Suplement Schaeferowski

Czyli dwa dni spotkań z dramaturgią Bogusława Schaeffera w Instytucie Teatralnym (20. i 21. grudnia), przygotowane staraniem Fundacji Sztuk Aurea Porta przy współudziałem polskiej sekcji IATC/AICT, zakończyły się spektaklem Jana Peszka Scenariusz dla nieistniejącego, ale możliwego aktora instrumentalnego [na zdjęciu]. Było to już ponad dwuipółtysięczne wykonanie tego utworu, przyjęte przez tłumnie zgromadzoną publiczność owacjami an stojąco.

Wcześniej, o godz. 16.00 zainteresowani mogli wysłuchać rozmowy o teatrze Bogusława Schaeffera, „Od TIS MW 2 do Ostatniej sztuki” z udziałem Beaty Fudalej, Bogusława Kierca, Jana Peszka, Konrada Szczebiota i Tomasz Miłkowskiego, który panel prowadził.

 

Smakowitym dodatkiem do tej rozmowy był pokaz fragmentu zarejestrowanego w roku 1966 w Genewie wykonania kompozycji scenicznej TIS MW 2 [czyli Teatru Instrumentalnego Schaeffera Młodych Wykonawców Muzyki Współczesnej], który publiczność i uczestnicy rozmowy, w tym aktorzy biorący udział w prawykonaniu tego utworu, Bogusław Kierc i Jan Peszek, mieli okazję zobaczyć po raz pierwszy. Artyści dzielili się swoimi wspomnieniami o początkach współpracy z Bogusławem Schaefferem i związkach z zespołem MW 2.

W pierwszym dniu suplementu zobaczyliśmy pełen energii spektakl praskiego teatru Divadlo Komedie, Scenariusz dla trzech aktorów Bogusława Schaeffera w reżyserii Gabriela Gietzky’ego i nagrodzony na kilku festiwalach film dokumentalny o Schaefferze Solo zrealizowany przez Macieja Pisarka. Czeski scenariusz wykorzystał w warstwie improwizacji (i trafnym przekładzie) odniesienia do języka czeskiego i czeskiego teatru, odsłaniając, w jaki sposób ta sztuka może być z dobrym wynikiem zaadaptowana w odmiennej niż polska tradycji językowej i kulturowej.

Dodaj komentarz