Przejdź do treści

35. Warszawskie Spotkania Teatralne. 21 marca – 1 kwietnia 2015

Warszawskie Spotkania Teatralne, czyli najciekawsze i najżywiej dyskutowane spektakle z całej Polski. Zobaczymy „Dziady” nagrodzonego Paszportem Polityki Radosława Rychcika i „Dziady” z Teatru Polskiego we Wrocławiu w reżyserii Michała Zadary. Duet Monika Strzępka i Paweł Demirski pokaże wariację na temat „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego, a Teatr STU przywiezie „Wędrowanie” – tryptyk oparty na dramatach Wyspiańskiego w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego. Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi zaprezentuje nowe odczytanie Gombrowiczowskiej „Iwony, księżniczki Burgunda” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz. Krystian Lupa wraca do Bernharda w mistrzowskiej „Wycince”, zobaczymy również utrzymaną w narkotycznym transie „Morfinę” Szczepana Twardocha w reżyserii Eweliny Marciniak, a także śląską balladę o buncie przeciw normom – „Koń, kobieta i kanarek” w reżyserii Remigiusza Brzyka i opowieść o ojcostwie „Tato” Artura Pałygi w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. Coś dla siebie znajdą zarówno zwolennicy teatru tradycyjnego, jak i wielbiciele eksperymentów.

 

Ponieważ tegoroczna edycja odbywa się w 250-lecie polskiego teatru publicznego, organizatorzy postanowili jednym z głównych kryteriów wyboru przedstawień dla dorosłych uczynić – obok podstawowego „spektakle najciekawsze, najżywiej dyskutowane” – nawiązania do polskiej klasyki.

Od 2011 roku stałym elementem WST są Małe WST czyli spektakle dla dzieci. Powiązanie spektakli dla dzieci z najważniejszym festiwalem teatralnym dla dorosłych to rzadkość na świecie i dowód na dostrzeżenie znaczenia teatru w wychowywaniu nowych pokoleń. W tym roku Małe WST odbędą się po raz piąty.

Małe Spotkania Teatralne to święto młodych widzów w różnym wieku. Zobaczymy spektakl „Naj” zachęcający maluchy do wspólnej zabawy, a także „Czarodziejski flet”, czyli muzyczny spektakl nawiązujący do słynnej opery Mozarta, oraz – łączący teatr ludzi i lalek – „Chłopiec i szczęście” na podstawie opowiadania Isaaca Singera. Posłuchamy rozmów zwierząt w lesie w przedstawieniu „Liściki na wiatr” w reżyserii Piotra Cieplaka, razem z gąską będziemy szukali przyjaciół w dowcipnym „A niech to gęś kopnie!”, a z małym Jasiem, wśród ożywających przedmiotów, poszukamy… skarpetek w muzycznym spektaklu „Władca skarpetek”. Spotkamy bohaterów tak nietypowych, jak na przykład najmniejszy samolot na świecie. Będzie też okazja, by porozmawiać o przemocy w rodzinie w przedstawieniu „Zły pan” według książki norweskiej pisarki Gro Dahle. W sumie osiem barwnych i mądrych spektakli. Na Małych Spotkaniach Teatralnych po prostu nie można się nudzić.

Spektakle dla dorosłych wybrał Zdzisław Pietrasik, a spektakle dla dzieci Janusz Ryl-Krystianowski. Główną imprezą towarzyszącą będzie przegląd spektakli Teatru TV wybranych przez Wojciecha Majcherka. Poza tym zobaczymy spektakl Scholi Węgajty „Ludus passionis”, spektakle Teatru Dramatycznego oraz wystawę zdjęć „Mikołajska w Dramatycznym” poświęconą wybitnej aktorce i patronce jednej ze scen Teatru.

Spektakle WST będą grane na scenach Teatru Dramatycznego oraz w Teatrze Studio, Teatrze Powszechnym i ATM Studio.

W 1965 roku dyrektor Teatru Dramatycznego Mieczysław Marszycki zorganizował pierwszy przegląd najciekawszych przedstawień sezonu spoza Warszawy i nadał im luźny charakter przeglądu. To, że Spotkaniami nie zawładnęli, jurorzy i nagrody, a nobilitacją stał się sam udział w nich i opinia jaką na ich temat wydają warszawscy teatromani i studenci (często tłumnie odwiedzając festiwal) ) sprawiło, że stały się one jedną z najważniejszych imprez teatralnych w Polsce.

W 2013 roku festiwal wrócił do Teatru Dramatycznego – miejsca gdzie się narodził. Zgodnie z koncepcją Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy WST stały się festiwalem dostępnym dla szerokiego grona warszawskich widzów. Większość spektakli jest grana na dużych widowniach.

