MARY PAGE MARLOWE – prapremiera!

14 lipca na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże odbyła się prapremiera spektaklu MARY PAGE MARLOWE Tracy Letts w reżyserii Adama Orzechowskiego.

MARY PAGE MARLOWE to fascynujący w swojej zagadkowości portret kobiety, a równocześnie współczesny moralitet, którego karty rozrzucone są na przestrzeni blisko siedemdziesięciu lat. Autor odsłania je w sposób niechronologiczny, odnosząc się do różnych okresów życia tytułowej bohaterki, przez co sztuka działa jak mechanizm pamięci. Stopniowo przywoływane, pozornie niepowiązane ze sobą zdarzenia, z czasem układają się jednak w znaczącą całość. Patrzymy na nie podobnie jak Mary Page, która przypominając je sobie, usiłuje zrozumieć sens własnego życia.

W zamiarze autora tytułową postać gra kilka aktorek, a każda z nich prezentuje nie tylko inny etap życia, ale także dystans nas samych do siebie z przeszłości. Tak jakby ludzka tożsamość budowana była przez wiele, nie zawsze podobnych do siebie osobowości, zwykle jednak noszących to samo imię.

Tracy Letts

MARY PAGE MARLOWE

Przekład: Małgorzata Semil

Reżyseria: Adam Orzechowski

Scenografia: Magdalena Gajewska

Muzyka: Marcin Nenko

Dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo...: Radosław Paczocha

Wideo: Marek Zygmunt

Układ tańca: Wioleta Fiuk

Asystent reżysera, inspicjent

sufler: Agnieszka Szczepaniak

W spektaklu występują: Magdalena Gorzelańczyk – Mary Page Marlowe, 19 lat, Wendy Gilbert, Katarzyna Z. Michalska – Mary Page Marlowe, 27 lat, Roberta Marlowe, 19 lat, Katarzyna Kaźmierczak – Mary Page Marlowe, 36 lat, Roberta Marlowe, 32 lata, Monika Chomicka-Szymaniak – Mary Page Marlowe, 40 lat, Pielęgniarka, Sylwia Góra-Weber – Mary Page Marlowe, 44 lata, Lorna, Ewa Jendrzejewska – Mary Page Marlowe, 50 lat, Psychoterapeutka, Maria Mielnikow-Krawczyk – Mary Page Marlowe, 63 lata, Marzena Nieczuja Urbańska – Mary Page Marlowe, 69 lat, Mirosław Krawczyk – Andy, Grzegorz Otrębski – Ed Marlowe, Krzysztof Matuszewski – Ray, Marek Tynda – Dan, Zuzanna Tynda – Mary Page Marlowe, 12 lat, Bartosz Dwojakowski – Louis Gilbert.

Prapremiera: 14 lipca 2017 na Dużej Scenie

Kolejne spektakle: 15, 16, 18, 19 lipca oraz 13 i 15 sierpnia na Dużej Scenie

Czas: 1 godzina 45 minut (bez przerw)

Spektakl zalecany dla widzów od 16 roku życia.

Licencja za zgodą Abrams Artists Agency, 275 Seventh Ave./26th Floor, New York, NY 10001, USA

Tracy Letts (ur. 1965) – amerykański dramaturg1. autor dramatu (-tów); 2. w teatrze rosyjskim stanowisko ..., scenarzysta i aktor(łac. actor), osoba grająca jakąś rolę w teatrze lub fi..., uhonorowany w 2008 roku nagrodą Pulitzera za sztukę SIERPIEŃ W HRABSTWIE OSAGE i nagrodą Tony za rolę George’a w inscenizacji dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Jest autorem scenariuszy trzech filmów opartych na dramatach jego autorstwa: ROBAK i ZABÓJCZY JOE w reżyserii Williama Friedkina oraz SIERPIEŃ W HRABSTWIE OSAGE w reżyserii Johna Wellsa. Wielbicielom seriali jest znany jako odtwórca roli senatora Andrew Lockharta w sezonie 3 i 4 serialu HOMELAND, za którą został dwukrotnie nominowany do nagrody Amerykańskiej Gildii Aktorów Filmowych (SAG). Od 2002 roku Tracy Letts należy do zespołu chicagowskiego teatru Steppenwolf.

