Na tę okazję Wiedeń został przeniesiony do Warszawy. Akcja(łac. actio = działanie) ciąg zdarzeń w utworze dramatyc... More Szekspirowskiej Miarki za miarkę toczy się we współczesnej Warszawie. Żeby nie było wątpliwości, scena wystawia salę sejmową, a na samym początku spektaklu na horyzoncie opuszczona zostanie na całą wysokość sceny biało-czerwona flaga, nad drzwiami zaś wiodącymi do zaplecza Sejmu widać nieduży krzyż. Oskaras Koršunovas znalazł w Miarce za miarkę doskonały scenariusz kabaretu erotyczno-politycznego z tragedią w tle. Postaci utworu potraktował jak marionetki, którymi poruszając, można odkryć mechanizmy świata, tego dawnego, tego dzisiejszego i pewnie tego przyszłego. Masywna zabudowa sceny, wielkie drewniane ławy sejmowe z miejscami prezydialnymi i mównicą, sekretne przejścia, liczne schody i drzwi, rzeźby i ozdobne barierki tworzą na scenie istny labirynt, w którym zaplątują się bohaterowie, co pewien czas niknąc w czeluściach, kiedy na przykład okazuje się, że tuż za mównicą znajduje się mroczne więzienie. Ta rozbudowana dekoracja(łac. decoratio), zasadnicza część (por.:) scenografii, ... More przytłacza, dosłownie przygniata bohaterów dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... More, najwyraźniej zdominowanych przez warunki zewnętrzne.
tm
MIARKA ZA MIARKĘ Williama Shakespeare’a, tłum. Piotr Kamiński, reż. Oskaras Koršunovas, scen. Gintars Makarevičius, kostiumy Aneta Suskiewicz, muz. Anatas Jasenka, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... More Vesta Grabštaité, światła Eugenbijus Sabaliauskas, drugi reżyser Aldona Figura, Teatr Dramatyczny m. st. warszawy, Scena im. Gustawa Holoubka, premiera 3 kwietnia 2016