Przejdź do treści

Wrocław – dzieje się, oj, dzieje !

Jesienno-zimowy sezon teatralny rozpoczął się we Wrocławiu w wyjątkowo gorącej atmosferze panującej wokół Teatru Polskiego, który pomimo sukcesów dorobił się również sporych kłopotów finansowych. Chwalony za sukcesy i jednocześnie oskarżony o spowodowanie długów – dyrektor Krzysztof Mieszkowski – ostatecznie pozostanie w Teatrze, jako zastępca dyrektora ds. artystycznych. Cała sprawa, o której wiele już napisano i tym samym rozpętano medialną burzę, prawdopodobnie rozpocznie szerszą debatę na temat finansowania teatru w Polsce.

Natomiast w czwartym kwartale we wszystkich wrocławskich teatrach będzie sporo się działo.

Sezon teatralny rozpocznie się w tym roku muzycznie – premierą Nine w Teatrze Muzycznym Capitol oraz Festiwalem Opery Współczesnej. Capitol w swoich nowych, pięknych wnętrzach zaprezentuje musical nawiązujący do słynnego filmu 8½” – autobiograficznej opowieści w reżyserii Federico Felliniego. Musical wystawiono po raz pierwszy na Broadwayu w 1982 roku. Zagrany prawie 800 razy zdobył prestiżową Nagrodę Tony w pięciu kategoriach. Wrocławską odsłonę Nine wyreżyseruje młoda reżyserka Pia Partum, która współpracować będzie z doświadczonym zespołem aktorskim Capitolu. Rolę reżysera filmowego Guida Contini, który w przeddzień 40. urodzin doświadcza kryzysu wieku średniego, zagra Błażej Wójcik. Towarzyszyć mu będą aktorki m.in Justyna Szafran (żona Luisa), Elżbieta Romanowska (kochanka Carla), Bogna Woźniak-Joostberens (Liliane La Fleur, producentka filmowa) i Emmose Uhunmwahngho (Saraghina). Wrocławski projekt ze świetną muzyką i tekstami autorstwa Maury Yeston ma szanse stać się prawdziwym przebojem muzycznej sceny. Oficjalna premiera już 3 października. (Libretto: Arthur Kopit, kierownictwo muzyczne: Adam Skrzypek, scenografia: Magdalena Maciejewska, kostiumy: Wojciech Dziedzic, choreografia: Saar Magal)

 

W Operze Wrocławskiej, na początku października, w ramach Światowych Dni Muzyki (ISCM World Music Days) odbędzie się czwarta edycja Festiwalu Opery Współczesnej, który rozpocznie polska premiera Aniołów w Ameryce wg kultowego dramatu Tony’ego Kushnera nagrodzonego Pulitzerem i zaliczanego do najlepszych sztuk XX wieku. Opracowaniem muzycznym zajął się Peter Eötvösa, wybitny węgierski kompozytor i dyrygent należący do największych indywidualności współczesnej muzyki. W dniu premiery – 3 października – będzie dyrygował osobiście.

Wydarzeniem IV Festiwalu Opery Współczesnej będzie światowe prawykonanie utworu Pięć śpiewów z klatki Prasquala (12 października) na mezzosopran, baryton, recytatora, orkiestrę symfoniczną i elektronikę do poezji Tadeusza Różewicza. Wykonawcami partii solowych będą: Jadwiga Postrożna (mezzosopran), Mariusz Godlewski (baryton) oraz Jerzy Trela (recytator), którzy wystąpią z Orkiestrą Opery Wrocławskiej pod dyrekcją Tomasza Szredera.

W połowie października będzie można zobaczyć we Wrocławiu pięć zupełnie różnych premier.

Pierwsza z nich to Szkoła błaznów we Wrocławskim Teatrze Pantomimy w reżyserii Zbigniewa Szymczyka (10.10), w Teatrze Polskim na scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego wystawiona zostanie Wycinka według Thomasa Bernharda w reżyserii Krystiana Lupy (21.10.), Wrocławski Teatr Lalek zapowiedział spektakl Po sznurku (11.10.) Joanny Gerik, a dobrze znany wrocławskiej publiczności Teatr Ad Spectatores, tym razem, zaskoczy polsko-włoską realizacją zatytułowaną Carmila (17.10.)

