Wcale nie zimowo w teatrach warszawskich

Łaskawość Tytusa, Teatr WielkiTeatr Polski wita Nowy Rok komedią Aleksandra Fredry. 29 stycznia 2016 roku na Dużej Scenie zobaczymy Dożywocie w reżyserii Filipa Bajona, ze scenografią Anny Wunderlich, kostiumami Doroty Roqueplo i muzyką Michała Lorenca. To sztuka o świecie kapitału i kapitalistów. Jej głównymi bohaterami są ofiary wszechwładzy pieniądza: lichwiarz Łatka, nicpoń i hulaka Leon Birbancki oraz podupadający finansowo ziemianin Orgon. Motyw dożywocia, czyli stałych procentów od zdeponowanego majątku, stał się kluczem do podwójnej intrygi –miłosnej i finansowej. DlaFilipa Bajona, który wielokrotnie realizował klasykę polską w kinie, teatrze i telewizji, „Dożywocie” jest opowieścią nie o jednym, a o wielu wilkach z Wall Street– ludziach którzy mogli mieć wszystko, mieli niemal wszystko iwszystko stracili, ponieważ myśląc, że kochają życie kochali tylko pieniądze. W obsadzie zobaczymy Krzysztofa Kwiatkowskiego, Adama Biedrzyckiego, Piotra Cyrwusa, Martę Kurzak, Jarosława Gajewskiego, Szymona Kuśmidra, Krystiana Modzelewskiego, Tomasza Brzostka, Pawła Krucza, Martę Dąbrowską, Martę Alaborską, Joannę Halinowską, Tomasza Błasiaka, Wojciecha Czerwińskiego, Dominika Łosia i Piotra Bajtlika.

[Na zdj.: Łaskawość Tytusa” w Teatrze Wielkim]

Ponadto teatr zaprasza na koncert Joanny Trzepiecińskiej Żarcik a propos (premiera 23.01.2016), która podczas recitalu wykona utwory, wśród których znają się piosenki autorstwa niezrównanego tandemu Przybora/Wasowski, piosenki do słów Marii Czubaszek, Anny Borowej, Bronisława Broka, Jacka Dehnela oraz ballady zokresu dwudziestolecia międzywojennego. Nastrój recitalu rozpięty jest pomiędzy subtelnym, kabaretowym żartem a poruszającym liryzmem, co sprawia, że to pozycja zarówno dlamiłośników teatru jak i filmu.

Gościnnie w Teatrze Polskim wystąpi warszawska grupa artystyczna „Pożar w Burdelu”, Michała Walczaka (12.02.2016), na scenie Cafe Teatr zaś odbędzie się premiera Andy (27.02.2016), wieczoru poświęconego postaci i twórczości Andy Kitschmann – aktorki kabaretowej, dziennikarki, kompozytorki, pieśniarki, pierwszej polskiej dyrygentki. Ewa Makomaska, aktorka Teatru Polskiego, czerpiąc z wiedzy m.in. Zbigniewa Rymarza i Marty Stebnickiej, będzie wspominać postać znakomitej diwy i zaśpiewa kilkanaście jej piosenek. Fascynacja życiem i twórczością Andy Kitschmann zaowocowała oryginalnym spektaklem wychodzącym daleko poza ramy tradycyjnego recitalu, wieczoru kabaretowego czyteż spektaklu biograficznego. Ewie Makomaskiej akompaniuje Zbigniew Rymarz.

Teatr Narodowy w ramach Programu Jubileuszu 250-lecia Teatru Narodowego 5 marca wystawi dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... Adama Mickiewicza Dziady, w reżyserii gwiazdy litewskiego teatru Eimuntasa Nekrośiusa.

W Teatrze WARSawy 12 stycznia premiera sztuki Wojna to tylko kwiat Piotra Rowickiego, w reżyserii Piotra Ratajczaka. To opowieść byłej reporterki wojennej (Agnieszka Przepiórska), która po zakończeniu kariery dziennikarskiej musi zawalczyć o swoją rodzinę. Spektakl zamyka trylogię monodramów – poprzednie części stanowiły przedstawienia I będą święta oraz Tato nie wraca.

