Przejdź do treści

Jesień w stołecznych teatrach

W Teatrze Żydowskim 30 września premiera sztuki Śmierć pięknych saren w reżyserii Jana Szurmieja. Spektakl to wybór barwnych opowieści i wspomnień z dzieciństwa i młodości Oty Pavla – czeskiego pisarza, dziennikarza i reportera sportowego. Dramat ukazuje niewinne i pełne magii dziecięce lata pisarza, brutalnie przerwane przez wybuch II wojny światowej, a także jego późniejsze życie osadzone w realiach komunistycznej Czechosłowacji. Historia Pavlów przedstawiona jest tu w typowy dla Czechów sposób – śmiechem przez łzy.

 

Główny bohater jest pechowym komiwojażerem, handlującym głównie sprzętem gospodarstwa domowego, a także zapalonym wędkarzem i romantykiem, platonicznie zakochanym w żonie szefa. Ta z początku ciepła komediowa opowieść o jego życiu pod koniec nabiera tragicznego wymiaru. Poznając losy rodziny Pavlów, zdajemy sobie sprawę, jaką tragedię przeżyli przedstawieni bohaterowie. Widzimy, że piekło wojny i obozów koncentracyjnych, głód i strach rzuciły cień na całe ich życia. Adaptacja sceniczna Pawła Szumca bazuje na dwóch autobiograficznych utworach wydanych w Polsce pod takim samym tytułem jak spektakl. Wymownym dopełnieniem spektaklu są wybrane przed reżysera ballady czeskiego barda – Jaromira Nohavicy, które puentują każdą sekwencję tej romantycznej przypowieści. Obsada: Monika Chrząstowska, Piotr Chomik, Henryk Rajfer, Piotr Sierecki, Monika Soszka, Dawid Szurmiej, Ewa Tucholska, Marek Węglarski.

4 listopada planowana jest premiera spektaklu One same w reżyserii Karoliny Kirsz. W dziwnej, nieziemskiej przestrzeni spotykają się niezwykłe kobiety. Postacie autentyczne. Żydówki – buntowniczki, skandalistki, które odważyły się wyjść poza schemat: Helena Rubinstein, ortodoksyjna Żydówka z Kazimierza, która „podarowała światu piękno”, Irena Krzywicka, przedwojenna gorszycielka, która walczyła o zalegalizowanie aborcji i „chciała wyniszczyć polski naród świadomym macierzyństwem”, księżna Stephanie von Hohenlohe, nisko urodzona Żydówka i agentka Hitlera, Anna Held, gwiazda Broadwayu początku wieku oraz Sophie Tucker, słynna amerykańska śpiewaczka, urodzona w Tulczynie na Podolu. Każda z nich pisze swój życiorys, a całość przybiera kształt wspólnego utworu o wolności. Obsada: Ewa Dąbrowska, Ewa Greś, Sylwia Najah, Alina Świdowska, Ernestyna Winnicka, Jacek Mazurkiewicz.

TR Warszawa 19 listopada planuje premierę spektaklu Możliwość wyspy w reż. Magdaleny Szpecht, na podstawie książki Michela Houellebecqa. Możliwość wyspy to antyutopijna powieść, w której ludzie przezwyciężyli śmierć dzięki zaawansowanej technice klonowania. Scenografię zaprojektuje artysta sztuk wizualnych Zbigniew Libera. Spektakl jest debiutem reżyserki Magdy Szpecht, studentki krakowskiej PWST. Jej poprzedni projekt  „Dolphin_Who_Loved_Me”, poświęcony relacji ludzi i delfinów, nagrodzony był na festiwalu Berlin 100° organizowanym przez Hebbel Am Ufer.

W Teatrze Polonia 5 listopada, na dużej scenie premiera Na czworakach Tadeusza Różewicza. To kolejny mariaż Teatru Polonia z Jerzym Stuhrem. Twórca wziął na warsztat tekst, który fascynuje go od lat. Niegdyś Jerzy Stuhr napisał o nim swą pracę magisterską, teraz w przygotowywanym przedstawieniu zagra główną rolę. Na scenie zobaczymy także Dorotę Stalińską, Wiesława Komasę, Annę Karczmarczyk, Michał Breitenwalda, Wojciecha Chorążego, Andrzeja Glazera i Macieja Kosmalę. Scenografię i kostiumy do spektaklu przygotuje Elżbieta Terlikowska, muzykę skomponował Jerzy Satanowski.