 

Kuratorzy

Spektakle dla dorosłych WST

Zdzisław Pietrasik to polski krytyk filmowy i teatralny, dziennikarz, publicysta, szef działu kulturalnego tygodnika „Polityka”, współtwórca „Paszportów Polityki” – jednej z najważniejszych nagród kulturalnych w Polsce. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim oraz studiów dziennikarskich na Uniwersytecie Warszawskim. Publikował m.in. w „itd” i „Kulturze”, a następnie w „Polityce”, gdzie od wielu lat kieruje działem kulturalnym. Zajmuje się krytyką filmową, relacjonowaniem wydarzeń z dziedziny kinematografii, jest także autorem artykułów na temat teatru oraz wydarzeń społeczno-kulturalnych.

Spektakle dla dzieci – Małe WST

Janusz Ryl-Krystianowskiaktor, reżyser, pedagog, autor sztuk teatralnych – pochodzi z wybitnej rodziny twórców teatru lalek. Janusz Ryl-Krystianowski grał na scenach teatrów „Arlekin” i „Pinokio” w Łodzi oraz w Teatrze Animacji w Jeleniej Górze. Realizował przedstawienia w teatrach Bielska-Białej, Łodzi, Warszawy, Torunia, Opola, Wałbrzycha, Szczecina oraz Jeleniej Góry, Brna. W latach 1980-89 kierował sceną lalkową w Jeleniej Górze. Wypracował tam odrębny styl teatralny, sformułował własne credo artystyczne, stworzył sprawny zespół aktorski, powołał do istnienia „teatr animacji”. W 1989 – 2014 sprawował funkcję dyrektora artystycznego poznańskiej sceny, która przyjęła nazwę: Teatr Animacji.

 

Program

22 marca, godzina 18:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena im. G. Holoubka

Adam Mickiewicz „Dziady”

Reżyseria: Radosław Rychcik

Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu

Romantyczne „Dziady” to nie tylko opowieść o pogańskim obrządku, ale to także pretekst do dyskusji o przeszłości, miłości i uczuciu pustki. To historia o młodości, w której sceny tragiczne sąsiadują z groteską, a fantastyczne przeplatane są realistycznymi. I wreszcie, to przywołanie mitów i upiorów człowieka XXI wieku. Reżyser czyta dramat Adama Mickiewicza jako pieśń wszystkich, którym kiedykolwiek odmawiano prawa do wolności i godności.

Efekciarstwo? Otóż nie. Seria atrakcyjnych, chwytliwych pomysłów nie jest u Rychcika sztucznym tworem doklejonym na siłę do wielkiej literatury. Postacie z „Dziadów” naprawdę żyją (…), budują kapitalne napięcie, a gdy trzeba, nawet śmieszą i dystansują się od wypowiadanego tekstu, mrugając okiem do widza (…). Obraz kibitek wywożących skatowanych carskich więźniów na Sybir zlewa się w jedno z prześladowaniami na tle rasowym. Marta Kaźmierska, „Gazeta Wyborcza. Poznań”

Scenografia i kostiumy: Anna Maria Kaczmarska, Muzyka, multimedia: Michał Lis, Piotr Lis, Obsada: Gabriela Frycz, Maria Rybarczyk, Marta Szumieł, Martyna Zaremba, Grzegorz Gołaszewski, Michał Kocurek, Mirosław Kropielnicki, Mateusz Ławrynowicz, Andrzej Niemyt, Bartosz Roch Nowicki, Tomasz Nosinski, Mariusz Puchalski, Maciej Zabielski, Mariusz Zaniewski i inni.

 

28 marca, godzina 18:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena im. G. Holoubka

Adam Mickiewicz „Dziady część I, II i IV oraz wiersz „Upiór”

Reżyseria: Michał Zadara

Teatr Polski we Wrocławiu

Prapremierę arcydramatu Adama Mickiewicza zrealizował w roku 1901 w Teatrze Miejskim w Krakowie Stanisław Wyspiański. Od tamtej pory na różnych scenach w Polsce przygotowano ponad 100 inscenizacji „Dziadów”. Inspirowały one twórców do rozmowy o patriotyzmie, religijności, stosunku do Innego, odrębności, wyjątkowości, słowem: tożsamości Polaków. „Dziady” wrocławskiego Teatru Polskiego to pierwsza realizacja tekstu w całości, bez skreśleń, tak żeby wybrzmiały wszystkie monologi i dialogi, które napisał Mickiewicz.

