Szekspir, Lars von Trier i Gorki na łódzkich scenach

Łódzki Teatr Nowy 2 kwietnia zapowiada prapremierę Dogville Larsa von Triera w przekładzie Jacka Kaduczaka i w adaptacji Christian Lollike. Reżyseria: Marcin Liber, dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo...: Michał Kmiecik, scenografia: Mirek Kaczmarek, kostiumy:
grupa MIXER, muzyka: Filip Kaniecki.

O spektaklu więcej czytaj w Aktualnościach na naszej stronie w artykule: zmień

DOGVILLE w łódzkim Nowym

Teatr Powszechny w Łodzi 16 kwietnia zaprasza na premierę sztuki Szekspira Miarka za miarkę w przekładzie Macieja Słomczyńskiego. W spektaklu wykorzystano “Sonety” Williama Shakespeare’a w przekładzie Stanisława Barańczaka. Reżyseria: Paweł Szkotak, scenografia: Agata Skwarczyńska, muzyka: Krzysztof Nowikow.

Obsada: Jarosław Dziedzic, Jakub Firewicz, Małgorzata Goździk, Miłosz Karbownik, Michał Lacheta, Piotr Łukaszczyk, Mateusz Olszewski, Jędrzej Wielecki.

Teatr na swej stronie pisze: „Miarkę za miarkę trudno jednoznacznie zakwalifikować. Zaciera ona granicę między komedią i tragedią, łącząc gorzkie refleksje z charakterystycznym dowcipem. To opowieść o władzy i jej demoralizującym charakterze. Jej tytuł nawiązuje do Ewangelii św. Mateusza głoszącej „jakim sądem sądzicie, takim was osądzą, i jaką miarą mierzycie, taką i wam odmierzą”. Książę Vincentio zaniepokojony moralnym upadkiem swoich poddanych oddaje władzę w ręce namiestnika Angela, by sam pozostając incognito, obserwować rozwój wypadków. Współczesną inscenizację sztuki realizuje Paweł Szkotak, dla którego Shakespeare to jeden z ulubionych autor. Zdobywca licznych nagród za inscenizacje dzieł stradfordyczka po raz pierwszy sięga po Miarkę za miarkę.”

Premiera zrealizowana specjalnie na XXII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL SZTUK PRZYJEMNYCH I NIEPRZYJEMNYCH. Przejdźmy więc do festiwalu, który ma podtytuł: Artysta i jego ograniczenia i potrwa od 2 do 24 kwietnia. Widzowie festiwalu będą mogli obejrzeć dwa spektakle Teatru Nowego z Warszawy: Francuzów i Apokalipsę, następne spektakle to Lilla Weneda Centrala/Teatr Powszechny W-wa, Car Samozwaniec Teatr im. Modrzejewskiej, Alceste Teatro Real w Madrycie – Projekcja , Wróg Ludu Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, ale żeby zobaczyć Kordiana Teatru Narodowego, widzowie będą musieli wybrać się do Warszawy.

Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi na 9 kwietnia 2016 r. zapowiada na Scenie Kameralnej premierę sztuki Maksyma Gorkiego Wassa Żeleznowa w reżyserii Leny Frankiewicz. Dramaturgia – Małgorzata Maciejewska, scenografia i kostiumy – Michał Korchowiec, muzyka – Kamil Pater, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Iza Chlewińska.
Według dramaturga tego przedstawienia, Małgorzaty Maciejewskiej „Wassa Żeleznowa w reżyserii Leny Frankiewicz to opowieść o stanie granicznym społeczeństwa, w jakim żyjemy, na przykładzie podstawowej komórki społecznej – rodziny. To historia o tym, do czego doprowadził drapieżny kapitalizm, który skolonizował nasze relacje społeczne i rodzinne. Zmienił język miłości na język ekonomii. Rodzina, która mogła stanąć w opozycji do panującego systemu już nie działa. Nie spełnia swojej funkcji skazana na egzystencję w ramach przemocowych rozwiązań rodem ze świata rekinów finansjery. A przecież rodzina kiedyś nie była strefą gwarantowanego zwrotu i zysku, nie rządziła się równowagą opłacalności. Wobec utraty możliwości komunikowania się doszliśmy do momentu, w którym relacje społeczne sprowadzają się do relacji pozoru, spektaklu. Wszystko, co dawniej przeżywano bezpośrednio, oddaliło się, przybierając postać przedstawienia”.
Obsada: Wassa Borisowna Żeleznowa – Gabriela Muskała, Sergiusz Piotrowicz Żeleznow – Andrzej Wichrowski, Prochor Borisowicz Chrapow – Michał Staszczak,
Natalia – Agnieszka Skrzypczak, Ludmiła – Katarzyna Cynke, Raszel – Magdalena Jaworska, Anna Onoszenko – Matylda Paszczenko, Liza – Iza Chlewińska, Piatiorkin – Marcin Włodarski.

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Dodaj komentarz