Przejdź do treści

Na Górnym Śląsku i w Zagłębiu przede wszystkim klasyka

O czym powinna mówić zrealizowana na współczesnej scenie Lalka Bolesława Prusa? Aneta Groszyńska (absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze i studentka reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie), która przygotowuje jej inscenizację w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej jest przekonana, że nie trzeba tego tytułu na siłę uwspółcześniać. Aspiracje, emocje i niespełnienia bohaterów, a także klasowość portretowanego świata wydają się ciągle aktualne. Premiera bielskiej Lalki jest planowana na 17 kwietnia i – jak wynika z zapowiedzi – przedstawienie będzie próbowało przełamać szkolne przyzwyczajenia i interpretacje. Adaptację powieści przygotował Artur Pałyga, a reżyserce towarzyszy zespół realizatorów w składzie: Marta Zająć (scenografia), Paweł Cukier (kostiumy), Paweł Rogiewicz (muzyka) i Katarzyna Zielonka (choreografia).

W tym samym dniu w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego odbędzie się prapremiera Czarnego Ogrodu Małgorzaty Szejnert, którą przygotowuje Jacek Głomb. Spektakl oparty na zbiorze reportaży portretujących przeszłość dwóch śląskich dzielnic : Giszowca i Nikiszowca oraz spółki Giesche na tle historii Niemiec, Polski i Śląska i wpisuje się w wymyślony przez Roberta Talarczyka, dyrektora teatru, cykl „Śląsk święty / Śląsk przeklęty”. Adaptację książki przygotował Krzysztof Kopka, a scenografię zaprojektowała stale współpracująca z reżyserem Małgorzata Bulanda. W spektaklu bierze udział niemal cały zespół aktorski Teatru Śląskiego, na scenie zobaczymy między innymi: Alinę Chechelską, Ewę Leśniak, Krystynę Wiśniewską, Adama Baumana, Grzegorza Przybyła, Artura Święsa czy Dariusza Chojnackiego, znanego lokalnej publiczności z bardzo dobrej roli w Piątej stronie świata na podstawie książki Kazimierza Kutza.

 

Na 8 maja w Teatrze Nowym w Zabrzu planowana jest premiera spektaklu Obywatel K. na podstawie sztuki Artura Pałygi. Do napisania tekstu zainspirował autora film Andrzeja Wajdy Człowiek z marmuru. Podobnie jak w filmie, będziemy śledzić losy dziennikarki Agnieszki, która będzie próbowała odtworzyć współczesne losy Kajetana, zapomnianego bohatera Solidarności. Według zapowiedzi twórców przedstawienie będzie prowokowało do pytań dotyczących współczesnej realizacji dawnych idei społecznej solidarności, możliwości i sens buntu oraz widma rewolucji społecznej. Spektakl przygotowywany w koprodukcji z Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu reżyseruje Piotr Ratajczak.

Koniec kwietnia przyniesie w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu premierę skierowaną do młodszych widzów. Jerzy Jan Połoński przygotowuje Wakacje z duchami na podstawie kiedyś bardzo popularnej książki Adama Bahdaja, którą na potrzeby sceny zaadoptował Piotr Rowicki.

Wreszcie 10 kwietnia na deskach Teatru Rozrywki w Chorzowie odbędzie się (pierwotnie planowana na marzec) polska prapremiera musicalu Billy Elliot.

Kwiecień to już tradycyjnie miesiąc organizowanego od 1975 roku przez Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu festiwalu Opolskie Konfrontacje Teatralnego „Klasyka Polska”. W programie czterdziestej, jubileuszowej edycji znajdą się między innymi Dziady cz. III w reżyserii Michała Zadary oraz najnowszy spektakl duetu Strzępka – Demirski nie-boska komedia. Wszystko powiem Bogu.

Aneta Głowacka

Leave a Reply