Zadara wyzwolił się z bogoojczyźnianego patosu, który zwykle towarzyszy interpretacjom Mickiewicza. Pokazał, że z wieszczem może się mierzyć jak równy z równym. Tradycję potraktował jako punkt wyjścia do współczesnego odczytania tekstu. Obrazki, groteska, przerysowanie – to środki ponadczasowe, które trafiają celnie do współczesnego odbiorcy obrazkowej kultury. Agnieszka Kołodyńska, www.wroclaw.pl

Dramaturgia: Daniel Przastek, Scenografia: Robert Rumas, Kostiumy: Julia Kornacka i Arek Ślesiński, Światło i wideo: Artur Sienicki, Muzyka: Maja Kleszcz i Wojciech Krzak, Obsada: Monika Bolly, Sylwia Boroń, Anna Ilczuk, Dagmara Mrowiec, Janka Woźnicka, Wiesław Cichy, Marian Czerski, Bogusław Danielewski, Jakub Giel, Mariusz Kiljan, Rafał Kronenberger, Cezary Łukaszewicz, Michał Mrozek, Edwin Petrykat, Bartosz Porczyk, Adam Szczyszczaj, Wojciech Ziemiański i inni

 

1 kwietnia, godzina 19:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena im. G. Holoubka

Witold Gombrowicz „Iwona, księżniczka Burgunda”

Reżyseria: Agata Duda-Gracz

Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi

Agata Duda-Gracz wykorzystuje plastyczne obrazy, by wydobyć z utworu Gombrowicza jego siłę i gorzki humor, kreując tym samym świat pełen pozorów. Oto następca tronu Książę Filip, na przekór konwenansom, postanawia ożenić się z Iwoną, dziewczyną nieciekawą, milczącą i niemrawą. Jego wybór napotyka opór całego dworu i wywołuje ciąg nieprzewidzianych sytuacji. Iwona budzi wyrzuty sumienia, nienawiść, agresję. Samo jej istnienie prowokuje do coraz głupszych i wstydliwych zachowań.

Duda-Gracz tworzy świat pociągający i odstręczający jednocześnie, intrygujący barwnymi detalami, ale pusty. Pustka na scenie znajduje odbicie w pustce bohaterów tej „Iwony…”. Tym samym staje się również gorzkim komentarzem do współczesności. Jacek Wakar, „Dziennik. Gazeta Prawna”

Scenografia i kostiumy: Agata Duda-Gracz, Muzyka: Maja Kleszcz i Wojciech Krzak, Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk, Choreografia: Tomasz Wesołowski, Projekcje: Karol Rakowski, Obsada: Katarzyna Cynke, Milena Lisiecka, Agnieszka Skrzypczak, Ireneusz Czop, Mariusz Jakus, Hubert Jarczak, Marcin Korcz, Krzysztof Wach, Marcin Włodarski

 

25 marca, godzina 19:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena im. G. Holoubka

Tomasz Śpiewak „Koń, kobieta i kanarek”

Reżyseria: Remigiusz Brzyk

Teatr Zagłębia w Sosnowcu

To ballada o Córce Sztygara, która zachodzi w ciążę i oświadcza, że macierzyństwo nie jest jej powołaniem. Żyje w społeczności katolicko-patriarchalnej, gdzie kobiety mają od zawsze wyznaczone role według znanego niemieckiego hasła: Kinder, Küche, Kirche (dzieci, kuchnia, kościół). Realizatorzy, używając górniczego kostiumu, tworzą współczesną przypowieść o przemocy wobec kobiet. Tytułowe: koń, kobieta i kanarek stają się metaforą rodziny, która stopniowo ulega destrukcji, i nawiązują do rozporządzeń, na mocy których w latach 50. XX wieku wprowadzono w kopalniach zakaz pracy kobiet, koni i kanarków pod ziemią. Kobieta pod ziemią przynosiła nieszczęście.

Sztuka Śpiewaka i Brzyka burzy mit rodziny górniczej wykreowany przez Kazimierza Kutza w jego śląskich filmach. I broni kobiet, którym odmawia się prawa decydowania o tym, jakie ma być ich życie. Jest przypowieścią przewrotną i smutną, czasem śmieszną i groteskową. Danuta Lubina-Cipińska, „Rzeczpospolita”

 

23 marca, godzina 19:00

ATM Studio, ul. Wał Miedzeszyński 384

Szczepan Twardoch „Morfina”

Reżyseria: Ewelina Marciniak

Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

Spektakl na podstawie głośnej i wielokrotnie nagradzanej powieści Szczepana Twardocha, laureata Paszportu Polityki. Przedstawia losy człowieka wplątanego w wielką historię. Konstanty Willemann to warszawiak o śląskich korzeniach, dla którego liczy się coś innego niż Bóg, honor i ojczyzna. Cynik, łajdak, niewierny mąż i brutalny kochanek, uzależniony od morfiny bon vivant, który próbuje odnaleźć tożsamość w rozpadającym się świecie. Czy jest coś winien Polsce? Co dla niego znaczy Śląsk? Czy poza narkotycznym delirium istnieje dla niego jakiś realny świat? Czy są jeszcze jakieś wartości, dla których można oddać życie?

