Przejdź do treści

Łódzka scena teatralna: październik – grudzień 2014

W Teatrze Muzycznym październik rozpocznie premiera rock-opery Jesus Christ Superstar Andrew Lloyd Webbera i Tima Rice’a po raz pierwszy realizowana w Łodzi. Reżyseruje Zbigniew Macias, kierownictwo muzyczne Jose Maria Florencio. „Tego nie było w Polsce w innych inscenizacjach Jesus Christ Superstar, tego nie było też w Polsce w innych tytułach. To, co tu słyszymy… to, co tu będzie się działo można skomentować jednym słowem … SZOK” – zapowiada Jose Maria Florencio.

W Teatrze im. Stefana Jaracza trzy premiery. 4 października po raz pierwszy w Polsce Mroczne perwersje codzienności Marco Antonio de la Parry w reżyserii Rafała Sabary na Małej Scenie. To jedna z najczęściej wystawianych na świecie sztuk iberoamerykańskich, komedia z elementami burleski i kabaretu. Grają Mariusz Siudziński i Mariusz Słupiński.

26 października w ramach III Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Klasyki Światowej pokazany zostanie spektakl Ich czworo. Tragedia ludzi głupich Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. W obsadzie Gabriela Muskała, Maja Pankiewicz (PWSFTViT), Katarzyna Cynke, Izabela Noszczyk, Sambor Czarnota i Michał Staszczak.

W programie festiwalu znajdzie się też ostatnia z tegorocznych premier Jaracza Zwłoka Dürrenmatta w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego, który chce tą inscenizacją nawiązać do interpretacji Kazimierza Dejmka. Gra nieomal cały zespół teatru,

W ramach wspomnianego Festiwalu publiczność obejrzy sześć zaproszonych przez kuratora Romana Pawłowskiego spektakli. „Chcemy sprawdzić, co wynika ze spotkania dawnych dzieł z nowoczesnymi technikami i nowymi artystycznymi strategiami. (…) Słowem kluczem tej edycji jest interdyscyplinarność – zaproszeni przez nas twórcy łączą różne dziedziny sztuki: teatr, film, sztukę wideo, dokument, muzykę współczesną” – napisał w słowie wprowadzającym w program festiwalu Roman Pawłowski.

III Międzynarodowy Festiwal Teatralny Klasyki Światowej NOWA KLASYKA EUROPY rozpocznie 24 października przedstawienie Wnętrza w reżyserii Matthew Lentona z Teatru Vanishing Point z Glasgow, w którym akcja symbolicznego dramatu Maurice’a Maeterlincka została przełożona na serię niemych scen.

29 i 30 października pokazana zostanie Boska Komedia Dantego w reżyserii Eimuntasa Nekrosiusa Teatru Meno Fortas z Litwy, po raz pierwszy poza granicami kraju.

7 listopada publiczność festiwalowa obejrzy spektakl Pewnego dnia opowiem ci inną, wyjątkową historię… Kosmos wg Witolda Gombrowicza w adaptacji i reżyserii Jorisa Mathieu Compagnie Haut Et Court z Francji.

10 i 11 listopada będzie miał miejsce eksperymentalny spektakl dokumentalny, z udziałem autentycznych sędziów, prokuratorów, adwokatów i wybranych spośród publiczności ławników – Please, continue (Hamlet) na motywach dramatu Wiliama Szekspira przywieziony przez artystę i performera Yana Duyvendakana ze Szwajcarrii.

To proces karny Hamleta oskarżonego o zabójstwo Poloniusza. Stronę prawną przystosowała do polskich realiów sędzia Anna Maria Wesołowska.

15 listopada to Płatonow na motywach dramatu Antoniego Czechowa w reżyserii Luka Percevala z NT Gent z Belgii. I na zakończenie festiwalu 21 listopada wspomniana Zwłoka zespołu Teatru Jaracza.

