Współczesność, media i polityka

W Teatrze Śląskim Piotr Cieplak przygotowuje spektakl na podstawie sztuki Jarosława Marka Rymkiewicza PORWANIE EUROPY. Akcja(łac. actio = działanie) ciąg zdarzeń w utworze dramatyc... sztuki – która może być odczytana jako komentarz do współczesności – toczy się na francuskim dworze przełomu XIX i XX wieku. Europa jest córką rodziny Pompadurów, która ma wyjść za mąż za delikatnego angielskiego księcia. Jednak odrzuca jego rękę, bo bardziej do gustu przypadł jej dziki mołdawski kniaź. Kiedy wydaje się, że sprawa jest przegrana, a nad Europą pojawia się widmo anarchii, do akcji wkracza Polak Kicio, zbuntowany widz, który postanawia zmienić bieg wydarzeń. Farsa Rymkiewicza, której premiera planowana jest na 7 kwietnia, stawia pytania o Polskę i Polaków, i ich miejsce we współczesnej Europie.

Wokół współczesności będzie również krążyć interpretacja tekstu Maksyma Gorkiego NA DNIE w reżyserii Pawła Świątka. Sztukę rosyjskiego autora – której bohaterami są ludzie zepchnięci na najniższy szczebel drabiny społecznej – w teatrze wystawiano już wielokrotnie, łącznie z przygotowaną przez Gustawa Holoubka inscenizacją w Teatrze Telewizji. Spektakl przygotowywany w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu (premiera 22 kwietnia) będzie odbiegał od dotychczasowych interpretacji tego dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj.... Odpowiedzialna za dramaturgię Patrycja Kowańska przeniosła bohaterów do reality show, gdzie będą walczyć o uwagę widzów. Tematem spektaklu, do którego scenografię przygotowuje Marcin Chlanda, będzie nie tyle ludzka bieda, ile jej sprzedaż w programach telewizyjnych.

Wątek medialny, a ściślej rzecz biorąc – filmowy, pojawi się również w planowanej na koniec kwietnia w Teatrze Rozrywki w Chorzowie premierze musicalu BULWAR ZACHODZĄCEGO SŁOŃCA (premiera 22 kwietnia). Musical na podstawie kultowego filmu Billy’ego Wildera, z muzyką Adrew Lloyda Webera wyreżyseruje Michał Znaniecki. W rolę Normy Desmond, niegdyś wielkiej gwiazdy kina niemego, którą w najnowszej wersji musicalu na West Endzie grała Glenn Close, w Teatrze Rozrywki wcieli się odtwórczyni najważniejszych ról na tej scenie, Maria Meyer. W roli początkującego scenarzysty, Joe Gillisa, w którym bez pamięci zakocha się Norma, będzie jej partnerował Artur Święs.

Z kolei 5 maja Teatr Śląski wystawi premierę sztuki Artura Pałygi MUZUŁMANY. Spektakl poruszający ciągle aktualny temat kryzysu uchodźczego w Europie reżyseruje Piotr Ratajczak. Miesiąc później (17 czerwca) w Sali Sejmu Śląskiego Robert Talarczyk zaprosi publiczność na inscenizowany proces pilota myśliwca, który wbrew rozkazom przełożonych zestrzelił porwany przez terrorystów samolot pasażerski. Samolot miał rozbić się na stadionie wypełnionym ludźmi, jednak nie wiadomo, czy by do tego doszło. Premiera TERRORU będzie pierwszym wystawieniem tej sztuki Ferdinanda von Schiracha w Polsce.

W nieco lżejszym nastroju będą utrzymane premiery w Teatrze Nowym w Zabrzu i w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Zabrzańska scena planuje wystawienie nagradzanej sztuki chorwackiego autora Miro Gavrana ŚMIECH WZBRONIONY (premiera 22 kwietnia). Reżyserem komediowego trójkąta miłosnego jest Zbigniew Stryj, któremu na scenie będą partnerować Dagmara Noszczyk oraz Joanna Romaniak. W Bielsku – Białej będzie można natomiast zobaczyć inscenizację sztukę Maliny Prześlugi PUSTOSTAN. Spektakl próbujący odpowiedzieć na pytanie, czym jest współczesna katolicka rodzina, wyreżyseruje Agata Puszcz.

Nie można również zapomnieć o odbywających się co roku w Teatrze im. Jana Kochanowskiego „Opolskich Konfrontacjach Teatralnych. Klasyka Polska”. Zaś na koniec sezonu, między 20 a 25 czerwca, Teatr Polski w Bielsku – Białej proponuje utrzymany w lżejszym tonie festiwal komedii FUN Fest.

Opr. Aneta Głowacka

Dodaj komentarz