Spektakl Szkoła błaznów w reżyserii Zbigniewa Szymczyka to pierwsza premiera w nowym sezonie artystycznym we Wrocławskim Teatrze Pantomimy. Przedstawienie powstaje z fascunacji dramatem Michela de Ghelderode’a, który stał się impulsem do refleksji nad koncepcją historii ludzkości jako dziejów okrucieństwa, przemocy i prześladowań. We wrocławskiej Szkole błaznów temat okrucieństwa zostanie zbadany na kilku płaszczyznach: człowieka wobec człowieka, systemu wobec jednostki i natury wobec człowieka.

Premiera odbędzie się na Scenie na Świebodzkim (Teatr Polski) 10 października.
(Reżyseria: Zbigniew Szymczyk, kostiumy: Wanda Kowalska, opracowanie muzyczne: Jacek Wierzchowski, wizualizacje: Maria Porzyc)

Najbardziej oczekiwaną premierą wydaje się być Wycinka Krystiana Lupy, której realizacja z powodu zamieszania wokół Teatru Polskiego stała pod znakiem zapytania. Wygląda jednak na to, że nowy październikowy termin prapremiery spektaklu, który w styczniu 2014 roku reżyser wystawił na scenie Schauspielhaus w austriackim Grazu, zostanie dotrzymany.

W oryginale akcja powieści Thomasa Bernharda z 1984 roku rozgrywa się podczas „artystycznej kolacji” wydanej przez małżeństwo Auersbergów na cześć aktora z Burgtheater. Tłem spotkania wiedeńskich artystów jest samobójstwo wspólnej przyjaciółki, niespełnionej artystki. Narrator w bezlitosnym, obsesyjnym, monologu rozprawia się z dawnymi przyjaciółmi, którzy w jego oczach zamienili się w żałosną zgraję snobów ponad energię rebelii przedkładając państwowe kontrakty, duże honoraria i ordery. Publikacja powieści w Austrii wywołała skandal. Ciekawostką jest, że dawny przyjaciel Bernharda, rozpoznał się w powieściowym Auersbergerze, „epigonie Weberna”, homoseksualiście i alkoholiku, i wytoczył autorowi proces o zniesławienie. Powieść została skonfiskowana i objęta zakazem sprzedaży w Austrii, co oczywiście stało się dla niej najlepszą reklamą.

Jak w Teatrze Polskim zinterpretuje tekst Bernharda, w przekładzie Moniki Muskały, Krystian Lupa, który prócz reżyserii odpowiedzialny jest również za adaptację, scenografię i reżyserię światła będzie można przekonać się już niebawem. W zapowiedziach spektaklu można przeczytać: Przedstawienie będzie radykalną podróżą w głąb dzisiejszego świata, pod powierzchnię społecznych form i kulturowych konwenansów w poszukiwaniu tego, co dopiero majaczy na horyzoncie. Spektakl dotykający problemów wolności, która w naszym życiu wydaje się tylko mirażem, i zniewolenia, będącego naturalną cechą kondycji człowieka. A w tym pytania o artystów i ich rolę w dzisiejszym świecie.

W obsadzie, obok m.in. Haliny Rasiakówny, Ewy Skibińskiej, Piotra Skiby, Wojciecha, Anny Ilczuk, czy Michała Opalińskiego i Marcina Pempusia, gościnnie wystąpi również Jan Frycz.

W rozpoczynającym się sezonie artystycznym Wrocławski Teatr Lalek kontynuuje swoją linię repertuarową przede wszystkim, zwracając się ku nowej dramaturgii, ale również nie uciekając od reinterpretacji klasyki. Do pracy nad nowymi sztukami, najczęściej pisanymi na specjalnie zamówienie, zaproszono współczesnych polskich twórców. Po premierze spektaklu Krzywiryjek (27.09) z tekstem i w reżyserii Roberta Jarosza, 11 października premiera spektaklu Po sznurku na podstawie tekstów Piotra Gęglawego i Romka Zańki w reżyserii absolwentki wrocławskiej PWST Joanny Gerigk. W listopadzie na Dużej Scenie utrzymany w konwencji barokowej Czarodziejski flet przygotowywany przez duet reżysersko-dramaturgiczny – Elżbietę Chowaniec i Marka Zakosteleckỳego (15.11.)