Na scenie Och-Teatru 8 stycznia premierę będzie miał spektakl o współczesnej Rosji, powstały na podstawie tekstu autorstwa braci Presniakowów. Głównym bohaterem Udając ofiarę w reżyserii Krystyny Jandy jest młody Wala, który podjął pracę w policji – mimo skończonego uniwersytetu – udając ofiary podczas wizji lokalnych. Jednak rekonstrukcje zbrodni nie prowadzą do odnalezienia prawdziwego sprawcy, udowadniają po prostu z góry założoną, najprostszą tezę… Sceny policyjnych rekonstrukcji przeplatają się ze scenami z domu rodzinnego Wali. Pojawia się hamletowski Duch Ojca Wali, który ostrzega go przed swoim bratem próbującym zająć jego miejsce w domu…. Bracia Presniakow stworzyli pełną groteskowego humoru, brawurową diagnozę pełnej absurdów współczesnej Rosji, współczesnego świata, w którym trudno, a często niebezpiecznie, być sobą. A także współczesnych trzydziestolatków wybierających życie bez zobowiązań i głębszych refleksji. Obsada:Izabela Dąbrowska, Elżbieta Jarosik, Elżbieta Romanowska, Agata Sasinowska, Bilguun Ariunbaatar, Piotr Borowski, Mirosław Kropielnicki, Sylwester Maciejewski, Adam Serowaniec, Jędrzej Taranek, Michał Żurawski, Stanisław Brudny (głos).

Następnego dnia, 9 stycznia w Och Teatrze autobiograficzny spektakl CzesławSpowiedź emigranta z główną rolą Czesława Mozila. Przewrotna, słodko-gorzka opowieść o patriotyzmie, emigracji i ojczyźnie, a także o codziennym życiu popularnego artysty. Co to znaczy odnieść sukces w Polsce? Jak siedzieć na ławce rezerwowych, a i tak strzelać gole? Czy bycie alternatywnym artystą daje popularność wśród dresiarzy?Czesław– spowiedź emigrantato połączenie monodramu, stand-upu i koncertu.

29 stycznia w Teatrze Polonia wielki tekst teatralny: Kto się boi Virginii Woolf? w tłumaczeniu i reżyserii Jacka Poniedziałka. Noc. Kampus niewielkiej uczelni. Marta i George – małżeństwo z długim stażem mimo późnej pory przyjmuje gości. Odwiedza ich młode małżeństwo – Nick i Skarbie. Młodzi niespodziewanie zostają wciągnięci w kłótnię pomiędzy gospodarzami. Następuje alkoholowa noc pełna goryczy, wzajemnych oskarżeń i upokorzeń. W miarę jak konflikt narasta okazuje się, że związkowi Nicka i Skarbieteż daleko do ideału… Cała czwórka podejmuje dziwną, tajemniczą grę, w wyniku której runą od dawna pielęgnowane pozory, a na jaw wyjdą głęboko skrywane tajemnice…Wystąpią: Ewa Kasprzyk, Krzysztof Dracz, Agnieszka Żulewska i Piotr Stramowski.

W Teatrze Dramatycznym 8 stycznia 2016r odbędzie się premiera Cabaretu Joe Masteroffa, Johna Kandera i Freda Ebba w reżyserii Eweliny Pietrowiak. Spektakl opowiada o romansie Sally Bowles, gwiazdy kabaretu Kit Kat, i początkującego pisarza Clifforda Bradshawa. Akcja(łac. actio = działanie) ciąg zdarzeń w utworze dramatyc... przedstawienia odbywa się w przedwojennym Berlinie lat 30., mieście, które potrafi bawić się jak żadne inne. W mieście przypominającym Titanic – gdzie orkiestra gra w najlepsze, ludzie wirują w tańcu, choć statek za chwilę zderzy się z góra lodową. W którym jednocześnie kwitnie życie nocne i rozbrzmiewają głosy nazistów. Obsada: Krzysztof Szczepaniak, Anna Gorajska, Mateusz Weber, Tomasz Budyta, Agnieszka Wosińska, Magdalena Smalara, Piotr Siwkiewicz, Anna Gajewska, Anna Szymańczyk, Agata Wątróbska, Natalia Sakowicz, Waldemar Barwiński, Maciej Radel.

19 lutego na Scenie im. H. Mikołajskiej Teatr Dramatyczny wystawi kolejną premierę: Kobieta niepotrzebna – przedstawienie w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza, złożone z monologów dwóch samotnych kobiet, próbujących zwrócić na siebie uwagę (Halina Łabonarska i Małgorzata Niemirska). Jedna idzie przez życie bez szmeru, druga wymusza uwagę. Dwie kobiety, bohaterki równoległych monodramów Alana Bennetta, są do siebie skrajnie niepodobne: szara mysz biurowa, zawsze akceptująca swój żywot bez zdarzeń, oraz bezwzględna tropicielka niedoskonałości i niegodziwości wszystkich wokół.