Tekst należący do naszego kanonu teatralnego, kiedyś grany wciąż i wszędzie, dziś zyskał nowe treści i aktualność. Mówi się, że to jedna z bardziej osobistych sztuk Tadeusza Różewicza, zawierająca ironiczną, chwilami gorzką refleksję na temat sytuacji poety we współczesnym świecie. Główny bohater Laurenty to inteligent, którego autor ukazuje w całym jego poniżeniu i chwale. Borykający się z oczekiwaniami społecznymi, uciekający we własny świat, odmawiający bycia autorytetem.

Miesiąc później, 10 grudnia, tym razem na Małej Scenie, premiera Mgnienia Phila Portera. Porter od lat pisze dla teatru, jest także tłumaczem i producentem spektakli. Jego sztuki zobaczyć można np. w słynnym SoHo Teatre czy Royal Opera House, aktualnie zaś autor pracuje dla Royal Shakespeare Company. Mgnienie to historia pewnej miłości. Młodej. Współczesnej. Przypadkowej. Głębokiej i prawdziwej. Miłości dwojga młodych, nieśmiałych nadwrażliwców. Rzecz o delikatności uczuć. Sztuka przekonuje nas, że największym darem i szczęściem jest pokochać. Poznać, co to miłość, bo nie każdemu jest to dane…. W rolę dwojga młodych ludzi, których losy splatają się pewnego dnia w Londynie, zobaczymy Justynę Ducką i Adriana Brzękałę. Spektakl reżyseruje Adam Sajnuk.

Tuż przed Bożym Narodzeniem, 22 grudnia Teatr Polonia zaprasza na koncert Krystyny Jandy i Joanny Woś Modlitwy. Koncert, podczas którego usłyszeć będzie można wybór najpiękniejszych modlitw z tradycji i piśmiennictwa katolickiego oraz wyjętych ze światowego repertuaru muzycznego. Wieczór wypełnią m.in. Pieśń „O władco świata” Stanisława Moniuszki, X.J.X Poniatowskiego Aria Laury z opery „Pierre de Medicis” i „Vierge Maria”, „Ave Maria” oraz Modlitwa Desdemony z „Otella” Giuseppe Verdiego, „Ave Maria” M. Lorenza, Litanię “Dulcissimum  convivium…” Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz modlitwy św. Ignacego Loyoli, św. Benedykta, Edyty Stein, Alberta Wielkiego, św. Bernarda, św. Tomasza z Akwinu, św. Franciszka z Asyżu, św. Pawła Apostoła, Jana Pawła II, św. Augustyna i autorów nieznanych.

Och-Teatr rozpoczął sezon 3 września premierą Marii Callas. Master Class. To powrót Callas po latach, po wielu nowych opracowaniach jej życia, setkach materiałów zamieszonych przez ostatnie 20 lat, wywiadów i filmów na youtube, po dwóch biograficznych filmach kinowych i kilku telewizyjnych, nowa interpretacja tekstu teatralnego Terrence’a McNally’ego. Przedstawienie reżyseruje ponownie Andrzej Domalik, w roli Marii Callas na nowo Krystyna Janda, w nowym ujęciu. To wielokrotnie nagradzany, grany na całym świecie tekst. O miłości do sztuki. Do muzyki. Fascynujący. Dowodzący tezy, że życie bez sztuki nie ma sensu. Że sztuka potrafi  sprawić, że wszystko, nawet codzienność, nabiera bogactwa i wartości. Opowieść o artystce, która z kolei sztuce oddała wszystko. Sztuce, która uczyniła ją szczęśliwą i podziwianą, a jednocześnie – samotną i zawiedzioną życiem. Wielka opowieść o pracy, warsztacie i relacji artysty z publicznością. Poza Krystyną Jandą na scenie zobaczymy: Agnieszkę Adamczak/Martę Wągrocką, Annę Patrys/Jolantę Wagner, Rafała Bartmińskiego/Tadeusza Szlenkiera/Mateusza Zajdela, Mateusza Dębskiego, Michała Zielińskiego.

Ponadto w w listopadzie i grudniu koncerty: Pan Maleńczuk Solo (5.11) oraz Ania Dąbrowska (6.11), a potem koncert Kroke & Sławek Berny (12.12).