Fascynujący, dwugodzinny spektakl wygląda jak jeden wielki narkotyczny trans, w którym mieszają się obrazy, dźwięki, ludzie, wspomnienia i wizje, a czas zapętla się na wielu poziomach. (…) W tej inscenizacji nie ma ról naszkicowanych. Wszystkie są wyraziste, choć ani jedna nie jest jednoznaczna. I wszystkie, w finale, zapadają w ciemność i ciszę przemijania. Henryka Wach-Malicka, „Polska. Dziennik Zachodni”

Adaptacja i dramaturgia: Jarosław Murawski, Scenografia i reżyseria światła: Katarzyna Borkowska, Choreografia: Dominika Knapik, Kostiumy: Katarzyna Borkowska i Paula Grocholska, Muzyka: Chłopcy Kontra Basia (Barbara Derlak, Marcin Nenko, Tomasz Waldowski/Michał Heller), Obsada: Katarzyna Błaszczyńska, Aleksandra Fielek, Natalia Jesionowska, Anna Kadulska, Violetta Smolińska, Bartłomiej Błaszczyński, Karol Huget, Paweł Smagała, Artur Święs, Mateusz Znaniecki

 

21 marca, godzina 18:00

22 marca, godzina 17:00

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Duża Scena

Paweł Demirski „Nie-Boska komedia. Wszystko powiem Bogu”

Reżyseria Monika Strzępka

Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Duet Strzępka-Demirski od lat tworzą teatr moralnego niepokoju. Ich spektakle jednych bulwersują, obrażają, drugich dotykają, zachwycają, dzielą krytyków i widzów, wywołują głośne dyskusje. Monika Strzępka i Paweł Demirski konfrontują się tym razem z romantycznymi wizjami Zygmunta Krasińskiego, który w połowie XIX stulecia przewidywał przyszłość Polski i świata. W krakowskim spektaklu mieszają się czasy, perspektywy i racje, a błyskotliwe myśli sąsiadują z bezpośrednimi odnośnikami do współczesności.

U Krasińskiego był konflikt arystokracji i rewolucjonistów. Ten spektakl dowodzi, że nie ma różnicy pomiędzy ludźmi starej i nowej władzy. (…) Strzępka i Demirski jak zwykle wsadzili widzów na szaloną teatralną karuzelę. Kto wytrzyma jej pęd i połapie się w zwariowanej narracji, przeżyje kolorowy sen. Jacek Cieślak, „Rzeczpospolita”

Scenografia i kostiumy: Michał Korchowiec, Muzyka: Jan Suświłło, Obsada: Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Marta Nieradkiewicz, Marta Ojrzyńska, Dorota Pomykała, Anna Radwan-Gancarczyk, Dorota Segda, Małgorzata Zawadzka, Juliusz Chrząstowski, Szymon Czacki, Marcin Czarnik, Michał Majnicz, Adam Nawojczyk, Radomir Rospondek

 

28 marca, godzina 15:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena im. H. Mikołajskiej

Artur Pałyga „Tato”

Reżyseria: Małgorzata Bogajewska

Teatr Bagatela w Krakowie

Inspiracją do napisania dramatu były „Listy do ojca” Franza Kafki. Frania – bohatera i narratora spektaklu – poznajemy, gdy nad grobem ojca wspomina dzieciństwo i symbolicznie się z nim rozlicza. To litania skarg i ojcowskich błędów, widzianych oczami syna, czyli oczami ofiary kochającej oprawcę i nienawidzącej go jednocześnie. Przyglądamy się rodzinie, w której panują wzajemne pretensje, wygórowane ambicje i oczekiwania.

Sztuka Artura Pałygi, jednego z najciekawszych współczesnych dramatopisarzy, zatytułowana pierwotnie „Ojcze nasz”, to opowieść o ojcostwie. (…) Opowieść o tacie staje się historią rodziny we wnętrzu, narracją o podskórnym przenikaniu się genów i namiętności: z rodzica na dziecko, z dziadka na wnuka, aż po kolejne pokolenia. Łukasz Maciejewski, „Gazeta Krakowska”

Scenografia: Dominika Skaza, Muzyka/aranżacja muzyczna: Bartłomiej Woźniak, Światła: Marek Oleniacz i Małgorzata Bogajewska, Obsada: Ewelina Starejki, Przemysław Branny, Patryk Kośnicki, Wojciech Leonowicz, Tomasz Lipiński, Adam Szarek, Marcel Wiercichowski

 

29 marca, godzina 19:00

Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Duża Scena

według Stanisława Wyspiańskiego

Wędrowanie”

Adaptacja i reżyseria: Krzysztof Jasiński

Krakowski Teatr Scena STU

Na tryptyk składają się dramaty: „Wesele”, „Wyzwolenie”, „Akropolis”, których nigdy dotąd nie wystawiono jako jeden spektakl. „To jest misterium. Nie odgrywane, ale rozgrywające się w teatrze, gdzie podmiotem jest publiczność. Konrad jest tylko jednym z nas, przedstawicielem, medium. Inicjowany, jako poeta, fantastyczny młody człowiek, który świeżo przyjechał z Paryża. A my – widownia – jesteśmy taką kontaminacją Jaśka, Czepca i Konrada. Dzisiejszy Polak to jest taki metachłop. Konrad i cham razem” – mówi reżyser przedstawienia.

