Kosz obfitości w teatralnej Warszawie

W stołecznych teatrach prawdziwy urodzaj. Sezon otwarty został już 27 sierpnia  w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, gdzie odbyła się premiera spektaklu CENTRALI Orestes Eurypidesa w reż. Michała Zadary. Orestes jest mieszanką thrillera sądowego i musicalu.  Centrala wystawiła tę historię  w Zachęcie, miejscu realnego politycznego morderstwa popełnionego na prezydencie Narutowiczu. Śledzimy los człowieka, – mówi Michał Zadara – który zamordował, i który teraz czeka na swój wyrok. On sam chce uniknąć kary, bo uważa, że mord był sprawiedliwy. Czy wolno popełnić zbrodnię, by wyzwolić państwo od złego rządu? I czy można na ten temat śpiewać piosenki? W spektaklu można zobaczyć Mariusza Kiljana, Bartosza Porczyka i Barbarę Wysocką.

Wrzesień

2 września Warszawski Nowy Teatr w koprodukcji  z Centrum Nauki Kopernik wystawi spektakl Henrietta Lacks w reżyserii Anny Smolar. Spektakl jest próbą przywrócenia pamięci o kobiecie, która ukrywa się za skrótem HeLa. To nazwa nieśmiertelnych komórek, które doprowadziły do przełomu w nauce – komórek pobranych z jej organizmu przed śmiercią. Te komórki żyją do dziś, po niej nie został ślad. Twórcy snują fantazję o niemożliwym spotkaniu między protagonistami z przeszłości. Dopuszczają do konfrontacji, do której nigdy nie doszło. Padają słowa długo powstrzymane, wymazywane. Zabierają głos ci, którzy dotychczas go nie mieli. Spektakl czerpie ze spotkania artystów ze światem nauki, medycyny, bioetyki. Scenariusz jest wynikiem kolektywnej pracy aktorów i reżyserki, oparty jest na faktach naukowych i biograficznych. Spektakl jest owocem tych licznych perspektyw; zadaje pytania o granice nauki, o naturę eksperymentowania nad drugim człowiekiem, o prawa człowieka względem własnego ciała, o fobie społeczne dotyczące postępu i jego potencjalnych ekscesów. Występują: Marta Malikowska, Sonia Roszczuk, Maciej Pesta, Jan Sobolewski.

3 września w Teatrze WarSawy  premiera Teatru Montownia Ceremonii zimowych Hanocha Levina,  w reżyserii Adama Sajnuka. Dobrze znana sztuka polskim widzom, zestawia ze sobą przeciwieństwa, przewijając całą fabułę na zasadzie ostatecznego kontrastu, zadając pytanie, co jest ważniejsze w życiu człowieka – życie czy śmierć, wesele czy pogrzeb? Dramatopisarz w swojej tragikomicznej sztuce, prześmiewczo opowiada o świecie małomiasteczkowym, o jego ambicjach, aspiracjach, rytuałach, zwyczajach i kompleksach. Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem WarSawy. Oprócz aktorów Teatru Montownia – Adama Krawczuka, Rafała Rutkowskiego i Macieja Wierzbickiego, na scenie zobaczymy Izę Dąbrowską i Annę Moskal, a ponadto studenta III roku warszawskiej Akademii Teatralnej Henryka Simona i tegoroczną absolwentkę tejże uczelni – Justynę Kowalską.

5 września w Teatrze Capitol premiera Zdobyć, utrzymać, porzucić 2. Rozstania i powroty, w reż. Krzysztofa Jaślara. Spektakl jest kontynuacją przedstawienia Zdobyć, utrzymać, porzucić, muzyczno – kabaretową opowieścią o relacjach damsko – męskich. Kompozytorzy: Łukasz Borowiecki, Aleksander Brzeziński, Zbigniew Górny, Marian Hemar, Bogusław Klimczuk, Jerzy Konrad, Jerzy Matuszkiewicz, Roman Orłow, Jerzy Petersburski, Stefan Rembowski, Tony Renis, Stanisław Staszewski, Henryk Wars. Autorzy tekstów: Artur Andrus, Andrzej Bianusz, Marian Hemar, Adam Hosper, Krzysztof Jaślar, Andrzej Kłos, Andrzej Kuryło, Wojciech Młynarski, Janusz Rewers,  Konrad Tom, Emanuel Schlechter, Agnieszka Litwin – Sobańska, Ludwik Starski, Stanisław Staszewski, Aneta Stokes, Barbara Stępniak-Wilk, Przemysław Żejmo. Występują: Katarzyna Zielińska, Monika Dryl, Katarzyna Żak, Olga Bończyk, Władysław Grzywna.