 

W Teatrze 6.piętro trwają intensywne przygotowania do pierwszej premiery w sezonie 2015/2016, czyli Wujaszka Wani Antoniego Czechowa. Spektakl reżyseruje Andrzej Bubień. W roli Wujaszka Wani wystąpi Wojciech Malajkat. Premiera odbędzie się 21 listopada.

Ukończona w 1896 roku sztuka należy dziś do ścisłego kanonu klasyki dramatycznej, pozostając jedną z najbardziej cenionych i najczęściej wystawianych w dorobku Czechowa. Przygotowujący inscenizację dramatu Andrzej Bubień, po latach pracy na europejskich scenach dramatycznych i operowych (za które zbierał liczne nagrody i wyróżnienia, na czele z nominacją do rosyjskiej Złotej Maski), powraca do autora „Trzech sióstr”.

Jednostajne życie w prowincjonalnym majątku przerywa przyjazd profesora Sieriebriakowa oraz jego młodej, pięknej żony. Pod wpływem tego zdarzenia rozpoczyna się subtelna gra prawdy i fałszu, podszyta typowymi dla Czechowa namiętnościami: pożądaniem, nadzieją, bólem niespełnienia, a nade wszystko – miłością i pragnieniem odmiany swojego losu.

Krąg postaci dramatu ożywia plejada aktorów, od wcielającego się główną role Wojciecha Malajkata, przez Annę Dereszowską, Irenę Jun, Dorotę Krempę, Joannę Żółkowską, Piotra Machalicę, Miłogosta Reczka, po kreującego postać Astrowa Michała Żebrowskiego. Scenografia i kostiumy: Anita Bojarska, muzyka: Piotr Salaber.

Teatr Druga Strefa na Magazynowej sezon rozpoczął 5 września premierą Szwaczek Pawła Sali, w reżyserii Piotra Siekluckiego. Szwaczki to opowieść o losie kobiet, które od dziesięcioleci wychodzą z ukrycia, a wciąż nie biorą aktywnego udziału w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Kobiety, które w państwie ISIS i wielu kulturach wschodnich są tylko przedmiotem noszenia płodów; kobiety, którym trudno znaleźć prawdziwą pomoc po traumach przemocy domowej; kobiety, które się lekceważy, bo należą do „słabej płci” – oto żywy obraz metaforycznych szwaczek. Szwaczek pracujących w pocie czoła w męskiej szwalni życia. Szyją świat opanowany przez męski mizoginizm.

Pewnego dnia jednoczą się i rosną w siłę, której ostrze kierują w męskie przyrodzenie. Sześć szwaczek, cudotwórczyni Maria Miracle sprzedająca szczęście niczym akwizytorka oraz Krojczy, bez którego nie byłoby ich świata, a który staje się obiektem kobiecego gwałtu w imię odwetu – to bohaterowie opowieści o współczesnej przemocy wobec kobiet.

Szwaczki to koprodukcja Teatru Nowego w Krakowie i Teatru Druga Strefa w Warszawie. Obsada: Malwina Natalia Buss, Katarzyna Chorzępa, Natalia Onuch, Magda Maścianica, Paulina Dudzińska, Magdalena Maria Kultys, Natalia Matuszek.

28 listopada zaś teatr zaprasza na drugi w historii Polski program męskiej burleski pod tytułem Boylesque Show. Bogowie i herosi. To, jak mówią twórcy, celebracja ciała, szał performansu, queerowanie rzeczywistości i zabawy z genderem w mocnych, nierzadko politycznych numerkach. Wszystko to w świecie mitycznych bogów, legendarnych herosów, fantastycznych superbohaterów i kilku całkiem historycznych postaci.

W Teatrze Rampa trwają intensywne próby do październikowej premiery (30.10.) teatralno-muzycznej Rapsodii z Demonem z największymi przebojami grupy Queen. Na scenie Rampy z zabrzmią największe hity, takie jak „We Are The Champions”, „We Will Rock You” czy „Bohemian Rapsody”. Wydarzenie uzyskało honorowy patronat Ambasady Wielkiej Brytanii w Warszawie.