15 stycznia w TR Warszawa premiera Holzwege w reżyserii Katarzyny Kalwat. Holzwege(z niem.błądzenie) to tytuł utworu Tomasza Sikorskiego, jednego z najciekawszych kompozytorów II połowy XX wieku. Spektakl jest próbą zrozumienia twórczości Sikorskiego i jego życia, zakończonego przedwczesną tajemniczą śmiercią. Holzwege to połączenie spektaklu teatralnego i koncertu. Obok aktorów TR Warszawa: Jana Dravnela, Sandry Korzeniak i Tomasza Tyndyka w przedstawieniu bierze udział wybitny kompozytor i pianista Zygmunt Krauze, przyjaciel Sikorskiego. Aktorzy i muzyk przywołują postać awangardowego kompozytora za pomocą jego utworów, materiałów dokumentalnych i literackiej fikcji.

W marcu w TR Warszawa premiera Jeziora, spektaklu o spotkaniu grupy znajomych na podmiejskiej daczy nad jeziorem, w reż. Yany Ross na podstawie tekstu Michaiła Durnienkowa.

12 lutego w Teatrze Żydowskim odbędzie się premiera Sklepu przy głównej ulicy na podstawie Ladislava Grosmana, z Danutą Szaflarską w roli głównej, w reżyserii Łukasza Kosa. Akcja dzieje się w 1942 roku w małym miasteczku w Słowacji. Żydówka Lautmanowa (w tej roliDanuta Szaflarska) prowadzi sklep. W ramach państwowej aryzacji biedny stolarz przejmuje jej majątek, czego głucha, starsza pani nie rozumie. Represje wobec Żydów zaostrzają się. Pozostała obsada: Ryszard Kluge, Grzegorz Kulikowski, Joanna Niemirska (gościnnie), Henryk Rajfer, Dawid Szurmiej, Michał Świdowski, Małgorzata Trybalska, Jerzy Walczak.

W Teatrze Muzycznym Roma 16 stycznia na deskach Novej Sceny zobaczymy kameralny musical Pięć ostatnich lat (The Last Five Years to amerykański musical, który miał swoją premierę w Chicago w roku 2001). Autorem muzyki i tekstów piosenek jest Jason Robert Brown. Reżyserii polskiej wersji teatralnej podjął się dyrektor TM ROMA i zarazem reżyser Wojciech Kępczyński, znany dotychczas ze spektakularnych produkcji musicalowych.

Pięć ostatnich lat przedstawia krótką historię pary młodych ludzi Cathy i Jamiego. W te role wcielają się Weronika Bochat/Natalia Krakowiak oraz Łukasz Zagrobelny/Rafał Drozd. Bohaterowie w chwili rozstania wspominają pięć lat wspólnego życia.

W Teatrze Powszechnym, 23 stycznia, zobaczymy Juliusza Cezara – dramat Williama Szekspira w reżyserii Barbary Wysockiej. Zwycięski Juliusz Cezar powraca do Rzymu, gdzie witają go wiwatujące tłumy i nowe zaszczyty. Tymczasem, część senatorów obawia się skupienia całej władzy w rękach jednego człowieka i zawiązuje spisek, by zabić Cezara. Shakespeare skupia się na ukazaniu mechanizmów, które doprowadziły do Idmarcowych, ale przede wszystkim pokazuje ich konsekwencje dla Rzymu i samych spiskowców.

Używając klasycznego tekstu, Barbara Wysocka dokonuje rekonstrukcji dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj..., zadając pytania, czy spiskowcy istotnie byli szlachetnymi patriotami, zatroskanymi o losy kraju, czy małymi, pozbawionymi szerokich perspektyw ludźmi, którzy nie mogli znieść wielkości Cezara? Czy walka o władzę to jeszcze Wielki Mechanizm, który opisał Jan Kott, czy może już tylko brudna rozgrywka, w której wszystkie chwyty są dozwolone? Obsada: Anna Moskal, Barbara Wysocka, Arkadiusz Brykalski, Michał Czachor, Grzegorz Falkowski, Michał Jarmicki, Mateusz Łasowski.

