Przejdź do treści

Warszawa: Zimowy wysyp premier

Nowy rok przynosi ze sobą sporo nowości w stołecznych teatrach. Dziać się będzie wiele i różnorodnie. Przegląd warszawskich scen zacznę od Teatru Narodowego i jego premiery (17 stycznia 2015) Królowej śniegu wg Hansa Christiana Andersena, w przekładzie Bogusławy Sochańskiej. Tandem Cieplak (reżyseria) i Witkowski (scenografia, kostiumy i reżyseria światła) – twórcy pełnej rozmachu, niezapomnianej inscenizacji Opowiadań dla dzieci Singera w Narodowym, tym razem odsłaniają baśniowe krainy, uruchamiając w widzach nieograniczone pokłady wyobraźni siłą poezji teatru.

Przypowieść o dziewczynce, która przemierza cały świat dla ocalenia kochanego towarzysza dziecięcych zabaw. Wędrówka przez różne poziomy i odcienie baśniowej rzeczywistości jest dla niej przejmującym doświadczeniem, miłością w działaniu, praktyką życia – drogą z utraconego raju dzieciństwa w dorosłość. Za muzykę odpowiedzialny jest Jan Duszyński, występują: Ewa Konstancja Bułhak, Beata Fudalej, Anna Gryszkówna, Kinga Ilgner, Dominika Kluźniak, Joanna Kwiatkowska –Zduń, Anna Markowicz, Paulina Szostak, Anna Ułas, Wiesława Niemyska, Bartłomiej Bobrowski, Karol Dziuba, Robert Jarociński, Waldemar Kownacki, Jerzy Łapiński, Piotr Piksa, Karol Pocheć, Tomasz Sapryk, Przemysław Stippa, Zbigniew Zamachowski.

Teatr zaplanował także drugą premierę na 28 marca: Opowiadanie brazylijskie Jarosława Iwaszkiewicza, wg scenariusza i reżyserii Marcina Hycnara. Dekoracje i kostiumy Agnieszka Zawadowska, muzyka Michał Lamża.

12 lutego 2015 w Teatrze Syrena inscenizacja jednej z najważniejszych powieści XX wieku – Czarodziejskiej góry Tomasza Manna. Monumentalne dzieło niemieckiego pisarza przeniesie na deski Syreny dyrektor artystyczny Teatru – Wojciech Malajkat: – Nie zgadzam się z tym, że czas Czarodziejskiej góry przeminął, że współczesność to nie miejsce na rozważania o przemijaniu, moralności i czasie. I również z tego powodu – po latach przemyśleń i przygotowań – będę realizować mój wymarzony projekt – inscenizację powieści Manna. Dlaczego to robię? Odpowiadając słowami pisarza: najistotniejszym i naturalnym powołaniem człowieka jest jego doskonalenie się. Obsada: Patryk Pietrzak, Antoni Pawlicki, Maria Seweryn, Daniel Olbrychski, W. Malajkat, M. Drężek, W. Zieliński, Przemysław Bluszcz, Przemysław Glapiński, Aleksandra Justa, Rafał Mohr, Dorota Gorjanow, Jacek Pluta, Iwo Pawłowski. Reżyseria: Wojciech Malajkat, muzyka: Grzegorz  Turnau, scenografia: Joanna Kuś, kostiumy – Tomasz Jacyków.

11 lutego w Teatrze WARSawy premiera futurystycznej komedii romantycznej Ruby, na motywach scenariusza filmowego Ruby Sparks, w reżyserii Adama Sajnuka. Ruby to historia pisarza Calvina Weira – autora dotychczas jednej bestsellerowej powieści – która poruszyła w posadach literacki amerykański świat. Po 10 latach od premiery książki pozostaje on jednak autorem „jednej powieści”. Neurotyczny Calvin w głębokim twórczym kryzysie szuka natchnienia i pomocy u swojej pani psycholog, pod której wpływem zaczyna pisać historię romansu z dziewczyną swoich marzeń. Autor powoli zakochuje się w napisanej przez siebie postaci. Pewnego ranka spotyka dziewczynę przygotowującą śniadanie w jego kuchni. Ruby to swoista komedia romantyczna pełna Allenowskiego humoru i futurystycznych kontekstów. Nawiązuje do współczesnych trendów, zapoczątkowanych w kinie przez Spike’a Joneze’a i Charlie Kaufmana. To właśnie ich Zakochany bez pamięci, Jak we śnie czy niedawne Her przecierają szlak dla nowego gatunku, w którym obyczajowość miesza się z science-fiction. W rolach głównych wystąpią m.in. Mateusz Banasiuk, Edyta Olszówka i Maja Bohosiewicz.