Spektakl dla dzieci zatytułowany Król Maciuś pierwszy i wrocławskie krasnale zrealizuje również Teatr Arka (12.10.).

W październiku Teatr Ad Spectatores, który w tym roku obchodzi swoje czternaste urodziny, pokaże spektakl zatytułowany Carmilla. Prace nad projektem zostały zapoczątkowane podczas II edycji Europe Live Game‘u, kiedy to reżyserka z Włoch Alessandra Donati zrealizowała kilka scen w mieszanej polsko-włoskiej obsadzie. Okazało się, że połączenie polskiego i włoskiego temperamentu może stać się ciekawym wyzwaniem. Stąd w przestrzeniach wrocławskiego Browaru Mieszczańskiego zobaczymy opowieść o Carmilli, bohaterce opowiadania Josepha Sheridana Le Fanu opublikowanego w 1872 roku, które jest jednym z najbardziej znanych utworów wampirycznych (Adaptacja tekstu i reżyseria : Alessandra Donati, wersja polska: Maciej Suszyński i Krzysztof Kopka, w obsadzie: Anita Balcerzak, Alessandra Donati, Lucyna Szierok, Arkadiusz Cyran, scenografia i kostiumy Ewa Beata Wodecka, oprawa oświetleniowa Maciej Masztalski).
Premiera: 17 października.

Jeżeli jesień, to nie można nie wspomnieć o odbywającym się po raz czterdziesty ósmy, najstarszym na świecie festiwalu monodramów, czyli Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora (18-21.10.).

W tym roku organizatorzy do części międzynarodowej zaprosili najmniejsze teatry z Algierii, Armenii, Litwy, Słowacji i Stanów Zjednoczonych. W programie jak co roku, część konkursowa dla polskich aktorów (43. Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora) oraz Dzień Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im Ludwika Solskiego Filia we Wrocławiu, podczas którego odbędzie się sesja poświęcona Teatrowi Polskiego Radia i etiudy studenckie. W pokazach mistrzowskich organizatorzy postanowili przypomnieć spektakl Żmija Doroty Stalińskiej, która będzie jednocześnie członkiem jury OFTJA i Gołą babę Joanny Szczepkowskiej. Jednym z wydarzeń Spotkań jest premiera nowego monodramu Bogusława Kierca To wszystko. Aktor jest również bohaterem najnowszej publikacji WROSTJA, wydanej w serii „Czarna Książeczka z Hamletem” (Tomasz Miłkowski, Zakochany pielgrzym. Samogry Bogusława Kierca).

W listopadzie premiery we Wrocławskim Teatrze Współczesnym (16.11.) i na Scenie na Świebodzkim w Teatrze Polskim (30.11.).

Nad spektaklem Radio Armageddon. Transmisja na podstawie powieści Jakuba Żulczyka w Teatrze Współczesnym pracuje Tomasz Hynek – reżyser teatralny, kompozytor, dyrygent, absolwent dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej w Warszawie oraz reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie. Twórca muzyki do blisko trzydziestu spektakli zrealizowanych m.in. przez Macieja Wojtyszkę czy Zbigniewa Zapasiewicza. Od 2000 r. współpracuje jako kompozytor z Markiem Fiedorem.

Zrealizowane już wcześniej jako słuchowisko, Radio Armagoedon, dzieje się w Polsce, „choć tak naprawdę nie mogłoby się tu zdarzyć. Czworo licealistów urodzonych w 1984 roku zakłada zespół Radio Armageddon. Zdobywają olbrzymią popularność wśród rówieśników i prowokują zamieszki przeciw systemowi, w którym wszystko jest do kupienia. Znika lider kapeli – Cyprian. Co się z nim stało, czy żyje, czy się znajdzie? Polska, szkoła i młodość opisane bez taryfy ulgowej. Wersja sceniczna będzie rodzajem dialogu z powieścią Jakuba Żulczyka Radio Armageddon. Jej bohaterowie spotykają się na imprezie z okazji 10-lecia matury i przy pomocy tajemniczego narkotyku WSB-23 w psychonautycznym tripie wracają do najgorętszego czasu w swoim życiu.

