W Trójmieście Wiedźmin i w ogóle dzisiaj wszystko

Teatr Wybrzeże: DZISIAJ, WSZYSTKO, premiera – 21-09-2017 – SCENA MALARNIA – Gdańsk.

Od teatru : Spektakl DZISIAJ, WSZYSTKO związany jest bezpośrednio z przypadającym na jesień 2017 roku jubileuszem 25-lecia Teatru Dada von Bzdülöw. DZISIAJ, WSZYSTKO, w założeniu twórców, będzie przedstawieniem podsumowującym wieloletnie doświadczenie zespołu, jak również otwierającym nową perspektywę wykonawczą i tematyczną. DZISIAJ, WSZYSTKO, w odróżnieniu od ostatnich realizacji Teatru Dada, koncentrować się będzie na choreograficznych i tanecznych rozwiązaniach.

refleksja bazowa:
Ponieważ to, co minęło znika bezpowrotnie / zamienia się w coś – nauczyliśmy się nie obciążać naszych myśli przeszłością, i skoro to, co nadejdzie wydaje się nam nieistotne / będzie czymś – nauczyliśmy się nie zawracać sobie głowy projektami rozpisanymi na pokolenia. Ostatecznie pozostaje nam to chwilowe teraz, to Dzisiaj, i Dzisiaj musi wydarzyć się WSZYSTKO.

refleksja o braku refleksji:
Widz przymuszony do oglądania zdarzenia scenicznego heroicznie doszukuje się zgodności swojego gustu z gustem kreujących zdarzenie. Marzeniem twórców Teatru Dada von Bzdülöw, od zarania istnienia, było takie spotkanie z widzem, któremu nie towarzyszy żadna wyprzedzająca wypadki sceniczne refleksja, czy też wyobrażenie pożytecznych lub też niepożytecznych skutków owego spotkania. A zatem po raz kolejny DZISIAJ, WSZYSTKO.

nadbudowa:
Dada niczego nie czuje,
jest niczym, niczym, niczym.
Jest jak wasze nadzieje, niczym.
Jak wasz raj, niczym.
Jak wasi artyści, niczym.
Jak wasza religia, niczym.
Francis Picabia

zawartość:
DZISIAJ, WSZYSTKO! będzie podróżą po konstelacjach radosnego spełnienia. Dionizyjskim świętem upojenia. Redystrybucją nadmiaru. Zawłaszczeniem świata. Kumulacją zużywania wszystkiego, co znajdzie się pod ręką. Wampiryzmem i ofiarniczym oddaniem jednocześnie.

ironia:
Polem gry DZISIAJ, WSZYSTKO jest teatr, z jego performatywną dowolnością, z brakiem rygorów, z wpisaną w konwenans uległością widowni, z wpisaną w konwenans aktywizacją widowni, z wpisaną w konwenans obojętnością widowni, z wpisanym w konwenans cierpieniem niespełnienia.

Produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw / Teatr Wybrzeże przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska. Specjalne podziękowania dla Klubu Żak w Gdańsku – partnera przy realizacji projektu. Spektakl zrealizowany w ramach programu: „Zamówienie choreograficzne” Instytutu Muzyki i Tańca

Choreografia: Jakub Truszkowski, współpraca choreograficzna: Katarzyna Chmielewska, reżyseria: Leszek Bzdyl, muzyka: Łoskot (Mikołaj Trzaska, Piotr Pawlak, Olo Walicki, Macio Moretti), kostiumy: Katarzyna Piątek, reżyseria świateł:  Michał Kołodziej.

Obsada: Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek.

Teatr Muzyczny w Gdyni przygotowuje na 15 września prapremierę WIEDŹMINA.  Ze strony teatru : Jest to pierwszy musical na postawie opowiadań Andrzeja Sapkowskiego! Teatr Muzyczny w Gdyni uzyskał zgodę Andrzeja Sapkowskiego na realizację musicalu opartego na twórczości najpopularniejszego polskiego pisarza fantasy. Spektakl powstanie na bazie kilku zbiorów opowiadań, m.in.: „Ostatnie życzenie” i „Miecz przeznaczenia”. Głównym bohaterem musicalu jest Geralt z Rivii, wiedźmin, mutant, który za pomocą magii i nadludzkich umiejętności broni ludzi przed potworami nie stroniąc przy tym od zapłaty. Często działa pod wpływem emocji, sprzyja słabszym, poświęca się dla innych. Poza trudnościami, jakie napotyka na swojej drodze wiążąc się z czarodziejką Yennefer, Geralt bierze również udział w wielu niesamowitych przygodach. Chcąc chronić zarówno siebie, jak i swoich przyjaciół, wiedźmin stara się zachować neutralność w szalejącym świecie. Na podstawie książek Sapkowskiego powstał komiks, nakręcono film, serial, stworzono popularne i nagradzane na całym świecie gry komputerowe.

Adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... i reżyseria – Wojciech Kościelniak, scenografia – Damian Styrna, kostiumy – Bożena Ślaga, muzyka i kierownictwo muzyczne – Piotr Dziubek, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... – Liwia Bargieł.

Obsada : Krzysztof Kowalski / Modest Ruciński (Wiedźmin), Krzysztof Wojciechowski, Zbig Sikora, Tomasz Gregor, Karolina Trębacz, Katarzyna Wojasińska i inni.

Teatr Miejski w Gdyni 7 października będzie miał premierę sztuki NASTĘPNEGO DNIA RANO.

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

 

Opera Bałtycka

28.10.17 – premiera REQUIEM Gabriela Faurégo.

Requiem Gabriela Faurego, czyli najbardziej (zaraz po Requiem Mozarta) znana muzyczna msza żałobna, jest nie tylko dziełem wybitnym i przejmującym, ale jest też swego rodzaju przedłożeniem filozofii samego kompozytora. Jak mówił w rozmowie z Louis Aguettantem:

„Moje Requiem… Mówi się, że nie wyraża przerażenia śmiercią, ktoś inny nazwał je kołysanką śmierci. Ale ja właśnie w ten sposób odczuwam śmierć: jako szczęśliwe wyzwolenie, dążenie do wiecznego szczęścia, nie zaś doświadczenie pełne bólu”. Cały utwór jest swego rodzaju „dążeniem do wiecznego szczęścia”.

 

8.11.17 – premiera opery SĄD OSTATECZNY autorstwa Krzysztofa Knittla z librettem Mirosława Bujki  w reżyserii Pawła Szkotaka. Autorem scenografii jest Damian Styrna, a kostiumów – Anna Chadaj. Kierownictwo muzyczne sprawuje Szymon Morus.

Inspiracją dla autorów opery stały się burzliwe losy jednego ze znakomitych europejskich dzieł malarskich – „Sądu ostatecznego” Hansa Memlinga, który znajduje się w Gdańsku.

30.11.17 – premiera słynnego baletu DZIADEK DO ORZECHÓW  Piotra Czajkowskiego w choreografii(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... François Mauduit ze scenografią i kostiumami Justin Arienti.

Więcej – http://www.operabaltycka.pl/pl

opr. Anna Leszkowska

Dodaj komentarz