Dwie premiery i DEMOLUDY w Olsztynie

1 października Teatr im.Stefana Jaracza w Olsztynie miał premierę sztuki Isaaca Bashevisa Singera Sztukmistrz z miasta Lublina w reżyserii Janusza Kijowskiego.

Muzyka – Zygmunt Konieczny, libretto – Michał Komar, Jan Szurmiej, teksty piosenek – Agnieszka Osiecka, scenografia i kostiumy – Bogusław Cichocki.

Opis spektaklu ze strony teatru :
Sztukmistrz, czyli magik, czyli iluzjonista, czyli artysta, czyli człowiek, któremu wszystkiego jest mało… Który jest głodny wrażeń, ale przede wszystkim: wiary, nadziei i miłości. I bez przerwy szuka, waha się, buntuje – na ten świat, który go otacza i na to życie, które przecieka mu przez palce. Aż wreszcie ten jego wieczny bunt  doprowadzi go do niechybnej klęski… Jasza Mazur , człowiek, który wywodzi się z bardzo religijnego środowiska polskich chasydów, zaczyna dostrzegać fałsz i obłudę, hipokryzję i powierzchowność swojej wiary. To trochę taki Chrystus, tyle że bez uczniów, bez wyznawców, jakich Tamten zostawił. Też chce być dobrym dla wszystkich, ale to jest atrybut Boga. Też wydaje mu się, że potrafi frunąć nad dachami Warszawy, ale to jest atrybut Ducha Świętego… Upadek Jaszy – to upadek Artysty, któremu się wydaje, że mu wszystko wolno.

A 8 października olsztyński teatr zaprasza na polską prapremierę sztuki SINGLE RADICALS, której autorką jest Michaela Zakut’anská. Przekład: Zofia Bałdyga,
reżyseria i opracowanie tekstu: Martyna Łyko, scenografia i kostiumy: Paulina Rzeszowska, muzyka: Kamil Tuszyński, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u...: Tobiasz Sebastian Berg. Preszów, Słowacja. Bar. Czworo przyjaciół, znajomych, kochanków — samotni w kręgu znajomych regularne zapijają swój niepokój, zagłuszają egzystencjalne dylematy pulsującą muzyką. Odrzuceni przez społeczeństwo, niepewni jutra, okrutnie pragnący miłości… pięknej i romantycznej, której nie potrafią przeżyć. Przelotne romanse są jak narkotyk: kilka godzin euforii i dwa dni szlochania w poduszkę. Chorzy na konsumpcjonizm, ciągle szukają lepszej wersji tuszu do rzęs, komórki, chłopaka, dziewczyny i siebie. Do tego oczywiście nie mogą się przyznać, mogą zaś obrócić wszystko w żart. Są pewni siebie, błyskotliwi, wręcz czarujący… To element gry.

Obsada: Milena Gauer, Małgorzata Rydzyńska, Dawid Dziarkowski, Grzegorz Gromek .

Natomiast 18 października w olsztyńskim teatrze startuje 10. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego NOWA EUROPA-DEMOLUDY.

Od organizatorów:

Program festiwalu zawsze był ściśle związany z ideami Grupy Wyszehradzkiej.
W 2016 i 2017 roku selekcja spektakli i zapraszanych artystów oscyluje wokół zagadnień związanych z Prezydencją Polską w Grupie V4, Rokiem Kultury Węgierskiej w Polsce oraz programowi „Kultura dla Partnerstwa Wschodniego 2016 – 2018”, w którym olsztyński Teatr Jaracza uczestniczy obok pięciu polskich instytucji kultury.
Zaprosiliśmy m.in.: Katona Józef Szinhaz z Budapesztu (HU) ze spektaklem „Zjednoczenie dwóch Korei” (Joel Pommerat, reż. Gabor Mate), Divadlo Andreja Bagara z Nitry (SK) ze spektaklem „Hamlet jest martwy, Faust jest głodny” (Ewald Palmetshofer, reż. Svetozár Sprušanský i Braňo Holiček) oraz MIHR Theatre z Erywania (AM) ze spektaklem „Lavash” (Tsolak MLKE-Galstyan i Gabrielle Neuhaus). Będą też spektakle polskie w tym premierowy spektakl olsztyńskiej Sceny Margines: „Single Radicals” (Michaela Zakut’anská, reż. Martyna Łyko), koncerty, wystawy, czytania performatywne, spotkania z autorami i młodymi reżyserami.

Festiwal otworzy niezwykły projekt węgiersko – ukraiński: „Nieznana Ukraina”.
NOWA EUROPA – X – DEMOLUDY:
18-22 października + 10 listopada : Teatr Jaracza w Olsztynie.

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Dodaj komentarz