6 marca zobaczymy zaś premierę Good Night Cowboy, kolejnej sztuki opartej na podstawie scenariusza filmowego Waldo Salta (koprodukcja z Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu). Nocny kowboj Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego to współczesna opowieść o młodej męskiej prostytutce. O panu dla panów. Jest to próba przyjrzenia się obyczajom i potrzebom seksualnym, próba nakreślenia seksualnego rynku, w którym klienci stają się niejako odbiciem całego społeczeństwa. Jest to jednak przede wszystkim opowieść o szukaniu własnej tożsamości. Bohater, wędrując po hotelowych pokojach, mieszkaniach klientów, kowbojskich preriach i najbardziej skrywanych meandrach duszy i ciała, musi odpowiedzieć na pytania kim jest, gdzie się znajduje i dlaczego właśnie tam. Staramy się nie oceniać wyboru naszego bohatera. Próbujemy raczej pokazać jak prostytucja może stać się perwersyjną metaforą wolności współczesnego człowieka – mówi Kuba Kowalski, reżyser spektaklu. Obsada: Ewelina Żak, Julian Świeżewski, Michał Kosela, Rafał Kosowski, Filip Perkowski, Dariusz Skowroński, Ryszard Węgrzyn, Włodzimierz Dyła, Radek Duda /muzyka na żywo/.

Studio Teatralne Teatru Współczesnego (Scena w Baraku) 24 stycznia wystawi sztukę Hanocha Levina Requiem w przekładzie Irit Amiel i reżyserii Wojciecha Urbańskiego. Przygotowywana premiera jest próbą podsumowania pracy STUDIA TEATRALNEGO. WARSZTATÓW SZTUKI SCENICZNEJ – pierwszej edycji projektu edukacyjnego przygotowanego i przeprowadzonego przez Teatr Współczesny, a dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W obsadzie zobaczymy: Katarzynę Dąbrowską, Marlenę Górską, Monikę Kępkę, Justynę Kokot, Kamilę Kuboth, Weronikę Nockowską, Kingę Tabor, Remigiusza Jankowskiego, Macieja Kowalika, Mateusza Króla, Michała Mikołajczaka, Rafała Zawieruchę.

Na piąte urodziny Och-Teatru, 16 stycznia nowy spektakl Szymona Majewskiego. Po dobrze przyjętym debiucie One Mąż Show, Szymon Majewski zaprasza na cykl spotkań Wieczór fOCHu. Jak zapowiada: „co miesiąc będę zapraszać na nowy odcinek, ale w zasadzie każdy wieczór zawsze będzie premierowy. Nowy materiał, nowe tematy do omówienia. W miłej, stolikowej atmosferze kawiarni Och-Cafe zaprezentuję swoją, szymonową wizję Polski i reszty świata”. Będzie to jednorazowe, aktualne satyryczne wystąpienie. „Wieczory fOCHu” będą numerowane – w każdym miesiącu nastąpi kolejna odsłona cyklu, a nowy odcinek będzie dotyczył innych spraw.

Na początku marca w Ochu na dużej scenie Prapremiera dreszczowca w reż. Grzegorza Warchoła. Na scenie zobaczymy Izę Dąbrowską i Patrycję Szczepanowską oraz Tomasza Drabka, Adama Krawczuka, Andrzeja Pieczyńskiego, Rafała Rutkowskiego i Macieja Wierzbickiego. To będzie adaptacja sztuki, która w Londynie święciła tryumfy jako The Play That Goes Wrong, czyli opowieść o tym, że wszystko, co złe, może zdarzyć się właśnie w okolicach premiery… Komedia o aktorach i kulisach teatru, o mechanizmach i trudach tworzenia iluzji. Tekst napisany przez aktorów teatralnych, grany z powodzeniem wiele lat.