16 września kolejny sezon na Stadionie Narodowym otworzył Teatr XLPorodówka to spektakl oparty na tekście współczesnego rosyjskiego dramaturga Aleksieja Słapowskiego pt. „”Rożdienije”. To także pierwsza sztuka Słapowskiego wystawiana w Polsce. Specjalnie dla Teatru XL tekst przetłumaczył, okraszając go licznymi wtrętami i aluzjami do obecnej sytuacji w kraju, Tomasz Leszczyński, reżyser po petersburskim wydziale dramatycznym Akademii Sztuki Teatralnej. Spektakl reżyseruje Grzegorz Mrówczyński.

Akcja(łac. actio = działanie) ciąg zdarzeń w utworze dramatyc... spektaklu rozgrywa się w scenerii poczekalni szpitala położniczego, w której zderzają się nie tylko rozmaite ludzkie charaktery, ale i prawdziwe emocje. Wszystko to przyprawione sporą dozą kobiecych przesądów związanych z ciążą i połogiem oraz męskich obaw. Obsada: Iza Górska, Diana Karamon, Magdalena Łoś, Sandra Stencel, Grzegorz Jarek, Piotr Mrówczyński, Patryk Pawlak, Zbigniew Pożoga.

16 września premiera także w Teatrze Studio. Ripley pod ziemią w reż. Radosława Rychcika to kontynuacja przygód jednego z najsłynniejszych bohaterów amerykańskiego kryminału. Autorka Ripliady Patricia Highsmith stworzyła postać zręcznego manipulatora i mordercy, który niczym aktor(łac. actor), osoba grająca jakąś rolę w teatrze lub fi... z łatwością żongluje tożsamościami, by ukryć swoje zbrodnie. Trzymająca w napięciu i pełna zwrotów akcji fabuła wprowadza w świat highlife’u, wypełnionego ekskluzywnymi podróżami po Europie, towarzyskimi spotkaniami i rozmowami o współczesnej sztuce. Świat, w którym obraca się Tom Ripley, przypomina teatralny spektakl, w którym wszystko zostało wystawione na pokaz. Najciekawsze jednak jest to, co kryje się za jego kulisami. Obsada: Agata Góral, Maria Dębska, Irena Jun, Dorota Landowska, Natalia Rybicka, Marcin Bosak,  Stanisław Brudny, Tomasz Nosiński, Mirosław Zbrojewicz, Wojciech Żołądkowicz, Piotr Żurawski, oraz Sarah Angour, Weronika Bartold, Franciszek Chauvin, Caroline Klimczak, Remy Menudier, Natalia Pałys.

17 września w Teatrze Druga Strefa  Another day in the west w reż. Sylwestra Biragi. Po udanym debiucie monodramem  Jędrzej Napiecek  znów zagościł na deskach Teatru Druga Strefa w Warszawie. Another day in the West to pierwszy jego szerokopasmowy utwór poświęcony problematyce naszych czasów i zawierający wiele osobistych przemyśleń autora. Akcja spektaklu toczy się współcześnie,  równocześnie w różnych miejscach, kilka przecznic od teatru i gdzieś na krańcach Unii Europejskiej, w realnej pachnącej gotowanymi ziemniakami mokotowskiej kawalerce i w kosmosie  telewizyjnych łącz  świata political fiction.  Autor zastosował oryginalne połączenie narracji życia codziennego młodego pokolenia z wyimaginowanym, ekstrapolacyjnym czasem fantazji o agresji sąsiadującego z Polską kraju. Połączenia wulgarności wypowiedzi z marzeniami o wielkiej miłości. Obsada: Anna Rakowska, Piotr Misztela, Sylwester Biraga, Master Bee, Dobromiła Skalska, Artur Zaborski .

23 września w Teatrze Polonia  Zabawa Marka Modzelewskiego, w reż. Izy Kuny. Wigilia Świąt Bożego Narodzenia, Mazury, dom na odludziu. Pisarka Ola i jej partner – reżyser teatralny Robert spędzają święta w nowo kupionym siedlisku. Zakrapiana Wigilia nie upływa w dobrej atmosferze, na wierzch wychodzą wzajemne pretensje, sytuacji nie pomaga fakt, że dorastająca córka Oli – Klaudia po kłótni z Robertem nie chce wyjść ze swojego pokoju i usiąść do kolacji. Nagle w domu pojawia się tajemniczy Mężczyzna. Z początku wydaje się, że potrzebuje pomocy. W pewnej chwili sytuacja w domu diametralnie się zmienia, to Ola i Robert zaczynają się bać… Czy Mężczyzna jest niebezpieczny? I co z tym wspólnego ma Klaudia? W obsadzie można zobaczyć Annę Moskal, Marcina Perchucia i Bartosza Saka.

