Przejdź do treści

Czego nie widać w Łodzi…

W Łodzi mamy trzy teatry dramatyczne, ale tylko jeden z nich zapowiada premiery w najbliższych dwóch miesiącach. Jest to Teatr Nowy.

Już 5 stycznia odbędzie się tam premiera Czego nie widać Michaela Frayna w tłumaczeniu Karola Jakubowicza i Małgorzaty Semil. Reżyseria: Paweł Dangel, scenografia, kostiumy: Paweł Dobrzycki, asystentki scenografa: Zuzanna Markiewicz, Agata Zalewska, animacja: Justyna Król, opracowanie muzyczne: Lena Ledoff.

Występują:
Magdalena Kaszewska, Agnieszka Korzeniowska, Katarzyna Żuk, Lucyna Szierok (gościnnie), Paweł Audykowski, Marek Cichucki, Przemysław Dąbrowski, Krzysztof Pyziak, Dymitr Hołówko (gościnnie)

Ze strony teatru: „To jest farsa. To jest teatr. To jest życie!” Te słowa wypowiada Lloyd Dallas, reżyser teatralny, usiłujący doprowadzić do końca chyba najdłuższą próbę generalną w jego karierze… Nazajutrz premiera. Przed zespołem kilka miesięcy podróży z tytułem po angielskiej prowincji. Gorączka życiowych problemów, które nieustannie wybijają aktorów z rytmu sztuki. Teatralna katastrofa wisi w powietrzu.

Czego nie widać Michaela Frayna to jedna z najchętniej wystawianych i oglądanych sztuk o teatrze i ludziach teatru. Nie bez powodu nazywana jest „farsą fars”, gdyż autor doprowadził swój tekst niemal do granic gatunku, z wirtuozerią pokazując i demaskując jego chwyty i reguły. To pełna angielskiego humoru, piętrzących się scenicznych i zakulisowych wypadków, rozegrana w brawurowym tempie opowieść o powstawaniu przedstawienia.

Po trzydziestu latach powraca na naszą scenę, by w dobrych humorach wprowadzić w 2017 rok i zainaugurować „karnawałowy Nowy”.

A 17 lutego pojawią się na deskach teatru Nowego Policjanci – sztuka powstała na podstawie dramatu Sławomira Mrożka „Policja”. Adaptacja: Martyna Quant, reżyseria: Ryszard Brylski, scenografia, kostiumy: Wojciech Żogała, światło:
Rafał Wróblewski.

Wystąpią:
Mirosława Olbińska, Wojciech Bartoszek, Wojciech Droszczyński, Artur Gotz, Krzysztof Pyziak, Sławomir Sulej.

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Teatr Wielki w Łodzi – opera nowa i stara

5.01.17 odbędzie się pierwsze publiczne wykonanie fragmentów konkursowych kompozycji opery „Człowiek z Manufaktury” do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk z gościnnym udziałem Małgorzaty Walewskiej.

Bohaterem nowej opery, której prapremiera odbędzie się w TWŁ w listopadzie 2018 roku, jest łódzki fabrykant Izrael Kalmanowicz Poznański – jeden z najbogatszych ludzi w Europie, budujący fabryki, pałace, kamienice, szkoły, szpitale, kościoły i mieszkania dla robotników.

Do udziału w I etapie konkursu na nową operę zarejestrowało się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. W drugim etapie jury konkursu zakwalifikowało kompozycje 4 autorów: Katarzyny Brochockiej, Kamila Cieślika, Rafała Janiaka i Aleksandra Nowaka.

Publiczność będzie uczestniczyć w koncercie połączonym z próbą otwartą i spotkaniem artystycznym z kompozytorami, biorącymi udział w finale konkursu. Widzowie będą mogli wybrać najlepszą ich zdaniem kompozycję. Wykonanie koncertowe zostanie sfilmowane, a następnie będzie prezentowane w Internecie oraz w łódzkiej Manufakturze.
Na podstawie głosowania jury i słuchaczy/widzów (także wysyłania głosów za pośrednictwem Internetu, zakończonego o północy z 29 na 30 stycznia 2017 roku), zostanie wybranych dwóch kompozytorów, którzy przejdą do III etapu (jeden wybrany przez jury, drugi przez słuchaczy/widzów). Oficjalne ogłoszenie wyników nastąpi 30
stycznia.
Halka

Z okazji 50-lecia otwarcia obecnej siedziby Teatru Wielkiego w Łodzi, teatr przygotowuje na 21.01.2017 premierę Halki Stanisława Moniuszki w reżyserii Jarosława Kiliana i pod kierownictwem muzycznym Wojciecha Rodka. Autorką kostiumów jest Weronika Karwowska, a choreografiiEmil Wesołowski.

Halka – opera w czterech aktach – łączy cechy włoskiej, francuskiej i niemieckiej opery z elementami polskiego folkloru i tradycji. Dzięki patriotycznej i krytykującej stosunki społeczne wymowie, stała się wyrazem tożsamości narodowej.

Więcej – http://www.operalodz.com/

Opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply