Przejdź do treści

Jesień w teatrach warszawskich

Teatr Dramatyczny wchodzi z impetem w nowy sezon, już we wrześniu proponując interesującą premierę. 26 września na Scenie im. H. Mikołajskiej odbędzie się premiera Bez wyjścia Jeana-Paula Sartre’a w interpretacji Barbary Sass. To jednoaktówka czołowego przedstawiciela paryskiego egzystencjalizmu, laureata literackiej Nagrody Nobla. Do pokoju hotelowego trafiają dwie kobiety i mężczyzna. Nie wiedzą, dlaczego zostali zamknięci. Zaczynają się sobie przyglądać, badać nawzajem, fascynować się sobą. Z każdą minutą atmosfera gęstnieje, napięcie między nimi rośnie. Zaczyna się gra. Padają pierwsze pytania, oskarżenia. W tym pokoju nikt nie ma czystego sumienia, każdy coś ukrywa, nosi bolesną tajemnicę. W spektaklu występują: Agnieszka Warchulska, Agnieszka Wosińska, Piotr Grabowski oraz Michał Podsiadło, a twórcą scenografii jest Paweł Dobrzycki.

 

3 października na Scenie im. Gustawa Holoubka zobaczymy Kupca weneckiego Williama Shakespeare’a, w przekładzie Piotra Kamińskiego i reżyserii Aldony Figury. „Komedia niedorzeczna, okrutna i genialna” – pisał o sztuce Tadeusz Boy-Żeleński. Shakespeare przygląda się w niej grze pozorów, naturze przyjaźni i nienawiści, ksenofobii i rasizmowi. Pyta, czym jest prawo i sprawiedliwość.  Premierą Kupca weneckiego Teatr Dramatyczny rozpoczyna obchody 450-lecia urodzin Williama Shakespeare’a. Obsada: Zdzisław Wardejn, Michał Czernecki, Maciej Wyczański, Bartosz Mazur, Piotr Siwkiewicz, Henryk Niebudek, Robert T. Majewski, Matylda Paszczenko, Anna Gajewska, Andrzej Blumenfeld, Anna Gorajska, Krzysztof Szczepaniak, Kamil Siegmund, Bartosz Wesołowski, Wojciech Trela, Paweł Koślik

Grudzień i Scena na Woli to premiera pt. Wszyscy moi synowie Artura Millera, w nowym przekładzie Jacka Poniedziałka i reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego. Dramat o etyce w biznesie i konsekwencjach jej braku. Występują m.in. Adam Ferency, Mateusz Weber, Marcin Sztabiński i Martyna Kowalik.

Kolejne mocne uderzenie sezonu to Teatr WARSawy, rozpoczynający swój drugi sezon w dawnym kinie Wars od XII Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego. Zaraz po nim pierwsza premiera teatru (26 września 2014 r) : spektakl Ofiara Saula Bellowa w reżyserii Adama Sajnuka. To historia dwóch mężczyzn, Żyda i antysemity, których łączy szczególna relacja oparta na poczuciu winy i manipulacji. Powieść Bellowa była odpowiedzią pisarza na tragedię Holokaustu, ale nie odnosi się do tej kwestii w sposób bezpośredni. Spektakl zawiera wybrane fragmenty Sklepów Cynamonowych i Sanatorium pod Klepsydrą Brunona Schulza. Występują: Aleksandra Justa, Adam Sajnuk, Grzegorz Małecki, Tomasz Drabek, Stanisław Banasiuk.

Niewielki oddech i już za miesiąc (28 października) kolejna premiera Teatru WARsawy: Jestem swoją własną żoną Wright Dough w reżyserii Karoliny Kirsz. Spektakl może się okazać ważnym głosem w dzisiejszej dyskusji światopoglądowej. To opowieść o Charlotte von Mahlsdorf urodzonej jako Lothar Berfelde w 1928 roku. W wieku nastoletnim odkryła, że jest kobietą w ciele mężczyzny. I wtedy też zabiła swojego ojca – hitlerowskiego oficera. Charlotte von Mahlsdorf jako transwestyta przeżyła dwa największe reżimy XX wieku: nazizm i komunizm – po wojnie założyła  Gründerzeit Museum (Muzeum Rzeczy Codziennych), gromadząc  przedmioty także z domów wypędzonych.  Charlotte jest przykładem osoby wykluczonej, która staje się strażnikiem pamięci. W tę postać wcieli się Adam Pater.

I znowu teatr nie zostawia nas na długo, bo kolejna premiera już 15 listopada. Wasza wysokość to koprodukcja z Agencją ALista, w reżyserii Katarzyny Kalwat, na podstawie tekstu Anny Wakulik. Niezwykłe życie Wandy Rutkiewicz – pierwszej kobiety na K2 i pierwszej Europejki na Mount Evereście – stało się inspiracją do napisania fantazji o tym, jak dzisiaj czułaby się w górach bohaterka podobna do Wandy. Fabuła dramatu skupia się na wyprawie w góry. Czwórka bohaterów postanawia wejść na szczyt owianej złą legendą góry – himalaistka, sześćdziesięciolatka, zdobyła już niejeden szczyt, a po śmierci partnera chce dokończyć swój plan i pochować jego ciało; jej przyjaciel, Jerzy, na kilkanaście lat zrezygnował z gór. Teraz, za namową córki Anny udaje się w podróż na niezdobytą górę. Całej trójce towarzyszy reżyser – człowiek, który ma za zadanie nakręcić szczęśliwe obrazy sukcesu polskich sportowców. Występują: Jadwiga-Jankowska-Cieślak, Henryk Niebudek, Monika Pikuła, Tomasz Tyndyk.

Teatr WARSawy będzie także kontynuował współpracę z kabaretem „Pożar w burdelu” – zarówno na scenie Teatru WARSawy, jak i w dawnej fabryce wódek Koneser, gdzie odbędzie się jesienna premiera Praskiego musicalu.

Teatr Narodowy to aż trzy premiery do końca 2014 roku. 3 października na scenie Studio odbędzie się premiera Fortepian pijany, czyli piosenki Toma Waitsa w przekładzie Romana Kołakowskiego. Występują: Anna Chodakowska, Monika Dryl, Wiesława Niemyska, Paulina Korthals, Anna Markowicz, Paulina Szostak, Jerzy Łapiński, Robert Jarociński, Waldemar Kownacki, Jacek Różański, Karol Dziuba, Mateusz Rusin, Marcin Przybylski. Zespół muzyczny w składzie: Andrzej Perkman – instrumenty klawiszowe, gitara, Bartosz Tkacz – saksofony, Wojciech Gumiński – kontrabas i gitara basowa, Jakub Kinsner – perkusja.

25 października to gombrowiczowska Iwona, księżniczka Burgunda w reżyserii Agnieszki Glińskiej. Występują: gościnnie Martyna Krzysztofik jako Iwona, Ewa Konstancja Bułhak, Beata Fudalej, Joanna Kwiatkowska-Zduń, Patrycja Soliman, Magdalena Warzecha, Marcin Hycnar, Grzegorz Kwiecień, Kamil Mrożek, Paweł Paprocki, Piotr Piksa, Jerzy Radziwiłowicz.

18 grudnia zaś to czas Fredry i Fredraszek wg scenariusza Jana Englerta i Tomasza Kubikowskiego i w reżyserii Jana Englerta. Występują: Katarzyna Gniewkowska, Beata Ścibakówna, Milena Suszyńska, Paulina Korthals, Jan Englert, Janusz Gajos, Piotr Grabowski, Grzegorz Małecki, Mateusz Rusin.