Jasiński – wbrew „dramaturgom, którzy lubią się wtrącać” – zawierzył samemu Wyspiańskiemu. Nie dodał mu współczesnych cytatów, nie inkrustował tekstami innych autorów. Wybrał to, co ponadczasowe. I właśnie dlatego to „lustro Wyspiańskiego”, w którym przegląda się kolejne pokolenie Polaków, nie straciło nic ze swej głębi i ostrości. Jan Bończa-Szabłowski, „Rzeczpospolita”

Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz, Piotr Grząślewicz, Marcin Hilarowicz, Zbigniew Wodecki i Marek Grechuta, Scenografia: Maciej Rybicki, Współpraca scenograficzna: Sławomir Czyż, Kostiumy: Anna Czyż, Obsada: Dorota Kuduk, Agata Myśliwiec, Ewa Porębska, Beata Rybotycka, Robert Koszucki, Radosław Krzyżowski, Krzysztof Kwiatkowski, Michał Meyer, Krzysztof Pluskota, Andrzej Róg, Marcin Zacharzewski oraz głos Jerzego Treli, Muzycy: Piotr Grząślewicz, Marcin Hilarowicz

 

31 marca, godzina 18:00

1 kwietnia, godzina 19:00

ATM Studio, ul. Wał Miedzeszyński 384

Thomas Bernhard „Wycinka”

Adaptacja, reżyseria, scenografia i reżyseria światła: Krystian Lupa

Teatr Polski we Wrocławiu

„Artystyczna kolacja” dawnych przyjaciół tworzących niegdyś grupę twórczą przeradza się w stypę po śmierci jednej z bohaterek. Zebrani nie tyle wspominają zmarłą, co pozwalają sobie na „wolność” wypowiedzenia skrywanych i nieświadomych lęków, pretensji, zranień i roszczeń. Niegdysiejsza bohema energię rebelii zamieniła na państwowe kontrakty, sowite honoraria, ordery i posady. Spektakl dotykający problemów wolności, która w naszym życiu wydaje się tylko mirażem, i zniewolenia, będącego naturalną cechą kondycji człowieka. A w tym pytania o artystów i ich rolę w dzisiejszym świecie.

Wycinka” Krystiana Lupy jest jak drzazga, co wwierca się w mózg. Powraca obrazami, nie da o sobie zapomnieć. Jacek Wakar, „Dziennik Gazeta Prawna”

Przekład: Monika Muskała, Kostiumy: Piotr Skiba, Oprawa muzyczna: Bogumił Misala, Wideo: Karol Rakowski i Łukasz Twarkowski, Obsada: Bożena Baranowska, Krzesisława Dubielówna, Anna Ilczuk, Ewa Skibińska, Halina Rasiakówna, Marta Zięba, Jan Frycz, Michał Opaliński, Marcin Pempuś, Piotr Skiba, Andrzej Szeremeta, Adam Szczyszczaj, Wojciech Ziemiański


Małe Warszawskie Spotkania Teatralne

 

22 marca, godzina 12:00

23 marca, godzina 10:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena Przodownik

Marta Guśniowska

A niech to gęś kopnie”

Reżyseria: Marta Guśniowska

Teatr Animacji w Poznaniu

Któż z nas nie widział Gęsi przechadzającej się beztrosko po wiejskim podwórku? Długaśna szyja, śmieszne i kłapiaste stopy – Gęś jak to Gęś. Ale czy tak naprawdę Ją znamy? Czy zastanawialiście się kiedyś, co w takiej Gęsi siedzi? O czym myśli? O czym marzy? Twórcy spektaklu zadali sobie to trudne pytanie i ku wielkiemu zdziwieniu odkryli smutną prawdę: Gęś ma depresję. Jest chuda, brzydka i nie ma przyjaciół. Czy Gęś odnajdzie swoje szczęście? Czy uśmiech na powrót zagości na jej dziobie?

