Pocałunek i dobijanie koni w Trójmieście

W gdyńskim Teatrze Muzycznym na Scenie Kameralnej 22 lutego 2016 odbędzie się premiera spektaklu muzycznego Czyż nie dobija się koni? Horace McCoy`a w tłumaczeniu Zofii Zinserling (tłumaczenie angielskich piosenek: Małgorzata Ryś). Reżyseria i adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li...: Małgorzata Talarczyk, muzyka i aranżacje: Artur Guza, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... i ruch sceniczny: Dariusz Lewandowski, układ stepowy: Karol Drzewoszewski, kostiumy: Sabina Czupryńska.

Jest to spektakl dyplomowy IV roku gdyńskiego Studium Wokalno – Aktorskiego na podstawie słynnej powieści Horace’a McCoya przeniesionej na ekran w 1969 roku przez Sydneya Pollacka. Maratoński konkurs taneczny, w którym główną nagrodą jest 1500 dolarów, stanowi znakomitą okazję do wyrwania się z nędzy. Bohaterowie z różnych powodów walczą o nagrodę, często zdeterminowani nadludzkim wysiłkiem i bezwzględną konkurencją traktowani są jak zwierzęta. W obłędnym tanecznym kręgu każdy dąży do spełnienia swoich oczekiwań od życia.

Obsada: Dagmara Rybak /ad/ – Gloria Beatty, Ewa Kłosowicz (ad) – Ruby Bates,
Dorota Przygoda /ad/ – Alice le Blanc, Joanna Aleksandrowicz (ad) – Lucy Lovell,
Izabela Pawletko (ad) – Rosemary Loftus, Kiara Kotlarek /ad/ – Pani Layden,
Katarzyna Kunicka (ad) – Pani Witcher, Marta Kwiatkowska /ad/ – Pani Highby,
Paula Phillipp (ad) – Anita Louis, Paweł Draszba /ad/ – Robert Syverten, Wojciech Daniel /ad/ – James Bates, Michał Pasternak /ad/ – George Jerome, Krzysztof Suszek /ad/ – Pedro de Ortega, Jakub Badurka /ad/ – Rocky Gravo, Rafał Kozok /ad/ Rollo Peters, Bartosz Stawiński /ad/ – Basil Gerard.

W Trójmieście istnieje Teatr Czwarte Miasto (dawny Teatr Gdynia Główna) , który wystąpi w Teatrze Na Plaży – Aleja Franciszka Mamuszki 2, Sopot 7 stycznia z premierą Pocałunku Ger Thijs (tłumaczenie: Małgorzata Semil). Reżyseria: Dariusz Majchrzak, kostiumy: Magdalena Kurek. Opis sztuki ze strony teatru:

Kobieta z przeszłością i mężczyzna po przejściach. Poznają się na górskim szlaku. Pozornie nic ich nie łączy. Jednak coś ich do siebie zbliża, każe im przejść ten szlak razem…
Ona jest elegancka i poważna, kiedyś właścicielka apteki, dziś – kobieta na rozdrożu. On jest utalentowanym komikiem, który skończył w przebraniu misia jako lokalna atrakcja turystyczna. Oboje mogli mieć wszystko. Dziś mają tak niewiele…
Czy przypadkowe spotkanie odmieni ich losy? Zapraszamy na Pocałunek – dowcipny, wrażliwy, subtelny spektakl o samotności i wyjątkowej miłości, która, zdarza się raz w życiu. Albo nie trafia się nigdy…

Występują: Elżbieta Mrozińska i Dariusz Siastacz

 

16 stycznia w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku odbędzie się premiera Kreacji Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii i w opracowaniu muzycznym Jarosława Tumidajskiego. Scenografia, wideo, światła: Mirek Kaczmarek.

Opis sztuki ze strony teatru:

W Kreacji Iredyński podejmuje temat twórczości, tworzenia. Zastanawia się, czy prawdziwe dzieło sztuki może powstać na zamówienie, czy jest to raczej produkt niczym nieskrępowanego, niekontrolowanego natchnienia – natchnienia bliskiego chorobie, może nawet psychozie. Kreacja to bluźniercza Księga Rodzaju, to szydercza Droga Krzyżowa. To współczesny, kameralny Faust à rebours, echo Pigmaliona. To sztuka fascynująca i boleśnie prawdziwa.

„PAN (…) Oczywiście w takim zabiegu objawia się pewien rodzaj pychy, ale jesteś artystą i nikt nie może od ciebie wymagać przesadnej konsekwencji…”

Premierę przygotowano w ramach realizowanego wraz z Pracownią Krytyki Artystycznej Instytutu Filologii Polskiej UG i Ośrodkiem Badań nad Polskim Dramatem(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... Współczesnym IBL PAN przedsięwzięciem RE: Ireneusz IREDYŃSKI.