Sezon 2014/2015 w Nowym Teatrze stoi pod znakiem budowy. Mimo tego, do końca roku będziemy mogli zobaczyć dwie premiery, dla których przyczółkiem stanie się Świetlica przy Madalińskiego: Elementarz w reżyserii Michała Zadary (tak, ten Elementarz Mariana Falskiego) i Apokalipsa w reżyserii Michała Borczucha, na podstawie tekstu Tomasza Śpiewaka. I tak 18 września 2014 r. premiera przeznaczona dla widzów w wieku od dwóch do pięciu lat. Spektakl Elementarz wprowadza najmłodszych widzów w fascynujący świat mowy i pisma, oswaja  z literami i słowami, które służą  jako drogowskazy. Towarzyszą bohaterom w podróży prowadzącej z pokoju Ali i jej psa Asa przez las, ciemną noc do olbrzymiego miasta, a w końcu nawet w kosmos. Artyści poszukają nowych sposobów, by porozumieć się z najmłodszymi. Tak jak dzieci, które uczą się pierwszych elementów pisma, wybierają się w podróż w nieznane, gdzie każde słowo może stać się początkiem nowego kosmosu.

29 września 2014 Apokalipsa, premiera już dla nieco starszych widzów. Dobra córka i wyrodny syn starej dobrej Europy. Inspiracje przedstawienia Michała Borczucha tkwią w dwóch radykalnie wyrazistych, a jednocześnie przeciwstawnych dyskursach traktujących o cywilizacji Zachodu i jej fantazmatycznym Innym – uosobionym w postaci wyznawcy Islamu, terrorysty, nielegalnego imigranta. Literacką inspirację dla scenariusza stanowią dwie postaci: ikona dwudziestowiecznego dziennikarstwa politycznego, Oriana Fallaci oraz reżyser, dramatopisarz i poeta, Pier Paolo Pasolini. Między wściekłością i dumą Fallaci a uwiedzionym postacią innego kontestatorem Pasolinim rozciąga się przestrzeń przedstawienia Borczucha.

W Teatrze Współczesnym trwają próby do listopadowej premiery Tańca albatrosa Géralda Sibleyrasa (autor „Napisu” nieschodzącego z afiszu TW od dziesięciu lat), reżyserowanej przez Macieja Englerta. Autor, niestrudzony tropiciel zagubienia współczesnego inteligenta w świecie haseł poprawności politycznej, mód i przepisów na życie oferowanych przez kolorowe pisemka, tym razem spotyka nas z uciekającymi przed kryzysem dojrzałego wieku pięćdziesięciolatkami. Zoolog, zajmujący się gatunkami na wymarciu i z o trzydzieści lat młodszą narzeczoną, jego siostra rozwodząca się z powodu zdrady męża i ich przyjaciel, żyjący w związku platonicznym, a do tego zagubiona w tym wszystkim dwudziestolatka – stają się bohaterami niezwykłego, pełnego komplikacji i perypetii weekendu.  Choć bohaterowie wydają się nam zabawni, to – jak to bywa u tego autora – jakoś dziwnie znajomi. Obsada: Andrzej Zieliński, Leon Charewicz, Agnieszka Pilaszewska, Sylwia Boroń (gościnnie), Edyta Ostojak (gościnnie).

Teatr Studio na 7 listopada planuje premierę Rewizora Mikołaja Gogola w reżyserii Nikołaja Kolady. Scenografia i kostiumy Justyny Łagowskiej, choreografia – Maćko Prusak. Wystąpią : Krzysztof Stelmaszyk Dorota Landowska Natalia Rybicka Marcin Bosak Marcin Januszkiewicz Modest Ruciński i inni.

Teatr Soho rozpoczyna sezon teatralny premierą Idioty według powieści Fiedora Dostojewskiego w autorskiej interpretacji Igora Gorzkowskiego. Reżyser zaadaptował słynną rosyjską powieść komponując scenariusz przedstawienia z losów kilku postaci, a do tytułowej roli zaprosił Agatę Buzek. „Tytułowa postać z powieści Dostojewskiego to raczej idea idea, a nie człowiek z krwi i kości. Dlatego tak trudno znaleźć jej ekwiwalent sceniczny. Stąd decyzja obsadowa i rozpisanie postaci Myszkina na aktora i tancerza. Ten ostatni zabieg daje możliwość wejścia w dialog Myszkina z samym sobą. Główny bohater jest lustrem dla pozostałych postaci. Kontrastem dla ludzkich namiętności. Ta realizacje to chyba najtrudniejsze z zadań reżyserskich w mojej teatralnej biografii”. – mówi Igor Gorzkowski. Na scenie aktorce towarzyszyć będą Eryk Lubos (Rogożyn), Magdalena Czerwińska (Nastazja), Joanna Osyda (Agłaja) oraz tancerz Mikołaj Mikołajczyk (postać Chrystusa, alter ego Myszkina). Premiera spektaklu odbędzie się 5 października na Mińskiej 25.

