Górny Śląsk: Komediowy duch

Kolejny rok śląskie teatry przywitają utrzymanym w karnawałowej atmosferze lekkim, komediowym repertuarem. Teatr Polski w Bielsku-Białej otworzy go premierą komedii Samuela Jokica Kogut w rosole, znanej bardziej pod tytułem Goło i wesoło. Spektakl, który po raz pierwszy zostanie zagrany 3 stycznia, reżyseruje Marek Gierszał, a projekty scenografii przygotowuje Hanna Sibilski. Z kolei Teatr Zagłębia w Sosnowcu planuje premierę bulwarowej komedii francuskiego autora Francisa Vebera, Najdroższy, w reżyserii Pawła Aignera (premiera odbędzie się 13 lutego). W komediowym duchu będzie również utrzymana marcowa premiera bielskiego teatru, Apokalipsa homara (Dinner), brytyjskiej autorki, aktorki i reżyserki, Moiry Buffini. Czarną komedię o międzyludzkich relacjach reżyseruje Tomasz Dutkiewicz (premiera 6 marca).

 

Nadchodzący kwartał teatralny na Śląsku zamkną dwa premierowe wydarzenia: 28 marca w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej odbędzie się pokaz Lalki Bolesława Prusa w adaptacji Artura Pałygi, od lat współpracującego z bielskim teatrem. Spektakl wyreżyseruje Aneta Groszyńska, studentKa IV roku reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie.

W tym samym dniu w Teatrze Rozrywki odbędzie się długo wyczekiwana polska prapremiera musicalu Eltona Johna i Lee Halla, Billy Elliot. Historię chłopca z górniczego angielskiego miasteczka, który pragnie zostać tancerzem – inspirowaną zresztą autentycznymi losami tancerza Royal Ballet, Philipa Marsdena – polscy widzowie znają ze wzruszającego filmu Stephena Daldry’ego. W Teatrze Rozrywki spektakl o spełnianiu marzeń, przekraczaniu granic mentalnych i fizycznych oraz kulturowych stereotypów, wyreżyseruje Michał Znaniecki, autor kilku sukcesów artystycznych tej sceny. Choreografią(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... zajmie się stale współpracująca z teatrem Katarzyna Aleksander-Kmieć, a projekty scenografii przygotowuje włoski scenograf, Luigi Scolio. Warto dodać, że Teatr Rozrywki otrzymał licencję „non replika”, co oznacza, że twórcy mają prawo do stworzenia widowiska według własnej wizji, odbiegającego od brytyjskiego pierwowzoru.

Opowieść o chłopcu z ogarniętego strajkami górniczego miasteczka, który swoją przyszłość pragnie związać ze sztuką, w pewnym sensie doskonale wpisuje się we współczesny kontekst Górnego Śląska. Poprzemysłowy region, kiedyś postrzegany głównie przez pryzmat kopalń i hut, a później degradacji społecznej i ekologicznej, powoli zmienia swoje oblicze, coraz częściej stawiając na kulturę.

 

Aneta Głowacka

Dodaj komentarz