24 września w Teatrze Kwadrat premiera spektaklu Kłamstewka autorstwa amerykańskiego dramatopisarza Joe DiPietro. Sztuka jest debiutem reżyserskim Pawła Wawrzeckiego, artysty o najdłuższym stażu pracy w Teatrze Kwadrat. Billy i Jane (Paweł Małaszyński i Marta Żmuda Trzebiatowska) są młodym małżeństwem. Niedawno przyszła na świat ich córeczka Emily. Podczas gdy Jane całkowicie oddaje się macierzyństwu, jej  mąż Billy przeżywa kryzys odrzucenia i wikła się w romans z dużo młodszą trenerką fitnessu.  Billy całkowicie traci głowę dla atrakcyjnej kochanki, do czego przyznaje się swojemu ojcu. William (Paweł Wawrzecki) nie jest zachwycony postępowaniem syna, ale obiecuje dotrzymać tajemnicy. Jednak dziwne zachowanie Wiliama, nagły zapał do sportowego stylu życia Billego oraz brak czasu na wspólną kolację to wystarczające poszlaki dla przenikliwej matki Billego –  Alice (Ewa Kasprzyk). Jako mistrzyni intrygi – postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i zaprosić młodych do siebie na… sernik. Słodki podwieczorek zamienia się w wyjątkowo pikantną ucztę, podczas której wspomnienia i kłamstewka miksują się, tak, że z czasem wszystkim trudno się połapać, co jest prawdą… Czy doświadczeni rodzice będą potrafili przekonać młodych, że miłości trzeba dać szansę? Czy wyjawione po latach sekrety mogą zburzyć harmonię długotrwałego związku dwojga ludzi? I czy aby kłamstwo w dobrej wierze to na pewno bezpieczna gra? Obsada: Paweł Wawrzecki, Ewa Kasprzyk, Paweł Małaszyński, Marta Żmuda Trzebiatowska

24 września w Teatrze Syrena Dogville Larsa von Triera. To mroczna historia osadzona w miasteczku, którego  mieszkańcy – poczciwi, pobożni i pracowici ludzie – decydują się dać schronienie obcej, młodej kobiecie. Grace ucieka przed bandą gangsterów, a za wsparcie społeczności Dogville godzi się rewanżować drobnymi pracami. Z czasem mieszkańcy miasteczka rozsmakowują się w poczuciu władzy nad dziewczyną, dręcząc ją i wykorzystując w coraz bardziej haniebny sposób. Już nie ma odwrotu, w poczciwym Dogville wydarzy się coś potwornego.

W 2003 roku Lars von Trier zrealizował wstrząsający film z Nicole Kidman w roli Grace. Autorem scenicznej adaptacji scenariusza jest Christian Lollike. W spektaklu występują m.in. Agnieszka Krukówna, Anna Smołowik, Helena Norowicz, Bartosz Porczyk, Przemysław Glapiński, Piotr Siejka i Aleksandra Popławska (w roli Grace), która wraz z Markiem Kalitą spektakl reżyseruje.

24 września także w Teatrze Powszechnym premiera.  Wściekłość w reż. Mai Kleczewskiej  to sztuka austriackiej noblistki – Elfriede Jelinek,  napisana pod wpływem emocji, kiedy świat dowiedział się o zamachu w redakcji pisma „Charlie Hebdo” oraz po zabiciu czterech klientów sklepu z żywnością koszerną. „Tym, którym mówi we Wściekłości jest indywidualny głos, najczęściej jednak jest to ‚my’, które płynnie przechodzi ze strony ofiar na stronę bojowników.” Jelinek przekonuje ,że „gniew będziecie wykrzykiwać to w jedną, to w drugą stronę, niezależnie od tego, jakiego sortu jesteście i jacy wściekli jesteście”. Sztuka Gniew to opowieść o emocjach i ludziach- o nas, czyli wszystkich tych którzy czują. Obsada: Karolina Adamczyk, Aleksandra Bożek, Anna Dzieduszycka, Magdalena Koleśnik, Kaya Kołodziejczyk, Mamadou Goo Bâ, Michał Czachor, Michał Jarmicki, Mateusz Łasowski, Arkadiusz Pyć, Julian Świeżewski, Robert Wasiewicz