Teatr Syrena sezon rozpoczyna premierą spektaklu muzycznego Kariera Nikodema Dyzmy. Od 3 października na deskach Teatru Syrena śpiewający aktorzy, zabawne teksty, niepowtarzalna atmosfera przedwojennej Warszawy i nieustannie (niestety) aktualna historia. Z mitem założycielskim kolejnych Rzeczpospolitych zmierzy się tym razem Wojciech Kościelniak. W Karierze Nikodema Dyzmy wystąpią m.in. : Przemysław Bluszcz (w roli tytułowej), Anna Terpiłowska, Emilia Komarnicka, Barbara Melzer.

To nie koniec, w październiku – w wigilię Halloween odbędzie się premiera kolejnego przedstawienia muzycznego – Złotej różdżki w reżyserii Jerzego Bielunasa. Termin (30 października) wybrany został nieprzypadkowo, gdyż będzie to wieczór makabresek – piosenek na podstawie tekstów Heinricha Hoffmanna, Stanisława Jachowicza, Detleva von Liliencrona oraz anonimowych XIX-wiecznych autorów. Aktorzy w niesamowitych kostiumach, wśród scenografii Elżbiety Terlikowskiej wyśpiewywać będą historie nieposłusznych i lekkomyślnych dzieci, które spotykają straszne kary i nieszczęścia. Na scenie pojawią się m.in. Kinga Preis, Jan Peszek, Jolanta Fraszyńska, Hanna Śleszyńska, Krzysztof Dracz i Bartosz Porczyk.

Premierą Dzienników Majdanu otwiera sezon stołeczny Teatr Powszechny. Kanwą sztuki Natalii Worożbyt w reżyserii Wojtka Klemma są spisywane na gorąco relacje uczestników wydarzeń na kijowskim Majdanie. Sztuka zostanie wystawiona na Małej Scenie 24 października. Obsada: Paulina Chruściel, Paulina Holtz, Maria Robaszkiewicz, Grzegorz Falkowski, Michał Napiątek, Michał Sitarski, Kazimierz Wysota.

13 grudnia odbędzie się premiera Wojny i pokoju Lwa Tołstoja w reżyserii Marcina Libera i jest to adaptacja powieści uznawanej wręcz za rosyjską epopeję narodową. Dla twórców spektaklu stanie się ona punktem wyjścia do opowieści o okrucieństwie wojny i rosyjskich tęsknotach imperialnych, a jednocześnie materiałem do patrzenia na nasze polskie wyobrażenia o potężnym sąsiedzie ze Wschodu. Będzie to próba opowiedzenia w kostiumie historycznym o konfliktach trawiących nas współcześnie i o powrocie tego brzydkiego słowa na „w”, jak eufemistycznie piszą niektóre media, na europejskie salony. Obsada: Aleksandra Bożek, Paulina Chruściel, Joanna Drozda, Anna Moskal, Katarzyna Zielińska, Jacek Beler, Mariusz Benoit, Dobromir Dymecki, Grzegorz Falkowski, Piotr Ligienza, Andrzej Mastalerz, Michał Napiątek, Sławomir Pacek i Piotr Stramowski.

Teatr Rampa to premiera Rent (24 października), warszawska wersja broadway’owskiej rock-opery Jonathana Larsona. Ten rockowy musical emanuje energią, młodością i przesłaniem adekwatnym do dzisiejszych czasów: w świecie, gdzie rządzi pieniądz w ostatecznym rozrachunku z życia liczy się nie on, lecz miłość. Mimo że nie można jej kupić za żadne pieniądze, niektórym wydaje się, że można ją wynająć. „RENT” zdobył nagrodę Pulitzera i cztery statuetki Tony, oraz pięć nagród Drama Desk Award. Jako pierwszy wprowadził do musicalu ważne współczesne tematy społeczne. Warszawską wersję wyreżyseruje Jakub Szydłowski, kierownictwo muzyczne objął Tomasz Filipczak, a choreografię przygotował Santiago Bello.

