Klasyka i kryminał we Wrocławiu

W drugi kwartał Wrocław wchodzi śpiewająco. 29 marca 2015 zakończył się 36. Przegląd Piosenki Aktorskiej. Wydarzenie, które jest jedną z marek kulturalnych stolicy Dolnego Śląska, po raz pierwszy odbyło się w nowym, imponującym budynku Teatru Muzycznego Capitol, pod nowym kierownictwem Cezarego Studniaka. Galę finałową przygotowaną przez duet Monika Strzępka i Paweł Demirski, zatytułowano „Proszę Państwa, będzie wojna!”.

Najbardziej oczekiwaną kwietniową premierą jest „III część Dziadów” Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary. Po sukcesie spektaklu „Dziady, Część I II IV i wiersz Upiór” z brawurową rolą Bartosza Porczyka ciekawość jego kontynuacji jest ogromna.

Od 1901 roku, kiedy to prapremierę dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... w Teatrze Miejskim w Krakowie wystawił Stanisław Wyspiański, przygotowano w Polsce ponad 100 inscenizacji dzieła Mickiewicza. Do tej pory nikt jednak nie wystawił jeszcze Dziadów w całości, bez skreśleń i skrótów. Po raz pierwszy dzieje się to w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Projekt został podzielony na trzy odsłony: 15 lutego 2014 roku premierę miały części I, II, IV i wiersz Upiór, w kwietniu 2015 odbędzie się premiera części III. Całość dramatu Mickiewicza, po raz pierwszy w historii polskiego teatru, będzie można zobaczyć na scenie w 2016 roku.

Premiera Części III Dziadów, po raz kolejny w obsadzie aktorów Teatru Polskiego, już 10 kwietnia 2015

na scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego (reżyseria: Michał Zadara, drugi reżyser: Marta Streker, dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo...: Daniel Przastek, scenografia: Robert Rumas, kostiumy: Julia Kornacka i Arek Ślesiński, światło i wideo: Artur Sienicki, muzyka: Maja Kleszcz i Wojciech Krzak). Aktorzy: m.in. Bartosz Porczyk, Mariusz Kiljan, Marta Zięba, Monika Bolly, Adam Cywka, Marian Czerski, Marcin Pempuś, Sylwia Boroń, Tomasz Kocuj, Tomasz Lulek, Edwin Petrykat, Anna Ilczuk, Cezary Łukaszewicz, Igor Kujawski, Michał Mrozek, Adam Szczyszczaj, Michał Chorosiński, Jakub Giel, Andrzej Kłak, Tomasz Kocuj, Michał Opaliński, Wojciech Ziemiański.

 

 

Klasyka polskiego dramatu zagości w kwietniu również w Teatrze PWST. Wesele Stanisława Wyspiańskiego wyreżyseruje Monika Strzępka. Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST w roku akademickim 2014 / 2015 będzie miał premierę 17 kwietnia.

 

Warto wspomnieć, że dzień później-18 kwietnia, Teatr Ad Spectatores będzie uroczyście świętować otwarcie swojej wyremontowanej sceny w Browarze Mieszczańskim. Ucieszy to z pewnością stałych bywalców, którzy w industrialnej scenerii Browaru będą mogli oglądać spektakle Teatru w przyjemnych warunkach.

 

Dwie premiery w drugim kwartale 2015 roku zaplanował Wrocławski Teatr Współczesny. Pierwsza z nich czyli spektakl Koniec świata w Breslau wg powieści Marka Krajewskiego będzie niejako podwójną premierą. Jest to bowiem pierwsza adaptacji teatralna twórczości wrocławskiego pisarza – jednego z najbardziej poczytnych w Polsce autorów powieści kryminalnych.

„Powieść Koniec świata w Breslau jest drugą z serii książek Marka Krajewskiego (2003), których głównymi bohaterami są: radca kryminalny Eberhard Mock i przedwojenny Wrocław.

Koniec świata w Breslau to pełen napięcia thriller psychologiczny, rozgrywający się w fascynującym świecie lat dwudziestych XX wieku, zaludnionym przez piękne kobiety, zdegenerowanych arystokratów, morfinistów i członków tajemnych sekt. W mrocznych zaułkach Wrocławia, ponurego, przesiąkniętego zbrodnią miasta, grasuje seryjny morderca, którego tropem podąża Eberhard Mock”. W postać słynnego detektywa Eberharda Mocka wcieli się Konrad Imiela – aktor(łac. actor), osoba grająca jakąś rolę w teatrze lub fi..., reżyser, kompozytor oraz dyrektor Teatrudawniej (por.) anterprener, organizator pracy artystycznej z... Muzycznego Capitol. Scenariusz spektaklu, wspólnie z reżyserką Agnieszka Olsten napisał Krzysztof Kopka – pisarz, dramaturg1. autor dramatu (-tów); 2. w teatrze rosyjskim stanowisko ..., reżyser i współtwórca scenariusza do filmu „80 milionów” w reżyserii Waldemara Krzystka. Agnieszka Olsten we Wrocławiu reżyserowała już spektakl „Lincz. Pani Aoi. Wachlarz” (2007) w Teatrze Polskim, a ostatnio w WTW „Kotlinę” na podstawie powieści Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych”.
Premiera „Końca świata w Breslau” 16 maja 2015 na Dużej Scenie Wrocławskiego Teatru Współczesnego