Młodzi twórcy o międzynarodowej sławie i doświadczeniu zaproszeni do współpracy przez Jakuba Wociala – kierownika Sceny Muzycznej Rampy, stworzyli widowisko oparte na największych hitach legendarnej grupy Queen. Będzie to „Rapsodia z Demonem” wg scenariusza Katarzyny Kraińskiej, która w magiczny, teatralny sposób powiązała ze sobą piosenki słynnego angielskiego zespołu. Reżyserii oraz inscenizacji tego przedsięwzięcia podjął się Michel Driesse – holenderski aktor i reżyser tworzący w Londynie, San Francisco, Singapurze oraz wielu teatrach w Niemczech. Choreografię stworzył Santiago Bello – uznany hiszpański tancerz i choreograf współpracujący z Rampą od kilku lat (m.in. MusicaLove, RENT). Muzyczne kierownictwo nad projektem objął Jan Stokłosa, dzięki któremu przeboje Queen usłyszymy wykonywane na żywo i w zupełnie nowych aranżacjach. Rapsodia z Demonem będzie teatralno-muzycznym show, w którym główni bohaterowie uwikłani zostają w ryzykowną grę z demonicznym Balamisem. Kilkunastoosobowa obsada młodych wokalistów i tancerzy wyłoniona z wieloetapowego castingu: w roli głównej Kuba Molęda, a towarzyszyć mu będą m.in. Sebastian Machalski, Jakub Wocial. Natalia Piotrowska, Brygida Turowska, Agnieszka Fajlhauer, Dominika Łakomska , Anna Kędroń, Kamil Dominiak, Sebastian Machalski, Barbara Gąsienica-Giewont, Wiktoria Jabłońska, Robert Tondera, Daniel Zawadzki oraz tancerze: Ewelina Kruk, Natalia Kielan, Nika Warszawska-Ratajczak, Patryk Gładyś, Michał Cyran, Santiago Bello.

 

W Teatrze Ateneum 19 września premiera Błogich dni wg. Deirde Kinahan, w przekładzie Joanny Crawley i reżyserii Wojciecha Urbańskiego. Deirdre Kinahan, młoda Irlandka napisała trochę nostalgiczną, trochę dramatyczną sztukę o wspólnych błogich dniach samotnej starszej pani i równie niemłodego byłego aktora. Zetknął ich przypadek zamieszkania w domu, gdzie samotność miesza się ze wspomnieniami, gdzie na nic już nie można liczyć – poza wzajemnym wsparciem i zrozumieniem. W rolach głównych: Jan Peszek i Jadwiga Jankowska-Cieślak.

5 grudnia kolejna premiera:  Janusz Wiśniewski wyreżyseruje Uczone białogłowy Moliera w nowym, przygotowanym dla Ateneum, przekładzie Jana Gondowicza. W spektaklu z muzyką Jerzego Satanowskiego wystąpią: Maria Ciunelis, Julia Konarska, Dorota Nowakowska, Olga Sarzyńska, Magdalena Schajbal, Ewa Telega, Mateusz Banasiuk, Tadeusz Borowski, Henryk Łapiński, Marian Opania, Krzysztof Tyniec, Małgorzata Mikołajczak i Katarzyna Ucherska.

28 września Teatr Ateneum wraz ze Stowarzyszeniem K40 zaprasza na koncert i aukcję charytatywną, z których całkowity dochód zostanie przeznaczony na leczenie i rehabilitację wybitnego aktora, wspaniałego pedagoga i wykładowcy krakowskiej PWST – KRZYSZTOFA GLOBISZA. Podczas wieczoru usłyszymy m.in. piosenki ze spektakli Ateneum zaśpiewane przez aktorów: Emilię Komarnicką, Julię Konarską, Joannę Kulig, Katarzynę Łochowską, Olgę Sarzyńską, Magdalenę Zawadzką, Wojciecha Brzezińskiego, Marcina Dorocińskiego, Krzysztof Gosztyłę, Wojciecha Michalaka, Bartłomieja Nowosielskiego, Krzysztofa Tyńca oraz gościnnie Michała Bajora. Aktorom będzie towarzyszył zespół muzyczny w składzie: Wojciech Borkowski, Piotr Maślanka, Paweł Stankiewicz, Maciej Szczyciński. Wieczór poprowadzą Ewa Telega i Piotr Fronczewski, zaś emocje podczas aukcji zagwarantują Agata Kulesza oraz Artur Andrus.