Teatr miał również premierę na scenie Dziecięco-Młodzieżowej 7 września – był to muzyczny spektakl edukacyjny Wanna Archimedesa wg scenariusza i w reżyserii Krzysztofa Jaślara, z muzyką Krystyny Kwiatkowskiej. W roli głównej Krzysztof Tyniec, a towarzyszą mu – Dominika Łakomska, Dorota Osińska, Konrad Marszałek i Robert Kowalski (aktorzy Teatru Rampa) oraz Dorota Jarema i Monika Dryll.

Och – Teatr zaczął sezon 20 września premierą Stosunków prawnych (autorstwa Szymona Turkiewicza przy współpracy Magdaleny Engelmajer), w reż. Marii Seweryn. To spektakl o relacjach damsko-męskich, o uczuciach, małżeństwie, o kobiecie i mężczyźnie, żonie i mężu, pacjentce i jej psychoanalityku – o różnorodności dwojga bliskich sobie ludzi i o tym, że… różnić się można pięknie. W sztuce Ona – kobieta usiłuje sprowadzić temat małżeństwa oraz wszystkich niuansów wspólnego życia do aktu prawnego – porozumienia zawartego między kobietą i mężczyzną. Czy „Kodeks damsko-męski” w ogóle ma szanse powstać? Czy będzie gwarantem szczęśliwej przyszłości pary? Jak zdefiniować miłość? Czy można – i czy warto – to robić? Czy miłość może istnieć bez emocji? Czy uczucia można uregulować prawnie? Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć Maria Seweryn – reżyser i aktorzy – Barbara Kurzaj i Michał Zieliński.

W październiku obok regularnego repertuaru odbędzie się spektakl gościnny – Duch Pikadora. Powrót legendy (10 i 15 października). Na małej scenie Ochu zobaczyć będzie można Ewę Konstancję Bułhak, Irenę Melcer, Arkadiusza Janiczka, Grzegorza Małeckiego i Rafała Rutkowskiego. Tekst napisał i reżyseruje Michał Walczak, i – jak zapowiada – ten surrealistyczny minimusical będzie opowieścią o zderzeniu dwóch zupełnie innych światów : klasycy dwudziestolecia międzywojennego kontra współczesna Warszawa.

Natomiast 6 listopada 2014 r. w Teatrze Polonia na dużej scenie premiera Kolacji kanibali (autor: Vache Katcha) w reż. Borysa Lankosza (jego teatralny debiut). Nie znana jest jeszcze pełna obsada, ale wiadomo, że zagrają: Aleksandra Domańska, Rafał Mohr, Maciej Maćkowiak, Andrzej Deskur, Grzegorz Stosz, Justyna Grzybek, Zbigniew Konopka, Piotr Makarski. To  opowieść osadzona w realiach II wojny światowej – w 1942 r. W okupowanej Francji siedmioro przyjaciół spotyka się na urodzinach pani domu. Impreza toczy się bez zakłóceń aż do momentu zastrzelenia dwóch niemieckich oficerów pod oknami kamienicy. Nagle pojawia się gestapo….