Ponadto koncerty w lutym (John Porter 13 lutego, Soyka na Walentynki 14 lutego, Janek Młynarski i Warszawskie Combo Taneczne 27 lutego).

TR Warszawa zaprasza 5 marca na premierę spektaklu Męczennicy w reż. Grzegorza Jarzyny. Męczennicy (Märtyrer) to nowa sztuka wybitnego niemieckiego dramatopisarza Mariusa von Mayenburga. Autor analizuje problem religijnego fanatyzmu, z którym zachodni świat konfrontuje się od ataku na World Trade Center. Bohaterem sztuki jest licealista Benjamin, który pewnego dnia odmawia udziału w lekcjach pływania. Matka podejrzewa, że bierze narkotyki, ale powód jest inny – chłopak doznał religijnego objawienia. Zaczyna studiować Biblię i narzuca otoczeniu wyznawane przez siebie doktrynalne zasady. Jego presji ulegają matka i nauczyciele, nie poddaje się tylko nauczycielka biologii, która do końca broni racjonalizmu i liberalnych wartości.

W inscenizacji Grzegorza Jarzyny główny akcent zostanie położony na psychologiczne podłoże dramatu. Zasadniczą zmianą w stosunku do oryginalnego tekstu będzie zastąpienie głównego bohatera dziewczyną, którą zagra młoda aktorka Justyna Wasilewska. W reżyserskiej adaptacji Męczennicy będą historią o nastolatce, która ma problemy z tłumioną seksualnością i relacjami z otoczeniem. Pod wpływem objawienia religijnego zaczyna studiować Biblię i buntuje się przeciwko trzem instytucjom: rodzinie, szkole oraz Kościołowi. Jej pasja i wiara są tak silne, że destabilizują życie szkoły i doprowadzają do tragedii. Scenografię zaprojektuje Monika Pormale z Łotwy (autorka scenografii m.in. do spektakli Alvisa Hermanisa), kostiumy – Anna Nykowska (T.E.O.R.E.M.A.T., Druga kobieta), wideo Robert Mleczko (autor nagrodzonej na Boskiej Komedii oprawy wizualnej do Kronosa Krzysztofa Garbaczewskiego), światła Felice Ross (Krum, Anioły w Ameryce), muzyka Michał Lis, Piotr Lis (nagroda za muzykę do Dziadów Radka Rychcika). Tłumaczenie: Elżbieta Ogrodowska-Jesionek. Obsada: Roma Gąsiorowska, Aleksandra Konieczna, Cezary Kosiński, Dawid Ogrodnik, Sebastian Pawlak, Tomasz Tyndyk, Justyna Wasilewska, Adam Woronowicz.

W pierwszym kwartale 2015 w Teatrze Rampa odbędą się 2 premiery. 15 stycznia komedii Jak Nanna swą córeczkę Pippę na kurtyzanę kształciła na podstawie tekstów Pietro Aretino w adaptacji i reżyserii Grzegorza Mrówczyńskiego. Pietro Aretino tworzący w XVI wieku, napisał oryginalną, frywolną opowieść na temat „tajemnic alkowy”, która w tamtych czasach wywołała dużą sensację. Była ona bowiem swojego rodzaju poradnikiem dla pań, głoszącym jak zaspokoić męską pożądliwość i zadowolić próżnych kochanków, omamiając ich seksem i komplementami. Tytułowa doświadczona w swoim fachu kurtyzana Nanna udzielała bardzo konkretnych wskazówek swojej młodziutkiej córce, którą postanowiła „wykształcić” także na kurtyzanę, uważając ten fach za lepszy od stanu małżeńskiego i zakonnego. Dlaczego? Ponieważ – jej zdaniem – tylko sprytnie usidleni mężczyźni będą przez lata utrzymywać swoją kochankę, pozostając w przeświadczeniu, że są dla nich jedynymi. Mottem działań zaradnej matki było stwierdzenie, że „sztuka polega nie na tym, żeby zyskiwać kochanków, ale na tym, żeby ich przy sobie zatrzymywać”. Obsada: Joanna Górniak, Dominika Łakomska, Małgorzata Duda – Kozera, Andrzej Niemirski i Maciej Gąsiorek.

