejmująco samotni i zagubieni w jednym z najbogatszych miast świata. Dlaczego nie spełnił się ich amerykański sen? Przecież nie wszystkim się nie udaje? Większość myśli, że zmiana otoczenia znacząco zmieni ich życie.

 Historia bohaterów „Antygony” bardzo przypomina nam dramat dzisiejszych życiowych rozbitków. Na naszych oczach rozgrywa się dramat milionów ludzi. Obozy dla uchodźców, zwłoki dzieci wyrzucone przez morze i inne przerażające sceny z miejsc konfliktów wojennych, pokazują nam cynizm, bezduszność i hipokryzję współczesnego świata. Ci odarci z godności ludzie, nieustannie walczą o zachowanie własnej tożsamości. Instynktownie czują, że tylko bycie razem pozwoli im przetrwać ten koszmar. Dramat Głowackiego powinien być dla nas przestrogą i swoistym memento. Świat Anity, Pchełki i Saszy, utkany ze wspomnień, wyobrażeń, marzeń i mitów, staje się opowieścią o naszych lękach i tęsknotach, bez taniego moralizatorstwa i eksponowania tragizmu, za to z dużym poczuciem humoru.           Andrzej Szczytko (Łódź, 9 maja 2017 r.)

Poza tym 23 września Teatr Nowy będzie miał premierę spektaklu muzycznego Henia Psa MY,PSY. Reżyseria: Przemysław Dąbrowski, muzyka: Lena Ledoff, scenografia: Grzegorz Małecki.

Występują: Magdalena KaszewskaKamila Salwerowicz, Lucyna Szierok (gościnnie), Marek CichuckiPrzemysław DąbrowskiGracjan KielarMichał Kruk, Konrad MichalakAdam MortasWojciech Oleksiewicz.

Na nieczynnym wysypisku śmieci na skraju miasta mieszka sfora bezdomnych psów. Dowodzi nią Czarny – młody, agresywny, niechętny ludziom. Każdy z psów ma własną historię, smutną i gorzką. Mała naiwna Kropka została przez człowieka porzucona, jamniczka Rasowa, po śmierci swojego pana, zapomniana w pustym mieszkaniu przez jego rodzinę, stary cyrkowy pies Cichy nie ma już więcej sił bawić publiczność, a trzymający fason pies-inteligent Mądrala udaje, że wszystko jest ok. Dawno pogodził się ze swoim losem stary pies Kulawy, nikomu nie ufa Ładna, a duży i łagodny Wierny wciąż czeka na „swojego Człowieka”. Lecz zamiast się smucić i zamartwiać, psy próbują nadal żyć i z życia się cieszyć. Bo taka już jest psia natura: radosna i optymistyczna! Wkrótce do sfory dołącza Kot, uroczy kłamca i sybaryta, przyzwyczajony do życia „na poziomie”. Historia jego upadku tylko podtwierdza fakt, że biednym i bezdomnym może zostać każdy, bez względu na status społeczny. Nad głowami porzuconych zwierząt zbierają się chmury: niedługo wysypisko zostanie zlikwidowane, a na jego miejscu powstanie nowe osiedle. Co się stanie z naszymi bohaterami, czy poradzą sobie bez pomocy człowieka?

Opowiadając o psach chcę rozmawiać z dziećmi o bezdomności i wykluczeniu, o tych, którym się „nie udało”. Czy jesteście pewni, że nic podobnego Was w życiu nie spotka? Mam nadzieję, że dzięki mojej sztuce zostanie uratowany chociaż jeden pies czy kot. A dzięki niemu Wy – ludzie. Żeby uratować świat, nic więcej nie trzeba.
Henio Pies

Tymczasem Teatr Muzyczny w Łodzi zaprasza na LES MISÉRABLES – światowej sławy musical Claude`a-Michela Schönberga i Alaina Boublila. Jest  to adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... „Nędzników”, arcydzieła Wiktora Hugo. Na tle burzliwego okresu francuskiej historii, zamętu powstania 1832 roku, rozgrywają się dramatyczne losy bohaterów, a przede wszystkim zbiegłego więźnia Jeana Valjeana, którego ściga bezkompromisowy inspektor Javert.  Valjean, skazany za kradzież chleba, doświadcza na wolności duchowej przemiany. Rozpoczyna nowe życie, opiekuje się osieroconą dziewczynką, ale nie może uciec od przeszłości.

Les Misérables to musical wszech czasów, niemal wszystkie piosenki stały się przebojami, a szczególnej sławy przysporzył mu występ Susan Boyle, gospodyni domowej ze Szkocji, która swoim wykonaniem „I Dreamed a Dream” („Wyśniłam sen”) w 2009 roku powaliła na kolana jury i publiczność brytyjskiej edycji programu „Mam talent”.

