ŻYCIE NA MIARĘ

Mała Literacka Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi zaprasza na wydarzenie towarzyszące akcji Dotknij Teatru, w ramach której zostanie zaprezentowane czytanie performatywne Historia t-shirta w reż. Jana Czaplińskiego. Po czytaniu odbędzie się spotkanie z Markiem Rabijem wokół jego książki „Życie na miarę. Odzieżowe niewolnictwo” wydanej nakładem W.A.B. oraz z Janem Czaplińskim, autorem tekstu „Historia t-shirta”. Spotkanie poprowadzi Agnieszka Cytacka.

30 marca 2016 / Mała Sala Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi / Zachodnia 83
19.15Historia t-shirta / czytanie performatywne / Dotknij Teatru / bezpłatne wejściówki
20.15 – spotkanie z Markiem Rabijem i Janem Czaplińskim / Mała Literacka / wstęp wolny wydarzenie na FB

*** Życie na miarę. Odzieżowe niewolnictwo ***

Dobra prezencja bywa kluczem do sukcesu, a metka na ubraniu ma znaczenie. Czasem to kwestia życia lub śmierci. Dla niektórych – dosłownie.

Blisko 1200 kobiet i mężczyzn zabitych pod gruzami Rana Plaza. Spalona szwalnia w Ashulii, w której pewnego wieczoru zamknięto pracowników na wyższych piętrach, by z płonącego budynku wynieść najpierw zawartość magazynu na parterze. Oburzające. Ale na miano skandalu zasługuje dopiero to, że za spodnie czy sukienkę, które w Bangladeszu uszyto za 10 zł, w polskim centrum handlowym musisz zapłacić dziesięć-piętnaście razy więcej.

Marek Rabij, dziennikarz działu gospodarczego tygodnika „Newsweek Polska” w maju 2013 roku – tuż po zawaleniu się Rana Plaza – pojechał do Dhaki poznać z bliska warunki, w jakich produkuje się w Bangladeszu ubrania dla polskich i zagranicznych marek. Rok później powraca na dłużej do banglijskich slumsów w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czy katastrofa z 24 kwietnia 2013 r. wpłynęła jakoś na funkcjonowanie globalnego przemysłu odzieżowego.

*** Historia t-shirta ***
Opowiedzieć historię t-shirta, to zastanowić się, czy wiemy, w co się ubieramy – kto to wymyślił, kto uszył, kto na tym zarabia, a kto nie i dlaczego kosztuje to tyle, ile kosztuje.
To przyjrzeć się sposobom, w jakie jesteśmy projektowani przez ubraniowe korporacje. „Nowościom”, „krzykom sezonu”, pozycjonowaniu marek.
To zapytać o stan naszej wiedzy na temat wielkoprzemysłowej produkcji ubrań i o narrację, w jakiej należałoby ją umieścić: nie wiemy, że ten przemysł jest oparty w dużej mierze na ludzkiej krzywdzie i PR-owym kłamstwie, czy też wiemy, ale po prostu nas to nie obchodzi?
To wskazać alternatywę – produkcje lokalne, fairtrade’owe – i zastanowić się nad jej profilem, siłą i potencjałem.
To ustanowić połączenie między ubiorem i tożsamością.
Opowiedzieć historię t-shirta, to opowiedzieć naszą wspólną historię. Wszyscy je nosimy.
/ Jan Czapliński

***
Wydarzenie odbywa się w ramach cyklu Mała Literacka – spotkania wielkiego formatu w roku 2016 dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Łodzi.
Agnieszka Cytacka

Dodaj komentarz