W Poznaniu różnorodnie…

Poznański Teatr Polski na 22 października zapowiada prapremierę Oblężenia Piotra Rowickiego w reżyserii Joanny Zdrady na scenie Malarni. Jest to dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj..., który wygrał VII edycję konkursu poświęconego dramaturgii współczesnej „Metafory rzeczywistości” (6-7 września 2014), Wystąpi dwoje aktorów : Teresa Kwiatkowska – Ona i Michał Kaleta – On.

 

A pod koniec listopada na scenie Galerii widzowie zobaczą prapremierę sztuki familijnej Jens Raschke Czy ryby śpią ? (przekład Moniki Muskały) w reżyserii dyrektora teatru, Pawła Szkotaka. Ta sztuka to monodram: wystąpi Marcela Stańko (Jette). Natomiast 12 grudnia odbędzie się premiera Granicy Zofii Nałkowskiej w reżyserii Szymona Kaczmarka.

Elsynor Grzegorza Gołaszewskiego i Szymona Adamczaka, zapowiadany w Teatrze Nowym na koniec maja tego roku, miał swoją premierę 19 września. Zanim się to stało, Paula Szewczyk napisała w Newsweek.pl: „Opowieść rozpoczyna się udzieleniem przez Szekspira licencji na stworzenie internetowej gry opartej o jeden ze swoich dramatów. Jaki jest sens łączenia Szekspira ze światem nowoczesnych technologii? – Szekspir lubił się bawić, cenił rozrywkę, myślę, że nie miałby nic przeciwko stworzeniu gry komputerowej na podstawie jego sztuk – mówi newsweek.pl reżyser i pomysłodawca scenariusza spektaklu Grzegorz Gołaszewski. Dramat opowiada też o granicach naszej fantazji i o tym, jaką rolę może odgrywać w naszym życiu. Samym tytułem sztuka nawiązuje do twórczości angielskiego dramaturga, w końcu to właśnie na zamku w Elsynorze umieścił on akcję swojego najpopularniejszego dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj...Hamleta. – Szekspir najprawdopodobniej nigdy tam nie był, zatem ten mroczny zamek musiał zaistnieć najpierw w jego wyobraźni, zatem wirtualnie – przekonuje reżyser”.

Eurypides(ok. 485/480 p.n.e.- 407/6 p.n.e.), najmłodszy z wielkiej t... podrapałby się po brodzie, Szekspir z niedowierzaniem kręciłby głową, stropiliby się pomniejsi mistrzowie tragedii, gdyby zobaczyć mogli Obwód głowy. Tak reklamuje Teatr Nowy swoją kolejną premierę – 24 października. Sztuka powstała z kompilacji tekstów, a dokonali tego Zbigniew Brzoza i Wojtek Zrałek-Kossakowski – reżyser i dramaturg1. autor dramatu (-tów); 2. w teatrze rosyjskim stanowisko ... tej premiery. „Najbardziej wstrząsający dramat, wymyślony dla oczyszczenia dusz, nie może się bowiem równać z historią, w której „ludzie ludziom zgotowali ten los”. Mali bohaterowie są bezbronni nie tylko wobec skutków działań wojennych, ale nade wszystko – bezduszności dorosłych, którzy w imię narodowych racji odbierają im rodziny i tożsamość. Spektakl przeciwstawia społeczeństwo obywatelskie społeczeństwu nacjonalistycznemu, poprzez dramat tysięcy ofiar Lebensbornu ukazując indywidualne koszty myślenia nacjonalistycznego”. Scenografia i kostiumy – Justyna Elminowska, obsada: Dorota Abbe, Oksana Hamerska, Małgorzata Łodej-Stachowiak, Daniela Popławska, Janusz Grenda, Nikodem Kasprowicz, Aleksander Machalica, Szymon Mysłakowski i Tomasz Nosiński.

Teatr Wielki im. St .Moniuszki w Poznaniu 25.10.2014 zaprasza na premierę złożoną z dwóch dzieł: Dziecko i czary Maurice`a Ravela oraz Słowika Igora Strawińskiego. Ravel zostanie wystawiony w oryginalnej francuskiej wersji językowej z napisami, natomiast Strawiński w wersji polskiej. Kierownictwo muzyczne : Grzegorz Wierus, reżyseria i choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u...: Ran Arthur Braun, scenografia: Justin C.Arienti. Tekst ze strony teatru : „Dwaj wielcy kompozytorzy w krainie cudowności: w operze Ravela śpiewają meble, zwierzęta i ogień, w baśni lirycznej Strawińskiego śpiewają słowik i śmierć. Obydwa dzieła powstawały w burzliwych czasach, kiedy nawet dorośli czuli nieodpartą pokusę ucieczki ze świata realnego w świat magii, czarów i ułudy. Dwa miesiące po prapremierze Słowika wybuchła Wielka Wojna. Ravel zaczął pisać Dziecko i czary, kiedy służył na jednym z frontów tej wojny jako kierowca ciężarówki. Chory Cesarz z baśni Strawińskiego przezwycięża śmierć dzięki pieśni Słowika. Niegrzeczny chłopiec z fantazji Ravela odkrywa moc współczucia i przebaczenia dzięki zaczarowanej Wiewiórce. Wszystko się dobrze kończy. Dzieci tęsknią za prawdziwymi baśniami. Równie gorąco tęsknią za nimi dorośli.

Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Dodaj komentarz