Jarosław Tumidajski o spektaklu: „Zanurzając się w tekst Iredyńskiego, opowiemy o samotności artysty, o tragizmie tworzenia. Zderzymy ze sobą dwa żywioły – sztukę i promocję pod wspólnym mianownikiem pojęcia „kreacja”. Artysta tworzy dzieło, rynek i krytycy artystę oraz zapotrzebowanie na jego twórczość. Kto więc kreuje, a kto jest kreowany? Kto jest prawdziwym kreatorem? Jakie są zasady tej relacji? Czy w ogóle są jakieś? Do tego starcia Iredyński dopisuje kobietę i alkohol, tworząc brutalny, emocjonalny kwadrat. Ostatecznie najważniejsze okaże się dzieło będące radykalną manifestacją wolnej woli. Tylko czy naprawdę wolnej… Iredyński pisze: „W zachowaniu człowieka nie ma niczego, co by nie było wyuczone. Wszystko jest naśladownictwem, wszystko jest imitacją. W nikim nie ma nic jego wyłącznie własnego”. To oczywiście ironia, autor Kreacji bardzo wysoko cenił swoją oryginalność. Ale obserwując współczesność, jej manierę, można mieć wątpliwości, czy ta ironia zostanie usłyszana i zrozumiana. A może dziś te słowa należy rozumieć dosłownie? Iredyński to rasowy prowokator. Wydawać się może, że to pisarz skrajnie pesymistyczny. Jednak to tylko pozór, pierwsze wrażenie. Bo Iredyński to niepoprawny marzyciel, który przekracza wszystkie granice, depcze wszelkie wartości, by tak naprawdę pokazać je, zaakcentować i ocalić.”

Obsada : Marta Herman – Gosia, Marcin Miodek – Nikt , Robert Ninkiewicz – Pan.

A na 6 lutego 2016 r. Teatr Wybrzeże zaprasza na polską prapremierę Fahrenheit 451 Raya Bradbury`ego. Reżyseria: Marcin Liber, adaptacja i dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo...: Marcin Cecko, scenografia: Mirek Kaczmarek, muzyka: Fiip Kaniecki alias MNSL, kostiumy:
Grupa Mixer.

Na stronie teatru:

Antyutopijna opowieść o świecie przyszłości, w którym indywidualizm jest całkowicie stłamszony, wiedza nikomu niepotrzebna, a analfabetyzm mile widziany. Książki są złem, za ich posiadanie grozi kara, a strażacy palą je na wielkich stosach. Adaptacja najsłynniejszej powieści jednego z najwybitniejszych amerykańskich twórców fantastyki, sfilmowana w 1966 roku przez François Truffaut. U nas w reżyserii jednego z najgłośniejszych młodych inscenizatorów Marcina

Libera, laureata Lauru Konrada i szeregu innych nagród oraz wyróżnień.

Obsada: Dorota Androsz, Katarzyna Figura, Katarzyna Z. Michalska, Piotr Biedroń, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Michał Kowalski, Jakub Mróz, Cezary Rybiński.

A na Scenie SAM – Centrum Kultury w Gdyni 30 stycznia 2016 pojawi się premiera o tytule Trucizna teatru Rodolfa Sirery (przekład: Marceli Minc). Reżyseria: Anna Zagórska, muzyka: Jerzy Derfel, solo skrzypcowe: Krzysztof Jakowicz, scenografia: Anna Zagórska, Cezary Morawski.

Manipulacja – zabawa stara jak świat, gra w którą ludzie grają od początków istnienia. Iluzoryczny salon, a w nim Markiz i Komediant. Pierwszy, to ekscentryczny naukowiec i filozof, mistrz w sztuce blefowania i mylenia przeciwnika, a drugi – utalentowany aktor(łac. actor), osoba grająca jakąś rolę w teatrze lub fi... i świadomy swych zdolności bufon. Markiz zaprasza Komedianta do odwiedzenia go w jego pałacu, a następnie prosi go o zagranie sztuki o śmierci Sokratesa, którą sam napisał. Wkrótce jednak aktor orientuje się, że spotkanie jest pułapką, a on sam został poddany okrutnemu eksperymentowi.

Salonowe maniery przemieszane z zachowaniami mocno niekonwencjonalnymi. Fałsz, obłuda i czarne poczucie humoru, a wszystko to dla kontrowersyjnego celu jakim jest naukowy eksperyment odnoszący fizjologię do sztuki aktorskiej. Fascynująca rozgrywka, gwarantująca widzom doskonałą zabawę.

Obsada: Markiz – Stanisław Górka, Aktor – Cezary Morawski

2 i 3 stycznia 2016 na Dużej Scenie Teatru Miniatura będzie można obejrzeć PERON scenariusz, wybór utworów i reżyseria: Piotr Wyszomirski, kierownik muzyczny: Ignacy Jan Wiśniewski, muzyka na żywo: Ignacy Jan Wiśniewski, Rafał Szyjer, Maja Miro Wiśniewska Wystąpią: Edyta Janusz-Ehrlich, Jacek Gierczak, Piotr Kłudka, Hanna Miśkiewicz, Wojciech Stachura, Agata Walczak, Włodek Stepuro.

Opr. Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Dodaj komentarz