System. Słowo-klucz wszystkich rewolt młodzieżowych XX w. Słowo-wytrych bitników, hippisów, punków, ale i polityków, ministrów spraw zagranicznych, posłów do parlamentu europejskiego… System, czyli wszystko i nic. Jak Al-Kaida. Coś, czego nie można pokonać. Coś, co nawet własną śmierć pośmiertnie sprzeda i ogłosi, jako nowy program wyborczy. Coś, co jest w nas…

Bo dziś bunt nie jest sexy. Bunt to zaburzenie, z którym należy udać się do specjalisty jednego z kilkuset nurtów psychoterapeutycznych. Ale cichuteńko gra w każdym z nas. Zagłuszany szumem konformizmu, uwikłań, odpowiedzialności, przedmiotów. Gra w Radio Armageddon. Z Systemem nie wygra. Ale może nie przegrać? Tylko jaka jest cena?” [Tomasz Hynek]

(Reżyseria, muzyka: Tomasz Hynek, scenografia: Mirek Kaczmarek. W obsadzie
Aleksandra Dytko / Helena Sujecka – gościnnie, Zina Kerste, Beata Rakowska, Piotr Bondyra, Maciej Kowalczyk, Krzysztof Kuliński, Konrad Wosik – gościnnie oraz zespoły: Kultura Upadła, Evidence Based Medicine, People of the Haze.) Premiera 16 listopada.

Planowana wcześniej na 8 czerwca 2014 Podróż zimowa wg Elfriede Jelinek, w reżyserii Pawła Miśkiewicza, będzie miała premierę 30 listopada.

Podstawą spektaklu realizowanego w Teatrze Polskim jest najnowszy tekst austriackiej pisarki, feministki, laureatki Literackiej Nagrody Nobla Elfriede Jelinek. Podróż zimowa to sztuka bardzo osobista z wątkiem autobiograficznym, mówiącym o niełatwym dzieciństwie. Inspirowana cyklem pieśni Schuberta Podróże zimowe, ale również sprawami Josefa Fritzla i jego córki zmuszanej do rodzenia ojcu kolejnych dzieci czy Nataschy Kampusch więzionej przez osiem lat przez gwałciciela. Ten pełen rozpaczy tekst stanie się podstawą spektaklu wyreżyserowanego przez Pawła Miśkiewicza – reżysera od lat związanego z Wrocławiem (m.in. dyrektora Teatru Polskiego w latach 2000 – 2003).

Obsada spektaklu: Krzesisława Dubielówna, Małgorzata Gorol, Maja Kleszcz (gościnnie), Agnieszka Kwietniewska, Halina Rasiakówna, Ewa Skibińska.

(Przekład: Karolina Bikont, opracowanie tekstu i reżyseria: Paweł Miśkiewicz, scenografia i kostiumy: Barbara Hanicka, reżyseria światła: Marek Kozakiewicz, muzyka: Maja Kleszcz, aranżacje: Jacek Kita).

W końcówce roku w Teatrze Muzycznym Capitol (12.12.) zaplanowano premierę spektaklu Agnieszki Olsten Życie Mariana według sztuki Helges Leben Sibylle Berg, a w Operze Wrocławskiej operę Kawaler srebrnej róży Richarda Straussa w reżyserii Georga Rooteringa (13.12.). Kierownictwo muzyczne Ewa Michnik.

Być może swój nowy projekt – dramat muzyczny, inspirowany starożytną celtycką i szkocką muzyką, zatytułowany Return to the Voice pokaże we Wrocławiu Teatr Pieśni Kozła. Do tej pory spektakl gościł na scenach Edynburga i Londynu. (Reżyseria: Grzegorz Bral, muzyk/kompozytor: Maciej Rychły, Jean Claude Acquaviva, kierownictwo muzyczne: Kacper Kuszewski, obsada: Anna Maria Jopek, Emma Bonnici, Henry McGrath, Ilenia Cipollari, Julianna Bloodgood, Kacper Kuszewski, Łukasz Wójcik, Maria Sendow, Monika Dryl, Paolo Garghentino, Rafał Habel, Christopher Sivertse.)

Karolina Michalska – Cecot

Leave a Reply