Zwycięzcy Konkursu „Klasyka Żywa”. Nagroda Główna dla Teatru Polskiego we Wrocławiu

Teatr Polski we Wrocławiu otrzymał główną nagrodę – w wysokości 150 tys. zł – organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Druga i trzecia nagroda trafiły do teatrów w Legnicy oraz w Tarnowie. Po obejrzeniu 83 konkursowych spektakli jury przyznało także dwie nagrody specjalne dla teatrów oraz aż 29 nagród i wyróżnień indywidualnych.

Wrocławski teatr, kierowany przez Krzysztofa Mieszkowskiego, otrzymał Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego za spektakle „Dziady. Części I, II, IV i wiersz Upiór” [na zdj.] oraz „Dziadów część III” Adama Mickiewicza – oba w reżyserii Michała Zadary.

II Nagrodę Konkursu, w wysokości 100 tys. zł, będącą jednocześnie Nagrodą Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za najciekawsze odkrycie repertuarowe, jury przyznało Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w reżyserii Jacka Głomba. Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie nagrodzony został z kolei (III Nagroda – 50 tys. zł) za spektakl „Grażyna” Adama Mickiewicza w reżyserii Radosława Rychcika.

Nagrody te są formą grantu na przygotowanie kolejnej „klasycznej” premiery. Dwie specjalne nagrody (w wysokości 20 tys. zł każda) trafiły do Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku za spektakl „Remus” Aleksandra Majkowskiego w reżyserii Remigiusza Brzyka oraz Sceny Polskiej Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie (w koprodukcji z Zamkiem Cieszyn) za spektakl „Powsinogi beskidzkie” Emila Zegadłowicza w reżyserii Bogdana Kokotka.

Sześcioosobowe jury (w składzie Beata Guczalska, Tomasz Kubikowski, Artur Daniel Liskowacki, Małgorzata Sikorska‑Miszczuk, Jacek Sieradzki – przewodniczący, Wanda Świątkowska) zwróciło także uwagę na „istotną i cenną obecność wielu pozycji polskiej literatury klasycznej” w programach artystycznych Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

Przyznano aż 29 nagród i wyróżnień indywidualnych w sześciu dziedzinach. W dziedzinie reżyserii siedem nagród i wyróżnień, w dziedzinie aktorstwa 13, za prace dramaturgiczne i muzykę po trzy, w dziedzinie scenografii dwie nagrody a choreografii jedną.

Werdykt jury został ogłoszony o godzinie 19:00 w specjalnym programie wyemitowanym przez TVP Kultura. Materiał (udostępniony na stronie internetowej Instytutu Teatralnego oraz na stronach klasykazywa.pl i 250teatr.pl) transmitowany był w kilkudziesięciu teatrach, w których tego wieczoru zagrane zostały spektakle konkursowe.

W I edycji Konkursu „Klasyka Żywa” wzięło udział 60 teatrów z 31 miast. Spośród 83 zgłoszonych spektakli ponad połowa pokazana została w sobotę 28 listopada. Wszystkie razem złożyły się na wyjątkowy, klasyczny repertuar, współtworząc „święto klasyki” w polskich teatrach. Najwięcej przedstawień, bo aż pięć, można było zobaczyć w Warszawie. W Łodzi zagrane zostały cztery spektakle, a po trzy w Gdańsku i Krakowie. Najdalej wysuniętym na południe punktem na mapie finału „Klasyki Żywej” był Czeski Cieszyn – na Scenie Polskiej Teatru Cieszyńskiego zobaczyć można było „Powsinogi beskidzkie” Emila Zegadłowicza.

Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE.

Poniżej pełna treść werdyktu jury

Jury Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” w składzie: Beata Guczalska, Tomasz Kubikowski, Artur Daniel Liskowacki, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Wanda Świątkowska po obejrzeniu 83 przedstawień konkursowych przyznało:

  • Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego (150 tys zł.) Teatrowi Polskiemu we Wrocławiu za spektakl „Dziady. Części I, II, IV i wiersz Upiór” oraz za spektakl „Dziadów część III” Adama Mickiewicza,

  • II Nagrodę Konkursu będącą jednocześnie Nagrodą Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za najciekawsze odkrycie repertuarowe (100 tys. zł.) Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego,

  • III Nagrodę Konkursu (50 tys. zł.) Teatrowi im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za spektakl „Grażyna” Adama Mickiewicza.