24 września w Teatrze Nowym Jeden gest w reż. Wojtka Ziemilskiego.  Reżyser poruszy problem funkcjonowania osób głuchych w społeczeństwie. Jak podkreśla: „To spektakl o porozumiewaniu się ze światem – światem słyszących i światem innych Głuchych. Interesuje mnie tu komunikacja – przekazywanie (i wytwarzanie, przetwarzanie) wiedzy, emocji, kultury. Jeśli język określa rzeczywistość („Granice mojego języka są granicami mojego świata”, jak to opisuje Wittgenstein), to czego możemy dowiedzieć się o świecie z języków Głuchych? Co w ich doświadczeniach komunikacji jest uniwersalne, a co – wyjątkowe? (I jakim cudem nikt z moich przyjaciół nie ma Głuchych przyjaciół?) Tyle na dziś. Ale pisząc te słowa, jestem na początku pracy. Nie rozumiem krajobrazu, który przed sobą widzę. Nie wiem, co się w nim ukaże.” Obsada: Marta Abramczyk, Jolanta Sadłowska, Paweł Sosiński, Adam Stoyanov

29 września w Teatrze SyrenaPrincess Ivona” w  reż. Omara Sangare. To przedstawienie, które jest zarazem międzynarodowym projektem edukacyjnym. W spektaklu opartym na  Iwonie, księżniczce Burgunda Witolda Gombrowicza spotykają się znakomici, współtworzący historię polskiego teatru i filmu artyści – Barbara Wrzesińska i Daniel Olbrychski oraz studenci warszawskiej Akademii Teatralnej. Spektakl reżyseruje zaś Omar Sangare – polski aktor, reżyser i pedagog na stałe mieszkający w Nowym Jorku. Do współpracy przy Princess Ivona Sangare zaprosił m.in. Coby Chasmana-Becka, broadwayowskiego reżysera światła, współtworzącego także pokazy mody Toma Forda, oraz Pablo Arana Gimeno i Jorge Puerta Armentę, artystów Teatru Piny Bausch. Pierwotna wersja spektaklu była dyplomem studentów amerykańskiego Williams College. Rok później przedstawienie zostało przeniesione do Theatre Row w Nowym Jorku, gdzie gościło jako pierwsza profesjonalna inscenizacja Gombrowiczowskiej Iwony, księżniczki Burgunda w wersji anglojęzycznej na Manhattanie.

Wrzesień zamyka (30.09) premiera Teatru Dramatycznego Wizyta starszej pani w reż. Wawrzyńca Kostrzewskiego. Sztuka Friedricha Dürrenmatta w Teatrze Dramatycznym Sztuka odzwierciedla tematy niezwykle aktualne. Jak szybko społeczeństwo pod wpływem obietnic i manipulacji ulega degradacji moralnej? Jak łatwo zaciera się granica pomiędzy sprawiedliwością a zemstą? – mówi reżyser Wawrzyniec Kostrzewski.

Najbogatsza kobieta świata, lamparcica po siedmiu małżeństwach przyjeżdża do swojego rodzinnego miasteczka, gdzie nawet nie zatrzymują się pociągi, a bezrobocie bije rekordy. Wszyscy spodziewają się deszczu pieniędzy, jednak Klara Zachanassian napędzana jest paliwem zemsty za wygnanie, upokorzenie i śmierć jej dziecka. Może spełnić oczekiwania mieszkańców jedynie za cenę morderstwa. Czy miejscowi są ją w stanie zapłacić? Obsada: Halina Łabonarska, Adam Ferency, Mariusz Drężek, Władysław Kowalski, Małgorzata Niemirska, Małgorzata Rożniatowska, Łukasz Lewandowski, Henryk NIebudek, Łukasz Wójcik, Mariusz Wojciechowski, Andrzej Blumenfeld, Zdzisław Wardejn, Waldemar Barwiński, Robert Majewski, Anna Gajewska, Anna Szymańczyk, Tomasz Budyta, Krzysztof Szczepaniak, Mateusz Weber.

 

Październik

7 października Teatr Polski zaprasza na premierę MARANATHA… w reż. Ryszarda Peryta.  O spektaklu teatr niewiele zdradza. Lakonicznie informuje, że w przedstawieniu bierze udział chór(gr. choros, łac. chorus), zespół osób wypowiadających ... „DUC IN ALTUM”… oraz cały zespół Teatru Polskiego w Warszawie wraz z jego dyrektorem Andrzejem Sewerynem.

