Przejdź do treści

A Time for Such a Word as Death

Anna Rzepa Wertmann o XVIII edycji SCENES FROM SHAKESPEARE IN ENGLISH FESTIVAL, czyli lubelskim świętowaniu 452 urodzin oraz czterechsetlecia śmierci Williama Straffordzkiego:

Chcąc opowiedzieć Wam o pasji jednego człowieka, która zapaliła młodzież i studentów do teatru, proponuję małą podróż w czasie. Przenieśmy się w czasie do roku 1997, kiedy to młody anglista wpadł na nietypowy pomysł zarażania ludzi dziełami Straffordczyka. Chcąc rozszerzyć na Lublin, a z czasem na całą Polskę ideę jednego człowieka. Tym kimś był Sam Wanamaker; amerykański aktor, reżyser, producent filmowy*– główny sprawca odbudowy i restauracji słynnego szekspirowskiego The Globe*.

Otóż Jerzy Wrzos wymyślił przegląd aktorski skierowany do gimnazjalistów, licealistów oraz studentów, oparty na dziełach Williama Shakespeare.

Nazwał go Ogólnopolski Przegląd Inscenizacji Fragmentów Dzieł Williama Szekspira w Języku Angielskim – pierwsza edycja odbyła się w ostatni weekend lutego 1999 roku. Każdy ze zgłoszonych uczestników miał za zadanie przygotować monodram, dialog bądź etiudę aktorską (trwające 5- 20 minut), oparte ściśle na tekstach Straffordczyka. Od początku przeglądu o nagrodę Grand Prix walczyć mogli tylko uczniowie, dla studentów to okazja do prezentacji, rodzaj wyzwania.

 

(…)W Sali Czarnej lubelskiego Centrum Kultury 120 uczestników z Lublina i regionu przedstawiło w ciągu dwóch dni 26 inscenizacji. Sala była zbyt mała, aby pomieścić wszystkich widzów. Sukces był oczywisty i wiadomo było, że za rok odbędzie się Drugi Przegląd Szekspirowski, aby za trzy lata stać się festiwalem teatralnym obejmującym zasięgiem całą Polskę.(…)”*

Nagroda Grand Prix przyznawana była uczniowi (bądź dwóm) oraz nauczycielowi, który przygotował dany spektakl prezentowany w ramach Przeglądu Szekspirowskiego. Od początku naprawdę było i jest o co walczyć; stawką bowiem jest:

(…)przelot samolotem z Warszawy do Londynu i z powrotem,

tygodniowy pobyt u rodziny angielskiej w Londynie ze śniadaniem i kieszonkowym na lunch,

tygodniowy bilet na wszystkie środki transportu w dwóch strefach w Londynie,

bilet autobusowy z Londynu do Stratford-upon-Avon i z powrotem,

bilet do muzeum – miejsca urodzin Szekspira (Shakespeare’s Birthplace Museum) w Stratford-upon-Avon,

dwa bilety do teatru na spektakle sztuk Williama Szekspira: do Royal Shakespeare Company w Stratford-upon-Avon oraz do The Globe Theatre w Londynie,

kieszonkowe w wysokości około Ł50.00(…).”*

Jak łatwo przewidzieć, medialna prognoza z roku 1999 sprawdziła się nader szybko; ale były też i ku temu w Lublinie warunki i okoliczności. W tamtych czasach nauczanie języka angielskiego (niezależnie od stopnia edukacji i wieku uczniów) stało na bardzo wysokim poziomie. Dwa uniwersytety z silnymi wydziałami filologii angielskiej, kilka dobrych szkół językowych, wysoki poziom nauki w liceach; ziarno padło na wybitnie podatny grunt.

Od roku 2013 nasz lubelski Festiwal Szekspirowski zyskał coroczną tematykę. Edycji jubileuszowej patronowała Szekspira potęga miłości (Shakespeare’s Power of Love), rok później obchodzono urodziny Willa (Happy William Birthday Shakespeare).

W ubiegłym roku lubelski Scenes from Shakespeare in English Festival i gdański Shakespeare Festival były wyjątkowo zgodne. Tu i tam rządził tragiczny Lear i Błazen jego (The Sweet and Bitter Fool). Tego roku, wyjątkowego z racji 400-lecia śmierci, motto stanowić będzie trawestacja cytatu z mojej ukochanej „szkockiej sztuki” (jeśli już koniecznie ktoś nie wie, o którym dramacie mówię, proponuję przypomnieć sobie ukochaną przez Donalda Tuska sztukę Straffordczyka: już wiadomo?!) – A Time for Such a Word as Death.

Edycja jubileuszowa to także czas, w którym do Jerzego Wrzosa dołączyło dwóch innych pasjonatów, by współtworzyć Scenes from Shakespeare in English: kompozytor Piotr Tesarowicz oraz pedagog, reżyser i szef artystyczny Teatru Panopticum Mieczysław Wojtas.

Od początku swego istnienia Przegląd to także święto dla oka, czyli konkurs na plakat zapowiadający teksty zgłoszone do konkursu. Zasie finalnie w szranki stają widzowie; hasłem tegorocznego konkursu dla publiczności będzie Death in Shakespeare’s plays – dla zwycięzcy nagroda niespodzianka!

Podsumowując moje opowieści, należy zaznaczyć, iż tegoroczna edycja będzie na swój sposób wysoce wyjątkowa. Bowiem Ogólnopolski Przegląd Inscenizacji Fragmentów Dzieł Williama Szekspira w Języku Angielskim został włączony do organizowanego przez British Council programu SHAKESPEARE LIVES IN 2016. Zachęciłam Was, dołączycie do mnie i innych pasjonatów 12 marca na widowni Centrum Kultury?

