Anoreksja i inne tematy premier krakowskich

W Krakowie Teatr im. Julisza Słowackiego na 14 października zaprasza na premierę sztuki Elisabeth Very Rathenböck Głodne dziecko na scenie MOS (TEATR 13 PLUS) . Przekład – Karolina Bikont, reżyseria Judyta Berłowska, scenografia – Aleksandra Żurawska, muzyka – Dawid Rudnicki, ruch sceniczny – Nela Mitukiewicz.

Głodne dziecko to spektakl poruszający temat anoreksji, mówiący o jej przyczynach i sposobach radzenia sobie z chorobą. To historia dziewiętnastoletniej dziewczyny cierpiącej na zaburzenia odżywiania i będącej w trakcie terapii. Punktem wyjścia jest jej pobyt w szpitalu psychiatrycznym, gdzie główna bohaterka – Katrin opowiada o swoim doświadczeniu. Potrzeba kontrolowania swojego życia w konsekwencji doprowadza do zaburzeń w odżywianiu. Problem anoreksji to temat niezwykle aktualny we współczesnym świecie. Z reguły dotyczy on kobiet, które chcąc sprostać wymaganiom i oczekiwaniom innych, dążą do perfekcji.

Spektakl Głodne dziecko to druga odsłona projektu teatralno-edukacyjnego TEATR 13PLUS. Jego celem jest tworzenie spektakli teatralnych opartych na najnowszej światowej dramaturgii adresowanych do najczęściej zaniedbywanej grupy widzów – nastolatków w wieku 13-18 lat. Wierzymy, że teatr poważnie traktujący młodego widza może stać się dla niego wsparciem w drodze ku dorosłości.

Projekt realizowany jest we współpracy z pedagogami, psychologami, trenerami, którzy zajmują się problemami nastolatków. Spotkania kończą się rozmową z zaproszonymi specjalistami, którzy odpowiadają na pytania młodzieży i omawiają problem poruszany w prezentowanej sztuce.

Obsada: Dorota Godzic, Katarzyna Zawiślak-Dolny, Joanna Rozkosz (gościnnie), akompaniament: Dawid Rudnicki.

W Teatrze Bagatela 28 października 2016 na Scenie przy Sarego 7 odbędzie się premiera Pitawal – historie kryminalne Krakowa w piosenkach autorstwa Patrycji Babick. Reżyseria – Anna Rokita, scenografia – Jan Kozikowski, muzyka: Piotr Krakowski i Paweł Penarski.

Pitawal jest grzebaniem w archiwum krakowskiej kryminalistyki – mówi autorka tekstów Patrycja Babicka. To podróż po Krakowie szlakiem zbrodni. Wędrujemy po ciemnych, dusznych podwórkach i piwnicach. Zaglądamy do okien starych kamienic i patrzymy człowiekowi w oczy. Podglądamy zbrodniarzy i pokrzywdzonych. Czytamy doniesienia z prasy. To muzyczna wizja lokalna. To koncert na 13 morderców i 578 ofiar. Na żywo.

Scena Stu 22 września zaprasza na premierę Innych rozkoszy Jerzego Pilcha Scenariusz, reżyseria: Artur „Baron” Więcek, opracowanie muzyczne: Artur „Baron” Więcek, Wojciech Frycz, scenografia: Marek Braun, kostiumy: Jolanta Łagowska.

O sztuce ze strony teatru:

Kohoutek, koneser kobiecych wdzięków, niewierny mąż, nadwrażliwiec i życiowy nieudacznik mieszka razem z wielopokoleniową rodziną na prowincji. Jego spokojne życie zakłóca nagłe pojawienie się Aktualnej Kobiety, zdecydowanej pozostać z nim już na zawsze. Przerażony Kohoutek postanawia ukryć niepożądanego gościa przed rodziną. Kwateruje kochankę na strychu opuszczonej przedwojennej rzeźni.

Scenerią teatralnej opowieści o Kohoutku jest Śląsk Cieszyński, mityczna kraina lat dziecięcych Jerzego Pilcha. Zamieszkują ją rozmaite indywidua, postaci przedstawione humorystycznie, ale i z pełnym ciepła i nostalgii zrozumieniem dla wszelkich  słabostek i niedociągnięć ludzkiej natury. Czas płynie tu nieśpiesznie, a najbardziej zaskakujące wydarzenia całkiem naturalnie wplatają się w rytm codziennych zajęć. To magiczny świat, przygarniający każdego zbłąkanego, akceptujący i bezpieczny. Przyjazd Aktualnej Kobiety wyrywa jednak bohatera z tej stagnacji i zagraża jego dalszemu pobytowi w cieszyńskiej arkadii. Zmusza do podjęcia decyzji. Wpływa nie tylko na Kohoutka, każe wnikliwie przyjrzeć się i pozostałym mieszkańcom tego świata, domyślić się w ich losach różnych historii o zaniechanej miłości.

Inne rozkosze Pilcha/Więcka to zapowiedź dowcipnej i przenikliwej teatralnej opowieści o odwiecznej walce kobiecej determinacji i męskiej niedojrzałości.

W spektaklu po raz pierwszy na Scenie STU wystąpią Edward Linde-Lubaszenko, Dominika Bednarczyk, Magdalena Walach, a także Joanna Pocica, Maria Pawłowska i Pamela Adamik, które wygrały casting na swoje role.

Opr. Ewa Sośnicka -Wojciechowska

Opera Krakowska na pierwszą premierę w sezonie 2016/2017 zaplanowała spektakl baletowy Dwie Historie – jeden Taniec (29 i 30.10.2016) do muzyki na żywo skomponowanej przez Piotra Orzechowskiego, jednego z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia oraz Krzysztofa Ścierańskiego, kompozytora i gitarzysty basowego.
Choreografię(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... przygotowuje
Jacek Tyski, a kostiumy Anna Sekuła. Przedstawienie opowiada językiem tańca o losie nastolatków wchodzących w dorosłość oraz o ich problemach życia codziennego. Bohaterowie muszą zderzyć się z szeregiem podjętych przez siebie dobrych i mniej dobrych decyzji. Zatańczy Balet(łac. ballare = tańczyć), 1. widowisko taneczne, którego... Opery Krakowskiej.

2 grudnia 2016 krakowski teatr zaprasza na premierę opery Don Pasquale G. Donizettiego. Spektakl wyreżyseruje Jerzy Stuhr i będzie to jego pierwsza realizacja operowa. Kierownictwo muzyczne objął Tomasz Tokarczyk, scenografię przygotowuje Alicja Kokosińska, a kostiumy Maria Balcerek.
Więcej –
http://www.opera.krakow.pl/

Opr. Anna Leszkowska

Dodaj komentarz