W Poznaniu podwójny cud mniemany

W Teatrze Polskim w Poznaniu odbędzie się 8 stycznia 2016 „Mała premiera” Cudu mniemanego w reżyserii Anny Szymczak. Ruch sceniczny: Karolina Kosidło, muzyka i aranżacja: Krzysztof „Brainfreezer” Spychała. Pod tytułem przedstawienia widnieje cytat: „Świat srogi, świat przewrotny, Wszystko na opak idzie. Mała premiera to nowy projekt Teatru Polskiego w Poznaniu, którego założeniem jest przygotowanie, równolegle z premierą realizowaną przez aktorów zawodowych, tego samego tytułu z młodzieżą. Powstały w ten sposób spektakl będzie pokazywany na deskach naszego teatru. Zaczynamy od tekstu Wojciecha Bogusławskiego(1757-1829), aktor, reżyser, dramatopisarz, trzykrotny dyre... „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale”, który na Dużej scenie realizuje Michał Kmiecik (premiera Krakowiaków i górali W. Bogusławskiego odbyła się w grudniu – przyp. red.). Jak poradzą sobie z nim aktorzy nieprofesjonalni?

Utwór Bogusławskiego staje się dla młodych wykonawców pretekstem to dyskusji o wpływie sztuki na różne grupy społeczne, o tym, czy teatr może poprowadzić lud na barykady. Niedopowiedzenia, niezrozumienie, szybkie osądy, to małe ogniwa stanowiące zarzewie walki. Jak łatwo formułować pretensje, zakładać klapki na oczy, pikietować i obrzucać błotem – jak łatwo z sąsiada stać się wrogiem, pić z jednego kieliszka, by potem pluć sobie w twarz. Wszystko to wplątane w ruch ciał, rytm krakowiaka i odgłosy elektroniczne. W naszych Małych „Krakowiakach i Góralach” udział biorą uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, liceów i studenci poznańskich uczelni.

Obsada:

Anna Krall – Baśka

Krzysztof Bobrowski – Bardos

Marcin Andrzejewski – Stach

Piotr Maik – Bryndas

Krakowiacy: Kaja Banaszak, Klaudia Baranowska, Olivia Chavigny de Lachevrotiere, Karolina Majchrzak, Natalia Miedza, Marianna Nowak, Aleks Ładniak

Górale: Weronika Godlewska, Rozalia Kędziora, Zuzanna Lewandowska, Anna Matysiak, Monia Rękoś, Joanna Sekulak. Barbara Sowińska. Szymon Ogonowski.

 

Na 12 lutego Teatr Polski w Poznaniu zaprasza do Piwnicy pod Sceną na premierę EXTRAVAGANZY o miłości autorstwa Joanny Drozdy, Jędrzeja Burszty i Wojciecha Kaniewskiego. Reżyseria: Joanna Drozda, scenografia, światła i kostiumy: Robert Karger, muzyka i aranżacje: Michał Łaszewicz, ruch sceniczny: Justyna Białowąs.
Extravaganzę wykona trupa w składzie: Sylwia Achu, Agnieszka Findysz, Kornelia Trawkowska, Elżbieta Węgrzyn, Przemysław Chojęta, Andrzej Iwanowski, Piotr Kaźmierczak, Arkadiusz Kowalski, Michał Łaszewicz, Jakub Papuga, Piotr Trojanowski, Wiesław Zanowicz.

Teatr zapowiada, że Extravaganza to: noc w teatralnych zakamarkach, orkiestra na żywo, bufet z wyszynkiem, tingel-tangel, pantomima, taniec, piosenki, burleska(wł. burlesco = śmieszny), utwór literacki, teatralny lub..., klasycy literatury, ciało, miłość, rozwibrowane zmysły, tresowane koziołki, nienajlepsze sztuczki magiczne, pierwszy kieliszek gratis, mile widziany ekstrawagancki strój. Wyłącznie dla widzów dorosłych.

A dalej:

EXTRAVAGANZA to azyl w niespokojnych czasach. Miejsce, do którego schodzi się, żeby odnaleźć wolność – ciała i umysłu, a także szansa, aby na powrót odzyskać zdolność do nieskrępowanego fantazjowania na temat otaczającej nas rzeczywistości. W Piwnicy pod Sceną gromadzą się marzenia, te niewypowiedziane, wstydliwe, na co dzień skrywane obsesje i fascynacje, którym wreszcie można pozwolić dojść do głosu. Schodzimy pod ziemię, żeby poczuć się dobrze ze sobą.

W EXTRAVAGANZIE każdy spełnia swoje marzenia: w ciele, w słowie, w piosence czy szpagacie. To podziemna inicjatywa, która proponuje pakt z widzem – zaproszenie do wspólnego mierzenia się z tabu marzeń i odkrywania nas samych, pięknych i podłych, do obcowania z naszymi najgorszymi lękami i najlepszymi grzechami. Tu spotkają się najpiękniejsze i najszczersze wersje nas samych, przy szampanie i śledziu, przy odgłosach artystów i dźwiękach orkiestry na żywo! (W barze płatność tylko gotówką).

Teatr Wielki w Poznaniu na 27 lutego 2016 ogłasza premierę opery Jenůfa.
To rzadko grywana w Polsce czeska opera narodowa w trzech aktach Leoša Janačka w znakomitej realizacji Alvisa Hermanisa z Teatru La Monnaie. Kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura. reżyseria i scenografia Alvis Hermanis, adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... reżyserii Marielle Kahn, kostiumy Anna Watkins, dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo... Christian Longchamp, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Alla Sigalova, projekcje wideo Ineta Sipunova, reżyseria świateł Gleb Filshtinsky, kierownictwo chóru Mariusz Otto.

Jenůfa to z jednej strony historia nieszczęśliwej miłości, z drugiej natomiast dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... obyczajowy o mentalności i moralnych dylematach prostych ludzi ze wsi morawskiej. Produkcja La Monnaie to nowa interpretacja przełomowego dzieła Leoša Janáčka. Piękno i bogactwo strojów ludowych zderza się tutaj w niemal groteskowy sposób z tragiczną sytuacją głównej bohaterki, potęgując wrażenie nieprzystawalności problemów jednostki do konwencji społecznych.

W 1926 roku na deskach Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki odbyło się polskie prawykonanie Jenůfy. Było to zatem 90 lat temu! Tym bardziej cieszy nas, że możemy pokazać Państwu zupełnie nową realizację tego dzieła. – oświadcza teatr Wielki w Poznaniu.

Opr. Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Dodaj komentarz