14 października w Teatrze Polonia Słoneczna linia, nowa sztuka Iwana Wyrypajewa. Tym razem znany dramaturg1. autor dramatu (-tów); 2. w teatrze rosyjskim stanowisko ... i reżyser dotyka chyba najbardziej aktualnego tematu naszych czasów – budowania komunikacji między ludźmi. Jak wejść z drugim człowiekiem w prawdziwy, głęboki kontakt? Jak wysłuchać i być wysłuchanym? Jak wyjść z formalnych relacji i zacząć prawdziwie porozumiewać się z innymi? Jak się rozwijać i iść swoją drogą, wspólnie przezwyciężając sztampy życia rodzinnego? Iwan Wyrypajew z właściwym sobie poczuciem humoru i lekkością przeprowadza seans terapeutyczny na temat: jak być szczęśliwym ze swoją żoną, mężem, partnerem i ze światem w ogóle. Fabuła dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... opiera się na konflikcie pary małżeńskiej, która na oczach widza próbuje rozwiązać skomplikowane psychologiczne węzły, zastałe blokady i niewybaczone urazy, tak dobrze znane każdemu z nas. Obsada: Karolina Gruszka i Borys Szyc

15 pażdziernika w Teatrze Współczesnym premiera Lepiej już było w reżyserii Wojciecha Adamczyka. Esmeralda Quipp, była aktorka szekspirowska na emeryturze, bardzo skromnej emeryturze , nie dość, że traci ukochanego kota , to również  dach nad głową. Jako osoba niekonwencjonalna i bardzo zdesperowana usiłuje w  niebanalny sposób rozwiązać swoje problemy. W staraniach o przetrwanie uroczej starszej pani bardzo się przydają  aktorskie umiejętności,   poczucie humoru, optymizm i empatia. Śledzimy jej zabiegi – rodem z komedii gangsterskich –  z podziwem i rozbawieniem, co nie przeszkadza nam zadumać się nad smutnym losem wielu samotnych, niedofinansowanych, ale mniej sprytnych życiowo emerytek. Obsada: Marta Lipińska, Monika Kwiatkowska, Katarzyna Dąbrowska, Joanna Jeżewska, Agnieszka Suchora, Sebastian Świerszcz, Ewa Porębska, Agnieszka Pilaszewska, Kinga Tabor, Joanna Jeżewska, Zbigniew Suszyński.

 

Listopad

18 listopada sztuka Chłopcy Stanisława Grochowiaka w reżyserii Mirosława Gronowskiego w Teatrze Polonia. Akcja rozgrywa się w domu spokojnej starości prowadzonym przez siostry zakonne, gdzie jedna z nich  próbuje wprowadzić rządy silnej ręki i dyscyplinę, czemu sprzeciwia się kilkoro pensjonariuszy. Do Kalmity, jednego z „buntowników”, przyjeżdża w odwiedziny żona, dużo od niego młodsza, znana niegdyś aktorka. To ona oddała starszego męża do ośrodka  i odwiedza go raz w roku, w rocznicę ślubu. Tym razem postanawia jednak zabrać go do domu. Ale czy dom Kalmity jest na pewno poza ośrodkiem? Sztuka Stanisława Grochowiaka to ciepła, pełna humoru opowieść o walce starszych z młodszymi o prawo do zachowania odrobiny szacunku i wolności. Obsada: Aleksandra Domańska, Justyna Ducka, Barbara Horawianka, Helena Norowicz, Maria Pakulnis, Stanisław Brudny, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kiersznowski, Piotr Kozłowski, Marian Opania.

19 listopada w Teatrze Kwadrat premiera Czego nie widać Michaela Frayn’a w reżyserii Andrzeja Nejmana. W obsadzie: Lucyna Malec, Jacek Łuczak, Andrzej Andrzejewski, Katarzyna Glinka, Ilona Chojnowska, Paweł Domagała/ Andrzej Nejman, Marta Żmuda Trzebiatowska, Michał Lewandowski, Grzegorz Wons.