Spektakl chwilami przypomina komedię kryminalną: porwanie, strzał (bez obaw, nie złamie to psychiki dzieci), a chwilami przypowiastkę filozoficzną. Z każdej opresji można wyjść cało, pod warunkiem, że po drodze spotka się życzliwych przyjaciół. Sztuka jest perfekcyjnie napisana: dialogi skrzą się dowcipem i mądrością. Stefan Drajewski, „Głos Wielkopolski”

Scenografia: Julia Skuratova Muzyka: Piotr Nazaruk Obsada: Mariola Ryl-Krystianowska, Elżbieta Węgrzyn, Marek A. Cyris, Krzysztof Dutkiewicz, Marcin Ryl-Krystianowski

Spektakl dla widzów od 6 do 106 lat

 

25 marca, godzina 11:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena na Woli im. T. Łomnickiego

Jacek Malinowski

Chłopiec i szczęście”

na motywach opowiadania „Lwie mleko” Isaaca Bashevisa Singera

Reżyseria: Jacek Malinowski

Teatr Lalki i Aktora w Łomży

Spektakl opowiada historię Tama – sieroty mieszkającego w biednej osadzie. Pewnego dnia, za sprawą dwóch bóstw – szczęścia i nieszczęścia, życie chłopca zmienia się radykalnie, przynosząc radość, ale i nowe wyzwania. Chociaż historia kończy się szczęśliwie, przedstawienie pokazuje, że – jak mówi reżyser – we wszechświecie istnieje równowaga dobra i zła, które wzajemnie się przyciągają i uzupełniają, a jedno nie może istnieć bez drugiego.

Barwny, wciągający wartką akcją, łączący plan lalkowy z aktorskim spektakl jest skłaniającą do refleksji uniwersalną opowieścią z morałem, interesującą zarówno dla dzieci, jak i widzów dorosłych. Wojciech Chamryk, 4lomza.pl

Scenografia: Giedre Brazyte Muzyka: Antanas Jasenka Obsada: Eliza Mieleszkiewicz, Bogumiła Wierzchowska-Gosk, Marek Janik, Michał Pieczatowski, Rafał Swaczyna

Spektakl dla dzieci od 10 lat

 

30 marca, godzina 11:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena im. G. Holoubka

Wolfgang Amadeusz Mozart

Czarodziejski flet”

Reżyseria: Marek Zákosteleckỳ

Wrocławski Teatr Lalek

Wolfgang Amadeusz Mozart zaprasza widzów do swojego magicznego Operatorium, pełnego najróżniejszych instrumentów i przedmiotów o nieznanym przeznaczeniu. Za ich pomocą wyczarowuje piękną, ponadczasową opowieść. „Czarodziejski flet” to stworzony na podstawie słynnej opery Mozarta muzyczny spektakl dla dzieci: lekki i zabawny, z wieloma odniesieniami do współczesności. To doskonały początek przygody z muzyką klasyczną.

Spektakl mieni się nie tylko dźwiękami, ale też kolorami. Kilka prostych, ale jakże widowiskowych rozwiązań scenicznych (teatr w teatrze, wizualizacje czy ruchome dekoracje) sprawiły, że przedstawienie jest dynamiczne, a na scenie ciągle się coś dzieje. Do tego jeszcze barwne i charakterystyczne kostiumy – połączenie baroku z surrealizmem. Iwona Szajner, kulturaonline.pl

Libretto: Emanuel Schikaneder Adaptacja: Elżbieta Chowaniec i Marek Zákosteleckỳ Dramaturgia: Elżbieta Chowaniec Tłumaczenie: Bogdan Ostromęcki i Witold Rudziński Scenografia: Marek Zákosteleckỳ Opracowanie muzyczne: Vratislav Šrámek Korepetycje wokalne: Magdalena Śniadecka Choreografia: Aneta Jankowska Wizualizacje: Robert Maniak i Alicja Pietrucka Obsada: Anna Bajer, Kamila Chruściel, Jolanta Góralczyk, Marta Kwiek, Patrycja Łacina-Miarka, Edyta Skarżyńska, Krzysztof Grębski, Marek Koziarczyk, Grzegorz Mazoń, Sławomir Przepiórka

Spektakl dla dzieci od 6 lat

 

31 marca, godzina 11:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena na Woli im. T. Łomnickiego

Liściki na wiatr”

na podstawie opowiadań „Nie każdy umiał się przewrócić” Toona Tellegena

Adaptacja i reżyseria: Piotr Cieplak

Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki

Widzowie spektaklu zabrani zostaną do urokliwego lasu na spotkanie z zabawnymi, ekscentrycznymi i intrygującymi zwierzętami. Mieszkańcy lasu ślą do siebie tytułowe liściki. Ich codzienne rozmowy okazują się często głębokie i filozoficzne, jednak lekkość, z jaką są podane, sprawia, że od razu chcemy się zaprzyjaźnić z tą ekscentryczną grupką przyjaciół. Autorzy spektaklu uprawiają ciekawą formę intelektualnej zabawy z dzieckiem, gdzie filozofowanie staje się narzędziem dziwienia się światu.