W grudniu przeniesiemy się ponownie do Ochu, gdzie na dużej scenie odbędzie się premiera Upadłych aniołów (autor: Noel Coward, ang. Fallen Angels). W sztuce zagrają Magdalena Cielecka, Maja Ostaszewska (obie Panie będą po raz pierwszy grać w spektaklu z repertuaru Och – Teatru), Cezary Kosiński w dublurze z Maciejem Wierzbickim, Wojciech Kalarus i Tomasz Drabek oraz Jasmina Polak w dublurze w Weroniką Chyczewską. Spektakl wyreżyseruje Krystyna Janda, a kostiumy zaprojektuje Tomasz Ossoliński. Upadłe anioły to komedia ciesząca się dużą popularnością na świecie, opowiadająca historię dwóch kobiet, Julii i Jane, które niegdyś zakochały się w czasie wakacji w tym samym mężczyźnie. Dawne emocje i uczucia odżywają w nich, kiedy po wielu latach dowiadują się, że ich ukochany pojawił się w Londynie. Mimo wielu wahań, obie postanawiają spotkać się z nim, ale wspomnienia i  sprawiają, że dochodzi między do konfliktu i scen zazdrości.  Pojawienie się ich wymarzonego mężczyzny prowadzi do wielu zaskakujących sytuacji, tym bardziej że obie damy są statecznymi żonami, których mężowie przyjaźnią się ze sobą.

Teatr Imka z okazji 100-lecia urodzin Jana Karskiego przypadającego na 2014 rok, we współpracy z Fundacją Edukacyjną Jana Karskiego w Warszawie, Laboratory for Global Performance and Politics przy Uniwersytecie Georgetown w Waszyngtonie oraz StreetSign Center for Literature and Performance, Chapel Hill, North Carolina wystawią sceniczne czytanie sztuki Remember This: Walking with Jan Karski w reżyserii Dereka Goldmana, z udziałem amerykańskiego aktora Davida Strathairna. Warszawska premiera zaplanowana jest na 29 października 2014 roku.
Tytułowy spacer to metaforyczny powrót do historii. To spacer ulicami warszawskiego Getta, świadectwo Holocaustu, które Jan Karski dał w filmie dokumentalnym “Shoah” w roku 1978 (premiera 1985), jak i wspomnienie o życiu słynnego emisariusza. W rozmowie przeprowadzonej w Waszyngtonie w 2014 roku dla Fundacji Edukacyjnej Jana Karskiego, David Strathairn mówi o tym, dlaczego przyjął rolę Jana Karskiego w “Remember This: Walking with Jan Karski”. „Wierzę, że teatr ma obowiązek nie tylko przynoszenia rozrywki, ale także przekazywania ważnych idei, szczególnie, kiedy rozwój wydarzeń na świecie jest taki szybki. Literatura dramatyczna daje wspaniałą możliwość skierowania uwagi na sprawy, które nie powinny być zapomniane tj. problemy społeczne, rozwój kultury i oczywiście świadectwa historyczne, o których mówił Jan Karski. Uważam, że to bardzo satysfakcjonujące i pouczające doświadczenie, kiedy teatr może ‘obudzić’ ludzi i w ten sposób okazać szacunek pewnym postaciom historycznym. To prawdziwy zaszczyt być częścią takiego wydarzenia”. Na scenie Teatru IMKA obok Davida Strathairna wystąpią młodzi polscy aktorzy. 

Teatr Polski rozpoczął sezon 20 września premierą Królowej śniegu skierowaną do młodych widzów, w reżyserii Tomasza Koniny. Prowadzony przez teatr od kilku sezonów cykl „Polski dzieciom” cieszy się dużym zainteresowaniem publiczności. Spektakle gościnne oraz własne prezentowane w ramach tego cyklu mają blisko stuprocentową frekwencję. Tomasz Konina, sięga po tekst Andersena, by przedstawić opowieść o miłości, przyjaźni i trudnej próbie zmierzenia się dziecka ze światem nieustannie przenikającego się dobra i zła.