Zespół Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka pod kierunkiem krakowskiego reżysera Piotra Siekluckiego przygotował adaptację ostatniej powieści rosyjskiego pisarza Wiktora Jerofiejewa Akimudy. W Rosji rozpoczyna się III wojna światowa, na scenie pojawią się Stalin, Puszkin i Kafka. Powieść została znakomicie przetłumaczona przez Michała B. Jagiełłę, adaptacji scenicznej dokonał Tomasz Kireńczuk. Prapremierę, która planowana jest na 5 października, poprzedzi spotkanie z Wiktorem Jerofiejewem, jednym z najważniejszych rosyjskich prozaików ostatnich dekad.

Listopad upłynie w Teatrze Nowym pod hasłem awangardy i socjalizmu. 12 listopada przypomniana zostanie Brygada szlifierza Karhana Remigiusza Brzyka, sceniczna adaptacja przedstawienia z 1949 roku zrealizowana przez Kazimierza Dejmka. Na 22 listopada zaplanowano premierę spektaklu o związanej z miastem awangardowej rzeźbiarce Katarzynie Kobro. Tekst na zamówienie teatru napisała Małgorzata Sikorska-Miszczuk.

Teatr Powszechny sięgnął po kolejną sztukę Raya Cooneya. Farsę Hotel Minister reżyseruje Giovanny Castellanos, premiera 11 października. W przyszłym roku w połowie sezonu Teatr Powszechny obchodzić będzie 70-lecie działalności. Już teraz w cyklu dwumiesięcznym organizuje wywołujące ogromne zainteresowanie publiczności spotkania z mistrzami aktorstwa, związanymi z tą sceną od 60 lat – Barbarą Połomską, Januszem Kubickim i Michałem Szewczykiem, którzy wspominają swoje zawodowe dokonania. Ostatnie odbyło się 21 września. Następne planowane jest na początku listopada. Mam przyjemność prowadzić te przeciekawe rozmowy.

 

4 października pierwsza premiera i pierwszy z pięciu dyplom studentów IV roku Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w szkolnym Teatrze Studyjnym. Grzegorz Wiśniewski przygotował Kamień Mariusa von Mayenburga. Trwają próby do Ślubu Witolda Gombrowicza w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego.

Teatr „Pinokio” rozpoczął sezon premierą wrześniową – Świnki 3 wg baśni braci Grimm w rytmie country przygotował Łukasz Bzura. To debiut reżyserski aktora.

„Pinokio” realizuje w tym sezonie projekt „Wszystko się rusza” wspólnie z grupą tancerzy Pracowni Fizycznej, projekt „Wjeżdżamy w bramy”, który w plenerach miejskich Łodzi, podwórkach, w blokowiskach angażuje mieszkańców, oraz warsztaty dla wykluczonych „Tu mówi Miasto”.

Kończy się kapitalny remont w siedzibie Teatru Lalek „Arlekin”. 25 października uroczyste otwarcie połączone z premierą DekAmore – spektaklu dla dorosłych na podstawie wybranych nowel z Dekamerona Boccaccia. Włoska klasyka literatury erotycznej posłużyła Bogdanowi Nauce do opracowania komediowych etiud. Spektakl będzie grany w języku angielskim. Przedstawienie już zostało zaproszone do Bangkoku w Tajlandii na prestiżowy Harmony World Puppet Carnival w początkach listopada.

Rok zakończy jubileuszowa premiera Mistrza i Małgorzaty 27 grudnia.

Małgorzata Warzecha

 

W Teatrze Wielkim w Łodzi pierwszą premierą w tym sezonie – 18 października – będzie Straszny dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Krystyny Jandy, ze scenografią Magdaleny Maciejewskiej, kostiumami Doroty Roqueplo i choreografią Emila Wesołowskiego. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawuje Piotr Wajrak. Jest to swego rodzaju powrót do korzeni, gdyż 60 lat temu Strasznym dworem otworzono działalność Opery Łódzkiej – pierwszej w historii miasta stałej sceny operowej, którą kierowała  Sabina Nowicka a, Mieczysław Drobner pełnił funkcję kierownika artystycznego.

Druga premiera, zaplanowana na 22 listopada, to Trubadur Giuseppe Verdiego
– opera w czterech aktach, ponownie na scenie łódzkiej po prawie 20 latach od ostatniej premiery.

Anna Leszkowska

Leave a Reply