(scenografia: Olaf Brzeski, muzyka: Kuba Suchar, kostiumy: Mirek Kaczmarek, realizacja scenografii: Witold Śliwa, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u...: Tomasz Wygoda projekcje video: Jakub Lech;

występują: Justyna Antoniak [Teatr Muzyczny Capitol], Pola Błasik [PWST Wrocław], Beata Rakowska, Jolanta Solarz, Krzysztof Boczkowski, Piotr Bondyra, Konrad Imiela [Teatr Muzyczny Capitol], Przemysław Kozłowski, Maciej Kowalczyk, Tomasz Orpiński, Tadeusz Ratuszniak, Jerzy Senator, Michał Szwed, Krzysztof Zych).

 

W drugim kwartale WTW, w cyklu prosta historia, planuje również premierę spektaklu inspirowanego życiem rosyjskiego matematyka Grigorija Perelmana. Na stronie teatru czytamy: „Grigorij Perelman to niewątpliwie jeden z największych umysłów naszych czasów. Jednocześnie jego postawa życiowa – unikanie rozgłosu i odcinanie się od wszelkich doczesnych spraw – wyzwala w nas potrzebę powrotu do najważniejszych pytań o miejsce człowieka w kosmosie, o ograniczoność jego percepcji, a wreszcie o jego dostęp do prawdziwej mądrości”. Premiera spektaklu, pod roboczym tytułem, Perelman autorstwa Asji Wołoszyna, w reżyserii Kamili Michalak, prawdopodobnie odbędzie się 27 czerwca 2015 na Scenie na Strychu (aktorzy: Tomasz Orpiński, Tadeusz Ratuszniak, Krzysztof Zych, scenografia: Karolina Fandrejewska, muzyka: Adrian Piasecki, reżyseria świateł: Paulina Góral).

 

Na przełomie maja i czerwca, jak co roku, Wrocławski Teatr Lalek przygotował propozycję dla najmłodszych czyli „Przegląd Nowego Teatru dla dzieci”. Tegoroczna – trzecia – edycja Przeglądu, która odbędzie się w dniach 29 maja – 3 czerwca 2015 koncentruje się wokół dwóch zjawisk w polskim teatrze dla dzieci i młodzieży. Pierwsze to powrót formy w spektaklach dla najmłodszych. Przedstawienia głównego nurtu zostały wybrane tak, by widzowie mogli zapoznać się z bogactwem i różnorodnością technik animacji. Teatr zaprezentuje widowiska lalkowe, ale również sztuki zrealizowane metodą „black light”, teatr cieni i teatr uliczny, spektakl oparty na ruchu scenicznym i kameralne przedstawienie wykorzystujące technikę teatru przedmiotu. Drugie zjawisko to przedstawienia skierowane do wąskiej grupy – młodzieży gimnazjalnej i licealnej. Dla niej odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem polskich dramatopisarek, prowadzony przez teatrologa i krytyka Łukasza Drewniaka oraz czytanie najnowszej sztuki Magdaleny Fertacz „Iwona, księżniczka z Burbona” w reżyserii Marcina Libera.

Integralną częścią Przeglądu jest plenerowy, ogólnodostępny i interdyscyplinarny Ogród Sztuk, w ramach którego każdego dnia odbywają się bezpłatne autorskie warsztaty z różnych dziedzin sztuki. Każda z edycji Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci skupia się jak dotąd na nieco innych obszarach sztuk performatywnych i koncentruje wokół odmiennych zjawisk; przewodnia idea pozostaje jednak niezmienna: jest nią popularyzacja nowego teatru dla dzieci i młodzieży, a przy okazji stworzenie przyjaznej przestrzeni dla wymiany doświadczeń między jego twórcami.

 

Miłośnicy Opery jak co roku w czerwcu będą mogli wziąć udział w plenerowym Letnim Festiwalu Operowym. Latający Holender Richarda Wagnera to kolejne megawidowisko operowe zrealizowane przez Operę Wrocławską na wodzie, w pobliżu wrocławskiej Hali Stulecia. Kierownictwo muzyczne tej superprodukcji obejmie Ewa Michnik, autorem inscenizacji i reżyserii jest Waldemar Zawodziński. W monumentalnej oprawie scenicznej widzowie podziwiać będą słynną, jedną z najwcześniejszych oper Wagnera, wielkiego reformatora romantycznego teatru operowego, twórcy dramatu muzycznego. Tauron Letni Festiwal Operowy w dniach 5,6,7,12,13,14 czerwca 2015 od godziny 22:00.

 

Na podstawie materiałów informacyjnych teatrów opracowała

Karolina Michalska-Cecot

 

Dodaj komentarz