Adam Orzechowski (ur. 1957) – reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie. W latach 2000-2005 dyrektor Teatrudawniej (por.) anterprener, organizator pracy artystycznej z... Polskiego w Bydgoszczy. Od 2006 roku dyrektor Teatru Wybrzeże. Powołał do życia Festiwal Prapremier i przegląd Wybrzeże Sztuki. Jako dyrektor naczelny i artystyczny stoi za jednym z największych sukcesów gdańskiej sceny od lat. Reżyserował teksty klasyczne i współczesne w teatrach całej Polski, m.in. SZALEŃSTWO WE DWOJE Eugene Ionesco w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi, AKTORA Bogusława Schaeffera w Teatrze Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego we Wrocławiu, PRZERŻNĄĆ SPRAWĘ Davida Mameta w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, NIEPOROZUMIENIE Alberta Camusa w Teatrze Polskim w Warszawie, CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, BOGA Woody’ego Allena w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, OŻENEK Nikołaja Gogola w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, DZIEŃ DOBRY I DO WIDZENIA Athola Fugarda w Teatrze Polskim w Poznaniu, DZIADY Adama Mickiewicza w Lubuskim Teatrze im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze, POSKROMIENIE ZŁOŚNICY Williama Shakespeare’a w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie, I. ZNACZY INNA Andreasa Sautera i Bernharda Studlara oraz SKÓRZANĄ MASKĘ Helmuta Kraussera w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Jako etatowy reżyser (w latach 1993-1996) Teatru Wybrzeże w Gdańsku wyreżyserował tam m.in. MORALNOŚĆ PANI DULSKIEJ Gabrieli Zapolskiej i WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU Williama Shakespeare’a. W ostatnim 10-leciu na gdańskiej scenie zrealizował m.in. INTYMNE LĘKI Alana Ayckbourna, FARSĘ Z WALWORTH Endy Walsha, WIELE HAŁASU O NIC Williama Shakespeare’a, OŻENEK Nikołaja Gogola, TAJEMNICZĄ IRMĘ VEP Charlesa Ludlama, PER PROCURA Neila Simona, FAZĘ DELTA Radosława Paczochy, BABĘ CHANEL Nikołaja Kolady, spektakl (G)DZIE-CI FACECI, wielokrotnie nagradzanego BRONIEWSKIEGO Radosław Paczochy (m.in. Nagroda dla najlepszego spektaklu na 21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi oraz drugie miejsce w plebiscycie na najlepszy spektakl Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski), MURZYNA WARSZAWSKIEGO Antoniego Słonimskiego oraz PEŁNIĘ SZCZĘŚCIA Charlesa den Texa i Petera de Baana. Jedną z jego ostatnich realizacją jest spektakl TANGO ŁÓDŹ Radosława Paczochy wystawiony na deskach Teatru Powszechnego w Łodzi, który otrzymał Nagrodę publiczności dla najlepszego spektaklu na 22. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Adam Orzechowski jest laureatem wielu nagród i wyróżnień m.in. prestiżowego odznaczenia Srebrny Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, nagrody Gazety Wyborczej POMORSKI SZTORM w kategorii CZŁOWIEK ROKU, Honorowej Nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska oraz Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego.

Magdalena Gajewska – scenograf. Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Pracowała m.in. w Teatrze Powszechnym w Łodzi, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Od 2006 roku scenograf Teatru Wybrzeże. Laureatka nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI. Jest autorką scenografii m.in. do FARSY Z WALWORTH Endy Walsha, BABY CHANEL Nikołaja Kolady, BRONIEWSKIEGO Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego oraz do ARABELI Maliny Prześlugi w reżyserii Pawła Aignera.

Marcin Nenko (ur. 1984) – kompozytor, kontrabasista. Absolwent Wyższej Szkoły Europejskiej w Krakowie (socjologia) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (Katedra Muzyki Współczesnej i jazzu). Debiutował jako autor i wykonawca muzyki do spektaklu ZBRODNIA Michała Buszewicza w reżyserii Eweliny Marciniak. Jest współautorem muzyki do spektaklu MORFINA w reżyserii Eweliny Marciniak, za którą wraz z zespołem Chłopcy Kontra Basia otrzymał Nagrodę Ministra Kultury za najlepszą muzykę teatralną w ramach 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współpracował z Adamem Orzechowskim, Robertem Talarczykiem, Gabrielem Gietzkym, Eweliną Marciniak, Wojtkiem Klemmem. Jest także współzałożycielem zespołu Chłopcy kontra Basia dwukrotnie nominowanego do nagrody Fryderyk.

[fot. Maciej Moskwa]

Dodaj komentarz