27 marca –  premiera musicalu familijnego O dwóch takich, co ukradli księżyc w adaptacji i reżyserii Cezarego Domagały z muzyką Tomasza Bajerskiego  w aranżacjach Andrzeja Bonarka.

W Teatrze Żydowskim 9 stycznia Jacek Papis daje premierę Ruchele wychodzi za mąż według dramatu Savyon Liebrecht. Autorka, której korzenie sięgają do Polski (urodziła się w 1948 roku jako Sabina Sosnowski), opowiada uniwersalną historię o pamięci i przebaczeniu, konflikcie pokoleń, który wynika z odmiennego stosunku rodziców i dzieci do historii i przeszłości. Pokazuje, że przepracowanie wojennej traumy staje się niemożliwe z powodu braku odpowiedniego języka, a grzechy dorosłych stają się grzechami także młodego pokolenia. Ruchele, tytułowa bohaterka dramatu po latach samotności znajduje wreszcie mężczyznę swojego życia i ma zamiar wyjść za niego za mąż. Niespodziewanie na drodze do szczęścia staje tajemnica z odległej przeszłości. Żmudnie skonstruowana fabuła rozwija się niemal „po hitchcockowsku” w zaskakujący sposób mieszając humor z powagą.

Ruchele wychodzi za mąż to bardzo kameralna historia, rozpisana na pięciu protagonistów, która mówi o tym, że nie możemy uciec od demonów przeszłości, ale musimy odważnie się z nimi zmierzyć. Mimo osadzenia w realiach współczesnego Izraela ma niezwykle uniwersalny wymiar. Obsada: Joanna Rzączyńska/Ewa Greś, Małgorzata Trybalska, Marcin Błaszak, Stanisław Brudny, Włodzimierz Press.

10 stycznia w Teatrze Dramatycznym premiera Szalbierza Gyorgy Spiro w reżyserii Gabora Mate. W 250 rocznicę polskiego teatru publicznego Teatr Dramatyczny wystawia głośną sztukę węgierskiego pisarza o ojcu narodowej sceny .Wojciechu Bogusławskim. Szalbierz podejmuje wątek powieści Iksowie, zakazanej w Polsce lat osiemdziesiątych z powodu kpiny z naszych bohaterów narodowych. Spiro oskarżonemu o szarganie świętości zabroniono wówczas przyjazdów do Polski. Akcja Szalbierza rozgrywa się w teatrze w dniu premiery. Na spektakl, który ma uratować teatr od bankructwa, wybiera się całe Wilno, bo tytułową rolę „Świętoszka” ma zagrać gościnnie legenda – Wojciech Bogusławski. Groźba zerwania premiery wisi w powietrzu, ponieważ mistrz pojawia się dopiero kilka godzin przed spektaklem. Kim jest Wojciech Bogusławski w oczach Węgra? Barwną postacią – intrygantem, błaznem, furiatem i egoistą, a równocześnie patriotą i człowiekiem niezwykle odważnym. Obsada: Witold Dębicki, Sławomir Grzymkowski, Andrzej Blumenfeld, Agnieszka Warchulska, Agnieszka Wosińska, Małgorzata Rożniatowska, Sebastian Skoczeń, Mariusz Drężek, Anna Szymańczyk, Kamil Siegmund, Maciej Szary, Bartosz Waga, Piotr Siwkiewicz, Maciej Wyczański, Henryk Niebudek, Aleksander Trąbczyński, Zbigniew Dziduch, Jolanta Olszewska.

