Impro i Szekspir w Łodzi

Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi na 9 stycznia 2016 r. planuje na Dużej Scenie premierę Antoniusza i Kleopatry Wiliama Shakespeare`a w reżyserii Wojciecha Farugi. Przekład: Jerzy Limon / Leon Ulrich / Władysław Zawistowski, dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo...: Tomasz Jękot, scenografia i kostiumy: Agata Skwarczyńska, muzyka: Halszka Sokołowska.

Obsada: Marek Antoniusz – Krzysztof Wach, Kleopatra – Agnieszka Skrzypczak , Oktawiusz Cezar – Paweł Paczesny, Juliusz Cezar – Marek Kałużyński, Oktawia – Ewa Wichrowska, Agrypa – Andrzej Wichrowski, Eunuch – Marek Nędza, Eros Mariusz Ostrowski, Charmian – Magdalena Jaworska, Iris – Matylda Paszczenko, Człowiek Do Wszystkiego – Mariusz Słupiński.

 

Natomiast w łódzkim Teatrze Nowym najczęstsze zmiany w repertuarze dotyczą tzw. teatru impro ( aktorzy improwizują na zadany temat, który często podaje publiczność). 7 listopada 2015 r. miała tam miejsce premiera IMPRO ATAK ! W pogoni za Haroldem z prowadzącym Jackiem Stefanikiem. Również muzyka była oczywiście improwizowana w wykonaniu Sławomira Badowskiego i Sławomira Bartkiewicza.

16 stycznia 2016 zaplanowana jest premiera IMPRO ATAK! Musical improwizowany, a 14 lutego będzie miał miejsce na IMPRO ATAK! NA WALENTYNKI pod hasłem Więcej niż możesz zjeść.

Tymczasem jednak na luty 2016 planowany jest Juliusz Cezar Williama Shakespeare`a w reżyserii Małgorzaty Wdowik. Opis sztuki ze strony teatru:

Opowieść o dziejach rzymskiego spisku przeciw Cezarowi znana za sprawą niemal już kultowych słów – I ty Brutusie. Przejmująca historia o przywódcy-tyranie, którego żądza władzy doprowadziła do śmierci, a państwo do wojny domowej. Dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... o klęsce szlachetnych utopistów, pragnących zaprowadzić sprawiedliwość w kraju. Sztuka o politycznych intrygach, rozpoczynających się po śmierci Cezara w myśl zasady – umarł król, niech żyje król.

Widz teatru The Globe (w czasach autora – przyp.red.) musiał premierę sztuki oglądać z dużym zaciekawieniem i zaniepokojeniem. Ukazywanie politycznych przełomów i zdrad należało bowiem do teatralnych specjalności Shakespeare’a. Autor, przedstawiając obraz wojny domowej i zamachu na Cezara, wyraził społeczne niepokoje Anglików związane z panowaniem Elżbiety I. Zatem teatr, przynosząc gotowe scenariusze działań, mógł nijako wyprzedzić życie – być jego odbiciem.
O aktualności sztuki wnikliwie pisał Antoni Słomiński, wskazując na splot tematyki z rzeczywistością: Co dzień słyszymy, a raczej czytamy fałszywe argumenty Kasjuszów, potykamy się o fanatyzm Brutusów i na próżno czekamy na zwycięskie oratorstwo Antoniusza – na mowę, która (…) wstrząsnęłaby chylącymi się już do upadku podstawami naszych praw i naszego bezprawia. To, co się tam dzieje przed tłumem, stać się dziś musi przed opinią, przed szerszym, nie tylko zasięgiem głosu ludzkiego objętym kręgiem, ale przed całym światem, zdolnym do słuchania i słuchania spragnionych.

Teatralne uniwersum na scenie stworzy Małgorzata Wdowik. Reżyserka w pracy chętnie korzysta z dokumentów życia społecznego, materiałów archiwalnych spektakli oraz dźwiękowych efektów, tworząc teatr na styku dokumentu i performansu. Dzięki czemu otwiera przed widzem nowe formy uczestnictwa w wydarzeniu artystycznym.

Premiera 26 lutego.

Opr. Ewa Sośnicka -Wojciechowska

Dodaj komentarz