26 listopada w Teatrze Narodowym jedna z  najgłośniejszych sztuk Bertolta Brechta(1898-1956) niemiecki poeta, prozaik, dramaturg i inscenizat... Matka Courage i jej dzieci w reż. Michała Zadary. Sztuka opowiada o wojnie trzydziestoletniej i jest ostrzeżeniem autora przed złem jakie niesie ze sobą wojna. Wystąpią: Danuta Stenka, Kamilla Baar-Kochańska, Ewa Konstancja Bułhak, Anna Gryszkówna, Kinga Ilgner, Anna Lobedan, Sławomira Łozińska, Barbara Wysocka, Bartłomiej Bobrowski, Karol Dziuba, Oskar Hamerski, Arkadiusz Janiczek, Robert Jarociński, Mirosław Konarowski, Waldemar Kownacki, Paweł Paprocki, Paweł Tołwiński, Zbigniew Zamachowski, Adrian Zaremba.

Opr. Katarzyna Michalik-Jaworska

Na jesień 2016 r. Teatr Wielki-Opera Narodowa przygotuje trzy premiery.
Sezon otworzy  21.10.16 trzyaktowa opera Władysława Żeleńskiego Goplana z librettem Ludomiła Germana,  według Balladyny Juliusza Słowackiego. Reżyserem, scenografem i autorem kostiumów jest Janusz Wiśniewski,  kierownictwo muzyczne natomiast sprawuje  Grzegorz Nowak.

Będzie to prawdopodobnie pierwsze  po 1949 r. wystawienie sceniczne tego dzieła z 1896 r. Przypomniano je bowiem w 2000 roku, ale tylko w wersji koncertowej  – nie ma też rejestracji fonograficznej.

Goplana jest utworem bliskim dziełom  Moniuszki. W jej muzykę  kompozytor wplótł  motywy poloneza, kujawiaka, mazura i oberka. Osoba reżysera, znanego z wyrazistej, oryginalnej konwencji scenicznej pozwala przypuszczać, że będzie to realizacja szczególna.

Kolejne przedstawienia – 21,23,25 października 2016; 3,5 listopada 2016.

Na drugą premierę  – 25.11.16 – zaplanowano wieczór baletowy  w trzech częściach pod kierownictwem muzycznym Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego.

Zobaczymy słynne Chopiniana w klasycznej rosyjskiej choreografii(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Michaiła Fokina z muzyką zorkiestrowanych utworów Fryderyka Chopina, słynne  Bolero do muzyki Ravela w choreografii Krzysztofa Pastora, a na finał – utwór Chroma  w choreografii Wayne’a McGregora.

Wieczór baletowy  jest swego rodzaju benefisem Krzysztofa  Pastora, który  obchodzi w 2016 roku swoje 60-lecie i 30-lecie pracy choreograficznej. Jako artysta baletu zaistniał w Polsce, ale jako choreografautor układu tanecznego w spektaklu baletowym albo w innego... wywodzi się z tzw. szkoły holenderskiej. Od ośmiu sezonów pracuje w Teatrze Wielkim, kierując Polskim Baletem Narodowym. Podkreśla on trzy główne nurty programowe zespołu pod dyrekcją Pastora: przywiązanie do tradycji, polskie poszukiwania choreograficzne oraz więź artystyczną ze światowym baletem współczesnym.

Pozostałe spektakle: 25,26,27,29 listopada 2016; 24,26 lutego 2017; 4,5 marca 2017.

Rok 2016 TW-ON  kończy premierą Czarodziejskiego  fletu Wolfganga Amadeusa Mozarta (11.12.16), dwuaktową operą z librettem Emanuela Schikanedera, przeniesioną na naszą scenę z Komische Oper w Berlinie  (2012 r.) w reżyserii Barriego  Kosky’ego  i  Susanne Andrade.

Kierownictwo muzyczne sprawuje dwóch dyrygentów:  Andriy Yurkevych i Piotr Staniszewski.

Australijczyk Barrie Kosky, dyrektor artystyczny berlińskiej Komische Oper, do współpracy w tym przedstawieniu zaprosił brytyjską grupę teatralną „1927”, co zaowocowało połączeniem w spektaklu niemego  kina, wideo i animacje wraz z pantomimą. Zdaniem reżysera, taka realizacja jest bliska wiedeńskiemu teatrowi Emanuela Schikanedera, inspiratora i librecisty Czarodziejskiego fletu.

Premiera Czarodziejskiego fletu odbyła się 30 września 1791 roku w Wiedniu (dyrygował Mozart).

Kolejne spektakle: 11,13,14,15,16,17,18 grudnia 2016; 27,28,29 kwietnia 2017

Opr. na podstawie strony:  http://teatrwielki.pl/repertuar/sezon-201617/

Anna Leszkowska

 

 

Dodaj komentarz