10 stycznia w Teatrze Powszechnym premiera Szczurów wg Gerharta Hauptmanna w reżyserii Mai Kleczewskiej. W Szczurach, jak w innych dramatach, noblista Gerhart Hauptmann pokazuje świat w stanie rozkładu zasad i wartości. Przyglądając się społecznej nędzy życia, zawsze powtarzał, że chce nieść rebelię, która rozwścieczy publiczność i polityków. Zmuszał i zmusza, by widz kierował wzrok na rzeczy, których nie chce oglądać. Maja Kleczewska przenosi akcję dramatu do współczesnej Warszawy, wraz z dramaturgiem, Łukaszem Chotkowskim, rozgrywa kolejne sekwencje dramatu w kręgach warszawskich elit, które uzurpują sobie prawo do strofowania i wychowywania społeczeństwa. W przedstawieniu świadomie zostali obsadzeni aktorzy, którzy na co dzień goszczą na srebrnych ekranach w większości polskich domów. Obsada: Karolina Adamczyk, Eliza Borowska, Agnieszka Krukówna, Karina Seweryn, Maria Robaszkiewicz, Tomasz Chrapusta, Michał Czachor, Michał Jarmicki, Mateusz Łasowski.

17 stycznia kolejna premiera, tym razem na małej scenie Aalst w reżyserii Radosława Rychcika. To spektakl zrealizowany przez: Salon iKSV, Istanbul, Turkey i Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie w ramach programu kulturalnego obchodów 600-lecia polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych w 2014 roku.

Para młodych ludzi melduje się w hotelu z dwójką małych dzieci. Po tygodniu policja dokonuje przerażającego odkrycia. W 1999 roku na przedmieściach belgijskiego miasta Aalst dokonano okrutnej zbrodni. Głośny i wstrząsający proces w sprawie zamordowania przez rodziców dwójki własnych dzieci wywołał ogromne poruszenie. Spektakl Aalst ma charakter przesłuchania.

Teatr Polski w Warszawie 29 stycznia wystawi Wesele Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego. W Teatrze Polskim wystawiono Wesele czterokrotnie – sięgali po nie znakomici reżyserzy: Aleksander Węgierko w latach dwudziestych, Jerzy Rakowiecki w 1961 roku i dwukrotnie Kazimierz Dejmek w roku 1984 i 1991. Dla uczczenia 102 rocznicy powstania Teatru Polskiego, ten polski arcydramat reżyseruje Krzysztof Jasiński. Obsada: Andrzej Seweryn, Joanna Trzepiecińska, Lidia Sadowa, Szymon Kuśmider, Marcin Kwaśny, Natalia Sikora, Ewa Makomaska, Paweł Krucz, Jarosław Gajewski, Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal.

Gościnnie w Teatrze Polskim wystąpi 13 lutego Pożar w Burdelu w reżyserii Michała Walczaka. Obsada: Lidia Sadowa, Natalia Sikora, Paweł Ciołkosz, Marcin Jędrzejewski, Paweł Krucz, Andrzej Seweryn, Monika Babula, Karolina Czarnecka, Maria Maj, Lena Piękniewska, Agnieszka Przepiórska, Betty Q, Przemysław Bluszcz, Tomasz Drabek, Oskar Hamerski, Andrzej Konopka, Mariusz Laskowski, Maciej Łubieński.

