Rzeszów z Czechowem i nieistniejącym rycerzem

Teatr im. Wandy Siemiaszkowej w Rzeszowie 9 kwietnia proponuje premierę sztuki Antoniego Czechowa(1860-1904), prozaik i dramaturg rosyjski. Pochodził z ubog... Trzy siostry w reżyserii Magdaleny Miklasz. Oto, co sama reżyserka pisze o sztuce:

Trzy siostry – portret rodzinny – opowieść o przemijaniu, samotności i… dotyku.

 

Spektakl Trzy siostry według dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... Antona Czechowa to obejmująca osiem lat historia rodziny Prozorowów. W poszczególnych aktach, które rozgrywają się w dwuletnich przerwach, Czechow(1860-1904), prozaik i dramaturg rosyjski. Pochodził z ubog... uchwycił postaci w przełomowych momentach ich życia. Przedstawione spotkania, zderzenia i rozmowy tylko z pozoru wydają się błahe. W istocie zmienia się wszystko, cały świat bohaterów ulega ogromnym przeobrażeniom. Naświetlone przez Czechowa „zwykłe” sceny aż kipią od wewnętrznej dynamiki, ruchu i energii – spod szarej powierzchni wyłania się wielobarwny dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj....

Trzy siostry to galeria typów, wielu odmiennych osobowości, ludzi w różnym wieku, na innych etapach życia, o zróżnicowanej wrażliwości, odmiennym odczuwaniu rzeczywistości i czasu. To historia postaci, z których każda legitymuje się innym światopoglądem i wyznaje inne zasady.

Spektakl pokazuje na jak wiele sposobów można sobie radzić z samotnością oraz z dręczącymi myślami o przemijaniu i śmierci.

Pragnąc zachować czas i miejsce dramatu Czechowa, zarówno w scenografii, jak i w kostiumach odwołujemy się do dziewiętnastowiecznej Rosji. Życie bohaterów chcemy jednak napełnić naszymi emocjami i naszym rozumieniem świata. Mamy nadzieję, że taki zabieg pozwoli Państwu zadać sobie pytanie: Co daje napęd naszemu życiu? Jak nie bać się śmierci? Czy dbamy o najistotniejsze dla nas wartości?
Dlaczego pomimo rozwoju cywilizacyjnego pod względem emocjonalnym (psychologia, psychiatria, psychoanaliza) nadal tak często stoimy w tym samym martwym punkcie co człowiek ponad sto lat temu?

Jako twórcy podkreślamy, że Czechow nie tylko nie był nudny, a przeciwnie: miał świetne poczucie humoru.

Przy budowaniu postaci inspirujemy się Mikiem Leigh; budując atmosferę spektaklu, sięgamy do twórczości Andrieja Tarkowskiego; a do całości dodajemy szczyptę Quentina Tarantino!

Obsada: Mateusz Mikoś – Andrzej Prozorow, Magdalena Kozikowska-Pieńko – Natasza, Justyna Król – Olga, Joanna Baran – Irina, Dagny Cipora – Masza, Adam Mężyk – Fiodor Kułygin, Robert Żurek – Wierszynin, Mateusz Mosiewicz (gościnnie) – Mikołaj Tuzenbach, Adrian Budakow (gościnnie) – Wasilij Solony, Robert Chodur – Iwan Czebutykin, Waldemar Czyszak – Fierapont, Małgorzata Machowska – Anfisa.

 

A na 14 maja 2016 teatr zapowiada premierę Rycerza nieistniejącego wg Italo Calvino w przekładzie Barbary Sieroszewskiej. Adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... i reżyseria: Krzysztof Prus, scenografia i kostiumy: Marek Mikulski,

układ ruchu: Tomasz Dajewski.

Obsada:
Małgorzata Pruchnik-Chołka, Waldemar Czyszak, Józef Hamkało, Marek Kępiński, Adam Mężyk, Mateusz Mosiewicz.

Opis sztuki ze strony teatru:

Odważny, szlachetny i zawsze wierny rycerskiemu kodeksowi – zarówno na polu bitwy, przy stole, jak i w alkowie. Słowem rycerz idealny. Jego jedyną wadą jest to, że nie istnieje.

Agilulf z Guildiverny, paladyn Karola Wielkiego, nie posiada ciała, a jego zbroja w środku jest pusta. Pomaga mu cudaczny giermek, który nie dowierza własnemu istnieniu i uparcie usiłuje się upodobnić do wszystkich napotkanych wcieleń materialnego świata. Wspólnie wyruszają na wyprawę, której celem jest obrona dobrego imienia Agilulfa, który został pomówiony o bezprawne noszenie pasa. Niezwykła baśń przeniesie Was w świat fantastycznych przygód, okrutnych zbójców, dzikich bestii, nie całkiem pobożnych zakonnic oraz masy innych dziwów, które nawet się Wam nie śniły!

Projekt jest drugą odsłoną zapoczątkowanego latem 2015 cyklu „Teatr wędrowny”, w ramach którego przedstawienie wyruszy w drogę na mobilnej scenie. Ten importowany w XXI wiek wóz średniowiecznych histrionów przypomni tradycyjne wędrówki trup teatralnych, które woziły swoje spektakle od miasta do miasta

Również w maju, bo na 27. rzeszowski teatr zapowiada premierę spektaklu Beksiński. Obraz bez tytułu ze scenariuszem i w reżyserii Jerzego Satanowskiego.

Teatr informuje, że jest to „impresja artysty o artyście. Zapraszamy na premierę pierwszego na świecie spektaklu inspirowanego życiem i twórczością Zdzisława Beksińskiego. Muzyczne i multimedialne widowisko w reżyserii wybitnego kompozytora Jerzego Satanowskiego przeniesie Państwa w surrealistyczny świat obrazów Beksińskiego.

Autorzy spektaklu odwołując się do biografii i twórczości znanego malarza, chcą za pomocą obrazów, muzyki, ruchu, śpiewu i poezji pokazać napięcie, jakie się rodzi pomiędzy artystą a jego dziełem. Pomiędzy sztuką a życiem.

Obsada: Dagny Cipora, Karolina Dańczyszyn, Robert Chodur, Mateusz Mikoś,
Michał Stępniak (kreacja dziecięca).

Scenografia: Anna Tomczyńska, kostiumy: Jolanta Łobacz, muzyka: Jerzy Satanowski.

Opr. Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Dodaj komentarz