Teatr XL pod koniec listopada planuje premierę Korpo Story w reż. Andre de la Cruz,na podstawie In the social room -dramatu Przemysława Kazuska. Występują: Magdalena Łoś, Dorota Chwedorowicz, Diana Karamon, Sandra Stencel, Grzegorz Jarek, Jan Wojtyński.

Teatr Polski pierwszą z premier planuje na 29 września. Będą to Podróże Guliwera w reżyserii Jarosława Kiliana. Powieść Jonathana Swifta to wyzwanie dla teatru: morska burzę na scenie, Liliputy, które gadają z Guliwerem spacerując mu po nosie, olbrzymy, wobec których Guliwer jest mały jak najmniejszy palec, wielki orzeł, porywający Guliwera i wrzucający go do morza. W podróż w fantastyczne i nieznane krainy poniosą Was pomysły reżysera Jarosława Kiliana, scenografki Julii Skrzyneckiej, mistrzów zdjęć filmowych i animacji: Piotra Niemyjskiego i Andrzeja Jobczyka, efekty przygotowane przez studio Platige Image i muzyka Grzegorza Turnaua. W roli Guliwera Maksymilian Rogacki. Ponadto: Marta Alaborska, Izabella Bukowska – Chądzyńska, Marta Dabrowska, Ewa Makomaska, Afrodyta Weselak, Piotr Bajtlik, Adam Biedrzycki, Tomasz Brzostek, Wojciech Czerwiński, Marcin Jędrzejewski, Krzysztof Kumor, Dominik Łoś, Antoni Astrouch, Jerzy Schejbal oraz Hania Bajtlik, Zosia Bajtlik, Weronika Stańkowska, Milena Gąsiorek i Weronika Wachowska.

Kolejna premiera już 7 listopada – Thermidor w reżyserii Edwarda Wojtaszka.

Oprócz tego w październiku teatr zaprasza na gościnne występy Teatru Arabesky z Charkowa ze spektaklami: Czarnobyl TM i Listy z Charkowa (15 października), Dekalog: lokalna wojna światowa (16 października). Spektakle są grane w języku polskim.

Czarnobyl TM to dokument teatralny, który powstał w efekcie pobytu autorów w białoruskiej i ukraińskiej Strefie Wykluczenia, spotkań z likwidatorami skutków katastrofy, urzędnikami, ekologami, z dokumentów, zdjęć i filmów. W spektaklu wykorzystano fragmenty książek Serhija Myrnoho „Żywa siła (Bajki czarnobylskie)”, Marii Mycio „Las piołunowy”. Scenariusz i reżyseria: Switłana Ołeszko. Obsada: Mychajło Barbara, Natalia Cymbal, Ihor Surkow, Pawło Saweljew, Andrij Wakułenko, Olha Szelkunowa.

Listy z Charkowa – Malcolm Muggeridge wyraził opinię, że głód na Ukrainie był „jedną z najpotworniejszych zbrodni w dziejach, tak okropną, że ludzie w przyszłości z trudem dadzą wiarę, iż do niej doszło”. Do spektaklu twórcy włączyli świadectwa ludzi, które przetrwali Wielki Głód. Te świadectwa zbierali młodzi współcześni Ukraińcy – zgodnie z planem komunistycznego reżimu ci młodzi ludzie nie mieli się w ogóle urodzić, przynajmniej nie jako Ukraińcy. Przedstawienie zawiera także listy z Charkowa i świadectwa polskich, włoskich i niemieckich dyplomatów, które opisywali prawdziwą sytuacje na Ukrainie. Poznamy również świadectwo Wielkiego Głodu pozostawione przez dziennikarza Garetha Jonesa, który – wbrew zakazom – odwiedził Ukrainę w 1933 roku. Scenariusz i reżyseria: Switłana Ołeszko.