Teatr Muzyczny Roma wkracza w pierwszym kwartale z najbardziej wyczekiwaną premierą wśród miłośników musicali. Na 21 lutego zapowiedziana jest Mamma Mia! Starania o wprowadzenie tego tytułu trwały kilka lat. Od czasu londyńskiej premiery w 1999 roku i premiery na Brodwayu w 2001 roku musical zaprezentowano już w 16 językach. Język polski będzie 17. Ta młoda produkcja musicalowa zdążyła stać się swoistym fenomenem. Gdzie się pojawia, czy to Chiny, czy Europa, odnosi sukces frekwencyjny. Każdego dnia odbywa się na świecie co najmniej siedem spektakli. Z castingów, na które zgłosiły się setki aktorów i tancerzy, wyłoniono obsadę, która ma być gwarantem polskiego sukcesu musicalu. W rolę Donny (w filmowej wersji Meryl Streep) wcielą się na zmianę trzy aktorki – Alicja Piotrowska z Teatru Muzycznego w Gdyni, Anna Sroka-Hryń oraz Anna Sztejner, obie znane widzom Romy. Przyjaciółki Donny zagrają aktorki również znane z innych produkcji Romy: Iza Bujniewicz, Monika Rowińska, Ewa Lachowicz, Olga Kowalska, Barbara Melzer i Anna Gigiel. Córkę głównej bohaterki – Sophie – zagrają Barbara Garstka, Paulina Łaba i Zofia Nowakowska. W rolę jej przyjaciółek wcielą się Małgorzata Regent i Malwina Kusior oraz Agnieszka Mrozińska i Agata Bieńkowska. Męskie role to także w większości znani już aktorzy Romy: Dariusz Kordek, Janusz Kruciński, Rafał Drozd, Jan Bzdawka, Krzysztof Cybiński, Wojciech Socha, Paweł Podgórski, Robert Rozmus, Jakub Szydłowski, Paweł Góralski, Paweł Mielewczyk, Paweł Kubat, Kamil Krupicz, Marcin Wortmann i Andrzej Skorupa.

24 stycznia w Teatrze Ateneum Papieżyca Esthery Vilar w przekładzie Karoliny Bikont i reżyserii Edwarda Wojtaszka. Szokujący tytuł? Bo przecież papieże zawsze byli mężczyznami… Podobno jednak żyła kiedyś, w dawnych wiekach, panując bardzo krótko, papieżyca – kobieta o imieniu Joanna. Esther Vilar, wybitna współczesna autorka powieści i dramatów, wymyśliła jej następczynię pochodzącą… z nieodległej przyszłości. Sytuacja Kościoła bowiem po rządach kilku kolejnych następców Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka wyglądała dość opłakanie. Dobra watykańskie zostały rozdane albo rozsprzedane, autorytet papieski podupadł, ludzie masowo opuszczali kościoły. I wtedy na tron wybrano kobietę, Amerykankę Joannę Drugą. Niezwykła ta pani postanowiła uratować rozpadające się chrześcijaństwo. Z powrotem przywrócić Kościołowi jego wielkość. W roli Papieżycy wielka dama polskiego teatru, Teresa Budzisz-Krzyżanowska.

 

Teatr Ochoty w nowej odsłonie pragnie kierować swój nowy program do ludzi młodych, młodzieży i młodych dorosłych – zarówno widzów, jak i twórców. 27 marca 2015 odbędzie się oficjalne otwarcie sceny nowo wyremontowanego budynku na Reja 9 połączone z premierą spektaklu 33 powieści, które każdy powinien znać w reżyserii Igora Gorzkowskiego. Mimo odległej daty, przygotowania do produkcji przedstawienia ruszyły już w listopadzie 2014 roku. Teatr Ochoty ogłosił drugą edycję konkursu „Polowanie na motyle” skierowaną do młodych aktorów, z którego została wyłoniona siedmioosobowa obsada spektaklu. W przedstawieniu zagrają Magdalena Koleśnik, Paulina Komenda, Marcin Korcz, Maria Pawłowska, Sebastian Perdek, Aleksandra Pisula i Krzysztof Wach.

Wraz z otwarciem Teatru Ochoty Teatr Soho nie zmienia swojego kształtu – nadal pozostaje sceną Studia Teatralnego Koło, na której można zobaczyć dotychczasowe i nowe spektakle. Pierwszym noworocznym wydarzeniem artystycznym na pofabrycznej scenie w Soho Factory będą pierwsze pokazy spektaklu Mały ma dziewczynę. Zamknięta premiera przedstawienia odbyła się 29 grudnia 2014 roku. Widzowie teatru będę mieli okazję zobaczyć spektakl już od 17 stycznia.

