Toruń: Światy wirtualne, wymarzone, możliwe i niemożliwe – pierwszy kwartał 2015

Pierwszy kwartał roku zaczął się w Toruniu wyraźnym zwrotem ku młodzieżowej publiczności teatralnej. Teatr im. W. Horzycy powraca, po udanej realizacji Mrocznej gry, albo historii dla chłopców w reż. Iwony Kempy (koprodukcja z PWST w Krakowie), zarówno do tematu cybermanipulacji, jak i do estetyki mocno osadzonej w internetowych mechanizmach komunikacji. Kanwą dla prapremierowej inscenizacji dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... węgierskiego pisarza Istvána Tasnádiego Cyber Cyrano (premiera odbyła się 17 stycznia) jest podstawowy schemat intrygi miłosnej Cyrana, którą autor przełożył na współczesne strategie podwójnego istnienia – w „realu” i w „necie”. Trójkę nastolatków, Zsuzsi, Matiego i Heni, łączy nie tylko codzienność w klasie, ale też równoległa aktywność na portalach społecznościowych, często bardziej przyjazna i otwarta niż w rzeczywistości.

Niepowodzenie w pierwszej miłości uruchamia intrygę, której nitkami pociąga niepozorna „szara myszka” Zsuzsi. Historia się rozkręca i wymyka spod kontroli głównej sprawczyni. Obnażenie kłamstwa w realnym świecie nie tylko burzy wirtualną bajkę, która uwiodła Heniego i Mati, ale skutkuje realnymi dramatami. Spektakl osadzony jest w formule internetowego czatu i szybkiej komunikacji zapośredniczonej przez najnowsze telefony z mobilnymi aplikacjami. W przedstawieniu udział biorą: Aleksandra Bednarz, Matylda Podfilipska, Julia Sobiesiak, Łukasz Ignasiński, Maciej Raniszewski. Scenografię zaprojektowała Dominika Skaza, projekcje video: Emanuela Osowska, muzyka: Maria Rumińska.

Już tradycyjnie, w okolicach Międzynarodowego Dnia Teatru, odbędzie się kolejna premiera na scenie Teatru im. W. Horzycy. 28 marca zobaczymy Kansas, przedstawienie wg tekstu i w reżyserii Marcina Wierzchowskiego. Autorski projekt teatralny torunianina czerpie inspiracje z Czarnoksiężnika z Krainy Oz Lymana Franka Bauma. Główna bohaterka ma na imię Dorotka, ale u Wierzchowskiego nie jest już dziewczynką. To samotna, bezdzietna kobieta, nauczycielka z poczuciem misji i po prostu osoba o dobrym sercu. Jej rodzinne Kansas zatraca z dnia na dzień swój dawny ład, gołosłowne obietnice polityków nie są już w stanie zakryć rozszerzającego się bezrobocia, resztki nadziei burzy ryzyko utraty domu. Na wzór bajkowej Dorotki dojrzała kobieta wyrusza w podróż do człowieka, który pomoże odzyskać dom, odbierany jej i innym ludziom, a tym samym przywróci w Kansas utracony ład i ponownie nada życiu sens. Jej wyprawa to wyzwanie rzucone ogarniającemu ją zwątpieniu w to, że człowiek naprawdę z natury jest dobry. W spektaklu zobaczymy Małgorzatę Abramowicz, Marię Kierzkowską, Dominikę Lichy (gościnnie), Annę Magalską-Milczarczyk, Matyldę Podfilipską, Annę Romanowicz-Kozanecką, Julię Sobiesiak, Mirosławę Sobik, Jolantę Teskę, Agnieszkę Wawrzkiewicz, Łukasza Ignasińskiego, Pawła Kowalskiego, Niko Niakasa, Macieja Raniszewskiego, Grzegorza Wiśniewskiego. Scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek, muzyka: Adam Walicki, video: Tomasz Ziółkowski, dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo...: Łukasz Zaleski.

Prapremierowo będzie w tym kwartale również w Teatrze „Baj Pomorski”. Na 1 marca zapowiadana jest inscenizacja niepublikowanej i nieywstawianej wcześniej sztuki Marty Guśniowskiej Romeo i Mrówka w reż. Laury Słabińskej (muz. Marek Papaj, scen. Aneta Tulisz-Skórzyńska). Bohaterowie przedstawienia stają przed dylematami rodem z szekspirowskiej tragedii – pochodzą z rodów, które od zawsze żyły z sobą w konflikcie. A jako że Guśniowska lubi bawić się aluzjami, konwencjami i świetnie wymyśla wyjątkowych bohaterów, tytułowym Romeo okazuje się niewidomy Mrówkojad wegetarianin, a jego ukochaną – mrówka. Aby zbudować wspólne szczęście, muszą skonfrontować się z rodzicami. Spektakl familijny dedykowany jest widzom od 6 roku życia. Obsada: Andrzej Korkuz, Krzysztof Grzęda, Barbara Rogalska, Jacek Pysiak, Marta Parfieniuk-Białowicz i 3 przypadkowe osoby z publiczności.

Jak co roku w marcu Teatr „Baj Pomorski” będzie organizatorem XII Konkursu Interpretacji Teatralnej dla Dzieci i Młodzieży (9-12 marca). Na scenie regularnie występuje wtedy około dwustu uczestników – dzieci i młodzież z całego regionu kujawsko-pomorskiego. Od marca do listopada Teatr „Baj Pomorski” organizuje projekt „Teatr w tańcu – Taniec w Teatrze”, dofinansowany z programu „Myśl w ruchu” Instytutu Muzyki i Tańca, koordynowany przez Martę Zawadzką, tancerkę i inicjatorkę wcześniejszych toruńskich realizacji tego programu. Cykl warsztatów zakłada udział ok. 60 uczestników w zajęciach o profilu tanecznym, aktorskim, kulturoznawczym, krytycznym i udział w spektaklach muzyczno-tanecznych w najważniejszych ośrodkach kulturalnych w Polsce.

Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny w Toruniu zaczął styczeń premierą musicalu Machiavelli w reżyserii Bartłomieja Wyszomirskiego z muzyką Jerzego Wasowskiego, libretto duetu: Ryszard Marek Groński i Antoni Marianowicz. Scenariusz oparty jest na XVI-wiecznej komedii Machiavellego Mandragora opowiadającej o zepsuciu społeczeństwa, pysze, głupocie i nieprzemijającej podatności człowieka na kłamstwa, które choć na chwilę pozwolą mu poczuć się panem własnego życia. Obsada: Dariusz Bereski, Michał Chorosiński, Agnieszka Płoszajska, Kornelia Raniszewska, Radosław Smużny, Witold Szulc. Muzycy: Mateusz Gruszkowski, Tomasz Lewandowski Szymon Łukowski, Michał Rybka, Nikodem Wróbel. A już od 16 stycznia w Barze pod Zdechłym Psem można oglądać Dariusza Bereskiego w monodramie wyreżyserowanym przez Emiliana Kamińskiego wg tekstów Władysława Broniewskiego. Jest to opowieść o walce bohatera – poety, z własnymi słabościami, w tym z niszczącą go chorobą alkoholową, o zawieszeniu między miłością i jej brakiem, o biesach popychających bohatera do samobójstwa. Muzykę do liryki Broniewskiego skomponował Włodzimierz Nahorny.

Opracowała: Marzenna Wiśniewska

Dodaj komentarz