Już 19 listopada premiera „Możliwości wyspy” na podstawie powieści Michela Houellebecqa w reżyserii Magda Szpecht w TR Warszawa.
Akcja(łac. actio = działanie) ciąg zdarzeń w utworze dramatyc... More „Możliwości wyspy”rozgrywa się równolegle – dziś oraz w okolicach roku 4000. Perspektywa przyszłości pozbawionej kryzysów egzystencjalnych, a także fizycznego bólu jest odpowiedzią na odrazę wobec współczesnego świata, w którym z wielu powodów panują samotność, pustka i bezsens. W ciągu dwóch tysięcy lat geografia świata i warunki klimatyczne kilkukrotnie uległy gwałtownym przemianom. Zamieszkujące ziemię genetyczne kopie dawnych ludzi spędzają życie w izolacji, czytając i komentując autobiografie swoich przodków. Neoludzie mają zdolność fotosyntezy, ich wrażliwość na bodźce zewnętrzne jest mniejsza, nie znają radości ani rozkoszy, nie potrafią śmiać się, ani płakać. Rzeczywistość przyszłości poznajemy za sprawą Daniela24 i Daniela25 – klonów żyjącego w naszych czasach popularnego komika Daniela, pogrążającego się stopniowo w depresji, spowodowanej poczuciem starzenia się i samotności. Elementem łączącym przyszłość z teraźniejszością jest obecność psa Siri, który staje się symbolem wiernej, bezwarunkowej miłości.
Jakie wnioski przynosi obserwacja współczesności z perspektywy neoludzi?
Czy da się ochronić więzi przed całkowitym zanikiem, kiedy na horyzoncie majaczy świat technologii z nieodległą perspektywą nieśmiertelności?
MOŻLIWOŚĆ WYSPY
na podstawie powieści Michela Houellebecqa
reżyseria: Magda Szpecht
dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo... More i adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... More: Michał Buszewicz
scenografia: Zbigniew Libera
muzyka: Piotr Kurek
wideo: Ewa Łuczak
światło: Karolina Gębska
asystent reżyserki: Paweł Kulka
asystentka scenografa: Ewa Małas
obsada: Jan Dravnel, Sandra Korzeniak, Rafał Maćkowiak, Sebastian Pawlak, Siri, Justyna Wasilewska
Magda Szpecht (1990) – studentka Wydziału Reżyserii Dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... More Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Ukończyła dziennikarstwo i komunikację społeczną ze specjalizacją creative writingna Uniwersytecie Wrocławskim. Współpracowałam.in. z „Lampą”, „Znakiem”, „Notatnikiem Teatralnym”, „Tygodnikiem Powszechnym” i „Newsweekiem”. Autorka instalacji, projektów performatywnych i czytań, m.in. „nowewyzwolenie.doc”, „c’est la vie” (Teatr Polski Wrocław), „Niedziela (Sontag)” (kolektyw 1a w Poznaniu), „Ja nie jestem normalnym mieszkańcem tego miasta” (Teatr PWST, konferencja „Odpowiedź Swinarskiemu”), „Jak papier” podczas Dni Dramaturgii 2014 w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu oraz „Dolphin_who_loved_me ” (Sopot Non Fiction 2014), który zdobył główną nagrodę Jury podczas 100°Berlin Festival oraz był prezentowany m.in. w Marsylii, Hannoverze, na festiwalu Malta i showcase Polska New Theatre w Bydgoszczy. Rezydentka festiwalu NEDRAma 2015 w Sofii z projektem „Museum of Catastrophes”. Obecnie przygotowuje „Możliwość wyspy” w TR Warszawa oraz „Śmierć i dziewczynę” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu (premiera: luty 2016).