W Teatrze Żydowskim – Centrum Kultury Jidysz ożywienie możemy dostrzec w próbach poszerzenia repertuaru o współczesną twórczość żydowską. W tym nurcie wpisują się jesienno – zimowe plany repertuarowe. Teatr przygotowuje się do premiery sztuki opartej na twórczości izraelskiego dramaturga Hanocha Levina oraz spektaklu według dramatu Savyon Liebrecht. Do końca roku grana będzie również adaptacja powieści Amosa Oza – Dotknij wiatru, dotknij wody w reżyserii Karoliny Kirsz. W czasie, gdy będą trwały przygotowania do zaplanowanych premier, w listopadzie zespół teatru wyjeżdża na tournee po Ameryce – odwiedzi Meksyk, Nowy Jork, San Francisco i Los Angeles ze spektaklami Bonjour Monsieur Chagall i Mazl Tov!. Ten ostatni spektakl wystawiony zostanie 26 października w ramach obchodów otwarcia Muzeum Historii Żydów Polskich. Gościem specjalnym spektaklu będzie Yaakov Lemmer – najwybitniejszy kantor młodego pokolenia z Nowego Jorku. Towarzyszyć mu będą Frank London, Benjy Fox-Rosen, Sanne Möricke, Guy Schalom oraz Michael Winograd.

22 listopada zaplanowana jest premiera Ruchełe wychodzi za mąż według dramatu Savyon Liebrecht, do wyreżyserowania której został zaproszony Jacek Papis, reżyser i dramatopisarz, współtwórca Teatru Wytwórnia w Warszawie oraz grupy dramaturgicznej G8, autor m. in. „Legendy Wandalskiej”, „Końca Europy” i „3 wyjść”. Tematem sztuki jest konflikt pokoleń, wynikający z odmiennego stosunku dzieci i rodziców do historii. Dramat opowiada o niemożności porozumienia się i braku odpowiedniego języka, którym można by mówić o wojennej traumie, a także dotyka  problemu różnych postaw Żydów w okresie Holocaustu oraz kwestii odpowiedzialności młodego pokolenia za grzechy swoich rodziców.

12 grudnia odbędzie się światowa prapremiera Królestwa Wszechwanny, nowego spektaklu w reżyserii Pawła Paszty. Przed premierą, 29 października, odbędzie się niebiletowana próba otwarta. To sztuka oparta na skeczach, piosenkach i poezji pochodzących z różnych okresów twórczości izraelskiego dramaturga Hanocha Levina.

Podczas sezonu jesiennego, poza spektaklami repertuarowymi, Żydowski zaprasza widzów na spotkania literackie ze znanych już cykli: „Bagaże Kultury” Remigiusza Grzeli – o Andzie Rottenberg oraz Januszu Morgensternie, „Mistrzowie Sceny Żydowskiej”, którego bohaterami będą np. Szymon Dżigan i Izrael Szumacher oraz „Przystanek poezja”, nawiązujące np. do poezji Hadasy Rubin czy Debory Vogel.

I na koniec w nieco lżejszym tonie – Teatr Druga Strefa zaprasza nas jesienią na rewię drag queen Fluid glitter night. 11 października zobaczymy nietypowe show, benefis Królowej Przebieranek – Darumy, świętującej swe osiemnaście lat na scenie. Nazywają Ją różnie: Nocny motyl w ogrodach rozpusty. Wodzirejka znudzonych imprezowiczów. Komiczna orędowniczka mniejszości seksualnych. Zagubiona w obcym ciele seksualność. Wyznawczyni kampu. Element gejowskiego folkloru. Kabaretowa błazenka szydząca z uwierających norm obyczajowych. Multiplikacja kobiecości w dobie unifikacji płci. Partnerować jej będą arystokratki polskiego dragu: Pussy Cat, Glory Morning, Lady Brigitte, Kim Lee, Taisha, Serenity Demon, Elektroda, Taisha Flash, Baby Jane i inne. Będą bąbelki, brokat i pióra. Z mozaiki krótkich opowieści wyłoni się historia piękna, przyjaźni, tolerancji i potrzeby miłości.

24 października teatr zaprasza nas na Boylesque Show, burleskę w męskim wykonaniu. „W tym show najważniejsze jest to, czego nie widać, ale to, co zobaczycie i tak nie pozwoli Wam zasnąć! Cała skala postrzegania męskości na jednej scenie. Dyskusja nad ciałem, nie słowem. Niebezpieczny Gender w akcji. Pierwsze takie show w Polsce! Chłopaków przygotuje, nad szaleństwem zapanuje i konferansjerkę zaprezentuje – Betty Q!”