Program XVIII Przeglądu Szekspirowskiego – sobota • 12.03.2016

Godzina 11.00

1. Powitanie uczestników i gości XVIII Przeglądu (10 min)

2. Prezentacja filmowej wersji fragmentów inscenizacji XVII Przeglądu – marzec 2015 r.

Autor: Jakub Kowalczyk (ok. 30 min)

3. Występ zdobywcy Grand Prix 2015 roku:

„Macbeth” – Konrad Popczyk z Częstochowy (ok. 15 min)

Rozmowa ze zdobywcą nagrody GP – wrażenia z pobytu w Londynie i

Stratford-upon-Avon oraz ze spektakli w teatrach The Globe i Royal

sShakespeare Company

Około godz.12.30

4. Nothing in Prospero’s Cloak (based on: The Tempest); (ok. 20 min)

II LO im. Piotra Firleja w Lubartowie

• Kierownictwo – Rafał Wrotkowski

5. Romeo and Juliet (ok. 15 min)

Międzynarodowe LO im. I.J. Paderewskiego w Lublinie

• Kierownictwo – Joanna Lewicka

6. A Midsummer Night’s Dream (ok. 10 min)

Zespół Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie

• Kierownictwo – Krzysztof Zając

7. Seven – (based on: As You Like It); (ok. 20 min)

Grupa pod Wiszącym Kotem – VII LO im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie

• Kierownictwo – Beata Gendek-Barhoumi, Małgorzata Korpus, Anna Cholewa Purgał

8. Sonnet LX (ok. 5 min)

II LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie

• Kierownictwo – Beata Pelek

9. Much Ado about Nothing (ok. 20 min)

II LO im. Mikołaja Reja w Kraśniku

• Kierownictwo – Renata Salecka

10. Sonnet 149 (ok. 5 min)

I LO im. Józefa Ignacego Kraszewskiego w Białej Podlaskiej

• Kierownictwo – Stefan Wrzosek

11. Macbeth (ok. 10 min)

Zespół Szkół nr 2 w Lubartowie

• Kierownictwo – Olga Wróblewska

Około godz. 14.30

12. A Time for Such a Word as DEATH (ok. 30 min) (występ poza konkursem)

Inscenizacja oparta na fragmentach dramatów „Macbeth”, „Hamlet”, „Othello” Williama Szekspira

Scenariusz: Jerzy Wrzos, Mieczysław Wojtas

Reżyseria: Mieczysław Wojtas

Muzyka: Piotr Tesarowicz

Konsultacja językowa i dobór tekstów: Jerzy Wrzos

Wykonawcy: Teatr Panopticum Młodzieżowego Domu Kultury „Pod Akacją” w Lublinie.

12 + 1. Monodrama based on: Hamlet, King Lear; (ok. 15 min)

I LO im. Władysława Broniewskiego w Świdniku

• Kierownictwo – Bożena Piskor

14. The Taming of the Shrew (ok. 15 min)

Biłgorajskie Centrum Kultury

(Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących, Liceum Ogólnokształcące im. ONZ w Biłgoraju)

• Kierownictwo – Alicja Jachiewicz-Szmidt

15. Macbeth (ok. 20 min)

II LO im. Marii Konopnickiej w Zamościu

• Kierownictwo – Grażyna Paszkowska, ks. Radosław Zaborniak

16. Antony and Cleopatra (ok. 10 min)

II LO im. Mikołaja Reja w Kraśniku

• Kierownictwo – Renata Salecka

17. Hamlet and Ophelia (ok. 15 min)

I LO im. Józefa Ignacego Kraszewskiego w Białej Podlaskiej

• Kierownictwo – Stefan Wrzosek

18. All the world’s a stage – (based on: As You Like It) (ok. 10 min)

Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców

UMCS w Lublinie

• Kierownictwo – Anna Dunin-Dudkowska, Anna Butcher

Około godz. 16.45

19. Chodź, tnij taśmy gorsetu (based on: Antony and Cleopatra, Julius Caesar, Romeo and Juliet, Hamlet); (ok. 20 min)

Grupa pod Wiszącym Kotem – VII LO im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie

• Kierownictwo – Beata Gendek-Barhoumi, Małgorzata Korpus, Anna Cholewa Purgał

20. Antony and Cleopatra (ok. 10 min)

I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie; LO im. Kazimierza Wielkiego w Lublinie

• Kierownictwo – Jerzy Wrzos

21. Hamlet (ok. 10 min)

XXI LO im. Św. Stanisława Kostki w Lublinie

• Kierownictwo – Aleksandra Zakrzewska

22. Bitter Harvest, a Story of Some Geschaft (based on: Merchant of Venice) (ok. 20 min)

II LO im. Piotra Firleja w Lubartowie

• Kierownictwo – Rafał Wrotkowski; konsultacja językowa – Barbara Gałka

23. All You Need Is Love (based on: Romeo and Juliet, Julius Caesar, Antony and Cleopatra, Othello, All’s Well That Ends Well, The Taming of the Shrew, Macbeth, Hamlet ); (ok. 20 min)

Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS w Lublinie

• Kierownictwo – Anna Dunin- Dudkowska, Anna Butcher

Około godz. 18.30

Konkurs dla publiczności: DEATH in Shakespeare’s plays.

Nagroda – niespodzianka.

Ogłoszenie nazwisk zdobywców nagród około godz. 20.00

 

 

 

 

*http://www.imdb.com/name/nm0910737/bio?ref_=nm_ov_bio_sm,

*http://www.shakespearesglobe.com/about-us/history-of-the-globe/rebuilding-the-globe

 

*http://przegladszekspirowski.pl/o-przegladzie

 

*http://przegladszekspirowski.pl/grand-prix

Leave a Reply