Ponadto jury pragnie z satysfakcją odnotować istotną i cenną obecność wielu pozycji polskiej literatury klasycznej w programach artystycznych Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

Jury przyznało dwie nagrody specjalne po 20 tys. złotych Miejskiemu Teatrowi Miniatura w Gdańsku za spektakl „Remus” Aleksandra Majkowskiego i Scenie Polskiej Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie (w koprodukcji z Zamkiem Cieszyn) za spektakl „Powsinogi beskidzkie” Emila Zegadłowicza. Obydwie inscenizacje mało znanych lub zapomnianych tekstów klasycznych odznaczają się niezwykłymi walorami integracyjnymi dla społeczności Kaszub i Śląska Cieszyńskiego.

Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia indywidualne:

A
W dziedzinie prac dramaturgicznych

  • Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Robertowi Urbańskiemu za opracowanie dramaturgiczne spektaklu „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Jakubowi Roszkowskiemu i Adamowi Nalepie za adaptację „Faraona” Bolesława Prusa w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Natalii Korczakowskiej i Wojtkowi Zrałkowi-Kossakowskiemu za adaptację „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

B
W dziedzinie reżyserii

  • Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Michałowi Zadarze za „Dziady. Części I, II, IV i wiersz Upiór” oraz za spektakl „Dziadów część III” Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Radosławowi Rychcikowi za „Grażynę” Adama Mickiewicza w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Małgorzacie Bogajewskiej za „Ich czworo” Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Dagmarze Żabskiej za „Króla Maciusia I” Janusza Korczaka w Teatrze Figur Kraków,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Lenie Frankiewicz za „Plastusiowy pamiętnik” Marii Kownackiej w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy,

  • Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Anecie Groszyńskiej za „Lalkę” Bolesława Prusa w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej,

  • Wyróżnienie za debiut w wysokości 4 tys. zł. Jakubowi Falkowskiemu za spektakl „Stara kobieta wysiaduje” w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

C
W dziedzinie scenografii

  • Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Annie Met za „Bramy raju” Jerzego Andrzejewskiego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego i „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł Mirkowi Kaczmarkowi za „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

D
W dziedzinie muzyki

  • Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Jackowi Wierzchowskiemu za „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Współczesnym w Szczecinie,

  • Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Karolowi Nepelskiemu za spektakl „Król” Juliusza Słowackiego w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,

  • Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Tomaszowi Krzyżanowskiemu za spektakl „Król Maciuś I” Janusza Korczaka w Teatrze Figur Kraków,

E.
W dziedzinie choreografii

  • Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Witoldowi Jurewiczowi za spektakl „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

F.
W dziedzinie aktorstwa

  • Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Barbarze Wysockiej za rolę Idalii w „Fantazym” Juliusza Słowackiego w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł Magdalenie Łaskiej za rolę Plastusia w „Plastusiowym pamiętniku” Marii Kownackiej i za rolę Chochoła w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł Gabrieli Muskale za rolę Żony w „Ich czworo” Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,

  • Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Matyldzie Baczyńskiej za monodram „Król” Juliusza Słowackiego w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,

  • Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Joannie Droździe za rolę Racheli w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

  • Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Marcie Smuk za rolę Dziudziulińskiej w „Klubie kawalerów” Michała Bałuckiego w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni,

  • Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Bartoszowi Porczykowi za rolę Gustawa-Konrada „Dziadach” Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł Samborowi Czarnocie za rolę Fedyckiego w „Ich czworo” Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,

  • Nagrodę w wysokości 7 tys. zł Ireneuszowi Czopowi za rolę Króla Ignacego w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,

  • Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Grzegorzowi Artmanowi za rolę w „Samuelu Zborowskim” Juliusza Słowackiego Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy,

  • Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Tomaszowi Nosinskiemu za rolę Guślarza (Jokera) w „Dziadach” Adama Mickiewicza w Teatrze Nowym w Poznaniu.

  • Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Pawłowi Wolakowi za rolę Kniazia Szujskiego w spektaklu „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy,

  • Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Wojciechowi Ziemiańskiemu za rolę Stanisława Augusta w „Termopilach polskich” Tadeusza Micińskiego i za rolę Kaprala w „Dziadach części III” Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Ponadto Jury zdecydowało również o rekomendacjach do Ogólnopolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska” w Opolu w 2016 roku:

  • „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy)

  • „Faraon” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku)

  • „Grażyna” (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie)

  • „Ich czworo” (Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi)

  • „Plastusiowy pamiętnik” (Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy)

  • „Przedwiośnie” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku)

  • „Remus” (Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku)

  • „Samuel Zborowski” (Teatr Polski w Bydgoszczy / Fundacja sztuka.idea)

  • „Fantazy” (Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie)

 

Dodaj komentarz