Przejdź do treści

Opole: Wesele na podstawie Wesela

W dniach 15 – 20 kwietnia 2015 Teatr im J. Kochanowskiego w Opolu zapraszana jubileuszową 40. edycję Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska 2015″. Festiwal jest kontynuacją zapoczątkowanych w 1975 roku dorocznych konfrontacji dorobku artystycznego teatrów w dziedzinie klasyki polskiej.

Udział wezmą: wrocławski Teatr Polski z Dziadów częścią III w reż. Michała Zadary (spektakl prezentowany we Wrocławiu), teatr-gospodarz z Weselem na podstawie Wesela w reż. Cezarego Tomaszewskiego (premiera 16 kwietnia, omówienie poniżej), Teatr im. Jaracza z Łodzi ze sztuką Ich czworo w reż. Małgorzaty Bogajewskiej, również z Łodzi Szkoła Filmowa ze Ślubem w reż. Waldemara Zawodzińskiego, z Rzeszowa przyjedzie Balladyna w reż. Radosława Rychcika, Teatr Wierszalin z Supraśla przedstawi Traktat o manekinach oczywiście w reż. Piotra Tomaszuka, z Warszawy z Centrali wystąpi spektakl Wychowanka Michała Zadary (autor Aleksander Fredro), na koniec krakowski Narodowy Stary Teatr przedstawi Nie-boską komedię. WSZYSTKO POWIEM BOGU w reż. Moniki Strzępki.

 

Spektakl Teatru im. Jana Kochanowskiego Wesele na podstawie Wesela St. Wyspiańskiego zostanie wyreżyserowany przez Cezarego Tomaszewskiego. Dramaturgia: Justyna Wąsik, scenografia i kostiumy: Agnieszka Klepacka, Maciek Chorąży, opracowanie muzyczne: Aleksandra Orłukowicz, obsada: Kornelia Angowska, Zofia Bielewicz, Cecylia Jacewska-Caban, Arleta Los-Pławszewska, Grażyna Misiorowska, Judyta Paradzińska, Karolina Piechota, Grażyna Rogowska, Beata Wnęk-Malec, Ewa Wyszomirska, Sylwia Zmitrowicz, Mirosław Bednarek, Andrzej Czernik, Bartosz Dziedzic, Jacek Dzisiewicz, Andrzej Jakubczyk, Waldemar Kotas, Leszek Malec, Maciej Namysło, Sylwester Piechura, Łukasz Schmidt, Michał Świtała, Łukasz Wójcik, Krzysztof Wrona.

Tekst ze strony teatru : Czy da się zachować wierność tekstowi, uwolnić go spod ciężaru „sprawy polskiej” i przeczytać jako uniwersalny dramat egzystencjalny o człowieku. Życie jako „multum postaci, które wbiegają, wybiegają”. Tekst Wyspiańskiego wykorzystany jako performatywna partytura. Tumult. Ruch. Zmęczenie. Postaci próbują między sobą i bez przekonania kultywować swój niewiele dziś znaczący status mitologiczny. Onieśmielony fizycznością Sąd Ostateczny wciągnięty w zabawę.

Ewa Sośnicka -Wojciechowska

Leave a Reply