Dekalog: lokalna wojna światowa – Ukraińsko-polski konflikt z II wojną światową „w tle” okazuje się być tematem bolesnym i trudnym także dzisiaj. Tytuł „Lokalna wojna światowa” został zaczerpnięty od Timothy’ego Snydera. W scenariuszu wykorzystane teksty S. Łenkawskiego, T. Bulby-Borowca, J. Holczewskiego, Wojnarowskiego, T. Bzowej-Fedoriw-Stachiw, I.Tymoczko-Kamynskiej, I. Tkalenki. T. Snydera, Metropolity Andreja Szeptyckiego, O. Lysiaka, a także dokumenty z Litopysu UPA i fragmenty „Hamleta” Williama Szekspira. Scenariusz i reżyseria: Switłana Ołeszko

Teatr Dramatyczny 2 października zaprasza na Scenę Przodownik, gdzie odbędzie się polska premiera Bent Martina Shermana, w przekładzie Rubi Birden i reżyserii Szwedki Natalii Ringler. Bent to według „Guardiana” jedna z najbardziej znaczących sztuk w brytyjskim teatrze. Berlin lat trzydziestych. Dancingi, kabarety i kluby dla gejów mają się świetnie. Do władzy dochodzą faszyści, ale nikt jeszcze nie wie, co to oznacza.  Nie interesuje to głównego bohatera sztuki Martina Shermana. Max żyje z dnia na dzień w wynajmowanych mieszkaniach, między pijaństwem, przygodnym sexem a kombinowaniem pieniędzy. Wydarzenia pewnej nocy wywrócą jego świat do góry nogami. „To opowieść o prześladowaniu homoseksualistów w faszystowskich Niemczech. To nieznany wciąż temat, przysłonięty innymi historiami. – To spektakl o człowieku, który boi się kochać” – mówi Natalie Ringler, reżyserka. Obsada: Mariusz Drężek, Kamil Siedmund, Piotr Bulcewicz, Piotr Siwkiewicz, Maciej Wyczański.

Teatr Capitol 7 września rozpoczął sezon premierą sztuki Norma Fostera Między łóżkami w reżyserii Artura Barcisia. To komedia składająca się z sześciu epizodów, które przedstawiają losy mieszkańców prowincjonalnego miasteczka w Kanadzie. Wszystko się dzieje w ciągu dwóch godzin, choć w sześciu różnych pokojach, w których głównym meblem jest łóżko. Para 50-latków godzących się uprawiać sex na antenie radiowej, włamywacze zawodowiec i amator-księgowy, starzejąca się gwiazda rocka Tommy Quick i jego młodociana fanka pragnąca przeżyć z nim ten pierwszy raz, szef clubu go-go, który musi zwolnić nieudolną striptizerkę, taksówkarka bez zmysłu orientacji w terenie i inni. W sumie 15 postaci granych przez piątkę aktorów: Katarzynę Skrzynecką/ Joannę Kurowską, Katarzynę Ankudowicz/ Marię Niklińską, Artura Barcisia, Radosława Pazurę, Lesława Żurka/ Roberta Majewskiego.

Na 10 października teatr planuje kolejną premierę – Przekręt (nie)doskonały. To komedia autorstwa Donalda Churchilla i Petera Yeldhmana w reżyserii Andrzeja Rozhina. Jej światowa premiera odbyła się w Theatre Royal Windsor w 1984 roku i od tego czasu praktycznie nie schodzi z afisza. Pomimo upływu czasu temat przekrętów jest wciąż aktualny. Na pierwszych stronach gazet jest coraz więcej nagłówków o aferach i malwersacjach finansowych z politykami, urzędnikami i celebrytami w rolach głównych. Podobnie jest w tym przedstawieniu. W spektaklu występują: Łukasz Nowicki/ Rafał Cieszyński, Joanna Moro/ Katarzyna Kwiatkowska, Maja Bohosiewicz/ Maria Dejmek, Michał Piela/Jacek Kopczyński, Dorota Chotecka/ Dorota Nowakowska, Bogdan Kalus/ Andrzej Pieczyński.

 

Na koniec bogata oferta Teatru Powszechnego. Nowy sezon w rozpoczął się tu już 29 sierpnia premierą spektaklu Lilla Weneda Juliusza Słowackiego w reż. Michała Zadary. Akcja Lilli Wenedy rozgrywa się w brutalnej, bajkowej prehistorii Polski przedchrześcijańskiej, podczas wojny dwóch mitycznych polskich plemion: Wenedów i Lechitów. Michał Zadara osadza ten dramat w realiach XX-wiecznej historii, używając dramatu Słowackiego jako klucza do naszego obecnego, XXI-wiecznego stanu umysłu, ciągle obciążonego wydarzeniami z przeszłości. Obsada: Karolina Adamczyk, Paulina Holtz, Barbara Wysocka, Arkadiusz Brykalski, Grzegorz Falkowski, Michał Kruk, Edward Linde-Lubaszenko, Bartosz Porczyk, Michał Tokaj, Konstancja Oleszczuk.