To przemyśliwanie świata w opolskim przedstawieniu – i w tym też tkwi jego urok i siła – zostało ubrane w urzekająco piękną formę, w słowno-sytuacyjny humor (brawa należą się wszystkim aktorom) i porywające dźwięki (kapitalna muzyka Piotra Klimka). Małgorzata Kroczyńska, „Nowa Trybuna Opolska”

Tłumaczenie: Jadwiga Jędryas Scenografia: Paulina Czernek Muzyka: Piotr Klimek Obsada: Karolina Gorzkowska, Barbara Lach, Aleksandra Mikołajczyk, Dorota Nowak, Agnieszka Zyskowska-Biskup, Elżbieta Żłobicka, Zygmunt Babiak, Łukasz Bugowski, Jan Chraboł, Krzysztof Jarota, Tomasz Szczygielski, Andrzej Szymański

Spektakl dla dzieci od 5 lat

 

29 marca, godzina 11:00 i 16:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena im. H. Mikołajskiej

Martyna Majewska „Naj”

Reżyseria: Martyna Majewska

Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu

Przedstawienie powstało z myślą o najmłodszych widzach. Zaskakuje prostą estetyką i lekką formą. Jest w pełni interaktywne, bazuje na wyobraźni, chłonnych zmysłach i kreatywności dzieci. Nie ma w nim scenografii, ale są kolory, kształty i faktury. Nie ma w nim słów, ale są niezwykłe dźwięki. Zaś na koniec – jest wspólna zabawa.

W otoczonym białym materiałem kubiku nie ma podziału na scenę i widownię. Aktorzy stają się animatorami, prezentującymi dzieciom kolejne atrakcje ukryte w przestrzeni, w której wspólnie przebywają, i zachęcającymi maluchy do działań: grania na cymbałkach, przechodzenia przez tor przeszkód, zaglądania do maleńkich dziurek itp. Justyna Czarnota, „Teatr Lalek”

Scenografia: Anna Haudek Muzyka: Dawid Majewski Obsada: Anna Jezierska, Paweł Pawlik

Spektakl dla dzieci w wieku od 1 do 4 lat

 

1 kwietnia, godzina 10:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena Przodownik

Swietłana Bień „Najmniejszy samolot na świecie”

Reżyseria: Igor Kazakov

Teatr „Maska” w Rzeszowie

Bohaterem spektaklu jest najmniejszy samolot na świecie. Jego koledzy – duże i trochę zarozumiałe samoloty – często dokuczają mu z tego powodu. Małemu samolotowi było bardzo przykro, kiedy od ciągle zajętych „bardzo ważnymi sprawami” kolegów słyszał, że taki mikrus do niczego się nie nadaje. Kiedy już prawie uwierzył, że mały znaczy nieważny, spotkał największego psa na świecie. Okazało się, że tylko on może pomóc bardzo nieszczęśliwemu zwierzęciu.

Rewelacyjna scenografia Tatiany Nersisian – kolorowa, poruszająca wyobraźnię i zaskakująca (…). Np. gdy pojawiają się świecące koła różnej wielkości, przez kilka chwil dzieci mogą zgadywać, czy to księżyc, a może kilka planet, zanim koła uło- żą się w wielką zieloną żabę. A największy na świecie, kudłaty i słodko mrugający oczami pies jest absolutnym hitem spektaklu. Magdalena Mach, „Gazeta Wyborcza. Rzeszów”

Tłumaczenie: Katarzyna Litwin Scenografia: Tatiana Nersisian Muzyka: Swietłana Bień Choreografia: Marta Bury Obsada: Kamila Korolko, Natalia Zduń, Kamil Dobrowolski, Henryk Hryniewicki, Piotr Pańczak

Spektakl dla dzieci od 4 lat

 

28 marca, godzina 12:00

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Scena na Woli im. T. Łomnickiego

Jacek Timingeriu „Władca skarpetek”

Reżyseria: Jacek Timingeriu

Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu

Czy zdarzyło się wam kiedyś odkryć przy porannym ubieraniu, że druga skarpetka z pary zniknęła i nie chce się znaleźć? Czyżby ktoś ją na złość schował? Czy to krasnoludki podkradają w nocy skarpetki i robią sobie z nich czapeczki? A może to Władca Skarpetek? Na te pytania musi znaleźć odpowiedź mały Jaś, który właśnie zgubił skarpetkę. By ją odszukać, rusza w podróż po swoim domu i wkracza w świat ożywionych książek, zabawek, naczyń i innych przedmiotów, ucząc się przy tym, że „porządek jest w porządku”.

