Przejdź do treści

PRZEDWIOŚNIE W TEATRZE WYBRZEŻE

W Teatrze Wybrzeże trwają próby do PRZEDWIOŚNIA Stefana Żeromskiego w reżyserii Natalii Korczakowskiej z Piotrem Biedroniem w roli Cezarego Baryki. Planowana premiera: 14 marca 2015 roku na Dużej Scenie. PRZEDWIOŚNIE bierze udział w II etapie Konkursu „Klasyka Żywa”, organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

 

O SPEKTAKLU

Rewolucja? Wojna? Zmiana? Coś. „Istotne wydarzenie o charakterze wstrząsowym”. Dojrzewa, budzi się do życia – straszy. Czy historia musi się powtarzać – i jako tragedia, i jako farsa? Czy znowu doszliśmy do takiego momentu naszej historii, w którym rozczarowanie, niezadowolenie, o b u r z e n i e wyleją się na ulice i uformują rewolucyjny pochód? Jak daleko tym razem ten pochód się posunie i kto, z jakimi hasłami stanie na jego czele? I przeciw komu? Można oczywiście udawać, że nic takiego się nie dzieję i że „jakoś to będzie”. Ale to nieprawda, co mówią w serialach, że „winter is comming”. Zima już była. Przeżyliśmy ją, przespaliśmy. Teraz nadchodzi wiosna. Ale zanim nadejdzie, zanim to „Coś” ostatecznie zakwitnie i dojrzeje mamy jeszcze ten krótki moment, w którym można jeszcze coś zrobić, „Coś” przyciąć, o coś zadbać. Mamy przedwiośnie.

Natalia Korczakowska o spektaklu: „Szacuje się, że dziś osiemdziesiąt pięć osób jest w posiadaniu bogactw większych niż połowa ludzkiej populacji. Jest to sytuacja absolutnie chora. W ciągu ostatnich czterech lat w Hiszpanii, USA, Londynie, Grecji, Tajlandii etc. ludzie masowo wychodzili na ulice, żeby wyrazić swój sprzeciw wobec tej sytuacji. Ale nie w Polsce. Dla nas kapitalizm i demokracja to nadal rzeczy święte, niepodlegające dyskusji. „Zabrakło nam Żeromskiego” który potrafił(by) patrzeć krytycznie na świeżo odzyskaną niepodległość. Wolność, mimo, że krucha zobowiązuje do odpowiedzialności obywatelskiej. Adaptacja PRZEDWIOŚNIA na scenę jest dziś apelem o taką odpowiedzialność, przede wszystkim o odzyskanie idei równości, którą poświęciliśmy. A tego, wg Żeromskiego, robić nie wolno. Idzie za tym widmo rewolucji. Hiszpański ruch „Oburzonych”, nowojorski „Occupy Wall Street” etc. były zjawiskiem przełomowym, porównywalnym do rewolucji 68 roku. W związku z nim sztuka będzie przewartościowywać swoje cele i środki.”

na podstawie powieści Stefana Żeromskiego
PRZEDWIOŚNIE
Adaptacja i reżyseria: Natalia Korczakowska
Dramaturg: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Scenografia, kostiumy: Anna Met
Muzyka: Marcin Lenarczyk
Światło: Michał Głaszczka
Ruch sceniczny: Mikołaj Mikołajczyk
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak
Asystent reżysera: Cezary Rybiński

W spektaklu występują: Dorota Androsz, Justyna Bartoszewicz, Małgorzata Brajner, Katarzyna Kaźmierczak, Anna Kociarz, Piotr Biedroń, Grzegorz Gzyl, Maciej Konopiński, Jacek Labijak, Jakub Mróz, Andrzej Nowiński, Cezary Rybiński i Piotr Witkowski.

Planowana premiera: 14 marca 2015 roku na Dużej Scenie
Kolejne spektakle: 15, 17, 18, 19 marca

O KONKURSIE KLASYKA ŻYWA

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie po­szukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci. W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku. Więcej informacji na stronie: www.klasykazywa.pl

Stefan Żeromski (ur. 1864 zm. 1925) – pisarz, publicysta, działacz społeczny i polityczny nazwany „sumieniem polskiej literatury”. Urodził się w zubożałej rodzinie szlacheckiej w Kieleckiem. Uczył się w gimnazjum, ale z powodów finansowych i zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu dojrzałości. Naukę kontynuował w Wyższej Szkole Weterynaryjnej w Warszawie. Brak pieniędzy zmusił go jednak do zrezygnowania ze studiów i podjęcia pracy guwernera. Pisał powieści (LUDZIE BEZDOMNI, POPIOŁY, PRZEDWIOŚNIE, DZIEJE GRZECHU, SYZYFOWE PRACE), opowiadania (ROZDZIOBIĄ NAS KRUKI I WRONY, DOKTOR PIOTR, SIŁACZKA), prozę poetycką (SEN O SZPADZIE, SŁOWO O BANDOSIE), dramaty (SUŁKOWSKI, TUROŃ, UCIEKŁA MI PRZEPIÓRECZKA). W swoich dziełach poruszał często problematykę społeczną. W centrum jego zainteresowań znalazł się temat ubóstwa, katastrofalne położenie warstwy robotniczej i chłopstwa. Obserwacje tych grup zbliżyły go do poglądów socjalistycznych – w czasie rewolucji 1905 roku sprzyjał Polskiej Partii Socjalistycznej; ciągłą inspiracją była dla niego myśl Edwarda Abramowskiego, teoretyka i praktyka spółdzielczości, oraz teoria syndykalistyczna Georges’a Sorela i Édouarda Dufour. Po 1918 r. angażował się w życie polityczne i społeczne II Rzeczypospolitej. Założył Polski PEN Club i pełnił funkcję jego pierwszego prezesa, należał do współtwórców Związku Zawodowego Literatów Polskich. W 1921 r. był jednym z pisarzy zgłoszonych do literackiej Nagrody Nobla.