Wydarzeniem zaplanowanym na 16 września będzie czytanie performatywne tekstu „Wdowy z Vrindavan” Magdy Fertacz w reż. Łukasza Chotkowskiego.

17 września odbędzie się premierowy spektakl dla młodzieży Stan wyjątkowy w reżyserii Doroty Ogrodzkiej w ramach projektu „TUMULT! Teatr w muzeum”, będący efektem współpracy Teatru z Muzeum POLIN. Spektakl we wrześniu zostanie zaprezentowany w Muzeum, a październiku w Teatrze Powszechnym. Projekt „TUMULT! Teatr w muzeum” to wspólna inicjatywa Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN i Teatru Powszechnego, której celem jest stworzenie oferty teatru dla młodzieży. Kolejną odsłoną projektu będzie spektakl na podstawie „Osmalonych” Irit Amiel w reżyserii Andrzeja Pakuły, którego premiera w Muzeum zaplanowana jest na koniec listopada, a w Teatrze – w połowie stycznia.

6 listopada Dyrektor Teatru, Paweł Łysak, wystawi na Scenie Dużej spektakl Krzyczcie, Chiny! Sergiusza Tretiakowa, nawiązując do legendarnych inscenizacji Leona Schillera, a jednocześnie stawiając na nowo pytanie o szanse teatru zaangażowanego. Krzyczcie, Chiny! to właściwie reportaż sceniczny. Opowiada o buncie przewoźników w porcie chińskim przeciwko brytyjskim eksploatatorom. Obsada: Karolina Adamczyk, Eliza Borowska, Magdalena Koleśnik, Jacek Beler, Michała Czachor, Michał Jarmicki, Mateusz Łasowski, Andrzej Mastalerz, Michał Sitarski, Michał Tokaj, Grzegorz Otrębski.

4 grudnia Iwan Wyrypajew wyreżyseruje swój najnowszy dramat Nieznośnie długie objęcia, wystawiony niedawno z wielkim sukcesem w Berlinie. Będzie to koprodukcja Teatru Powszechnego z prestiżowym Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym „Boska Komedia”.

Jesienią tego roku Powszechny będzie gościł festiwal Ciało/Umysł oraz XIX Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak, a na przełomie października i listopada Teatr stanie się przestrzenią Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festiwal”.

Wzorem ubiegłego sezonu spektaklom premierowym towarzyszyć będą spotkania z twórcami podczas niedzielnych śniadań, które są organizowane zawsze kilka dni po premierze. W połowie października odbędzie się otwarcie nowej przestrzeni dla widzów – Stół Powszechny, który będzie kawiarnią, miejscem spotkań i warsztatów. Tworzyć je będzie Strefa Wolnosłowa zaangażowana w projekty artystyczne związane z migrantami i uchodźcami.

10 września debata: „Słowacki. Pisanie tradycji”, podczas której zaproszeni goście, literaturoznawcy, historycy, filozofowie, zastanawiać się będą nad czytaniem Słowackiego dzisiaj oraz rolą teatru w przybliżaniu jego dzieł. Swój udział w debacie potwierdzili: prof. Michał Kuziak (UW), prof. Monika Rudaś-Grodzka (IBL PAN), prof. Przemysław Czapliński (UAM), prof. Agata Bielik-Robson (PAN), Michał Zadara. Prowadzenie: Paweł Goźliński.

Teatr realizować będzie liczne działania edukacyjne, skierowane nie tylko do młodzieży, ale również do seniorów. Wśród wydarzeń nowego sezonu będą wykłady, koncerty, wystawy, dyskusje, pokazy, a także liczne inicjatywy społeczne. Jedną z takich inicjatyw będzie udział Teatru w III Warszawskim Tygodniu Kultury bez Barier (24.09–4.10 i 9–11.10). Przedstawienia, wystawy i warsztaty dostępne będą zarówno dla osób pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych.

Opr. Katarzyna Michalik – Jaworska

Leave a Reply