Mały ma dziewczynę to reżyserski debiut na warszawskiej scenie Agaty Dyczko, studentki Wydziału Reżyserii na Akademii A. Zelwerowicza. Historia nietypowej miłości pomiędzy autystycznym chłopcem a gumową lalką to papierek lakmusowy, dzięki któremu reżyserka wykazuje ludzką potrzebę czułości, akceptacji i bezpieczeństwa. W spektaklu zagrają Paweł Paterman, Ewa Jakubowicz, Olga Omeljaniec i Wiktor Korzeniewski.

Katarzyna Michalik-Jaworska

Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie w I kwartale 2015 zaplanował różnorodne premiery: jedną operową (Maria Stuart), jedną baletową (Pupa), jedną wodewilową (Krakowiacy i górale) oraz wznowienie kilku jednoaktowych baletów połączonych w jeden spektakl.

Pierwszą premierą – 14 lutego – będzie jednoaktowy balet Pupa do muzyki Stanisława Syrewicza i w choreografii Anny Hop z librettem Klary Syrewicz na motywach Ferdydurke Witolda Gombrowicza. Autorką scenografii i projekcji filmowych jest Małgorzata Szabłowska, kostiumy zaś są dziełem Katarzyny Rott. Ferdydurke to tyleż trudny materiał do adaptacji baletowej, co fascynujący – ciało, a raczej wyabstrahowane z kontekstu całości jego części, stanowią ważny element konstrukcji groteskowego świata utworu. Takie pojęcia, jak „pupa”, „gęba”, „łydka” czy „rozczłonkowanie” określają fenomeny społeczne i psychologiczne, które mimo upływu kilkudziesięciu lat wciąż są przerażająco aktualne – piszą autorzy spektaklu.
Tydzień później – 20 lutego – zaplanowano kolejną, tym razem operową premierę – Marię Stuart Gaetano Donizettiego – kolejne po Annie Bolenie świadectwo fascynacji kompozytora Anglią Tudorów. To opera seria w trzech aktach, której libretto napisał Giuseppe Bardari na postawie sztuki Friedricha von Schillera. Reżyserami spektaklu są Moshe Leiser i Patrice Caurier, twórcą scenografii Christian Fenouillat, a kostiumów – Agostino Cavalca. Dyrygować będzie Andriv Yurkevych. Jest to koprodukcja z Royal Opera House Covent Garden w Londynie, Gran Teatre del Liceu z Barcelony oraz Thèâtre des Champs-Elysées w Paryżu, stąd i międzynarodowa obsada wykonawców.

W marcu – 12 marca – Polski Balet Narodowy pokaże wznowienie czterech baletów pod wspólnym tytułem – Perły XX wieku – wystawiane podczas jednego wieczoru.

Będzie to Artifact suite w choreografii Williama Forsythe’a do muzyki Jana Sebastiana Bacha i Evy Crossman-Hecht, (dyryguje Jakub Chrenowicz); Concerto barocco w choreografii i z kostiumami George’a Balanchine’a, muzyki J.S.Bacha; Msza polowa w choreografii, scenografia i kostiumami Jiriego Kyliána do muzyki Bohuslava Martinu oraz Święto wiosny Maurice’a Béjarta do muzyki Igora Strawińskiego z kostiumami i scenografią Pierre’a Ceille. Wybrane utwory to jedne z najwybitniejszych prac wielkiej czwórki choreografów: Balanchine’a, Béjarta, Kyliána i Forsythe’a, których twórczość wyznaczała ścieżki rozwoju baletu współczesnego . To także rzadka możliwość oglądania tych baletów podczas jednego przedstawienia.

Ostatnią, czwartą w pierwszym kwartale premierą – 13 marca – będzie polska śpiewogra – wodewil Krakowiacy i górale Jana Stefaniego z librettem Wojciecha Bogusławskiego. Spektakl będzie realizowany w ramach Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej. Reżyserem jest Jarosław Kilian, autorką scenografii – Izabela Chełkowska, a kierownictwo muzyczne sprawuje Władysław Kłosiewicz. Występują uczestnicy Programu Kształcenia Młodych Talentów „Akademia Operowa”, Młodzieżowa Orkiestra Programu Kształcenia Młodych Talentów oraz Chór Młodzieżowy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego.

Anna Leszkowska

Leave a Reply