Spotkania w świecie blichtru i sławy

Verdi, Szekspir, Boccaccio, Lorca – to gorące nazwiska w świecie teatru i muzyki. To właśnie sztuki ich autorstwa pokażą szczecińskie teatry na początku tego roku.

Opera na Zamku w styczniu zaprasza na Przygody Lisiczki Chytruski Leoša Janáčka. Nigdy niezrealizowana przez żaden teatr operowy w Polsce „poważna opera komiczna” zainteresuje wszystkich: i dzieci, i dorosłych. 70-letni Janáček napisał operę o winie, kobietach i lesie, która wybrzmiewa głęboko poruszającym obrazem ludzkiego bytu. Muzyka skrzy się kolorami – a na scenie widzowie obserwują współistnienie świata zwierząt i świata ludzi na tle zmieniających się barw lasu w kolejnych porach roku.

Przygody Lisiczki Chytruski [na zdj.] – premiera 23 stycznia, Opera na Zamku.

 

Najważniejszą jednak premierą Opery na Zamku w tym sezonie będzie Traviata Verdiego w reżyserii Michała Znanieckiego. Szczecińska realizacja Traviaty przenosi widza w świat współczesnego blichtru, gdzie jak w lustrze odbija się rozpaczliwa pustka uczuciowa dzisiejszych ludzi. Tropem takich filmów jak „Diabeł ubiera się u Prady” czy „Prêt-à-porter” Altmana Znaniecki buduje otoczenie Violetty jak wielki pokaz mody Vogue’a, gdzie emocje są mniej ważne niż nowe trendy i relacje biznesowe.

Traviata, premiera – 18 marca, Opera na Zamku.

Teatr Współczesny zaprasza w styczniu na prapremierę spektaklu Mad Women w reżyserii Barbary Wiśniewskiej. Agencja reklamowa najwyższego szczebla obsługująca ważnych klientów. Pięć kobiet u władzy, z silną potrzebą dominacji i kontroli. Spotykają się na zebraniu w sprawie stworzenia kampanii nowego leku dla kobiet, który będzie rewolucyjną konkurencją dla Xanaxu. Projekt jest realizowany w ramach projektu „Pikseloza”.

Mad Women, premiera – 23 stycznia, Teatr Współczesny.

 

Marzec to miesiąc jednej z najważniejszych premier także dla Teatru Współczesnego. Burzę Szekspira wyreżyseruje Anna Augustynowicz w ramach obchodów jubileuszu tego teatru. To drugie w historii Teatru Współczesnego wystawienie tej sztuki. Pierwszą Burzę na scenie przy Wałach Chrobrego zrealizował Maciej Englert w roku 1979. Gościnnie wystąpi Bogusław Kierc, były dyrektor Teatru Współczesnego.

Burza, premiera 19 marca, Teatr Współczesny.

 

Pod koniec stycznia Teatr Polski zaprasza na premierowy spektakl Wieczór w teatrze na podstawie Federica Garcii Lorki w reżyserii Adama Opatowicza, z choreografią Janusza Józefowicza i muzyką Jana Kantego Pawluśkiewicza.

Wieczór w teatrze, premiera 30 stycznia, Teatr Polski.

 

Tradycyjnie pod koniec lutego Teatr Polski obchodzi urodziny sceny kabaretowej Czarnego Kota Rudego. Urodziny zawsze trwają kilka dni, a jednym z gościnnych przedstawień będzie Dużo kobiet , bo aż trzy, program muzyczno-kabaretowy, którego gospodarzem jest Artur Andrus. Do współpracy zaprosił trzy niezwykłe kobiety, które były lub są związane z kabaretem: Marię Czubaszek, Magdę Umer i Hannę Śleszyńską.

Urodziny Czarnego Kota Rudego, luty, Teatr Polski.

 

Teatr Lalek Pleciuga zaprasza do sali kameralnej na spektakl A Dramatic Comedy. Humorystyczna, niepoważna, z lekką nutką melancholii – taka jest utrzymana w konwencji teatru cieni opowieść o Charlesie Chaplinie, jednej z najwybitniejszych postaci światowego kina XX wieku. Wydarzenia z życia artysty, przedstawione w dowcipny sposób, rozbawią, wzruszą, niekiedy też zaniepokoją.

A Dramatic Comedy, premiera – 20 stycznia, Teatr Lalek Pleciuga.

 

Teatr Nie Ma planuje premierę Dekamerona, dzieła literackiego Giovanniego Boccaccia, napisane w języku włoskim prawdopodobnie w latach 1350–1353, które swego czasu było umieszczone na indeksie ksiąg zakazanych. Występuje niemal cały zespół Teatru Nie Ma.

Dekameron, premiera 15 stycznia, Teatr Nie Ma

 

Opr. Małgorzata Klimczak

Dodaj komentarz