Marat/Sade i inne premiery lubelskie

31 marca w Teatrze im Juliusza Osterwy w Lublinie odbyła się prapremiera DIABŁA I TABLICZKI CZEKOLADY Pawła Piotra Reszki w adaptacji i reżyserii Kuby Kowalskiego. Adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... i dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo...: Julia Holewińska, scenografia i kostiumy: Agata Skwarczyńska, muzyka: Radek Duda.

Opis sztuki: Diabeł i tabliczka czekolady – zbiór reportaży Piotra Pawła Reszki – w 2016 roku został uhonorowany nagrodą im. Ryszarda Kapuścińskiego. W przygotowywanej dla Teatru Osterwy adaptacji spotykamy ludzi wypchniętych na społeczny margines, czy to z powodu nierówności ekonomicznych, dyskryminacji ze względu na płeć lub orientację seksualną, ludzi niepełnosprawnych borykających się ze swoją seksualnością, konsekrowane dziewice, zwierzęta, opętane przez diabła dzieci, mieszkankę Rechty, która wspomina mordowanie Żydów przez Polaków, dzieciobójczynię i babcię klozetową. Wszystkie te postaci – tworzące swoisty gabinet osobliwości – dotykają w swoich opowieściach człowieczeństwa, a ich dramaty stają się widza swoistym egzaminem z empatii. Wszystkie opowieści, choć mają wymiar uniwersalny, rozgrywają się w województwie lubelskim.

„Bohaterowie reportaży Pawła Piotra Reszki stanowią swoisty margines społeczny. Niezależnie od tego, czy odsiadują wyrok w więzieniu, czy trwają w dziewictwie poświęconym bogu, jak niespełna trzysta dziewic konsekrowanych w Polsce, czy też oddają krew, żeby przynieść ośmiorgu dzieci czekoladę i zarobić trzydzieści sześć złotych zwrotu kosztów dojazdu, jak Stanisław Jaworski z Holeszowa – stanowią pewien wyjątek, osobliwe zjawisko, są mniejszością. Nie dowiedzielibyśmy się o nich, gdyby nie teksty autora. Nie usłyszelibyśmy ich głosu. W dzisiejszych czasach, kiedy coraz częściej podawane są w wątpliwość wartości liberalnej demokracji, kiedy coraz częściej słyszymy, że „tego chce większość”, a coraz rzadziej pamiętamy, że siłą demokracji jest ochrona praw mniejszości – ten gest autora wydaje mi się szczególnie cenny i ważny” (Kuba Kowalski).

Obsada:

Nina Skołuba-Uryga, , Jolanta Rychłowska, Jowita Stępniak, Magdalena Sztejman, Daniel Dobosz, Paweł Kos, Janusz Łagodziński, Krzysztof Olchawa, Daniel Salman, Marek Szkoda, Radek Duda, Miguel Naueje.

Tymczasem teatr zapowiada:

4 kwietnia 2017 ruszyły próby – ruchowe/choreograficzne, reżyserskie i muzyczne – do najnowszej premiery w reżyserii Remigiusza Brzyka. W skrócie: MARAT/SADE (Petera Weissa).

Jeśli chcecie zobaczyć sztukę o rewolucji (francuskiej?), musicie poznać pensjonariuszy zakładu dla obłąkanych. Ale żeby ich poznać, musicie najpierw spotkać się z trupą teatralną Teatru Osterwy. I to liczną. Polski teatr miał i ma szczęście, że tworzą go wyraziste indywidualności. Miał i ma jeszcze większe szczęście, że tworzą go wybitne zespoły teatralne. Jak pokazuje historia najnowsza teatru w Polsce, nawet to, co dobre, można szybko zniszczyć.

„Prześladowanie i zabójstwo Jean-Paula Marata w wykonaniu pensjonariuszy zakładu dla obłąkanych w Charenton w reżyserii Markiza de Sade”

Premiera 17 czerwca, a zagra w nim c a ł y Z e s p ó ł Teatru Osterwy.

Wcześniej, bo w maju, Teatr Andersena w Lublinie zapowiada premierę KOZIOŁKA KRĘCIOŁKA.

Od teatru: Tekst sztuki napisał autor wielu książek dla dzieci Zbigniew Dmitroca, scenografię stworzył polski ilustrator Maciej Szymanowicz a muzykę skomponował Tadeusz Kulas.
Nad całością realizacji czuwać będzie
Bogusław Byrski, aktor(łac. actor), osoba grająca jakąś rolę w teatrze lub fi... naszego teatru.
Historia będzie realizowana w konwencji teatru przedmiotu. Co może powstać z połączenia okularów nauczycielki, ekierki i kawałka materiału?

Czy zastanawialiście się kiedyś – co może się wydarzyć, jeśli bohater legendy chce się wyprowadzić z miasta, w którym mieszka?

A może zastanawialiście się, co się stanie, gdy bohater legendy postanowi odwiedzić inne miasta?

Bohater lubelskiej legendy postanawia zobaczyć, co dzieje się w innych miejscach Polski.
Kogo spotka, jakie będzie przeżywał przygody i najważniejsze: czy do nas powróci?

Najnowsza realizacja Teatru Andersena tworzona jest z okazji jubileuszu 700 – lecia Miasta Lublin.
Obsada: Wioletta Tomica, Ilona Zgiet, Gabriela Jaskuła, Mirella Rogoza- Biel,
Natalia Sacharczuk, Konrad Biel, Bogusław Byrski.

Premiera 27 maja 2017.

A lubelski Teatr Muzyczny 13-05-2017 zaprasza na premierę LEGENDY O CZARCIEJ ŁAPIE ze scenariuszem i w reżyserii Jerzego Turowicza. Adaptacja muzyki: Mariola Zagojska, aranżacje: Janusz Baca, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u...: Izabela Krupka,

adaptacja scenografii i kostiumów: Cezary Kowalski.

Od teatru:

Jaka legenda kojarzy się z Lublinem? Oczywiście „Legenda o Czarciej Łapie”! Mająca swoje potwierdzenie w historycznych źródłach opowieść jest wizytówką naszego miasta.

Spektakl muzyczny Legenda o czarciej łapie to historia wyjątkowa, kunsztownie wpisująca się w obchody jubileuszu 700-lecia miasta Lublin.

Zrealizowane z rozmachem widowisko ukazujące wielkokulturową twarz XVII-wiecznego Lublina – z jego różnorodnością muzyczną, bogactwem kramów i towarów oraz architektury opowiada historię szlachcica Rocha Purchawki, który przekupując sędziów próbował odebrać ziemię wdowie i jej synowi Wojtkowi. Zapewne udałoby mu się to gdyby nie diabelska ingerencja, której skutkiem był sprawiedliwy i korzystny dla kobiety wyrok i słynny odcisk czartowskiej dłoni na stole w Trybunale Koronnym (do dziś jedna z atrakcji Zamku Lubelskiego).

Opr. Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Dodaj komentarz