 

W Teatrze Studio, 11 lutego 2016 r., Wyznawca – przedstawienie w reżyserii Natalii Korczakowskiej o amerykańskim Żydzie, Dannym Burrosie, który stał się antysemitą i stanął na czele neonazistowskiej bojówki. Natalia Korczakowska zainspirowała się dwoma skrajnie heterogenicznymi tekstami kultury: współczesną narracją o kontrowersyjnym wyborze moralnym Żyda, który stał się antysemitą (bohatera znanego filmu Henry’ego Beana The Beliver z 2001 r.) oraz staropolskim dialogiem pasyjnym O ofiarowaniu Izaaka. Unikalną wartością tego spektaklu jest instalacja muzyczna współczesnego niemieckiego artysty Aloisa Spätha. Występują: Dorota Landowska, Monika Obara, Wojciech Żołądkowicz, Mirosław Zbrojewicz, Mateusz Król, Lech Łotocki, Dionizy Płaczkowskii inni.

4 marca w Studio odbędzie się premiera Wiosny według brazylijskiego reżysera Leonarda Moreiry. WykorzystującaWujaszka WanięCzechowa(1860-1904), prozaik i dramaturg rosyjski. Pochodził z ubog... jako inspirację do stworzenia nowej historii, opartej na biografiach aktorów i ich doświadczeniach osobistych,Wiosnamoże być czytana jako dwie równoległe sztuki dziejące się w tym samym miejscu. Jedna z nich śledzi drogę postaci po podjęciu przez nią decydującego życiowego wyboru, druga przedstawia drogę dla wyboru alternatywnego. Jak wyglądałyby chwile, które mogliśmy przeżyć, ale których nie przeżyliśmy? Czy sztuka może pokazać zarówno życie, jak i te niezaistniałe momenty? Fikcja, sen, życzenie, prawda – wszystko to jest u Leonarda Moreiry kwestią perspektywy. To samo dotyczy relacji między przeszłością a teraźniejszością, wspomnieniem a urojeniem, biografią a biologią. Jego perspektywizm nie tylko relatywizuje przedmiotowość, lecz również bierze na cel w szczególności to, co niematerialne, przemijające i osobiste. Występują: Monika Krzywkowska, Marta Juras, Marcin Bosak, Łukasz Simlat, Stanisław Brudny, Antoni Pawlicki.

Nowy spektakl także w Teatrze Komedia (3 stycznia 2016): Żona potrzebna od zaraz w reżyserii Tomasza Dutkiewicza. To komedia pełna humoru słownego i sytuacyjnego. Zabawę gwarantuje obsada: Maria Pakulnis, Przemysław Sadowski i in.

Opr. Katarzyna Michalik-Jaworska

16 stycznia w Teatrze Wielkim Operze Narodowej będzie miała miejsce premiera opery serii w dwóch aktach Łaskawość Tytusa Wolfganga Amadeusza Mozarta w reżyserii Iva van Hove’a. (Libretto: Caterino Mazzolà wg Pietra Metastasia, prapremiera: 6.09.1791, Teatr Narodowy, Praga / premiera tej inscenizacji: 10.10.2013, Théâtre Royal de la Monnaie, Bruksela). Obecna premiera w koprodukcji właśnie z Théâtre Royal de la Monnaie, Bruksela.

Opis opery: Nadmierny pośpiech może zgubić nawet największego geniusza, co potwierdza przypadek Mozarta i jego Łaskawości Tytusa. Kompozytor, słynący z nadludzkiego tempa pisania muzyki, tworząc równolegle Czarodziejski flet, z trudem zdążył na czas. Uświetniająca koronację Leopolda II na króla Czech prapremiera Łaskawości Tytusa nie była wielkim sukcesem. Na domiar złego romantycy doczepili później operze łatkę schematycznej i niegodnej talentu Mozarta.

W rzeczywistości muzyka Łaskawości tylko sporadycznie osiada na artystycznych mieliznach. Co innego libretto. Jego tekst, sporządzony na podstawie utworu Metastasia, sprawia, że całe dzieło wikła się w sprzeczność nie do końca rozwiązywalną: nowoczesne środki muzyczne dysonują z przestarzałą już w latach 90. XVIII wieku koncepcją opera seria, w której zresztą Mozart nigdy nie czuł się tak swobodnie, jak w balansującym na granicy powagi i komizmu dramma giocoso.

W naszych czasach operowa opowieść orzymskim cesarzu Tytusie w wielu teatrach spotyka się z coraz większą łaskawością. Uwspółcześniona, ale czysta stylistycznie reżyseria Iva van Hove’a powinna ułatwić widzowi skupienie się nawalorach partytury Mozarta.

Obsada w dniu premiery: Charles Workman – Tito, Ewa Vesin – Vitellia, Urszula Cichocka – Cover Vitelii, Anna Bonitatibus – Sesto, Anna Bernacka – Cover Sesto, Annio i inni.

Opr. Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Dodaj komentarz