Timingeriu stworzył spektakl, w którym muzyka jest peł- noprawnym elementem budowania przedstawienia i który pokazuje, że muzyka jest wszędzie, a do jej tworzenia użyć można absolutnie wszystkiego. Joanna Ostrowska, sztukawspolczesna.org

Scenografia: Katarzyna Karmańska i Jacek Timingeriu Muzyka: Krzysztof Pachołek Teksty piosenek: Ewa Zielińska Obsada: Bożena Oleszkiewicz, Urszula Raczkowska, Natalia Wieciech, Zbigniew Koźmiński, Seweryn Mrożkiewicz

Spektakl dla dzieci od 3 lat

 

24 marca, godzina 11:00

Gro Dahle i Svein Nyhus „Zły Pan”

Scenariusz i reżyseria: Simone Thiis

Teatr im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie

„Zły pan” jest adaptacją książki norweskiej pisarki Gro Dahle. Po raz pierwszy w literaturze dla dzieci tak mocno i dokładnie opisano sytuację rodziny obciążonej problemem przemocy. Mama, tato i ich syn Boj borykają się z wybuchami agresji ojca, z którego w momentach „trudnych” wychodzi „zły pan”, a dokładnie „źli panowie”: ten, co krzyczy, ten, co bije, ten, co niszczy meble, ale i ten, co płacze i potem przeprasza. Patronat nad spektaklem objął Rzecznik Praw Dziecka.

Tę historię warto pokazywać dzieciom i dorosłym – ku przestrodze, aby zachęcić do trudnej rozmowy i wzajemnego wsparcia oraz reagowania na te zjawiska, w których dziecko jest bezradne. Nie ma przy tym obawy, żeby maluch wyszedł z teatralnej sali straumatyzowany, twórcy (…) zadbali o to, aby mówić do małego odbiorcy szczerze, ale i ostrożnie. Sylwia Hejno, „Kurier Lubelski”

Tłumaczenie: Agnieszka Jagiełło Scenografia: Caroline Berg Muzyka: Andreas Mjos Obsada: Mirella Rogoza-Biel, Wioletta Tomica, Daniel Arbaczewski, Konrad Biel, Mateusz Kaliński, Kacper Kubiec

Spektakl dla dzieci od 6 lat

 

BILETY

 

35. WARSZAWSKIE SPOTKANIA TEATRALNE

BILETY NORMALNE: 50-150 ZŁ, BILETY ULGOWE: 40-140 ZŁ WEJŚCIÓWKI: 25 ZŁ KARNET NORMALNY: 405 ZŁ, KARNET ULGOWY: 315 ZŁ

KARNET UMOŻLIWIA ZAKUP BILETÓW NA IMPREZY TOWARZYSZĄCE W CENACH ULGOWYCH

MAŁE WARSZAWSKIE SPOTKANIA TEATRALNE

BILETY NORMALNE: 35 ZŁ, BILETY ULGOWE: 25 ZŁ WEJŚCIÓWKI: 15 ZŁ KARNET NA 3 SPEKTAKLE – NORMALNY: 90 ZŁ, ULGOWY: 75 ZŁ KARNET NA 6 SPEKTAKLI – NORMALNY: 150 ZŁ, ULGOWY: 120 ZŁ

 

SPRZEDAŻ BILETÓW

TEATR DRAMATYCZNY M.ST. WARSZAWY

KASA SCENY IM. G. HOLOUBKA ORAZ SCENY IM. H. MIKOŁAJSKIEJ, PKIN, PL. DEFILAD 1 pon.-niedz. 12:00-19:00 oraz zawsze na godzinę przed spektaklem tel. 22 656 68 44, 602 792 282

KASA SCENY NA WOLI IM. T. ŁOMNICKIEGO, UL. KASPRZAKA 22 pon.-niedz. 12:00-19:00 oraz zawsze na godzinę przed spektaklem tel. 22 632 24 78, 663 741 122

KASA SCENY PRZODOWNIK, UL. OLESIŃSKA 21 pon.-pt. 10:00-18:00 oraz zawsze na godzinę przed spektaklem tel. 663 741 903

e-mail: kasa@teatrdramatyczny.pl, bilety@warszawskie.org

 

NA GODZINĘ PRZED SPEKTAKLAMI W ATM STUDIO, TEATRZE POWSZECHNYM IM. ZYGMUNTA HÜBNERA I TEATRZE STUDIO IM. STANISŁAWA IGNACEGO WITKIEWICZA BĘDZIE FUNKCJONOWAĆ PUNKT SPRZEDAŻY BILETÓW WST

 

SPRZEDAŻ ON LINE

www.warszawskie.org, www.bilety.teatrdramatyczny.pl, www.ebilet.pl

Leave a Reply