Katarzyna Michalik – Jaworska

W Teatrze Wielkim Operze Narodowej pierwszą premierą sezonu 2014/2015, która odbędzie się 24.10.14, będzie Kupiec wenecki – trzyaktowa opera Andrzeja Czajkowskiego z librettem Johna O’Briena na podstawie sztuki Williama Szekspira. Opera miała swoją premierę światową w Bregenzer Festspiele, w Austrii, w lipcu 2013. Warszawskie przedstawienie wyreżyserował Keith Warner, scenografia i kostiumy są dziełem Ashley Martin-Davis, choreografia – Michaela Barry, reżyserem świateł jest Davy Cunningham, a dyrygować będzie Lionel Friend. Jest to koprodukcja z festiwalem w Bergencji. Spektakl powstał w ramach cyklu spotkań z muzyką współczesną „Terytoria”, popularyzującego operę współczesną.

Drugą premierą zaplanowaną w tym roku będzie wieczór baletowy poświęcony pamięci I wojny światowej – pn. 1914, skłaniający – poprzez prace trzech twórców różnych nacji i pokoleń – do refleksji o tamtym czasie.

Składają się nań trzy utwory baletowe: Nevermore…? do muzyki Prasquala, Pawła Szymańskiego oraz Steve’a Reicha w choreografii Roberta Bondary i ze scenografią Borisa Kudlički; słynna Msza polowa do muzyki Bohuslava Martinů w choreografii Jiřego Kyliána z 1980 roku, oraz Zielony stół z muzyką Friedricha A. Cohena w choreografii Kurta Joossa. Robert Bondara w nowym balecie Nevermore…? dotyka przyczyn, natury i skutków wojen z perspektywy zawsze bezradnej jednostki. Jiří Kylián swoją przejmującą Mszą polową (1980) oddaje hołd ginącym na froncie młodym żołnierzom. Natomiast legendarny Zielony stół Kurta Joossa (1932) to demaskatorska satyra polityczna odwołująca się wprost do genezy i tragicznych konsekwencji Wielkiej Wojny, a zarazem jedno z najwybitniejszych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu i sztuki XX wieku. Dyrygować orkiestrą będzie Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Premiera 15 listopada 2014.

VI Dni Sztuki Tańca 2014

Od 16 do 23.11.14 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbywać się będą VI Dni Sztuki Tańca. W ich ramach Polski Balet Narodowy pokaże (15-18.11.14) spektakl 1914, a w dniach: 20-21.11.14 na Scenie Kameralnej – wieczór baletowy Obsesje (premiera – marzec 2014), na który składają się trzy balety: Adagio & Scherzo do muzyki Franza Schuberta i w choreografii Krzysztofa Pastora, Powracające fale do muzyki Mieczysława Karłowicza, w choreografii Emila Wesołowskiego, oraz Moving Rooms do muzyki Alfreda Schnittke i Henryka Mikołaja Góreckiego, w choreografii Krzysztofa Pastora.

Na Scenie Kameralnej 19.11.14 wystąpi Elwira Piorun i Ido Tadmor ze spektaklem Engagé & Rust, na który złożą się balety: Engagé do muzyki Fryderyka Chopina, Giuseppe Verdiego i Leo Cow, w choreografii Ido Tadmor oraz balet Rust z muzyką Franka i Nancy Sinatrów, w choreografii Rachel Erdos i Ido Tadmor.
Z kolei 20.11. 2014 wystąpi Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu ze spektaklem Siergieja Prokofiewa Kopciuszek w choreografii Paula Chalmera, ze scenografią i z kostiumami Anny Kontek.

Na zakończenie Dni Sztuki Tańca 2014, w dniach: 22-23.11.14, wystąpi Teatr Baletu Borisa Ejfmana z Sankt Petersburga. Goście pokażą spektakl Po drugiej stronie grzechu według „Braci Karamazow” Dostojewskiego w choreografii Borisa Ejfmana z muzyką Modesta Musorgskiego, Siergieja Rachmaninowa i Richarda Wagnera, do którego scenografię i kostiumy zaprojektował Wiaczesław Okuniew.
Anna Leszkowska

Leave a Reply