Premiera spektaklu odbędzie się 14 października 2017 roku.

Inscenizacja i reżyseria Zbigniew Macias, kierownictwo muzyczne: Michał Kocimski, inscenizacja i scenografia: Grzegorz Policiński, reżyseria światła: Tomasz Filipiak, Grzegorz Policiński, kostiumy: Zuzanna Markiewicz, choreografia: Emil Wesołowski, kierownictwo chóru: Roman Paniuta.

WYKONAWCY: Jean Valjean: Marcin Jajkiewicz / Jakub Wocial, Javert: Paweł Erdman / Piotr Płuska / Tomasz Rak, Fantine: Katarzyna Łaska / Agnieszka Przekupień, Eponine: Sylwia Frączek / Justyna Kopiszka, Cosette: Joanna Jakubas / Emilia Klimczak / Ewa Spanowska, Marius: Michał Dudkowski / Mariusz Adam Ruta / Marcin Wortmann, Enjolras: Kamil Dominiak / Piotr Płuska / Łukasz Zagrobelny, Thenardier: Mateusz Deskiewicz / Piotr Kowalczyk, Mme Thenardier: Agnieszka Gabrysiak / Beata Olga Kowalska, Gavroche: Aleksander Pająk / Paweł Szymański.

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Teatr Wielki w Łodzi

Sezon 2017/18 rozpoczyna 24.09. 17  publiczne wykonanie I aktu nowej opery –  Człowiek z  manufaktury (o Izraelu Poznańskim), do której libretto stworzyła Małgorzata Sikorska-Miszczuk, a  muzykę -​ finaliści konkursu kompozytorskiego na tę operę – Katarzyna Brochocka i Rafał Janiak. Podczas koncertu publiczność będzie głosować, która kompozycja  jej się bardziej podoba.

Nowa opera to efekt Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego, jaki rozpisał Teatr Wielki w Łodzi i łódzka Manufaktura w maju 2016 roku, a którego pomysłodawcą i koordynatorem jest scenarzysta i reżyser telewizyjny Krzysztof Korwin Piotrowski.
Do udziału w konkursie zgłosiło się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. 5 stycznia na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbył się półfinał, podczas którego zostały zaprezentowane publicznie kompozycje Katarzyny Brochockiej, Kamila Cieślika, Rafała Janiaka i Aleksandra Nowaka.
Zgodnie z regulaminem, jednego twórcę wybierała publiczność, a drugiego wskazywało jury. Publiczność wybrała kompozycję Katarzyny Brochockiej, a jury – Rafała Janiaka.
Prapremiera utworu odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi w listopadzie 2018 roku z okazji 185. rocznicy urodzin Izraela Poznańskiego.

29.11.17 – koncert  Bezsenna noc w teatrze

Wariacje Goldbergowskie Bacha (wykonywane tym razem w transkrypcji na trio smyczkowe Dmitra Sitkovetsky’ego) od lat cieszą się popularnością wśród wykonawców i odbiorców. Wielokrotnie nagrywane, aranżowane, ale również cytowane jako tło muzyczne w filmach czy przedstawieniach teatralnych. Utwór działa na wyobraźnię, co podczas koncertu dodatkowo będzie podkreślone poprzez udział pary solistów baletu Teatru Wielkiego w Łodzi, którzy wykonają improwizacje baletowe w choreografii(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... ułożonej przez nich samych specjalnie na tę okazję.

Wariacje Goldbergowskie powstały dla cierpiącego na bezsenność rosyjskiego dyplomaty, Hermana Karla von Keyserlinga. Bach stworzył na tę okoliczność cykl wariacji na temat wyciszonej, subtelnej arii, którą podczas nocy wykonywał na klawesynie jego uczeń – Johann Gottlieb Goldberg, od którego wariacje wzięły swą nazwę.

  1. i 11. 12.17 przyjeżdża do Łodzi Moscow City Ballet, który pokaże w Teatrze Wielkim dwa spektakle: Jezioro łabędzieoraz Dziadka do orzechów.
    Moscow City Ballet to zespół tancerzy klasycznych założony przez wybitnego choreografa Victora Smirnova-Golovanova, cieszący się uznaniem na całym świecie. Jego występy charakteryzują  olśniewające kostiumy, imponująca choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u..., magia świateł i urzekająca scenografia.
    Więcej – http://www.operalodz.com/

Opr. Anna Leszkowska

Dodaj komentarz