Natalia Korczakowska (ur. 1979) – reżyserka. Absolwentka klasy skrzypiec w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Ukończyła również wydział wiedzy o teatrze i reżyserię w warszawskiej Akademii Teatralnej. Była asystentką René Pollescha, Oskarasa Koršunovasa i Wojciecha Klemma. Zrealizowała m.in. VERKLARTE NACHT i NATANA MĘDRCA (Teatr Narodowy), JACOBA LENZA oraz HALKĘ (Teatr Wielki-Opera Narodowa), STREFĘ DZIAŁAŃ WOJENNYCH i SOLARIS. RAPORT (TR Warszawa), PASAŻERKĘ (Wrocławski Teatr Współczesny), ŚMIERĆ CZŁOWIEKA WIEWIÓRKI i ELEKTRĘ (Teatr Dramatyczny w Jeleniej Górze), NELLY oraz DYNASTIĘ (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu), PELIKANA ALBO POŻEGNANIE MIĘSA (Teatr Współczesny w Szczecinie), DZIADY III (Teatr Dramatyczny w Białymstoku). Natalia Korczakowska jest laureatką wielu nagród artystycznych, m.in. nagrody za reżyserię przedstawienia SOLARIS. RAPORT na XIII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”. Spektakl ŚMIERĆ CZŁOWIEKA WIEWIÓRKI znalazł się w finale 14. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Wojtek Zrałek-Kossakowski (ur. 1982) – dramaturg, kurator i producent muzyczny, animator kultury, członek zespołu Krytyki Politycznej. Jako dramaturg współpracował m.in. ze Zbigniewem Brzozą, Natalią Korczakowską, Krzysztofem Minkowskim, Katarzyną Raduszyńską. Jest też autorem i reżyserem muzycznych (od)czytań dramatów AUSTRIA Cecilie Løveid i MŻAWKA GÓRNA Salki Guðmundsdóttir. Laureat, wraz ze Zbigniewem Brzozą, Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego za scenariusz i ideę zrealizowanego w gdańskim Teatrze Wybrzeże w 2011 roku spektaklu SPRAWA OPERACYJNEGO ROZPOZNANIA, który znalazł się także w finale 18. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Kurator muzyczny Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat w Warszawie. W ramach 7. Berlin Biennale tworzył program MUSICACTION. Współtwórca (z Marcinem Lenarczykiem i Marcinem Maseckim) kompozycji radiowej FORTEPIAN CHOPINA, Producent muzyczny, m.in. płyty HYMNEN Candelarii Saenz Valiente i Marcina Maseckiego (Bolt Records, 2014). W 2013 roku zastępca dyrektora artystycznego i współautor programu Festiwalu Łódź Czterech Kultur (dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Zbigniew Brzoza).

Anna Met (ur. 1981) – scenografka. Absolwentka wydziału scenografii na ASP w Warszawie. Współpracuje z Natalią Korczakowską. Wspólne projekty to m.in. SMYCZ (Teatr Polski we Wrocławiu), STREFA DZIAŁAŃ WOJENNYCH (TR Warszawa), ŚMIERĆ CZŁOWIEKA WIEWIÓRKI, ELEKTRA (Teatr Dramatyczny w Jeleniej Górze), NELLY (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu), PASAŻERKA (Wrocławski Teatr Współczesny). Pracowała także z Grażyną Kanią – NORDOST (Teatr Polski w Bydgoszczy) oraz Wojtkiem Klemmem nad DZIENNIKAMI MAJDANU w Teatrze Powszechnym w Warszawie. W roku 2011 zadebiutowała jako twórca scenografii i kostiumów w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, przygotowując na Scenie Kameralnej inscenizację JAKOBA LENZA. Kolejna realizacja operowa to scenografia do HALKI w reżyserii Natalii Korczakowskiej. W następnych latach zrealizowała scenografię to dwóch przedstawiań w reżyserii Iwana Wyrypajewa, ILUZJI (Teatr Stary) i spektaklu OŻENEK (Teatr Studio).

Marcin Lenarczyk, znany też jako DJ Lenar – kompozytor, turntablista, reżyser dźwięku. Współtworzył klezmerskie Meritum, reinterpretował Rudnika i Lutosławskiego, wspierał Paristetris, wspierał go Royal String Quartet, umuzyczniał spektakle teatralne, skreczował na imprezach trapowych, ostatnio zbiera laury za udźwiękowienie filmów. Autor instalacji dźwiękowej będącej częścią projektu HOTEL POLONIA. BUDYNKÓW ŻYCIE PO ŻYCIU, zdobywcy głównej nagrody Złotego Lwa na 11. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2008 roku. Jego utwór nagrany przez Polskie Radio 2 w ramach Ars Acustica (corocznej fuzji radiostacji z całej Europy poświęconej sztuce dźwięku) został wydany na składance Community Scratch Games. Jest twórcą muzyki do przedstawień Pawła Miśkiewicza, Natalii Korczakowskiej, Katarzyny Warnke. Jako reżyser dźwięku nagrywa i udźwiękawia przede wszystkim filmy dokumentalne.

Grzegorz Kwiatkowski

 

Leave a Reply